2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
[LØST]
Motoren går op på 1.050 omdrejninger (TDI 2.0) i tomgang, hvor den normalt ligger på 800-1.000. Hvis jeg slukker motoren og starter den igen, så bliver den den nede på 800 omdrejninger, men efter 30 sekunder står den igen på 1.050.
Fartpiloten vil normalt koble til ved lige under 50 km/t i 5. gear, men nu skal den op på 55+ før den vil.
Det har ikke noget med dieselpartikelfilterafbrændingen at gøre. Det kører normalt.
Er der nogen af jer der har været ude for at et (dårligt) batteri kan være årsag til forhøjet tomgang?
På forhånd tak.
Motoren går op på 1.050 omdrejninger (TDI 2.0) i tomgang, hvor den normalt ligger på 800-1.000. Hvis jeg slukker motoren og starter den igen, så bliver den den nede på 800 omdrejninger, men efter 30 sekunder står den igen på 1.050.
Fartpiloten vil normalt koble til ved lige under 50 km/t i 5. gear, men nu skal den op på 55+ før den vil.
Det har ikke noget med dieselpartikelfilterafbrændingen at gøre. Det kører normalt.
Er der nogen af jer der har været ude for at et (dårligt) batteri kan være årsag til forhøjet tomgang?
På forhånd tak.
Senest rettet af G-man 1. feb 2021, 16:01, rettet i alt 1 gang.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Jeg er 99% sikker på at den gør det fordi temperaturen er så lav at der skal bruges ekstra strøm til tilskudsvarmer. Jeg mindes vores tidligere 1.6 TDI gjorde det samme nede omkring frysepunktet.
Når det hele er varmet op burde tomgang falde til normalen. Gør den det på din?
Når det hele er varmet op burde tomgang falde til normalen. Gør den det på din?
- mart!n
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3092
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 20 times
- Kontakt:
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
En bil bruger jo ikke batteriet direkte når motoren er startet. Så lader den kun på det.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Hvis dit forbrug er højere end generatoren kan levere i tomgang, så giver det jo fin mening at hæve omdrejningerne lidt. Når elpatronen bruges til ekstra varme, så trækkes det virkelig noget havre!mart!n skrev:En bil bruger jo ikke batteriet direkte når motoren er startet. Så lader den kun på det.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Den har aldrig før - 180.000 km over 6 år - forhøjet tomgangen på denne måde.
Den kører stadig med forhøjet tomgang selv efter 1-200 km´s kørsel.
Den kører stadig med forhøjet tomgang selv efter 1-200 km´s kørsel.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
OK. Så er det nok ikke opvarmning der gør det.
Synes din teori om batteriet lyder sandsynlig, men aner ikke hvordan man kan bekræfte det.
Synes din teori om batteriet lyder sandsynlig, men aner ikke hvordan man kan bekræfte det.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Det gør jeg
Udlæs i første omgang fejllageret, for om der er logget en "spænding for lav" på en af styreenhederne.
Hvis der ikke er det, eller du ikke kan det praktisk, fordi du ikke ejer udstyret eller bor tæt på en der gør, stilles diagnosen (bekræftelse / afkræftelse) af batteri som fejlende komponent, ved at:
1: Skifte batteriet som trial and error, hvis man har råd til det.
2: Måle med et multimeter, direkte på polerne når bilen er iskold. Spændingen skal være over 12 volt. Noter spændingen.
3: Sæt tænding på og noter spændingen. Spændingen skal blive over 12 volt.
4: Få et husholdningsmedlem til at starte motoren, mens du observerer spændingen, mens motoren tørnes/startes.
Dropper batteriet, selv kortvarigt, til under 11,4 volt er det udskiftningsmodent. Under 11,5 volt er faktisk 50% reduceret ydeevne!
Man kan også gøre punkt 2 og 3 med VCDS eller OBDEleven, men min erfaring siger mig, at datahastigheden ikke helt kan følge med, hvis droppet i spænding er meget kortvarigt. Derfor anbefaler jeg multimetermetoden.
Om det så er årsag til forhøjet tomgang ved jeg ikke. Men det er ikke usandsynligt, og i øvrigt smart, hvis motoren kan lave en forhøjt tomgang, for at oplade batteriet hurtigere, sandsynligvis med henblik på at undgå, at slet ikke kunne starte næste gang. Så det er godt du reagerer.
Udlæs i første omgang fejllageret, for om der er logget en "spænding for lav" på en af styreenhederne.
