Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Alt vedr. el og elektriske dele
styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af styker » 28. maj 2022, 12:13

Fruens Toyota CHR kan begge dele på fartpiloten, trykker man på on kortvarigt slår den ACC til.
Holder man knappen inde skifter den til traditionel fartpilot, mener det er sådan på alle Toyota med ACC.
Syntes i øvrigt det fungerer rigtig fint i den, bortset fra jeg syntes den accelererer for langsomt hvis man bare giver den et dab på speederen ved igangsætning og den kunne godt vente lidt længere tid på køfunktion før der skal gives et dab for at fortsætte.

Der var på et tidspunkt et mindre skriv i FDM bladet med en der havde købt en "stor" Audi af de første med pACC, den kastede også ankeret når den spottede f.eks. en mobilkran med en 60 tavle klisteret på bagenden.
Det var ejeren ikke just imponeret over den gjorde f.eks. på motorvejen, men der var svaret jo også bare fra Audi at sådan skulle det være.
These users thanked the author styker for the post:
mertodinlo

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af perw » 28. maj 2022, 17:03

Jeg har fået opgraderet acc i vores o3 til pcc og må sige at SkodaVW kort data simpelhen er for ringe.

Især i Storkøbenhavn oplever jeg utrolig mange fejl og kigger på here som jo er kort udbyderen, så er fejlene ikke der.

Mange motorveje rundt om kbh begynder bilen lige pludselig at kører 130 selvom der er 110.

Mange veje skifter den op og ked i hastighed. Checket man hos here, sp står hastigheden rigtig.

For vw/Skoda er det ikke gået op for dem at man i mange år nu må kører 100 km på motorvej og 80 på landevej med trailer. Fejlmelder man til Skoda siger de at man skal have fat ihere og jer sker der intet.

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af QT1410 » 29. maj 2022, 08:23

Du må jo ikke køre 100 med trailer uden tempo 100, og VW vil ikke have skylden for at du kører for stærkt.

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af kws » 29. maj 2022, 15:01

perw skrev:Jeg har fået opgraderet acc i vores o3 til pcc og må sige at SkodaVW kort data simpelhen er for ringe.

Især i Storkøbenhavn oplever jeg utrolig mange fejl og kigger på here som jo er kort udbyderen, så er fejlene ikke der.

Mange motorveje rundt om kbh begynder bilen lige pludselig at kører 130 selvom der er 110.

Mange veje skifter den op og ked i hastighed. Checket man hos here, sp står hastigheden rigtig.

For vw/Skoda er det ikke gået op for dem at man i mange år nu må kører 100 km på motorvej og 80 på landevej med trailer. Fejlmelder man til Skoda siger de at man skal have fat ihere og jer sker der intet.
Du kan selv ændre direkte I kortet ved ihere. Jeg kæmper også med pacc og elendig kortmateriale. Jeg har været inde og rette nærmest alt til på de strækninger jeg køre fast, hvor der er fejl på. Som fx. 80 km/t efter bytavle ophører, selvom der er 60 km/ zone lige efter. På kortet er de første 100m efter skiltet sat til 80 km/t og ikke 60 som det burde.

Rettelserne kommer med ved næste release af kortmateriale
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorveji

Indlæg af perw » 29. maj 2022, 21:06

kws skrev:
29. maj 2022, 15:01
perw skrev:Jeg har fået opgraderet acc i vores o3 til pcc og må sige at SkodaVW kort data simpelhen er for ringe.

Især i Storkøbenhavn oplever jeg utrolig mange fejl og kigger på here som jo er kort udbyderen, så er fejlene ikke der.

Mange motorveje rundt om kbh begynder bilen lige pludselig at kører 130 selvom der er 110.

Mange veje skifter den op og ked i hastighed. Checket man hos here, sp står hastigheden rigtig.

For vw/Skoda er det ikke gået op for dem at man i mange år nu må kører 100 km på motorvej og 80 på landevej med trailer. Fejlmelder man til Skoda siger de at man skal have fat ihere og jer sker der intet.
Du kan selv ændre direkte I kortet ved ihere. Jeg kæmper også med pacc og elendig kortmateriale. Jeg har været inde og rette nærmest alt til på de strækninger jeg køre fast, hvor der er fejl på. Som fx. 80 km/t efter bytavle ophører, selvom der er 60 km/ zone lige efter. På kortet er de første 100m efter skiltet sat til 80 km/t og ikke 60 som det burde.

