Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 28. feb 2023, 19:42
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
Hej alle
Det er mit første indlæg her i forummet, og har ledt og ledt efter mit problem dog uden helt at have heldet med mig.
Jeg har en Golf5, 1.6 fsi fra 2004, hvor der er et “mindre” problem med fartpiloten, blandt mange andre fejl og mangler der efterhånden er udbedret. Alting fungerer, kan sætte fart, justere med knapperne, afbryde med vipperen og bremsepedalen, så ingen problem der.
Dog, når jeg sætter fartpiloten på on, så tænder indikatorlyset i instrumentbordet, og forbliver sådan indtil jeg slår den over på off igen. Det giver i min optik ikke nogen mening, da lyset først burde tænde når man sætter farten, og forsvinde igen når den er afbrudt, så derfor har jeg søgt højt og bredt, endda spurgt hos VW, men uden held. Jeg er dog kommet frem til at min fartpilot er retrofittet, hvilket i sig selv er rimelig ligetil, når bare det er de rigtige dele, og så lige den der lille ledning
Så jeg gik igang med at tjekke bilen op på de forskellige ting, og så vidt jeg har kunnet finde frem til, så skulle det være iorden i forhold til retrofittingen, selv ledningen er monteret.
Jeg tjekkede så derefter kodningen i VCDS (ingen fejl i autoscan) den er kodet i motor (11463) og i ratelektronikken er den også kodet, men det er så her jeg tror fejlen ligger. Den er lige nu kodet til “4” men her er min tvivl så, for der står at det er med “vippekontakt til MFA” og min er med 2-delt skærm, hvilket jeg har forstået, er uden MFA?
Så derfor prøvede jeg at omkode til “2” hvilket skulle være uden vippeknap til MFA.
Men så kunne den ikke tænde eller aktiveres, kun da jeg kodede den tilbage igen.
Håber der er nogen herinde der kan være behjælpelig med en løsning?
Vedhæfter et billede af display som er magen til mit, samt dele-numre osv..
Det er mit første indlæg her i forummet, og har ledt og ledt efter mit problem dog uden helt at have heldet med mig.
Jeg har en Golf5, 1.6 fsi fra 2004, hvor der er et “mindre” problem med fartpiloten, blandt mange andre fejl og mangler der efterhånden er udbedret. Alting fungerer, kan sætte fart, justere med knapperne, afbryde med vipperen og bremsepedalen, så ingen problem der.
Dog, når jeg sætter fartpiloten på on, så tænder indikatorlyset i instrumentbordet, og forbliver sådan indtil jeg slår den over på off igen. Det giver i min optik ikke nogen mening, da lyset først burde tænde når man sætter farten, og forsvinde igen når den er afbrudt, så derfor har jeg søgt højt og bredt, endda spurgt hos VW, men uden held. Jeg er dog kommet frem til at min fartpilot er retrofittet, hvilket i sig selv er rimelig ligetil, når bare det er de rigtige dele, og så lige den der lille ledning
Så jeg gik igang med at tjekke bilen op på de forskellige ting, og så vidt jeg har kunnet finde frem til, så skulle det være iorden i forhold til retrofittingen, selv ledningen er monteret.
Jeg tjekkede så derefter kodningen i VCDS (ingen fejl i autoscan) den er kodet i motor (11463) og i ratelektronikken er den også kodet, men det er så her jeg tror fejlen ligger. Den er lige nu kodet til “4” men her er min tvivl så, for der står at det er med “vippekontakt til MFA” og min er med 2-delt skærm, hvilket jeg har forstået, er uden MFA?
Så derfor prøvede jeg at omkode til “2” hvilket skulle være uden vippeknap til MFA.
Men så kunne den ikke tænde eller aktiveres, kun da jeg kodede den tilbage igen.
Håber der er nogen herinde der kan være behjælpelig med en løsning?
Vedhæfter et billede af display som er magen til mit, samt dele-numre osv..
