Side 1 af 2

SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 7. jan 2023, 11:39
af Kragster
Hejsa,
Vil gerne skifte batteri selv i vores Touran fra 2018. Tænker at det optimalt skal kodes, men spørgsmålet er om man kan skifte batteriet til et tilsvarende Moll 69AH med lader på polerne, så bilen ikke opdager manglende strøm. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

1. Nogen der har prøvet dette?

2. Nogen der ved hvor man kan købe batteriet?

Vh
Kragster

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 7. jan 2023, 11:48
af HansH
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Jeg kan godt følge din plan ........ men det ER nu altså det mest optimale at få kodet bilen til det nye batteri.
Biler med battery management tilpasser sig løbende batteriets SoH (State of Health) og bestemmer op- og afladningsstrategi ud fra dette.
Når der kommer et nyt batteri på, ændres situationen jo ... og derfor også de parametre Battery Management opererer med.

Men det er herrelet at gøre. Enhver med VCDS kan gøre det for dig. Om der er der mange af på vagcars - vi dækker hele landet ;)

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 7. jan 2023, 18:27
af Kragster
Hej Hans,
Tak for svar! Ved du om det kan skiftes og så bare kodes ved lejlighed bagefter?

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 7. jan 2023, 19:01
af Hallas
https://www.youtube.com/watch?v=IJAScg6JrYI

Man kan godt skifte batteri og senere kode.

Denne model har jeg købt, det er ANCEL der bygger dem, og har også opdateret software..Så kan du kode med det samme, låse el bremse op og div andre ting

https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000046391

Her er den model hvor der er lidt mere tekst..samme model

https://lifafadenmark.com/products/all- ... seat-skoda

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 8. jan 2023, 14:59
af Kragster
Tak Hallas! Hvis alternativet er at få VW til at gøre det, kan det jo bedre betale sig at købe denne og gøre det selv.

Kan ikke finde Moll batterier i DK, så ender nok op med et Varta. Tænker det er ok?

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 8. jan 2023, 16:27
af Hallas
Det er også min tanke, at man kan lave flere ting selv..ved godt der er andre alternativer til testværktøj.Syntes den er er fin, og skal der større ting til, så vil jeg spørger om hjælp ved en der har mere erfaring i vcds.

Varta er et fint batteri.
Men batterier holder ikke som i gamle dage..
C5 1 gang 11 år
C4 12 år gammel, så må nu se superb.

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 8. jan 2023, 16:37
af Kragster
Vores Moll har været elendigt fra starten. I kolde perioder er det ofte, at det har været afladt efter én nat. Skulle have fået det skiftet på garantien og forsøgte faktisk også at få det skiftet hos VW, men de fik mig overtalt til at det var meget normalt ;)

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 8. jan 2023, 16:54
af Hallas
ja de er kreative, nabos passsat fik efter 3 år.

Men batteri + tester

https://www.batteribyen.dk/varta-n70-12 ... gIbd_D_BwE

1135 + 799 kr og det kører for dig

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 14:01
af Kragster
Hej Hallas,
Et sidste spørgsmål... Kan du huske hvilke info man skal have på plads inden man koder med den Ancel VCDS? Er det stadig BEM kode osv.. ligesom i videoen?

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 14:43
af Hallas
Pas, har ikke prøvet at skifte mit endnu.

Men her er link og virker nemt..
Batteri a og nyt i, skrev kode ned og indtast nye værdier …
https://www.youtube.com/watch?v=LP3ycFvtwL4

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 14:47
af Blackfinger
På Golf, Touran og lignende er der ikke BEM kode.

Det er kun den sidste del af videoen hvor det foregår i 19 cangatevay der er relevant.

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 14:58
af Hallas
Det betyder jo også at der er en form for at bil ønsker at kende batteri,,
men lidt en jungle, men da det er forholdsvis nemt at gøre, kan man jo lige så godt udføre processen.

lidt læsestof mere omkring emne

https://www.bannerbatterien.com/en/Batt ... -batteries

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 16:13
af Blackfinger
Hallas skrev:
10. jan 2023, 14:58
Det betyder jo også at der er en form for at bil ønsker at kende batteri,,
men lidt en jungle, men da det er forholdsvis nemt at gøre, kan man jo lige så godt udføre processen.

lidt læsestof mere omkring emne

https://www.bannerbatterien.com/en/Batt ... -batteries
Jeg kører med et Banner Running Bull batteri på 5 år. Det er det bedste batteri jeg nogensinde har haft. Og jeg har parkeringsvarmer der bliver flittigt brugt. Det plejer at slide de fleste batterier op på to år.