Rettelserne kommer med ved næste release af kortmateriale
Det har jeg gjort for år tilbage og intet er sket.

Eller også står hastighederne rigtig hos here og har gjort det i flere år.

Så jeg må sige at jeg har lidt opgivet at rette noget i here, for det ser ikke ud til at komme med i kortene.

Brugeravatar
KHADK
Nyt medlem
Indlæg: 389
Tilmeldt: 7. aug 2012, 12:24
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DANMARK igen :-)
Has thanked: 109 times
Been thanked: 25 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af KHADK » 30. maj 2022, 08:34

mertodinlo skrev:
28. maj 2022, 07:29
Hvis man ser Biler.tv, så har Jimmy fået Tesla, han studser også noget over dens pACC sammenlignet med hans tidligere Enyaq. Han oplever især at Teslaen ikke kan finde ud af at bremse ned i ordentlig tid før en fartgrænse ændres, hvor Enyaq'en godt kunne. Men jeg formoder det må være programmering?
Nogen steder misser Teslaen helt at bremse, men det kunne være kortmaterialet der ikke er opdateret?
Min Model 3 har samme problem. Den kører som oftest videre med den satte hastighed, men de gange den sætter farten ned, så er jeg nået over 50 meter ind i zonen.
Med hensyn til phantom braking, så har jeg oplevet det på motorvej og landevej. Dog kun et sted, hvor den konsekvent gør det hver gang.
Tesla Model 3 Long Range
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt

Gustavag
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10. jul 2022, 16:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af Gustavag » 10. jul 2022, 16:48

Navidata/GPS helt korrupt siden i formiddags, hvor bilens kort har angivet vores posistion mere og mere forkert, nu 50 km væk.
Så kan der pludselig være 30 m/t på motorvejen.
Genkender nogen det?
Løsningsforslag?

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af diskoboy » 10. jul 2022, 21:01

kws skrev:
29. maj 2022, 15:01
Du kan selv ændre direkte I kortet ved ihere. Jeg kæmper også med pacc og elendig kortmateriale. Jeg har været inde og rette nærmest alt til på de strækninger jeg køre fast, hvor der er fejl på. Som fx. 80 km/t efter bytavle ophører, selvom der er 60 km/ zone lige efter. På kortet er de første 100m efter skiltet sat til 80 km/t og ikke 60 som det burde.

Rettelserne kommer med ved næste release af kortmateriale
Link? Hjemmeside / app?

Lagde selv mærke til det ud af KBH i går fra motorvej ved Valby / Folehaven. Pludselig mente bilen man måtte kørt 130 i en 90 km strækning
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af Dikal » 11. jul 2022, 22:50

mertodinlo skrev:Jeg synes jeg har hørt at Volvo har det i deres personbiler, nogen der ved det? @Dikal du har da en kinesisk skærgårdstraktor, kan du be-/afkræfte?
Halløj
Havde ikke lige fået besked om, at jeg var tagget her. Så rent tilfælde jeg ser det.
Jo, det er korrekt, at man kan skifte mellem alm fartpilot og adaptiv. Du skal dog ind i en menu på midterskærmen (husker ikke om det kan gøres under kørsel) for at skifte.
These users thanked the author Dikal for the post:
mertodinlo
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 261 times
Been thanked: 118 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af stadil » 17. jul 2022, 09:03

Inden jeg fik adaptiv fartpilot syntes jeg “alle” sagde det var must have ved køb af ny bil. Jeg må dog indrømme at jeg er godt og grundig træt at min A6 tfsi e 55 grundet diverse assistent systemer som konstant bremser og korrigerer bilen. Jeg mener det er langt mere sandsynligt at jeg ender i en farlig situation når bilen pludseligt bremser eller river i rattet da bilen trods alt ikke har det fulde overblik.

Et par eksempler;
- på motorvejen kan jeg ikke holde en flydende hastighed da bilen bremser ned til trods for jeg kan se at en langsomt kørende lastbil er på vej retur til højre spor på motorvejen. Det gør at bilen bremser og jeg derfor skal trykke modvilligt på speederen
- på landevejen når der er kurver har bilen en tendens til at rive i ratten og dreje “skarpere” hvilket i situationer med cykellister kan være farligt. Det er også ubehaligt for passagerne i bilen at bilen rusker frem og tilbage
- igår skulle jeg på motorvejen og på vej ned af tilkørslen accelerede jeg til 110-120 kmt og besluttede mig for at trække direkte ud i det venstre spor for at overhale en campingvogn som kørte 80-90. Da jeg er ca 20-30m fra bilen og på vej til at glide ud i det venstre spor flår bilen mig tilbage og i det højre spor hvilket medfører jeg er på vej til at kører ind i campingvognen … komplet idioti. Ja, jeg ved godt det er vognbane assistenten men det er alt for farligt at bilen flår i rattet - hvorfor ikke bare et bip eller alarm!

