Side 1 af 1

Rækkevidde E-UP

: 28. nov 2021, 22:04
af Kejser
Konen har jo fået hendes E-UP, årg 2021

Rækkevidden skulle jo være en 250 km ca., alt efter vejr og vind.

Her de sidste par dage, står rækkevidden kun til ca. 180 km, selvom den er ladet fuldt op.

Spørgsmålet er, om den ikke altid skal lade om, så rækkevidden er de ca. 250 km, eller tager tager den med de samme forbehold for tidligere kørsel, temperatur osv?

Mvh Lars


Re: Rækkevidde E-UP

: 28. nov 2021, 22:21
af KMDTHY
Den tager med det samme tidligere kørsel med i GOM beregning. 180 km lyder rimelig taget årstiden i betragtning. Kommer jo også an på om det er by, landevej eller motorvej i kører...

Re: Rækkevidde E-UP

: 29. nov 2021, 17:58
af i-s
Kejser skrev:
28. nov 2021, 22:04
Konen har jo fået hendes E-UP, årg 2021

Rækkevidden skulle jo være en 250 km ca., alt efter vejr og vind.

Her de sidste par dage, står rækkevidden kun til ca. 180 km, selvom den er ladet fuldt op.

Spørgsmålet er, om den ikke altid skal lade om, så rækkevidden er de ca. 250 km, eller tager tager den med de samme forbehold for tidligere kørsel, temperatur osv?

Mvh Lars
Hej,
Nu er det ikke særligt sundt at lade batteriet til 100% hver gang, så det håber jeg ikke du gør.
Vi har indstillet vores til default at lade til 90% og med 90% ladning siger vores pt. ~200 km rækkevidde.

Re: Rækkevidde E-UP

: 29. nov 2021, 19:17
af Kejser

i-s skrev:
Kejser skrev:
28. nov 2021, 22:04
Konen har jo fået hendes E-UP, årg 2021

Rækkevidden skulle jo være en 250 km ca., alt efter vejr og vind.

Her de sidste par dage, står rækkevidden kun til ca. 180 km, selvom den er ladet fuldt op.

Spørgsmålet er, om den ikke altid skal lade om, så rækkevidden er de ca. 250 km, eller tager tager den med de samme forbehold for tidligere kørsel, temperatur osv?

Mvh Lars
Hej,
Nu er det ikke særligt sundt at lade batteriet til 100% hver gang, så det håber jeg ikke du gør.
Vi har indstillet vores til default at lade til 90% og med 90% ladning siger vores pt. ~200 km rækkevidde.
Hvor er den indstilling hvor man stiller procenten?

Mvh Lars


Re: Rækkevidde E-UP

: 29. nov 2021, 22:18
af i-s
Kejser skrev:
29. nov 2021, 19:17
i-s skrev:
Kejser skrev:
28. nov 2021, 22:04
Konen har jo fået hendes E-UP, årg 2021

Rækkevidden skulle jo være en 250 km ca., alt efter vejr og vind.

Her de sidste par dage, står rækkevidden kun til ca. 180 km, selvom den er ladet fuldt op.

Spørgsmålet er, om den ikke altid skal lade om, så rækkevidden er de ca. 250 km, eller tager tager den med de samme forbehold for tidligere kørsel, temperatur osv?

Mvh Lars
Hej,
Nu er det ikke særligt sundt at lade batteriet til 100% hver gang, så det håber jeg ikke du gør.
Vi har indstillet vores til default at lade til 90% og med 90% ladning siger vores pt. ~200 km rækkevidde.
Hvor er den indstilling hvor man stiller procenten?

Mvh Lars
I VW app'en:
https://apps.apple.com/dk/app/maps-more ... 72715?l=da
Samme app findes til Android enheder.

Det er ikke den mest intuitive app, så jeg skulle også lige rode med det en halv time, før jeg fandt ud af hvordan lade level, strømstyrke og lade sted hang sammen.

Jeg ved heller ikke hvad det er for et geni der har bestemt klimaanlæget altid skal starte på 22 gr. Det kan heldigvis stilles om, så den husker sidste indstilling (med VCDS e.lign).

Re: Rækkevidde E-UP

: 30. nov 2021, 07:25
af kuno
i-s skrev:
29. nov 2021, 17:58
Kejser skrev:
28. nov 2021, 22:04
Konen har jo fået hendes E-UP, årg 2021

Rækkevidden skulle jo være en 250 km ca., alt efter vejr og vind.