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 16:16
af Hallas
Ja tror også det virker OK og de kan da forklare meningen med et batteri, så jeg kan forstå

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 18:03
af ELY
Udskiftede på min Passat Variant B8 2,0 TDI 150PS årg. 2018 efter 3½ år originalbatteriet VARTA EFB+ (Enhanced Flow Batteri) 12V, 70Ah, 700A (den bilen var født med) til en VARTA E39 AGM 12V, 70Ah, 760A, Nr. 570 901 076 da eksisterende ikke kunne holde spændingen på 12,6 V. Det har været en succes nu mangler jeg aldrig spænding på batteriet, og stop-start systemet går ind og virker når bilen er varm efter få kilometers kørsel.
Der er 4 ting, der med diagnose udstyret VCDS skal indstilles i BMS (Batteri Management Systemet) under 19-CAN Gateway, Coding-07, Adaption-10, Channels. Er du øvet i VCDS er det ikke kompliceret.
1. Batteri kapacitet = 70Ah (Ny med samme kapacitet = ingen ændring)
2. Technology = AGM (ændret fra EFB+ til AGM = Fleece)
3. Manufactor = Varta (Samme manufactor = ingen ændring)
4. Batteri Serial Nr. = 1111111111 ændres til 1111111112

Har læst beretninger om nogen, som sætter et passende batteri på og ignorerer resten. Herefter ser det umiddelbart ud til at Battery Management System (BMS) accepterer / tillærer sig det nye batteri. Men efter en kort tid på nogle få uger vender de tilbage til hjemmesiden, da det nu opleves at det nye batteri også mangler power som det gamle gjorde.

Punkt 1 – 2 og 3 kan BMS systemet åbenbart tillære sig, men stol ikke nødvendigvis 100% på det - tilret også disse parametre.

Vedr. punkt 4 vil BMS have tillært sig via lade cyklussen (spænding, strøm ind/ud, maksimal kapacitet, modstand m.v.) på det gamle batteri, og fastholder derfor fortsat disse parametre. Derfor skal der via VCDS ændres på Serie Nr. (S/N) ved installation af nyt batteri, derved får BMS besked på at tillære sig parametre for det nye batteri, og kassere de gamle parametre. VCDS er i min optik nødvendig hertil, måske kan det gøres med andre typer værktøjer.

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 18:16
af Hallas
VCDS er i min optik nødvendig hertil, måske kan det gøres med andre typer værktøjer.

Ser ud til at andet som Biltema`s værktøj også kan det..

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 18:29
af Syndicate
Hallas skrev:
10. jan 2023, 18:16

Ser ud til at andet som Biltema`s værktøj også kan det..
Det værktøj, var gået min næse forbi.
Tak!
Det vil jeg kigge nærmere på :)

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 18:33
af Hallas
4B874B81-1F03-4720-A85F-F046E9C4AF42.png
4B874B81-1F03-4720-A85F-F046E9C4AF42.png (703.81 KiB) Vist 803 gange
Det er nok et værktøj mine evner kan se sig ud af..

F-eks

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 18:40
af Blackfinger
Der er jo også OBDeleven. Det kan jo så meget andet også.

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 19:49
af Hallas
Blackfinger skrev:
10. jan 2023, 18:40
Der er jo også OBDeleven. Det kan jo så meget andet også.
Ancel vd700 er OBD

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 20:00
af mojo
På obd Eleven er det forbeholdt pro versionen at kode batteri.