Er jeg den eneste der er godt træt af hele tiden at blive forstyrret? Må indrømme at jeg er på vippen til at skifte bil men er bange for at problemet er det samme i andre nye biler.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af HansH » 17. jul 2022, 09:21

stadil skrev:
17. jul 2022, 09:03
Er jeg den eneste der er godt træt af hele tiden at blive forstyrret? Må indrømme at jeg er på vippen til at skifte bil men er bange for at problemet er det samme i andre nye biler.
Næh.... jeg er sådan set med dig i samme båd.

Allerede på min gamle Passat slog jeg Lane Assist fra indenfor den første uge, da jeg synes den mere var et irritationsmoment end en hjælp.
Det samme har jeg gjort på vores helt nye Enyaq, hvor jeg således hverken benytter den almindelige Lane Assist, som blot puffer til bilen når man selv rammer en hvid streg, eller Travel Assist hvor den styrer for mig så længe den kan identificere vognbanen.

På Enyaq'en benytter jeg desuden heller ikke predictive ACC, da de kortdata systemet "lever" af er for upræcise for mange steder, og derfor ender det med at blive en plus/minus løsning, hvor jeg alligevel selv skal være der fuldt ud, og aldrig ved hvornår jeg får hjælp af systemet - eller hvornår jeg skal redde situtationen for det.
Så vil jeg meget hellere bare selv styre tingene.. som i gamle dage :) Jeg er nok ikke helt klar til semi-autonom kørsel, men det synes jeg heller ikke systemerne (i hvert fald i mine biler) er.

ACC er er gammel traver herinde :)
Vi er nogen der godt kunne tænke os muligheden for at kunne vælge mellem ACC og retro fartpilot, og så er der andre der har det helt fint med hvordan ACC virker i alle henseender.
These users thanked the author HansH for the post:
stadil
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af Dikal » 17. jul 2022, 15:19

Dikal skrev:
mertodinlo skrev:Jeg synes jeg har hørt at Volvo har det i deres personbiler, nogen der ved det? @Dikal du har da en kinesisk skærgårdstraktor, kan du be-/afkræfte?
Halløj
Havde ikke lige fået besked om, at jeg var tagget her. Så rent tilfælde jeg ser det.
Jo, det er korrekt, at man kan skifte mellem alm fartpilot og adaptiv. Du skal dog ind i en menu på midterskærmen (husker ikke om det kan gøres under kørsel) for at skifte.
Man kan skifte som man har lyst under kørslen. Man skal lige ind på skærmen, men ikke ind under diverse undermenuer. Så ret simpelt. Har dog endnu ikke haft behov for at slå den fra.
stadil skrev: - igår skulle jeg på motorvejen og på vej ned af tilkørslen accelerede jeg til 110-120 kmt og besluttede mig for at trække direkte ud i det venstre spor for at overhale en campingvogn som kørte 80-90. Da jeg er ca 20-30m fra bilen og på vej til at glide ud i det venstre spor flår bilen mig tilbage og i det højre spor hvilket medfører jeg er på vej til at kører ind i campingvognen … komplet idioti. Ja, jeg ved godt det er vognbane assistenten men det er alt for farligt at bilen flår i rattet - hvorfor ikke bare et bip eller alarm!
Jeg tænker, at du ikke har blinket til venstre for at komme ud i overhalingsbanen? For har du burde den jo ikke “hive” dig til højre igen.
Blinker du ikke til venstre, giver det jo god mening, da den tror du er på vej ud i en vognbane, hvor du ikke skal være.
These users thanked the author Dikal for the post (total 2):
Korreborgjansom
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 261 times
Been thanked: 118 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af stadil » 17. jul 2022, 18:20

