Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
NielsP
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. nov 2022, 19:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af NielsP » 1. apr 2024, 14:25

Hej.. jeg har lige brug for et råd. Mit lys i instrumentbordet virker ikke. Det gælder alt lys som kan dæmpes, f.eks. også lys omkring varmeblæser kontakt etc. (radio og loftlys fungerer fint).
Jeg har målt på kontakten til dæmpning af lyset, men jeg kan ikke finde 2 ben, som ændrer modstand når jeg drejer på potensometeret (ej heller ændring i V når stikket er tilsluttet). Højdeindstillingen af forlygter (samme kontakt) fungerer fint. Umiddelbart ville jeg skyde skylden op kontakten (dæmperen), men jeg har en ekstra, og den opfører sig på samme måde..?
Er der nogle som evt. ligger inde med et diagram over de forskellige ben på stikket, eller har andre gode ideer:)? (der er 7 ben på stikket, hvoraf der er ledninger til de 6 ben).
vh Niels
ps... Der er tale om en cordoba fra 2006
Vedhæftede filer
20240401_150521.jpg
20240401_150521.jpg (68.74 KiB) Vist 410 gange
20240401_150516.jpg
20240401_150516.jpg (65.72 KiB) Vist 410 gange
20240401_150503.jpg
20240401_150503.jpg (107.7 KiB) Vist 410 gange
20240401_150455.jpg
20240401_150455.jpg (116.1 KiB) Vist 410 gange

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af Avatar » 1. apr 2024, 18:28

Hmm,

2 brune ledningeer = stel.

2 andre ledninger skal der være 12V på fra hver sin sikring.

De sidste 2 ledninger skal der være en variabel 0-12V DC-spænding på.. Den ene varierer med lygtehøjde, den anden varierer med instrumentbelysningen

Hvor mange af de signaler kan du finde?

NielsP
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. nov 2022, 19:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af NielsP » 1. apr 2024, 19:16

Jeg kam finde 2 ledninger med variabel spænding (varierer med modstanden til lygtehøjde), så kan jeg finde en ledning med batterispænding samt en ledning som har 12V når kontakten er monteret, men ingen spænding når stikket er fjernet fra kontakten. Denne spænding varierer dog ikke... jeg har tre ben med gennemgang til stel.

Brugeravatar
cvj
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af cvj » 2. apr 2024, 00:39

Lidt input, som kan bruges på eget ansvar ;):

Hvis ledningsfarverne er, som de "normalt" er for aldrende Audi/VW; så kommer den grå ledning fra lyskontakten (gennem en sikring) og skal være batteriplus ved "lys tændt" - den grå/blå ledning er udgangen for variabel instrumentbelysning som går til speedometer/kontaktbelysning/etc. (og denne "forsynes" altså af den grå).

Brun er som nævnt stel, og hvis der er en brun med anden markering, så hører den nok sammen med den gule, til kredsløbet for regulering af lysvidde.

Rød/blå burde egentlig være konstantplus gennem sikring, selvom jeg ikke umiddelbart kan greje hvad dét skal bruges til på pågældende sted...

NielsP
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. nov 2022, 19:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af NielsP » 2. apr 2024, 20:19

Indtil videre mange tak... jeg er hængt op de næste par sage, men jeg vil lige prøve at måle igennem igen på fredag, med den nye info in mente...:)

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af Avatar » 3. apr 2024, 14:51

... og måske skal der også lige huskes på nogle VAG-biler først får instrumenteringen belyst når nærlyset tændes. Altså ingen instrumentbelysning ved kørelys..

NielsP
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. nov 2022, 19:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af NielsP » 7. apr 2024, 13:38

Jeg har tre ledninger med stel... (2 brune + grå). Rød varierer med højdeindstillingen.
grå/blå giver 0,022V uagtet om stikket er monteret eller ej.
gul: giver 13,3V uagtet om stikket er monteret eller ej.
Den grå/blå (til venstre på mit billede) gør altså ikke rigtig noget. Jeg har to forskellige kontakter til instrumentlys+højdeindstilling, og begge kontakter opfører sig ens. Jeg tror altså mest på at det er udenfor kontakten at fejlen skal findes?

Brugeravatar
cvj
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af cvj » 7. apr 2024, 16:17

Den grå du har stel på er ikke "skruet direkte på karosseriet", for så ville den være brun :)
Derfor kunne en tese være, at du måler stel på den igennem nogle glødepærer - jeg tror egentlig stadig, at det er den grå som skal spændingforsynes via lyskontakten når der tændes lys, men hvis lyskontakten ikke virker, så burde der være ét eller andet lys som heller ikke virker (nummerpladebelysning f.eks.?)