Her de sidste par dage, står rækkevidden kun til ca. 180 km, selvom den er ladet fuldt op.

Spørgsmålet er, om den ikke altid skal lade om, så rækkevidden er de ca. 250 km, eller tager tager den med de samme forbehold for tidligere kørsel, temperatur osv?

Mvh Lars
Hej,
Nu er det ikke særligt sundt at lade batteriet til 100% hver gang, så det håber jeg ikke du gør.
Vi har indstillet vores til default at lade til 90% og med 90% ladning siger vores pt. ~200 km rækkevidde.
Ah - det er vist en skrøne - batteriet tager ikke skade af at blive lavet op til 100% på en hjemmelader - vores 2 biler for fuld skrald hver gang de mangler strøm

Re: Rækkevidde E-UP

: 30. nov 2021, 08:42
af mobworld
Som jeg har forstået det, så er det ok at lade til 100% m AC, sålænge man ikke lader bilen stå efterfølgende uden at 'tage hul på strømmen'.

Mvh

Re: Rækkevidde E-UP

: 30. nov 2021, 22:03
af i-s
kuno skrev:
30. nov 2021, 07:25
i-s skrev:
29. nov 2021, 17:58
Kejser skrev:
28. nov 2021, 22:04
Konen har jo fået hendes E-UP, årg 2021

Rækkevidden skulle jo være en 250 km ca., alt efter vejr og vind.

Her de sidste par dage, står rækkevidden kun til ca. 180 km, selvom den er ladet fuldt op.

Spørgsmålet er, om den ikke altid skal lade om, så rækkevidden er de ca. 250 km, eller tager tager den med de samme forbehold for tidligere kørsel, temperatur osv?

Mvh Lars
Hej,
Nu er det ikke særligt sundt at lade batteriet til 100% hver gang, så det håber jeg ikke du gør.
Vi har indstillet vores til default at lade til 90% og med 90% ladning siger vores pt. ~200 km rækkevidde.
Ah - det er vist en skrøne - batteriet tager ikke skade af at blive lavet op til 100% på en hjemmelader - vores 2 biler for fuld skrald hver gang de mangler strøm
Nej, det er det ikke.

Re: Rækkevidde E-UP

: 30. nov 2021, 22:03
af i-s
mobworld skrev:
30. nov 2021, 08:42
Som jeg har forstået det, så er det ok at lade til 100% m AC, sålænge man ikke lader bilen stå efterfølgende uden at 'tage hul på strømmen'.

Mvh
Korrekt. Hvis du bruger af det straks efter at have ladet til 100%, så burde det være ok.

Re: Rækkevidde E-UP

: 30. nov 2021, 22:30
af u_bull

Re: Rækkevidde E-UP

: 1. dec 2021, 07:38
af kuno
i-s skrev:
30. nov 2021, 22:03
kuno skrev:
30. nov 2021, 07:25
i-s skrev:
29. nov 2021, 17:58

Hej,
Nu er det ikke særligt sundt at lade batteriet til 100% hver gang, så det håber jeg ikke du gør.
Vi har indstillet vores til default at lade til 90% og med 90% ladning siger vores pt. ~200 km rækkevidde.
Ah - det er vist en skrøne - batteriet tager ikke skade af at blive lavet op til 100% på en hjemmelader - vores 2 biler for fuld skrald hver gang de mangler strøm
Nej, det er det ikke.
iflg FDM

3. Batteriet tager skade af at være helt opladt? FORKERT
Litium-ion-batteriet kan sagtens tåle at blive ladt op til 100 procent, men i det daglige er 80-90 procent mere ideelt, og ved flere ugers stilstand bør niveauet være væsentlig lavere, særligt hvis det er varmt.

Nej. Men det kan 'slide' lidt, hvis batteriet står fuldt opladet gennem længere tid. Så lad være med at have batteriet 100 procent opladt, når bilen ikke bruges i lang tid.