Dikal skrev:
17. jul 2022, 15:19
Dikal skrev:
mertodinlo skrev:Jeg synes jeg har hørt at Volvo har det i deres personbiler, nogen der ved det? @Dikal du har da en kinesisk skærgårdstraktor, kan du be-/afkræfte?
Halløj
Havde ikke lige fået besked om, at jeg var tagget her. Så rent tilfælde jeg ser det.
Jo, det er korrekt, at man kan skifte mellem alm fartpilot og adaptiv. Du skal dog ind i en menu på midterskærmen (husker ikke om det kan gøres under kørsel) for at skifte.
Man kan skifte som man har lyst under kørslen. Man skal lige ind på skærmen, men ikke ind under diverse undermenuer. Så ret simpelt. Har dog endnu ikke haft behov for at slå den fra.
stadil skrev: - igår skulle jeg på motorvejen og på vej ned af tilkørslen accelerede jeg til 110-120 kmt og besluttede mig for at trække direkte ud i det venstre spor for at overhale en campingvogn som kørte 80-90. Da jeg er ca 20-30m fra bilen og på vej til at glide ud i det venstre spor flår bilen mig tilbage og i det højre spor hvilket medfører jeg er på vej til at kører ind i campingvognen … komplet idioti. Ja, jeg ved godt det er vognbane assistenten men det er alt for farligt at bilen flår i rattet - hvorfor ikke bare et bip eller alarm!
Jeg tænker, at du ikke har blinket til venstre for at komme ud i overhalingsbanen? For har du burde den jo ikke “hive” dig til højre igen.
Blinker du ikke til venstre, giver det jo god mening, da den tror du er på vej ud i en vognbane, hvor du ikke skal være.
Blinkede til venstre tidligere på ved ned af tilkørslen MEN det ændrer ikke på det faktum at bilen ville ha braget lige op i røven af campingvognen hvis ikke jeg havde flået bilen ud i venstre spor. Fair at den mener jeg skal blinke men den skal vel også bruge “hjernen” / radaren og trods alt registrere at der en bil eller campingvogn som jeg skal udenom.

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af Dikal » 17. jul 2022, 22:56

Den kan jo ikke se, om der kommer modkørende. Så hvis den trækker ud, så kunne du have risikeret, at køre frontalt ud i en.
Hvis du havde blinket til venstre (som du skal ), så havde den ikke trukket dig tilbage i det rigtige spor.
Så alt andet lige har bilen ikke gjort noget forkert.
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af HansH » 18. jul 2022, 06:42

Sorry to say.. men jeg må give Dikal helt ret her.
Måden man fortæller Lane Assist at nu skal den ikke blande sig de næste 20 sekunder, fordi du gerne vil krydse en vognbanelinje, er ved at blinke.
Der er ikke så meget at komme efter der.

Men det var bl.a. en af de ting der irriterede mig ved Lane Assist.
Der er situationer ude i det virkelige liv, hvor jeg vil have lov til at krydse en hvid linje, uden at være tvunget til at blinke for at undgå at skulle lægge arm med LA.
Jeg kan dog ikke rigtigt se hvordan det kan laves meget anderledes. Man skal jo fortælle det på en eller anden måde, og aktivering af blinklys virker som det helt oplagte.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KHADK
Nyt medlem
Indlæg: 389
Tilmeldt: 7. aug 2012, 12:24
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DANMARK igen :-)
Has thanked: 109 times
Been thanked: 25 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af KHADK » 20. jul 2022, 19:35

Har været på “langtur” i DK. Der var en del opbremsninger ved fodgængere, last- og personbiler der drejer fra og lignende. Jeg prøver at lære, hvilke situationer, bilen laver “ballade” i, så jeg kan overtage inden, men det er fanme svært synes jeg. Jeg er stadig ret glad for ACC eller Autopilot som det hedder i Tesla-slang, men ovennævnte situationer gør, at der bliver snakket MEGET skarpt til bilen, så håber at Elton lytter med eller kigger på mine kameraer ind i mellem :D :D
Tesla Model 3 Long Range
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af HansH » 20. jul 2022, 19:38

KHADK skrev:
20. jul 2022, 19:35
Har været på “langtur” i DK. Der var en del opbremsninger ved fodgængere, last- og personbiler der drejer fra og lignende. Jeg prøver at lære, hvilke situationer, bilen laver “ballade” i, så jeg kan overtage inden, men det er fanme svært synes jeg. Jeg er stadig ret glad for ACC eller Autopilot som det hedder i Tesla-slang, men ovennævnte situationer gør, at der bliver snakket MEGET skarpt til bilen, så håber at Elton lytter med eller kigger på mine kameraer ind i mellem :D :D
"... der bliver snakket skarpt til bilen"
Skal lige forstå hvad du mener her .. er det fordi du bander og skælder den ud når den ghost braker ? Eller kan du rent faktisk med stemmekommando overstyre hvad den har gang i ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af Kevinff » 21. jul 2022, 07:38

