Octavia 1.8T fra 2002, original Xenon dur ikke

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
Brugeravatar
Zutsko
Nyt medlem
Indlæg: 288
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Octavia 1.8T fra 2002, original Xenon dur ikke

Indlæg af Zutsko » 25. sep 2022, 09:00

Hejsa, min 1.8T fra 2002 er født med Xenon lys hvilket bestemt har aldrig været et problem :D

Billede

Jeg har nu opdaget i forbindelse med syn at min højre forlygte ikke regulerede når tændingen blev slået til. Men efter alt for lang tid til fejlfinding kan jeg ikke finde fejlen :cry:

Step et var at prøve at flytte nivellerings kontrol modulet på bagsiden af ​​forlygten mellem de to forlygter for at finde ud af om det var kontrol modulet eller selve forlygten. Begge forlygter fungerer fint, styringen fra venstre forlygte kan få begge forlygter til at regulere, ikke samtidig selvfølgelig men på den forlygte den nu er monteret - så der skal bare et andet kontrol modul til. Her det defekte (som ikke er originalt men vist fra 2006):

Billede

Efter at have prøvet 3 forskellige kontrol moduler fra en hugger der burde fungere (eftersom jeg har prøvet 3 forskellige) er jeg stadig ikke i stand til at få mere end én forlygte til at regulere. Kun den forlygte som det gamle styremodul er monteret på vil regulere (uagtet om den er montere på højre eller venstre), den vil ikke regulere det på begge forlygter.

Dette efterlader mig med et par muligheder:
  • Noget input fra nogle af jer til, hvad jeg gør forkert? Ud over at købe et nyt kontrol modul, som jeg selv mener ikke er issuet ;)
  • Kan jeg teste kontrolmodulet manuelt?
  • Er der en fælles nivellerings kontrol for de to kontrol moduler på forlygterne? Kan denne dø så den kun kan håndtere én og ikke to?
  • Jeg overvejer bare at montere et sæt standard forlygter, ret nemt at finde et sæt brugt - men er ledningsnet klar til det? Andet stik til selve forlygten, det kan klares. Men hvad med kontakten inde i bilen til manuelt at indstillede forlygter? Kan der bare sættes en anden kontakt i, og ledningsnettet kan håndtere forlygterne?
There is only one rule: Ducati
"Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere."
- Colin Chapman

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Octavia 1.8T fra 2002, original Xenon dur ikke

Indlæg af CULT » 25. sep 2022, 12:15

det modul du viser billeder af er ikke til højde regulering men spændings modul til xenon lyset ;-)
Er du sikker på højde regulering kører ved opstart? Det mener jeg ikke biler på golf 4 platformen gør nemlig
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: Octavia 1.8T fra 2002, original Xenon dur ikke

Indlæg af Hej-Hej » 25. sep 2022, 13:05

Har selv en Sharan fra 02 med xenon lygter.. ligner samme ballast - “dimsen bagpå lygten” som dit billede. Den er kun til at holde bål på pæren.. jeg har selv haft bøvl med regulering og på min var problemet motoren i lygten, men lyder til at du har udelukket den?
Jeg skiftede begge motorer, men da det drillede igen et par år senere blev løsningen at tage stikket af begge motorer, så lyset blev hvor det skulle. -sådan er den synet de sidste 2-3 gange

Brugeravatar
Zutsko
Nyt medlem
Indlæg: 288
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Octavia 1.8T fra 2002, original Xenon dur ikke

Indlæg af Zutsko » 25. sep 2022, 21:18

Et par super gode betragtninger ;-)

Hvis modulet kun er power booster (ballast), hvorfor vil lygten med den ene af dem så ikke regulere? Når den originale er på i højre side regulere den fint, når den er på i venstre justere den fint. Men jeg kan ikke få begge til at regulere, uanset hvilken "ballast" jeg sætter på den anden lygte, det er prøvet på både højre side og venstre side.

Synsmanden har opdaget det, og vil ikke syne bilen før det virker.
There is only one rule: Ducati
"Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere."
- Colin Chapman

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: Octavia 1.8T fra 2002, original Xenon dur ikke

Indlæg af Hej-Hej » 26. sep 2022, 05:23

Har du forresten prøvet at justere lygterne med VCDS eller har du kun sat tænding på og set den ene lygte køre i stilling?
Hvis lygten ikke ved hvor den er, vil den ikke justere rigtigt. Så hvis du ikke har gjort det så prøv at nulstille lygternes position med VCDS.

Hvis det heller ikke hjælper lyder det jo til at du har indkredset problemet til den ene ballast, selvom jeg ikke var klar over at den har noget med justeringen at gøre

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Octavia 1.8T fra 2002, original Xenon dur ikke

Indlæg af Avatar » 26. sep 2022, 15:00

De to potentiometre til højdejustering er tilslutte venstre lygtestyreenhed. Fra venstre til højre styreenhed er der bare et signal på én ledning.
Gættet er at venstre styreenhed SKAL være der for højdejustering af noget som helst.

Der bør kunne udlæses fejl for både højre og ventre styreenhed med VCDS...

Indsæt VCDS her:

Besvar

Tilbage til "El"