2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
G-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af G-man » 14. jan 2021, 23:13

[LØST]

Motoren går op på 1.050 omdrejninger (TDI 2.0) i tomgang, hvor den normalt ligger på 800-1.000. Hvis jeg slukker motoren og starter den igen, så bliver den den nede på 800 omdrejninger, men efter 30 sekunder står den igen på 1.050.

Fartpiloten vil normalt koble til ved lige under 50 km/t i 5. gear, men nu skal den op på 55+ før den vil.

Det har ikke noget med dieselpartikelfilterafbrændingen at gøre. Det kører normalt.

Er der nogen af jer der har været ude for at et (dårligt) batteri kan være årsag til forhøjet tomgang?

På forhånd tak.
Senest rettet af G-man 1. feb 2021, 16:01, rettet i alt 1 gang.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af kGlerup » 14. jan 2021, 23:19

Jeg er 99% sikker på at den gør det fordi temperaturen er så lav at der skal bruges ekstra strøm til tilskudsvarmer. Jeg mindes vores tidligere 1.6 TDI gjorde det samme nede omkring frysepunktet.
Når det hele er varmet op burde tomgang falde til normalen. Gør den det på din?
These users thanked the author kGlerup for the post:
Soner

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af mart!n » 14. jan 2021, 23:45

En bil bruger jo ikke batteriet direkte når motoren er startet. Så lader den kun på det.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af kGlerup » 14. jan 2021, 23:52

mart!n skrev:En bil bruger jo ikke batteriet direkte når motoren er startet. Så lader den kun på det.
Hvis dit forbrug er højere end generatoren kan levere i tomgang, så giver det jo fin mening at hæve omdrejningerne lidt. Når elpatronen bruges til ekstra varme, så trækkes det virkelig noget havre!

G-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af G-man » 15. jan 2021, 01:32

Den har aldrig før - 180.000 km over 6 år - forhøjet tomgangen på denne måde.

Den kører stadig med forhøjet tomgang selv efter 1-200 km´s kørsel.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af kGlerup » 15. jan 2021, 06:48

OK. Så er det nok ikke opvarmning der gør det.
Synes din teori om batteriet lyder sandsynlig, men aner ikke hvordan man kan bekræfte det.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af Anders D » 15. jan 2021, 08:27

Det gør jeg ;)

Udlæs i første omgang fejllageret, for om der er logget en "spænding for lav" på en af styreenhederne.
Hvis der ikke er det, eller du ikke kan det praktisk, fordi du ikke ejer udstyret eller bor tæt på en der gør, stilles diagnosen (bekræftelse / afkræftelse) af batteri som fejlende komponent, ved at:

1: Skifte batteriet som trial and error, hvis man har råd til det.
2: Måle med et multimeter, direkte på polerne når bilen er iskold. Spændingen skal være over 12 volt. Noter spændingen.
3: Sæt tænding på og noter spændingen. Spændingen skal blive over 12 volt.
4: Få et husholdningsmedlem til at starte motoren, mens du observerer spændingen, mens motoren tørnes/startes.

Dropper batteriet, selv kortvarigt, til under 11,4 volt er det udskiftningsmodent. Under 11,5 volt er faktisk 50% reduceret ydeevne!

Man kan også gøre punkt 2 og 3 med VCDS eller OBDEleven, men min erfaring siger mig, at datahastigheden ikke helt kan følge med, hvis droppet i spænding er meget kortvarigt. Derfor anbefaler jeg multimetermetoden.

Om det så er årsag til forhøjet tomgang ved jeg ikke. Men det er ikke usandsynligt, og i øvrigt smart, hvis motoren kan lave en forhøjt tomgang, for at oplade batteriet hurtigere, sandsynligvis med henblik på at undgå, at slet ikke kunne starte næste gang. Så det er godt du reagerer.
These users thanked the author Anders D for the post (total 2):
HansHkGlerup

G-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af G-man » 17. jan 2021, 20:42

Tak for bidragene, i forskellige. I dag har jeg lidt ekstra info at bidrage med.

Jeg bemærkede i dag at når man gik ind i menuen komfortverbraucher, så viste klimatierungsgrafen fuldt udslag, som om jeg kørte med fuld air-con - hvilket jeg ikke gjorde. Men mit brændstofforbrug var højere end det plejede at være.

Jeg lagde også mærke til at når bilen havde stået i nogle minutter, så fungerede alt normalt ... i nogle minutter :(

Her til aften ville jeg så kontrollere hvad klimatiserungsgrafen viste, når bilen ikke havde problemer med at gå i normal tomgang. Jeg stoppede motoren - udetemperatur ifølge instrument 0,0 grader - startede igen og den kørte normalt i tomgang. Jeg kørte derefter en tur for at se om den forhøjede tomgang fulgte længden på klimatiserungsgrafen - men tomgangen blev ved med at være normal og klimatiserungsgrafen blev ved med at være ganske kort.