Hvis der ikke er det, eller du ikke kan det praktisk, fordi du ikke ejer udstyret eller bor tæt på en der gør, stilles diagnosen (bekræftelse / afkræftelse) af batteri som fejlende komponent, ved at:
1: Skifte batteriet som trial and error, hvis man har råd til det.
2: Måle med et multimeter, direkte på polerne når bilen er iskold. Spændingen skal være over 12 volt. Noter spændingen.
3: Sæt tænding på og noter spændingen. Spændingen skal blive over 12 volt.
4: Få et husholdningsmedlem til at starte motoren, mens du observerer spændingen, mens motoren tørnes/startes.
Dropper batteriet, selv kortvarigt, til under 11,4 volt er det udskiftningsmodent. Under 11,5 volt er faktisk 50% reduceret ydeevne!
Man kan også gøre punkt 2 og 3 med VCDS eller OBDEleven, men min erfaring siger mig, at datahastigheden ikke helt kan følge med, hvis droppet i spænding er meget kortvarigt. Derfor anbefaler jeg multimetermetoden.
Om det så er årsag til forhøjet tomgang ved jeg ikke. Men det er ikke usandsynligt, og i øvrigt smart, hvis motoren kan lave en forhøjt tomgang, for at oplade batteriet hurtigere, sandsynligvis med henblik på at undgå, at slet ikke kunne starte næste gang. Så det er godt du reagerer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Tak for bidragene, i forskellige. I dag har jeg lidt ekstra info at bidrage med.
Jeg bemærkede i dag at når man gik ind i menuen komfortverbraucher, så viste klimatierungsgrafen fuldt udslag, som om jeg kørte med fuld air-con - hvilket jeg ikke gjorde. Men mit brændstofforbrug var højere end det plejede at være.
Jeg lagde også mærke til at når bilen havde stået i nogle minutter, så fungerede alt normalt ... i nogle minutter
Her til aften ville jeg så kontrollere hvad klimatiserungsgrafen viste, når bilen ikke havde problemer med at gå i normal tomgang. Jeg stoppede motoren - udetemperatur ifølge instrument 0,0 grader - startede igen og den kørte normalt i tomgang. Jeg kørte derefter en tur for at se om den forhøjede tomgang fulgte længden på klimatiserungsgrafen - men tomgangen blev ved med at være normal og klimatiserungsgrafen blev ved med at være ganske kort.
Tilsyneladende slår aircondition til (og det kan have noget at gøre med at det er minusgrader), men uden at der er lys i instrumentpanelet.
I morgen bliver der godt med plusgrader, yderligere tests vil blive udført, herunder udlæsning af fejl.
Et nyt batteri er modtaget, men det gamle sidder stadig i bilen.
Jeg bemærkede i dag at når man gik ind i menuen komfortverbraucher, så viste klimatierungsgrafen fuldt udslag, som om jeg kørte med fuld air-con - hvilket jeg ikke gjorde. Men mit brændstofforbrug var højere end det plejede at være.
Jeg lagde også mærke til at når bilen havde stået i nogle minutter, så fungerede alt normalt ... i nogle minutter
Her til aften ville jeg så kontrollere hvad klimatiserungsgrafen viste, når bilen ikke havde problemer med at gå i normal tomgang. Jeg stoppede motoren - udetemperatur ifølge instrument 0,0 grader - startede igen og den kørte normalt i tomgang. Jeg kørte derefter en tur for at se om den forhøjede tomgang fulgte længden på klimatiserungsgrafen - men tomgangen blev ved med at være normal og klimatiserungsgrafen blev ved med at være ganske kort.
Tilsyneladende slår aircondition til (og det kan have noget at gøre med at det er minusgrader), men uden at der er lys i instrumentpanelet.
I morgen bliver der godt med plusgrader, yderligere tests vil blive udført, herunder udlæsning af fejl.
Et nyt batteri er modtaget, men det gamle sidder stadig i bilen.
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Er Klimatisierung mon det elektriske tilskudsvarmelegeme?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Det ville være mit gæt.QT1410 skrev:Er Klimatisierung mon det elektriske tilskudsvarmelegeme?
Jeg tror alt kører helt som det skal
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Nej, klimatiserung er klimaanlægget i bilen.
Det ser ud til - indtil andet er bevist - at klimaanlægget kører for fuld skrue når temperaturen er minusgrader.
Jeg kører en tur senere i dag i plusgrader, jeg regner med at fejlen er væk (indtil der indtræffer minusgrader, men dem kan man lede længe efter her hvor jeg bor).