Du kan evt. hive et par kontakter ud som skulle være dæmpbart belyst, og se om ikke der skulle være en tynd grå/blå ledning på dem alle, det ville sandsynliggøre, at det er den grå/blå som skal levere variabel spænding fra "justeringskontakten"

NielsP
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. nov 2022, 19:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af NielsP » 7. apr 2024, 18:11

thanks... jeg værdsætter ideerne:)... Der er gennemgang mellem den grå/blå ledning på kontakten til højdejustering/instrumentlys og den grå/blå ledning til lyskontakten (denne kan anes lidt sløret længst til venstre på et af billederne).

Brugeravatar
cvj
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af cvj » 7. apr 2024, 21:59

Hvis du er heldig, så står der klemmebetegnelser ud for de enkelte pins i stikket til lyskontakten, og hvis grå/blå så hedder 58d, så er det belysningen (som altså i givet fald skulle komme fra dæmperen).

Hvis grå/blå er klemme 58d, og hvis det var mig og min bil, så ville jeg vove pelsen og fjerne den grå ledning fra stikket til dæmperen og derpå luse 12V på (hvor den grå ledning sad) igennem en glødepære, f.eks. en 21W af slagsen - hvis der så kommer instrumentlys, så er det "bare" at spore hvorfor der mangler forsyningsspænding :)

NielsP
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. nov 2022, 19:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af NielsP » 10. apr 2024, 15:39

hey cvj... perfekt melding. grå/blå hedder rigtig nok 58d. Jeg har netop haft 12V på grå/blå og brun med modstand parrallel indskudt. Det gav sørme lys i instrumentbrættet... så mangler jeg "blot" at finde årsagen til at grå/blå ikke får strøm?
Der er gennemgang mellem lyskontakten (grå/blå) og kontakten til instrumentlys (grå/blå)... nogle ideer til hvor strømmen kommer fra? er det styr-boksen..?

Brugeravatar
cvj
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af cvj » 10. apr 2024, 17:52

Godt du kom lidt videre :D

Det meste er jo desværre gætværk uden diagrammer over bilen, men sådan som kablingen ser ud, vil jeg egentlig ikke tro der er styrebokse blandet ind i sagen.

Hvis den antagelse er korrekt, så er det selve dæmperkontakten som forsyner grå/blå (grunden til at grå/blå er at finde på lyskontakten, er formodentlig fordi der også er lys i den(?)) så hvis dæmperen ellers virker, er det fordi der mangler forsyning til selve dæmperen (det er den forsyning jeg gætter på skal komme via den grå ledning).

Dæmperen skal altså forsynes af lyskontakten når der tændes lys, og "traditionelt" vil det være den klemme som hedder "58" på lyskontakten, som også kan forsyne f.eks. Nummerpladebelysning, handskerumsbelysning, motorrumsbelysning etc. - men uden diagrammer er det lidt tricky, for hvis al anden belysning virker som den skal, og der ikke er nogen sprungne sikringer, så må dæmperen jo være forsynet andetsteds fra, på sådan en Cordoba :? (eller også er der et mystisk kabelbrud gemt et sted, som tilfældigvis kun påvirker forsyningen til dæmperen :roll: )

NielsP
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. nov 2022, 19:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af NielsP » 10. apr 2024, 21:37

Hej igen... jeg er lidt flov:)... tak for alle de gode kommentarer... Det viser sig, (efter endnu en gennemgang af sikringerne) at jeg første gang har fået flyttet sikringen til instrumentlys til en ledig plads (jeg har isat sikringen i forkert slot). Altså, jeg manglede instrumentlys og nummerpladelys. Fejlen er nu rettet. (Jeg var overbevist om, at kabinelyset havde samme sikring, derfor skænkede jeg det ikke en tanke)... Endnu engang tak for jeres tid... jeg blev i ddet mindste klogere på lyskontakt og kontakt til instrumentlys...
These users thanked the author NielsP for the post:
DangerDane

Brugeravatar
cvj
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Manglende lys i instrumentbord, 2006 Seat Cordoba

Indlæg af cvj » 11. apr 2024, 19:43

Godt at der kom lys over land igen, og tak for tilbagemeldingen ;)

Besvar

Tilbage til "El"