Prøv at se denne video: https://www.youtube.com/watch?v=VaohvvyQAZo
Fænomenet startede med kontrol lampe til kølervæske. Beholder udskiftet sammen med bremser . Efter operationen var bilen løbet tør for strøm, så den blev ladet op og kørt ud. Ladespænding fra generatoren lå forholdsvist stabilt på ca 12,5 volt og ingen strømtab gennem evt. def lade relæ. Monterede ekstra stelkabel direkte til motor. Under prøvekørslen lyste væske alarm/olietryk/ABS mm kortvarigt op og forsvandt igen. Næste gang den blev startet gik omdrejningstæller og speedometer mm fuldstændig i selvsving sammen med diverse lamper. Bilen kørte normalt ingen udsættere, lyde eller andet, så en tur på værksted og fik nulstillet hele systemet (med prof værktøj). Efter ca. 2 - 3 km kørsel, var lysshowet tilbage igen. Ud med luftfilter og batteri for at kontrollere ledninger ved torpedovæg. De så intakte og friske ud (ikke målt). Instrument panelet har været afmonteret og kontrolleret for evt. kolde lodninger uden synlige defekter. Nogen, der har været udsat for det samme og evt har en løsning.....
Skoda Fabia 1,4 2005 Mystisk fænomen instrumentbrædt
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 302
- Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 85 times
Re: Skoda Fabia 1,4 2005 Mystisk fænomen instrumentbrædt
En 'ladespænding' på 12,5V er for lavt! Der skal være 14,4V målt på generatoren.
- Torslunde
- Nyt medlem
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 10 times
Re: Skoda Fabia 1,4 2005 Mystisk fænomen instrumentbrædt
Et langskud:
Der går en tynd ledning fra generatoren, under batteriet og ind til instumentpanelet og ladelampen.
Den ledning har en tendens til at knække, hvilket bevirker at generatoren ikke starter med at lade.
Måske er ledningen ikke knækket helt, og fejlen derfor periodisk.
Under alle omstændigheder kan generatoren 'sparkes i gang', ved at dappe på speederen til omdrejningerne kommer over 3000.
Så prøv speederedappet, og se om spændingen kommer op på 14.4.
Edit:
Gad vide om det hedder dappe eller dabbe ... men forhåbentlig virker det ...
Der går en tynd ledning fra generatoren, under batteriet og ind til instumentpanelet og ladelampen.
Den ledning har en tendens til at knække, hvilket bevirker at generatoren ikke starter med at lade.
Måske er ledningen ikke knækket helt, og fejlen derfor periodisk.
Under alle omstændigheder kan generatoren 'sparkes i gang', ved at dappe på speederen til omdrejningerne kommer over 3000.
Så prøv speederedappet, og se om spændingen kommer op på 14.4.
Edit:
Gad vide om det hedder dappe eller dabbe ... men forhåbentlig virker det ...
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 22. sep 2019, 17:09
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Skoda Fabia 1,4 2005 Mystisk fænomen instrumentbrædt
Lade relæ skiftet, 14 ,5 volt ladespænding, men ingen forandring..........
Har mistanke til selve instrumentbrædtet. Sidder startspærren ikke der og kan et andet "brædt" kodes til bilens nøgler ??????
Har mistanke til selve instrumentbrædtet. Sidder startspærren ikke der og kan et andet "brædt" kodes til bilens nøgler ??????
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 22. sep 2019, 17:09
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Skoda Fabia 1,4 2005 Mystisk fænomen instrumentbrædt
Så er der styr på lysene..........Instrumenbrædtet udskiftet.... Flyttede E-prompt startspærre fra gammelt til nyt speedometer, så skulle startspærren ikke kodes om......