Steering column lock defective

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
jks97
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9. jan 2023, 21:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Steering column lock defective

Indlæg af jks97 » 9. jan 2023, 21:57

Kære eksperter

Ratlåsen i mine forældres VW Passat 3C fra 2005 er brændt sammen efter at have fejlet i længere tid. Den har været flere gange ved den lokale mekaniker uden, at de har lokaliseret problemet, så nu forsøger vi på egen hånd. Jeg har fået den defekte ratlås afmonteret - der står et nummer på den: 3C0905861A. Har skiftet relæer og kontakter på printpladen, efter råd fra internettet, men det har ikke hjulpet, og jeg frygter at mine manglende talenter for lodning har ødelagt mine muligheder.

Jeg leder derfor efter en ny ratlås til bilen, og i den forbindelse har jeg også læst mig frem til, at den skal kodes til at virke med bilen..

Ved nogen hvor omfattende det er, og kan I hjælpe med det - eller kender I nogen der kan?

Kan man købe en ny ratlås og få den kodet nogen steder, eller skal den slæbes til lokale VW-mekaniker? Hvad anbefaler I, at vi gør?

Bilen er pt strandet i garagen hjemme ved de gamle, men ratlåsen er afmonteret, så jeg ville godt kunne levere/sende den, hvis den skal bruges for at kode en ny. Håber det er OK, at jeg poster, og at nogen kan hjælpe - for jeg vil bare gerne hjælpe mine forældre på vejen igen, gerne uden at skulle bruge hele opsparingen. På forhånd tusind tak for hjælpen! :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Steering column lock defective

Indlæg af HansH » 10. jan 2023, 00:21

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Du kan ikke sende din ratstammelås med posten, hen et sted og blive kodet ... og så kommer den tilbage i kodet tilstand, og så er det bare at montere. Sådan fungerer det desværre ikke :)
Ratstammelåsen skal kodes til bilens startspærre, og det skal gøres når den sidder i bilen.
Og dvs du skal hen et sted, hvor de har original tester og kan lave den lille manøvre.
Aut. værksted er naturligvis det oplagte bud.

Den røg også på min 2010 Passat B6 (det er en klassisk fejl på en B6'er!), og der valgte jeg at købe stumperne hos AZF i Tyskland, og så monterede og kodede min lokale aut Skoda forhandler den.
Jeg gav dengang (2016) 775,- for selve ELV'en og knap 1200 for montering + kodning hos Skoda.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Steering column lock defective

Indlæg af carstenhjorth » 10. jan 2023, 09:19

Hvis du mener det er dårlige lodninger eller lign. der er problemet så er du velkommen til at sende modulet til mig så kan jeg lige gå det efter. Men har ingen erfaring med rep af det modul, men arbejder med elektronik til dagligt.
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Steering column lock defective

Indlæg af diskoboy » 10. jan 2023, 16:53

ELV’en skal være ny - ellers kan den ikke kodes da den er en del af startspærren.

Tager 10 at kode - nok noget længere tid at montere. Kræver online adgang til VW’s servere så VCDS duer ikke:
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

jks97
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9. jan 2023, 21:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steering column lock defective

Indlæg af jks97 » 11. jan 2023, 17:42

Tak allesammen for brugbare svar! Jeg kommer ikke uden om at få bilen slæbt på værksted så.

Den er pt strandet i garagen hjemme i Vejle. Den lokale forhandler i Vejle vil have bilen slæbt på værksted først, før de vil give en pris, også selvom jeg har udpenslet tydeligt hvilken specifik del, der skal skiftes. Frygter lidt en kæmpe regning …

Er der nogen der har kendskab til en mekaniker eller kan anbefale nogen i trekantsområdet/omegn?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Steering column lock defective

Indlæg af HansH » 11. jan 2023, 17:47

jks97 skrev:
11. jan 2023, 17:42
Den er pt strandet i garagen hjemme i Vejle. Den lokale forhandler i Vejle vil have bilen slæbt på værksted først, før de vil give en pris, også selvom jeg har udpenslet tydeligt hvilken specifik del, der skal skiftes. Frygter lidt en kæmpe regning …

Er der nogen der har kendskab til en mekaniker eller kan anbefale nogen i trekantsområdet/omegn?
Det er helt forståeligt at du gerne vil holde omkostningerne nede.