KHADK skrev:Har været på “langtur” i DK. Der var en del opbremsninger ved fodgængere, last- og personbiler der drejer fra og lignende. Jeg prøver at lære, hvilke situationer, bilen laver “ballade” i, så jeg kan overtage inden, men det er fanme svært synes jeg. Jeg er stadig ret glad for ACC eller Autopilot som det hedder i Tesla-slang, men ovennævnte situationer gør, at der bliver snakket MEGET skarpt til bilen, så håber at Elton lytter med eller kigger på mine kameraer ind i mellem :D :D
Phantom breaking har desværre været en ting på Tesla i nogle år (jeg fatter egentlig ikke at de må
køre med det når det er så buggy).. Jeg troede egentlig at det ikke skete hvis man bare bruger den almindelige fartpilot i Tesla men ud fra hvad jeg kan læse på FB så gør den det stadig.

Nicolaj_Olesen
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21. okt 2019, 19:24
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af Nicolaj_Olesen » 21. jul 2022, 07:57

Jeg tror nu ikke Teslas er mere "buggy" end så mange andre producenter ud fra hvad jeg har hørt (bedømt ud fra en 2021 model 3).

Ja den bremser hvis der står mennesker i vejkanten, cykler på vejbanen og biler der svinger forbi selvom man selv kan vurdere at de vil være væk når man selv kommer derhen. Men hvis man forstår disse begrænsninger synes jeg ikke det er svært at vide hvornår man skal have foden på speederen og trykke lidt ned så den ikke bremser da det primært er ved bykørsel.

Det man tidligere hørte om var at de bremsede på motorveje når de kørte under broer osv. Det har jeg aldrig oplevet. Enkelte gange har jeg oplevet det er blevet nervøs (let opbremsning) for en modkørende lastbil i et skarpt højresving op ad bakke selvom lastbilen var i dens egen bane.

Det er rigtigt at man ikke kan vælge den adaptive del af fartpiloten fra hvilket selvfølgelig kunne være rart, fx ved bykørsel med tværgående trafik og cyklister på vejen.

Det Tesla mangler er en "intelligent" fartpilot der kan "forstå/forudsige" trafikken.


These users thanked the author Nicolaj_Olesen for the post:
KHADK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af HansH » 21. jul 2022, 08:44

Kevinff skrev:
21. jul 2022, 07:38
køre med det når det er så buggy).. Jeg troede egentlig at det ikke skete hvis man bare bruger den almindelige fartpilot i Tesla men ud fra hvad jeg kan læse på FB så gør den det stadig.
Hmm... hvad er det du kalder "almindelig" fartpilot på Tesla ?

Og hvad er i givet fald alternativet ... ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 169 times
Been thanked: 89 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af Hej-Hej » 21. jul 2022, 08:45

Nicolaj_Olesen skrev:
21. jul 2022, 07:57

Ja den bremser hvis der står mennesker i vejkanten, cykler på vejbanen og biler der svinger forbi selvom man selv kan vurdere at de vil være væk når man selv kommer derhen. Men hvis man forstår disse begrænsninger synes jeg ikke det er svært at vide hvornår man skal have foden på speederen og trykke lidt ned så den ikke bremser da det primært er ved bykørsel.
Nu har jeg ikke selv erfaring med systemet, men som jeg forstår det, så har du vænnet dig til at have foden klar på speederen, når du ser der er mennesker i vejkanten og på den måde er du forberedt på at fortælle bilen, at “der står de mennesker fint og nu kører vi videre”

Selv (i min gamle “dumme” bil, der kun bremser når jeg beder den om det) fortsætter jeg også, men er klar på at bremse, HVIS nu disse mennesker skulle finde på at vade ud på vejen, uden at se sig for, jeg har altså foden klar på bremsen i stedet for på speederen. Jeg synes det lyder som om at noget der skulle øge sikkerheden, i praksis gør det modsatte..

Og ja.. der blev jeg lige gammel :lol:

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af Kevinff » 21. jul 2022, 10:04

HansH skrev:
Kevinff skrev:
21. jul 2022, 07:38
køre med det når det er så buggy).. Jeg troede egentlig at det ikke skete hvis man bare bruger den almindelige fartpilot i Tesla men ud fra hvad jeg kan læse på FB så gør den det stadig.
Hmm... hvad er det du kalder "almindelig" fartpilot på Tesla ?