Re: Rækkevidde E-UP

: 1. dec 2021, 19:01
af i-s
kuno skrev:
1. dec 2021, 07:38
i-s skrev:
30. nov 2021, 22:03
kuno skrev:
30. nov 2021, 07:25


Ah - det er vist en skrøne - batteriet tager ikke skade af at blive lavet op til 100% på en hjemmelader - vores 2 biler for fuld skrald hver gang de mangler strøm
Nej, det er det ikke.
iflg FDM

3. Batteriet tager skade af at være helt opladt? FORKERT
Litium-ion-batteriet kan sagtens tåle at blive ladt op til 100 procent, men i det daglige er 80-90 procent mere ideelt, og ved flere ugers stilstand bør niveauet være væsentlig lavere, særligt hvis det er varmt.

Nej. Men det kan 'slide' lidt, hvis batteriet står fuldt opladet gennem længere tid. Så lad være med at have batteriet 100 procent opladt, når bilen ikke bruges i lang tid.
Fint du selv lige bekræftede det.

Re: Rækkevidde E-UP

: 1. dec 2021, 21:28
af u_bull
i-s skrev:
1. dec 2021, 19:01

Fint du selv lige bekræftede det.
Du bliver simpelthen nødt til at stoppe med det fake news du forsøger dig med.

Der står jo endvidere i anbefalingen at “én uge er ikke lang tid”…

Re: Rækkevidde E-UP

: 1. dec 2021, 21:38
af QT1410
Der går snart "The 4 Yorkshire Men" i den, ligesom når der spørges om hvor langt man skal køre ad gangen i en dieselbil.

Her ender det snart med maximal opladning til 90% i 3. potens (=73%), selvom de oprindelige "100%" i virkeligheden er 90% af cellernes nominelle kapacitet.

Re: Rækkevidde E-UP

: 1. dec 2021, 21:40
af u_bull
QT1410 skrev:
1. dec 2021, 21:38
Der går snart "The 4 Yorkshire Men" i den, ligesom når der spørges om hvor langt man skal køre ad gangen i en dieselbil.

Her ender det snart med maximal opladning til 90% i 3. potens (=73%), selvom de oprindelige "100%" i virkeligheden er 90% af cellernes nominelle kapacitet.
:D :D

Re: Rækkevidde E-UP

: 1. dec 2021, 22:19
af i-s
u_bull skrev:
1. dec 2021, 21:28
i-s skrev:
1. dec 2021, 19:01

Fint du selv lige bekræftede det.
Du bliver simpelthen nødt til at stoppe med det fake news du forsøger dig med.

Der står jo endvidere i anbefalingen at “én uge er ikke lang tid”…
Ved du hvad .. lad du bare til 100% hele tiden.
2021-12-01 22_18_13-Polestar 2 SR Single Motor 1000 km challenge - YouTube.png
2021-12-01 22_18_13-Polestar 2 SR Single Motor 1000 km challenge - YouTube.png (119.44 KiB) Vist 848 gange

Re: Rækkevidde E-UP

: 3. dec 2021, 18:26
af VaGeek
FDMs rækkevidde test er god til at give en pejling af hvad der er realistisk.

Temperaturen har stor indflydelse på rækkevidden.
Prøvede en ID:3 58 kw den anden dag, 100% opladet, havde 258 km på rækkevidden. Og de forsvandt hurtigt på motorvejen, så reelt var det tættere på 200 km. Kørte ikke øko kørsel - men alligevel.

https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... -opladning

Re: Rækkevidde E-UP

: 4. dec 2021, 11:11
af Korreborg
Problemet er jo at FDM og teknologisk institut ikke forholder sig til, at der er forskel på elbiler. Det er jo ikke der bruger samme type batteri. Og i de fleste biler er 100% ikke 100%, da der er en buffer, men der er forskel på bufferstørrelsen.

Så hvorfor ikke anbefale 90% som producenterne, og være på den sikre side. Så læserne har de bedste forudsætninger for at have så lavt et tab af kapacitet som muligt. Og sig lad til 90% I dagligdagen, men vær ikke bange for at lade til 100% hvis du skal på tur.

Re: Rækkevidde E-UP

: 7. dec 2021, 07:26
af GaSelle
ID.3´en står pt. på 295km ved 100%. Det er skide koldt, den kører primært motorvej med den langhårede bag roret - og hun forstår IKKE pæn, jævn og økonomisk kørsel. Med andre ord, så er en noget lavere rækkevidde forventeligt på denne årstid. Pæn kørsel, lavere hastighed og begrænset brug af varmen øger rækkevidden markant.