Men dit mulige udvalg af værksteder begrænses kraftigt af, at det skal være et sted med online opkobling til VAG server. Det er i udgangspunktet kun aut. værksteder der har det.

Prøv at ringe til Fredericia Autoservice (aut Skoda+Seat og VW servicepartner) og snak med Stefan.
Problemet derude er nok at de har tid engang til efteråret.... :(
Omvendt er du vel heller ikke interesseret i at skulle transportere den alt for langt væk ? Jeg er bange for at hh.vis VW og Skoda i Vejle, nok er dine bedste bud.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kreativ
Medlem
Indlæg: 1256
Tilmeldt: 14. dec 2009, 16:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 3 times
Been thanked: 124 times

Re: Steering column lock defective

Indlæg af kreativ » 11. jan 2023, 18:23

Hej jks97

Smid mig lige en privatbesked angående kodning på ratlåsen. Du skal dog lige lave et indlæg mere da man skal min. Have 3 før du kan skrive privat :-)
VCDS, VCP, ODIS S Online - SVM kodning, komponent beskyttelse samt kodning af nøgler + mere
Tjek Vag Service for alle mine projekter.
Nuværende bil: Skoda Octavia Combi Style 1,2 TSi 110 HK 2016
Eftermonteret:Xenon m/LED, Blindspot Assist, Parkeringsassistent PLA 3.0 inkl Bremseassistent, Dæktrykskontrol High m/sensor, ACC Adaptiv Fartpilot, Bakkamera Highline, Amundsen Facelift 8" skærm, Anhængertræk inkl Trailer Assist, QI Trådløs Opladning, DWA+ Tyverialarm, 230V stik inkl USB udgang, Ratvarme,

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Steering column lock defective

Indlæg af Henrik2800 » 11. jan 2023, 18:33

Er det ikke en mulighed, at skifte alle komponenter som indgår i startspærren, med dele fra en ophugger bil?
Ser ud til, at kunne købes for ca. 3.000 kr.
Kodning burde så kunne undgås.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... C&_sacat=0

Har selv gjort det på en Opel, for år tilbage. Brugt sæt med ECU/transponderring/nøglechip. Så kørte bilen igen.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Steering column lock defective

Indlæg af HansH » 11. jan 2023, 18:37

På en Passat B6 ligger startspærren i Komfortmodul, ECU og ratstammelås.

Mit bud er at det vil blive mindst lige så både bøvlet og dyrt at udskifte de komponenter med stumper fra en donorbil.
Altså holdt op mod bare at få en ny ratstammelås i, og så betale sig fra at få den kodet.
Som tidligere beskrevet gjorde jeg det for lige knap 2000 med nye dele og montering+kodning på aut værksted. Ganske vist tilbage i 2016....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

jks97
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9. jan 2023, 21:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steering column lock defective

Indlæg af jks97 » 11. jan 2023, 18:59

kreativ skrev:
11. jan 2023, 18:23
Hej jks97

Smid mig lige en privatbesked angående kodning på ratlåsen. Du skal dog lige lave et indlæg mere da man skal min. Have 3 før du kan skrive privat :-)
Det prøver jeg :-)

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Steering column lock defective

Indlæg af diskoboy » 11. jan 2023, 19:42

Henrik2800 skrev:
11. jan 2023, 18:33
Er det ikke en mulighed, at skifte alle komponenter som indgår i startspærren, med dele fra en ophugger bil?
Ser ud til, at kunne købes for ca. 3.000 kr.
Kodning burde så kunne undgås.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... C&_sacat=0

Har selv gjort det på en Opel, for år tilbage. Brugt sæt med ECU/transponderring/nøglechip. Så kørte bilen igen.
Helt overordnet er svaret ja.

Hvis du skifter komfortboks, ECU’en, ratlåsen + nøgler har bilen bare et andet stel nr men det virker fint. Alle delene skal komme fra samme donor bil med samme type motor
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Besvar

Tilbage til "El"