Alarm går i gang (midt nat) og kabinelys slukker ikke

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
Brugeravatar
Mikkel K
Medlem
Indlæg: 1155
Tilmeldt: 23. jun 2008, 20:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 29 times

Alarm går i gang (midt nat) og kabinelys slukker ikke

Indlæg af Mikkel K » 28. dec 2021, 03:55

Nu hvor jeg alligevel er vågen, håber jeg vagcars kan hjælpe:

Jeg er blevet vækket af alarmen på min gamle Golf 5 GTI. Det er i sig selv sært, da jeg ikke tror nogen har været ved den. Men det er også sært, at jeg i aftes hørte enkelte bip - jeg kunne bare ikke lokalisere dem, men lyden passer med bilens alarm, og at jeg synes lyden kom fra den retning. Men altså blot enkelte bip og ikke fuld alarm, som det der vækkede mig for lidt siden.

Desuden fortsætter det øverste kabinelys (loftslys) med at være tændt efter åbning og luk+lås af bilen. Det slukker først efter 20 minutter, og det kan jeg Google og læse mig til sker fra “Vehicle Electrical System Controller J519” efter de 20 min:
Kilde: https://www.golfmkv.com/forums/index.ph ... ff.146545/

Det eneste jeg har foretaget mig på bilen er at rense motorhjelmshængslet, da det havde svært ved at lukke i kulden. Sidder der en kontakt, som er blevet irriteret og kan forårsage ovenstående? :?

Jeg undrer mig mest over de enkelte bip, jeg har hørt i går aftes og et alarmen så går nu…

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Alarm går i gang (midt nat) og kabinelys slukker ikke

Indlæg af HansH » 28. dec 2021, 08:21

Mikkel K skrev:
28. dec 2021, 03:55
Desuden fortsætter det øverste kabinelys (loftslys) med at være tændt efter åbning og luk+lås af bilen. Det slukker først efter 20 minutter, og det kan jeg Google og læse mig til sker fra “Vehicle Electrical System Controller J519” efter de 20 min:
Kilde: https://www.golfmkv.com/forums/index.ph ... ff.146545/

Det eneste jeg har foretaget mig på bilen er at rense motorhjelmshængslet, da det havde svært ved at lukke i kulden. Sidder der en kontakt, som er blevet irriteret og kan forårsage ovenstående? :?
Det er korrekt at BCM'en (J519) sørger for at slukke kabinelys efter 20 min uden aktivitet.. Men det er kun hvis dørene er åbne. Når du har lukket alle døre, bør kabinelys kun være tændt i 30 sekunder, hvorefter det fader ud.
Oveni det kan du så lægge, at kabinelyset under alle omstændigheder skal slukke med det samme du låser bilen.
Jeg forstår på dig, at selv om alle døre er lukket og låst - forbliver kabinelys tændt. Det er som sagt forkert, og indikerer at elektronikken tror en dør er åben et sted.

Prøv at låse af, og så kig ind gennem sideruden i førerdøren på MFA'et ..... vises bilens grafik med en dør åben? Evt frontklappen?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Mikkel K
Medlem
Indlæg: 1155
Tilmeldt: 23. jun 2008, 20:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 29 times

Re: Alarm går i gang (midt nat) og kabinelys slukker ikke

Indlæg af Mikkel K » 1. jan 2022, 12:49

Tak, @HansH .

Mit halve MFA viser ikke dør- og klapåbninger, desværre.

Bilen har ikke brokket sig siden. Jeg mistænker derfor en periodisk fejl på frontklappen, hvor noget rens, som jeg har brugt eller noget eksisterende snavs måske har forstyrret elektronikken. Klappen har som sagt haft bøvl med at lukke og åbne, men det har lidt rens og en børste før løst. Så det er nok på tide, at få det skilt ad og gjort ordentligt rent. Vil en åben klap normalt kunne sætte gang i alarmen?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Alarm går i gang (midt nat) og kabinelys slukker ikke

Indlæg af HansH » 1. jan 2022, 12:54

Mikkel K skrev:
1. jan 2022, 12:49
Vil en åben klap normalt kunne sætte gang i alarmen?
Det er faktisk et godt spørgsmål.. om åbning af motorhjelm udløser alarmen ?
Pas!

På en måde vil det give god mening, da adgang til motorrummet vil give adgang til at afbryde alarmen på den ene eller anden måde.
Så måske alarmen faktisk reagerer på åben frontklap.....
Det kan også være der er forskel på alarmer, så nogen gør og andre ikke gør.
Jeg synes ikke det lyder helt usandsynligt, at det måske kunne være kilden til dine falske alarmer.

Men godt spørgsmål :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Alarm går i gang (midt nat) og kabinelys slukker ikke

Indlæg af norn » 1. jan 2022, 17:16

Med vcds kan du se hvad der har udløst alarmen....

Det plejer at være låsen i bagklappen der driller
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Besvar

Tilbage til "El"