- Vedhæftede filer
-
- E7764A2F-52A0-4B35-B7E0-205BEC839C92.jpeg (99.66 KiB) Vist 587 gange
-
- 626E52A7-2A3F-4CA7-B95C-C9F545461854.jpeg (170.51 KiB) Vist 587 gange
-
- AF5488DA-2C08-430F-A51A-2ABEEA55034D.jpeg (190.16 KiB) Vist 587 gange
-
- B23CDB45-B952-4256-B099-C93D1845A24A.jpeg (190.15 KiB) Vist 587 gange
-
- 22F018EB-445B-4A68-B339-1C1722B78A9B.jpeg (91.74 KiB) Vist 587 gange
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 393 times
Re: Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
Det er bare sådan det er på den model og årgang. På andre nyere VW er det mere almindeligt at symbolet først tænder når man trykker på SET.
- These users thanked the author Blackfinger for the post:
- MatteB
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 28. feb 2023, 19:42
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
Tak for svar
Jeg gik ud fra at det var det samme som på min gamle Golf 4, forstår så ikke at man “ændrer” på det, for i min optik er det da den mest logiske måde fartpilot burde fungere på
Nå, men det fungerer det da i det mindste, endnu en gang tak for svar
Jeg gik ud fra at det var det samme som på min gamle Golf 4, forstår så ikke at man “ændrer” på det, for i min optik er det da den mest logiske måde fartpilot burde fungere på
Nå, men det fungerer det da i det mindste, endnu en gang tak for svar
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Hvor er det en fornøjelse at se en problemstilling fremstillet velformuleret, struktureret og godt underbygget med screenshots og forklaring af hvad man allerede har gjort/observeret osv.
Fremragende.
Og du har allerede nu stiftet bekendtskab med Carsten "Blackfinger", som er en blandt mange dygtige brugere herinde, med masser af års erfaring med VAG og evne og vilje til at dele sin viden med andre.
Nysgerrigt: på dit sidste billede .... er der et sted det symbol af fartpilot, du siger er tændt når du klikker på "ON" ? Synes ikke lige jeg kan se det..
Hvor er det en fornøjelse at se en problemstilling fremstillet velformuleret, struktureret og godt underbygget med screenshots og forklaring af hvad man allerede har gjort/observeret osv.
Fremragende.
Og du har allerede nu stiftet bekendtskab med Carsten "Blackfinger", som er en blandt mange dygtige brugere herinde, med masser af års erfaring med VAG og evne og vilje til at dele sin viden med andre.
Nysgerrigt: på dit sidste billede .... er der et sted det symbol af fartpilot, du siger er tændt når du klikker på "ON" ? Synes ikke lige jeg kan se det..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 28. feb 2023, 19:42
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
Mange tak for velkomst, og selvfølgelig de fine ord der fulgte medHansH skrev: ↑1. mar 2023, 08:43Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Hvor er det en fornøjelse at se en problemstilling fremstillet velformuleret, struktureret og godt underbygget med screenshots og forklaring af hvad man allerede har gjort/observeret osv.
Fremragende.
Og du har allerede nu stiftet bekendtskab med Carsten "Blackfinger", som er en blandt mange dygtige brugere herinde, med masser af års erfaring med VAG og evne og vilje til at dele sin viden med andre.
Nysgerrigt: på dit sidste billede .... er der et sted det symbol af fartpilot, du siger er tændt når du klikker på "ON" ? Synes ikke lige jeg kan se det..
Ja jeg har “læst” en del af hans og mange andres, svar på forskellige indlæg herinde, og der bliver delt godt ud af viden, kunnen og hjælpsomhed. Super positivt
Det sidste billede er nok lidt misvisende, men havde glemt selv at tage billede af mit eget, så brugte et andet for at vise at det er med lille MFD Mit eget har selvfølgelig det lille grønne speedometer-symbol når fartpilot er sat på “ON” vedhæfter lige billede herunder
- Vedhæftede filer
-
- A8C9399E-238A-498F-8039-5BBA8D9FBC88.jpeg (156.32 KiB) Vist 468 gange
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 393 times
Re: Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
Pudsigt at det virker som du gerne vil have på din Golf 4. Jeg var overbevist om at det var som på min Passat 3BG hvor symbolet var tændt hele tiden med fartpiloten på ON.
Jeg lavede det om så symbolet først tændte ved tryk på SET. Det kunne jeg ved at ændre en værdi i eeprom'en.
