Har for nyligt købt en Touran 1.4 TSI R-Line DSG fra 2018, 57.000km og det er første gang med DSG.
Den starter ofte i 2.gear når man kører i D, skal den det? I S starter den altid i 1. gear men synes ikke der sker noget i 1. Gear den tager bare omdrejninger.
Når man accellere lidt hårdere end normalt, så “glider” den i 4. Gear når den skifter fra 3. til 4. gear, den tager vel 1-2 sek om at skifte, hvilket er meget i forhold til de andre gearskifte.
Når den skifter fra 5. til 6. gear så er det som om den kobler for tidlig ud, den stiger lige en smule i omdrejninger kortvarigt inden den hopper i 6.
Er der nogen der har oplevet tilsvarende eller ved hvad der skal gøres, er det et kendt problem. Har ikke haft fat i VW eller anden fagmand, vil gerne være lidt klogere på det først.
Touran DSG 2018 glider bl.a. i gearskifte
-
- Medlem
- Indlæg: 1094
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 238 times
Re: Touran DSG 2018 glider bl.a. i gearskifte
Hilsen Hallas
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5571
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 316 times
- Been thanked: 367 times
Re: Touran DSG 2018 glider bl.a. i gearskifte
Nej det skal den ikke. Men den skal skifte MEGET hurtigt fra 1. til 2. gear. Den skal kun lige sætte igang i 1. og så straks skifte til 2. gear. Det er noget som tredjeparts DSG-software ændrer på.
Det kunne tyde på at tidligere ejer har kørt for længe med glidende koblinger, så de er blevet slidt. Det forklarer dog ikke at den tager så lang tid om at skifte. Dette har jeg ikke lige noget bud på.
Dette sker ofte på diverse DSG-gearkasser efter noget tid. Det er positionssensoren som ikke længere præcist kender koblingens position pga slid på kobling(er). Dette burde løses ved en grundjustering, hvor softwaren registrerer hvornår koblingen bider og en hel masse andre data som skal adapteres.
Første trin må være at få grundjusteret gearkassen. Det burde løse sidstnævnte problem, men ikke nødvendigvis de øvrige.
Da der måske kan være andre problemer (f.eks. slidte koblinger) ville jeg ikke få opdateret gearkassen med tredjepartssoftware i første omgang, da garantien bortfalder herved. Men når alle problemer med gearkassen er blevet løst, så kan jeg anbefale det. Der er flere forskellige udbydere af software, f.eks. TVS og Landberg. TVS har i mange år været de førende på verdensplan indenfor DSG-software. TVS forhandles herhjemme af Dansk Bilservice. Landberg har mange forhandlere rundt omkring i landet.
Der er mange parametre, der kan justeres på, så det er en god idé at vælge en løsning som passer til ens ønsker og behov. Du kan se på TVS' hjemmeside hvad de forskellige stages til DQ200 gearkassen inkluderer. Jeg kører selv med Stage 2+ som bl.a. har øget koblingstryk, reduceret motorbremse og kortere skiftetider. Min er dog en Polo, men med samme motor og også DQ200 gearkassen.
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- Gigel
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 4. nov 2010, 19:14
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Touran DSG 2018 glider bl.a. i gearskifte
@GranTurismo tak for fyldestgørende og hurtig svar, har fået en tid ved VW til en køretur med deres tekniker og efterfølgende snak om problemet. Han nævner selv en muligvis udskiftning af koblingen på kulance, vi må se, skal nok følge op.
- These users thanked the author Oles2 for the post:
- GranTurismo