Det ser ud til - indtil andet er bevist - at klimaanlægget kører for fuld skrue når temperaturen er minusgrader.
Jeg kører en tur senere i dag i plusgrader, jeg regner med at fejlen er væk (indtil der indtræffer minusgrader, men dem kan man lede længe efter her hvor jeg bor).
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Prøv at se om det falder sammen med et kraftigt klik fra et relæ i venstre side af instrumentbrættet.
Vores tidligere Octavia TDI gjorde nøjagtigt det samme. Når den kobler varmelegeme ind (tydeligt klik) hævede den tomgang umiddelbart efter.
Vores tidligere Octavia TDI gjorde nøjagtigt det samme. Når den kobler varmelegeme ind (tydeligt klik) hævede den tomgang umiddelbart efter.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Problemet er bare at den har aldrig haft forhøjet tomgang.
I overmorgen vil jeg skifte batteriet uden at gøre andet inden. Jeg melder tilbage.
I overmorgen vil jeg skifte batteriet uden at gøre andet inden. Jeg melder tilbage.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Det nye batteri viste sig ved ankomst at have fået en fysisk skade, så den blev sendt retur.
I mellemtiden er temperaturen steget til 6-7 plusgrader, og jeg har ingen problemer med tomgangen - eller måske skulle jeg skrive batteriet? Nå - i weekenden falder temperaturen igen
Den Zuheizung - hed det vist i menuen - man kan slå fra og til når man trykker setup på aircon knapperne og derefter setup i menuen - er det en der varmer kølevandet op? Fordi den ser ud til at have noget med tomgangsproblemet at gøre.
I mellemtiden er temperaturen steget til 6-7 plusgrader, og jeg har ingen problemer med tomgangen - eller måske skulle jeg skrive batteriet? Nå - i weekenden falder temperaturen igen
Den Zuheizung - hed det vist i menuen - man kan slå fra og til når man trykker setup på aircon knapperne og derefter setup i menuen - er det en der varmer kølevandet op? Fordi den ser ud til at have noget med tomgangsproblemet at gøre.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Zuheiser = En tilskudsvarmer.
Jeg antager at det er den elektriske varmepatron. Når den tænder skal der bruges noget power! Det reagerer motorstyringen på ved at hæve tomgang.
Du ser det igen når temperatur kommer omkring frysepunktet.
Min holdning: Din bil fejler intet og batteriet er sikkert også i fin form.
Hvis starteren lyder som den plejer når temperaturen rammer minus, så ville jeg lade batteriet være.
Jeg antager at det er den elektriske varmepatron. Når den tænder skal der bruges noget power! Det reagerer motorstyringen på ved at hæve tomgang.
Du ser det igen når temperatur kommer omkring frysepunktet.
Min holdning: Din bil fejler intet og batteriet er sikkert også i fin form.
Hvis starteren lyder som den plejer når temperaturen rammer minus, så ville jeg lade batteriet være.
- Djernis
- Nyt medlem
- Indlæg: 146
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:04
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Jeg har også oplevet forhøjet tomgang i min 2017 Tiguan 2.0TDi DSG her da der var koldt. Jeg har samtidig fået besked i VW appen, at batteri spænding var lav når oliefyret startede, så tænker det er for at lade på batteriet i tomgang.
Samspilssituationer, involverende spæde eller yngre personer engageret i diverse uspecificerede rekreative sysler, frembringer almindeligvis de mest hensigtsmæssige resultater såfremt participanterne er indbyrdes kompatible
(Lige børn leger bedst)
(Lige børn leger bedst)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Jeg har prøvet med et nyt batteri nu. Problemet er der stadig, men kun når man har "zuheizung" sat til. Det gør man ved at trykke setup på den midterste af de 3 knapper til aircon´en, trykke setup nede i højre hjørne af skærmen og vælge "zuheizung".
Batteriet er formentlig ok. Problemet kan være at på mine tidligere radioer findes denne indstillingmulighed ikke? Jeg kører MIB2.5 og har haft 1.0 og 2.0 i, men hvad de har været indstillet til, blæser i vinden.
Batteriet er formentlig ok. Problemet kan være at på mine tidligere radioer findes denne indstillingmulighed ikke? Jeg kører MIB2.5 og har haft 1.0 og 2.0 i, men hvad de har været indstillet til, blæser i vinden.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?
Jeg tror ikke du skal se det som et problem, men blot som "per design". Den hæver tomgang fordi el-forbrug er stort.
Alt er godt.
Alt er godt.