Inden du nu spørger så ved ikke hvordan man gør det ved et Golf 5 instrument. Hvis det overhovedet er en mulighed.
Jeg lavede det om så symbolet først tændte ved tryk på SET. Det kunne jeg ved at ændre en værdi i eeprom'en.
Inden du nu spørger så ved ikke hvordan man gør det ved et Golf 5 instrument. Hvis det overhovedet er en mulighed.
- These users thanked the author Blackfinger for the post:
- MatteB
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 207
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 19 times
Re: Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
Vil det sige at det er muligt at ændre værdien i eeprom`en med VCDS, eller kræver det andet "værktøj" ?Blackfinger skrev: ↑2. mar 2023, 16:22Pudsigt at det virker som du gerne vil have på din Golf 4. Jeg var overbevist om at det var som på min Passat 3BG hvor symbolet var tændt hele tiden med fartpiloten på ON.
Jeg lavede det om så symbolet først tændte ved tryk på SET. Det kunne jeg ved at ændre en værdi i eeprom'en.
Inden du nu spørger så ved ikke hvordan man gør det ved et Golf 5 instrument. Hvis det overhovedet er en mulighed.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 393 times
Re: Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
Det kræver andet værktøj til udlæsning af eeprom'en. Og en editor til at ændre hexadecimaltal.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 207
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 19 times
Re: Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
Tak for svar, men det bliver bare ved tanken. Bilens dage er alligevel ved at være talte, da miljøministeriet nu 2 gange har mindet mig om at de ikke vil se den inden for flere byers miljøzoner efter 1. okt., medmindre der eftermonteres godkendt partikelfilter.Blackfinger skrev: ↑2. mar 2023, 17:16Det kræver andet værktøj til udlæsning af eeprom'en. Og en editor til at ændre hexadecimaltal.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 28. feb 2023, 19:42
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
På min gamle Golf 4 tændte det nemlig også først når jeg trykkede på set, men om det er originalt ved jeg ikke.. Også derfor jeg gik ud fra at der måtte være tale om en fejl i Golf 5 men tyder på at det er sådan de skulle virke, for selv hos vw kunne de ikke sige hvorfor, for de mente også den burde gøre som jeg mente den burde nu ved jeg ikke om det har nogen betydning at min Golf 5 er med automatgear?Blackfinger skrev: ↑2. mar 2023, 16:22Pudsigt at det virker som du gerne vil have på din Golf 4. Jeg var overbevist om at det var som på min Passat 3BG hvor symbolet var tændt hele tiden med fartpiloten på ON.
Jeg lavede det om så symbolet først tændte ved tryk på SET. Det kunne jeg ved at ændre en værdi i eeprom'en.
Inden du nu spørger så ved ikke hvordan man gør det ved et Golf 5 instrument. Hvis det overhovedet er en mulighed.
Læste på Golfmk5gti.uk at der skulle være noget med at styre en eller anden “lock-solenoid” men jeg har ingen idé om hvad der refereres til der.
Udlæsning / programmering af Eeprom på Golf 5 har jeg læst mig til er vist ikke helt sådan lige til, da VagCanCommander vist ikke kan udlæse på 5’eren, og VagDashCan har jeg heller ikke kunne se kunne virke til højere end 4’eren.. Mere anelse har jeg nu heller ikke lige der, da jeg i mine unge dage selv var i lære hos vw/audi, der var nye store Golf 3 lige før jeg sluttede. Og må tilstå jeg har ikke fulgt med tiden, da jeg for det meste har haft Golf 2 pre ‘86
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10848
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 656 times
- Been thanked: 1882 times
Re: Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
De Golf 4 jeg har kørt i, der har fartpilotsymbolet også været tændt konstant, når kontakten stod på "ON".
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 28. feb 2023, 19:42
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Retrofit fartpilot 2004 vw golf 5
Okay, ja så er jeg da svar skyldig, for den gjorde det i min, altså først tændte når man trykkede set og forsvandt igen når man trykkede cancel eller trådte på bremsen.. Måske der også har været ændret på den ligesom Blackfinger nævnte tidligere