Passat B7 skifte forlygter lovligt?

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
Sanne62
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. apr 2020, 22:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Passat B7 skifte forlygter lovligt?

Indlæg af Sanne62 » 4. okt 2023, 18:11

Hej i forum.

Kan man skifte xenon-lygterne på en Passat b7 highline fra 2013 til noget H7/H7 uden alt det dér fancy op/ned, ind/ud og frem og tilbage? Altså uden automatisk lys og kurvelys.
Mine lygter har drillet mig i et stykke tid, fik den ene skiftet for en pris, der matcher en brugt Golf 2. :shock:
Og nu er den gal igen. Udlæsning på værksted giver, at en lygte har sat sig fast i kurvelys, og jeg har ikke spor lyst til at blive ved med at ofre en formue med jævne mellemrum.
To nye lygter på, så skal jeg nok selv overkomme at blænde op og ned.
Men kan det gøres lovligt?
Håber på jeres hjælp.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13287
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3226 times
Been thanked: 4570 times

Re: Passat B7 skifte forlygter lovligt?

Indlæg af HansH » 4. okt 2023, 18:29

Hvis du ville opgradere fra halogenlygter til bi-xenon, ville det også kræve installation af lygtevasker og automatisk niveauregulering, for at det skulle være lovligt.
Det er derimod intet problem at gå "nedad" - i hvert fald rent lovmæssigt.

Til gengæld skal der laves noget ledning/stikarbejde, da halogenlygterne har andre stik.
Derudover - og det er nok den værste - skal din BCM programmeres om, så den er indstillet til at styre halogenlygterne.
Det kræver en ændring af den famøse byte18 og det er ikke noget man "bare gør".
Du skal have hjælp fra nogen der ved hvad de laver, og har udstyret til at ændre den kodning.
These users thanked the author HansH for the post:
Sanne62
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Sanne62
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. apr 2020, 22:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Passat B7 skifte forlygter lovligt?

Indlæg af Sanne62 » 4. okt 2023, 19:41

Tak for indspark, HansH.

Det er godt at vide, at det kan lade sig gøre. Men så er den største udfordring nok ledningsarbejdet. Jeg gætter på, at man ikke kan købe en adapter til stikket til nedgradering. Det er nok de færreste, som gerne vil nedgradere.
Kodning bør ikke være et problem. Jeg har efterhånden et ret familiært forhold til Autocentralen i Esbjerg. Faktisk hilser de fleste, både værkførerne og mekanikerne, hjerteligt, når jeg kommer ind i modtagelsen. Det siger så mere om min l....bil, end det gør om mig. Men de laver et godt stykke arbejde, og de kan helt sikkert lave den kodning, som skal til.

Besvar

Tilbage til "El"