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 10. jan 2023, 20:03
af Hallas
mojo skrev:
10. jan 2023, 20:00
På obd Eleven er det forbeholdt pro versionen at kode batteri.
Ja og derfor syntes jeg egentlig VD700 var et fint alternativ til OBD11

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 11. jan 2023, 16:33
af Kragster
ELY skrev:
10. jan 2023, 18:03
Udskiftede på min Passat Variant B8 2,0 TDI 150PS årg. 2018 efter 3½ år originalbatteriet VARTA EFB+ (Enhanced Flow Batteri) 12V, 70Ah, 700A (den bilen var født med) til en VARTA E39 AGM 12V, 70Ah, 760A, Nr. 570 901 076 da eksisterende ikke kunne holde spændingen på 12,6 V. Det har været en succes nu mangler jeg aldrig spænding på batteriet, og stop-start systemet går ind og virker når bilen er varm efter få kilometers kørsel.
Der er 4 ting, der med diagnose udstyret VCDS skal indstilles i BMS (Batteri Management Systemet) under 19-CAN Gateway, Coding-07, Adaption-10, Channels. Er du øvet i VCDS er det ikke kompliceret.
1. Batteri kapacitet = 70Ah (Ny med samme kapacitet = ingen ændring)
2. Technology = AGM (ændret fra EFB+ til AGM = Fleece)
3. Manufactor = Varta (Samme manufactor = ingen ændring)
4. Batteri Serial Nr. = 1111111111 ændres til 1111111112

Har læst beretninger om nogen, som sætter et passende batteri på og ignorerer resten. Herefter ser det umiddelbart ud til at Battery Management System (BMS) accepterer / tillærer sig det nye batteri. Men efter en kort tid på nogle få uger vender de tilbage til hjemmesiden, da det nu opleves at det nye batteri også mangler power som det gamle gjorde.

Punkt 1 – 2 og 3 kan BMS systemet åbenbart tillære sig, men stol ikke nødvendigvis 100% på det - tilret også disse parametre.

Vedr. punkt 4 vil BMS have tillært sig via lade cyklussen (spænding, strøm ind/ud, maksimal kapacitet, modstand m.v.) på det gamle batteri, og fastholder derfor fortsat disse parametre. Derfor skal der via VCDS ændres på Serie Nr. (S/N) ved installation af nyt batteri, derved får BMS besked på at tillære sig parametre for det nye batteri, og kassere de gamle parametre. VCDS er i min optik nødvendig hertil, måske kan det gøres med andre typer værktøjer.
Tak for info! Jeg har sådan set købt Biltema Ancel enheden og et Varta N70 som lige er ladet op. SKifter her i weekenden.

Eneste "problem" er at finde serienummer på det Varta batteri :)

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 11. jan 2023, 17:24
af HansH
Kragster skrev:
11. jan 2023, 16:33
Eneste "problem" er at finde serienummer på det Varta batteri :)
Det behøver du ikke.
Du skal bare aflæse det serienr der står i bilens BM og så lægge +1 til.
Det handler blot om at bilen skal fortælles at der nu er et nyt batteri, og det gør du ved at serienr ændres.
Hvad det ændres til ... og om det stemmer med det fysiske batteri ... er underordnet. Blot det ændres :)

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 11. jan 2023, 18:31
af ELY
Som Hans pointerer, så foregår det med ændring af serie nummer for batteriet inde i bilens BMS, og har intet med de numre du kan finde på det fysiske batteri vist på dit foto.
Dvs. på med diagnose stikket, og åbn menuer og find den vej rundt ind til de 4 punkter du skal forholde dig, som nævnt tidligere i tråden.

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 11. jan 2023, 19:42
af Kragster
Takker de herrer! Det giver mening.

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 11. jan 2023, 20:00
af Hallas
Kragster skrev:
11. jan 2023, 19:42
Takker de herrer! Det giver mening.
Melder du lige retur, nu jeg lokkede dig til Ancel VD700. ;)

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 12. jan 2023, 08:36
af Kragster
Det kan du tro. Ifølge manualen skal der kun bruges AH og mærke på batteri.

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 12. jan 2023, 18:57
af Kragster
Skiftede batteriet i dag. Brugte ikke manualen, men der var et punkt der hed VW - batteri registrering. Der skulle indtastes kapacitet, mærke, taknologi og serienummer, som var 1111111111. Skiftede til 1111111112 og registrerede de 70AH på EFP Varta batteriet. Da jeg startede bilen, brokkede den sig over alt mulig. Efter en 10 min. køretur var alt ok, bortset fra at den brokker sig over at start/stop i bilen ikke virker.

Re: SKift af batteri på tourdan 5t1 fra 2018

: 12. jan 2023, 19:12
af Hallas
Ja så har du jo skiftet helt efter opskriften i tidligere indlæg, men mærkeligt med start/stop og fejl.

Hvordan brokker den sig med start/stop