Og hvad er i givet fald alternativet ... ?
Jeg gik ud fra Tesla også har alm gammeldags fartpilot funktion som bare kører indtil du slår den fra eller bremser. Det mener jeg bestemt var sådan det fungerede i den model 3 fra 19 jeg prøvede forleden (eller også ville den bare køre ekstremt tæt på forankørende uden tegn på at sænke farten)

Alternativet er vel ACC.

Pointen er at hvis en Tesla har gammeldags fartpilot så burde man helt kunne undgå phantombreaking og hvad deres ACC ellers finder på… er det en god løsning? Næh men indtil de får styr på den del af softwaren kunne det være et fornuftigt kompromis.

Nicolaj_Olesen
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21. okt 2019, 19:24
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af Nicolaj_Olesen » 21. jul 2022, 10:10

Sjovt at tråden starter med VAGs der har problemer med adaptiv fartpilot og nu er det så et Tesla problem jeg tror mere det er et generelt problem, i hvert fald på de nye årgange.
Det jeg synes Tesla mangler er en gammeldags fartpilot der ikke bremser. Det har model 3 2021 i hvert fald ikke. På rattet kan man stille afstanden til forankørende biler fra 1 til 5 mener jeg. 1 ret tæt på den forankørende.

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk



Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af HansH » 21. jul 2022, 10:14

Kevinff skrev:
21. jul 2022, 10:04
Jeg gik ud fra Tesla også har alm gammeldags fartpilot funktion som bare kører indtil du slår den fra eller bremser. Det mener jeg bestemt var sådan det fungerede i den model 3 fra 19 jeg prøvede forleden (eller også ville den bare køre ekstremt tæt på forankørende uden tegn på at sænke farten)

Alternativet er vel ACC.

Pointen er at hvis en Tesla har gammeldags fartpilot så burde man helt kunne undgå phantombreaking og hvad deres ACC ellers finder på… er det en god løsning? Næh men indtil de får styr på den del af softwaren kunne det være et fornuftigt kompromis.
Okay, men det er jo dét Nicolaj_Olesen skriver at man ikke har. Altså muligheden for at vælge helt basic retro-fartpilot :)
Den har kun "forudseende fartpilot" som jeg forstår det.

På VAG har man (heldigvis!) en mellemting - nemlig muligheden for at vælge mellem predictive ACC eller almindelig ACC.
dvs man kan slå predictive-delen fra, og så har man rendyrket ACC.
Og det er præcis hvad jeg har gjort på vores Enyaq, da jeg ikke bifalder den - synes jeg, ustabile - funktionalitet predictive tilfører.
(At jeg også gerne så, at man ligesom på Volvo kunne vælge basic retro-fartpilot, hører en anden diskussion til).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af Kevinff » 21. jul 2022, 10:26

HansH skrev:
Okay, men det er jo dét Nicolaj_Olesen skriver at man ikke har. Altså muligheden for at vælge helt basic retro-fartpilot :)
Den har kun "forudseende fartpilot" som jeg forstår det.
Yes men eftersom den model 3 jeg prøvede fra 2019 kørte ekstremt tæt på så gik jeg egentlig ud fra det var muligt Billede men så lærte jeg noget nyt.

Brugeravatar
KHADK
Nyt medlem
Indlæg: 389
Tilmeldt: 7. aug 2012, 12:24
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DANMARK igen :-)
Has thanked: 109 times
Been thanked: 25 times

Re: Fartpilot bremser kraftigt på motorvej

Indlæg af KHADK » 22. jul 2022, 18:26

HansH skrev:
20. jul 2022, 19:38
KHADK skrev:
20. jul 2022, 19:35
Har været på “langtur” i DK. Der var en del opbremsninger ved fodgængere, last- og personbiler der drejer fra og lignende. Jeg prøver at lære, hvilke situationer, bilen laver “ballade” i, så jeg kan overtage inden, men det er fanme svært synes jeg. Jeg er stadig ret glad for ACC eller Autopilot som det hedder i Tesla-slang, men ovennævnte situationer gør, at der bliver snakket MEGET skarpt til bilen, så håber at Elton lytter med eller kigger på mine kameraer ind i mellem :D :D
"... der bliver snakket skarpt til bilen"
Skal lige forstå hvad du mener her .. er det fordi du bander og skælder den ud når den ghost braker ? Eller kan du rent faktisk med stemmekommando overstyre hvad den har gang i ?
Det er mig, der sidder og bander og svovler :D :D
These users thanked the author KHADK for the post:
HansH
Tesla Model 3 Long Range
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt

Besvar

Tilbage til "El"