Tilsyneladende slår aircondition til (og det kan have noget at gøre med at det er minusgrader), men uden at der er lys i instrumentpanelet.

I morgen bliver der godt med plusgrader, yderligere tests vil blive udført, herunder udlæsning af fejl.

Et nyt batteri er modtaget, men det gamle sidder stadig i bilen.

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af QT1410 » 17. jan 2021, 22:04

Er Klimatisierung mon det elektriske tilskudsvarmelegeme?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af kGlerup » 17. jan 2021, 22:14

QT1410 skrev:Er Klimatisierung mon det elektriske tilskudsvarmelegeme?
Det ville være mit gæt.
Jeg tror alt kører helt som det skal Billede

G-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af G-man » 18. jan 2021, 13:18

Nej, klimatiserung er klimaanlægget i bilen.

Det ser ud til - indtil andet er bevist - at klimaanlægget kører for fuld skrue når temperaturen er minusgrader.

Jeg kører en tur senere i dag i plusgrader, jeg regner med at fejlen er væk (indtil der indtræffer minusgrader, men dem kan man lede længe efter her hvor jeg bor).

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af kGlerup » 18. jan 2021, 13:27

Prøv at se om det falder sammen med et kraftigt klik fra et relæ i venstre side af instrumentbrættet.
Vores tidligere Octavia TDI gjorde nøjagtigt det samme. Når den kobler varmelegeme ind (tydeligt klik) hævede den tomgang umiddelbart efter.

G-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af G-man » 18. jan 2021, 16:41

Problemet er bare at den har aldrig haft forhøjet tomgang.

I overmorgen vil jeg skifte batteriet uden at gøre andet inden. Jeg melder tilbage.

G-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af G-man » 20. jan 2021, 21:41

Det nye batteri viste sig ved ankomst at have fået en fysisk skade, så den blev sendt retur.

I mellemtiden er temperaturen steget til 6-7 plusgrader, og jeg har ingen problemer med tomgangen - eller måske skulle jeg skrive batteriet? Nå - i weekenden falder temperaturen igen :)

Den Zuheizung - hed det vist i menuen - man kan slå fra og til når man trykker setup på aircon knapperne og derefter setup i menuen - er det en der varmer kølevandet op? Fordi den ser ud til at have noget med tomgangsproblemet at gøre.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af kGlerup » 20. jan 2021, 22:55

Zuheiser = En tilskudsvarmer.
Jeg antager at det er den elektriske varmepatron. Når den tænder skal der bruges noget power! Det reagerer motorstyringen på ved at hæve tomgang.
Du ser det igen når temperatur kommer omkring frysepunktet.
Min holdning: Din bil fejler intet og batteriet er sikkert også i fin form.
Hvis starteren lyder som den plejer når temperaturen rammer minus, så ville jeg lade batteriet være.

Brugeravatar
Djernis
Nyt medlem
Indlæg: 146
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af Djernis » 22. jan 2021, 11:53

Jeg har også oplevet forhøjet tomgang i min 2017 Tiguan 2.0TDi DSG her da der var koldt. Jeg har samtidig fået besked i VW appen, at batteri spænding var lav når oliefyret startede, så tænker det er for at lade på batteriet i tomgang.
Samspilssituationer, involverende spæde eller yngre personer engageret i diverse uspecificerede rekreative sysler, frembringer almindeligvis de mest hensigtsmæssige resultater såfremt participanterne er indbyrdes kompatible
(Lige børn leger bedst)

G-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. jun 2017, 13:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af G-man » 1. feb 2021, 16:00

Jeg har prøvet med et nyt batteri nu. Problemet er der stadig, men kun når man har "zuheizung" sat til. Det gør man ved at trykke setup på den midterste af de 3 knapper til aircon´en, trykke setup nede i højre hjørne af skærmen og vælge "zuheizung".

Batteriet er formentlig ok. Problemet kan være at på mine tidligere radioer findes denne indstillingmulighed ikke? Jeg kører MIB2.5 og har haft 1.0 og 2.0 i, men hvad de har været indstillet til, blæser i vinden.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 2014 G7 - batteri årsag til forhøjet tomgang?

Indlæg af kGlerup » 1. feb 2021, 16:25

Jeg tror ikke du skal se det som et problem, men blot som "per design". Den hæver tomgang fordi el-forbrug er stort.
Alt er godt.

Besvar

Tilbage til "El"