Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
8278
Medlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: 7. aug 2008, 06:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bjerringbro
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af 8278 » 9. jun 2024, 20:29

Hej.

Hvorfor er det så vigtig at olieniveauet i DSG gearkasserne skal være så nøjagtig?

Hvad sker der hvis der er for meget olie på?

Hvem ved noget?
John / Bjerringbro

Golf GTE 2016

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 62 times
Been thanked: 102 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af Lau16 » 9. jun 2024, 21:01

Hvorfor?

Det er jo bare at lade det løbe af…
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 29 times
Been thanked: 536 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af Nicklossi » 9. jun 2024, 21:17

Man skal være dygtig hvis man “kommer til” at fylde for meget på 😅

Her er lidt at læse på
http://www.evosoft.dk/diagrams/DSG_02E.pdf

DangerDane
Medlem
Indlæg: 640
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 76 times
Been thanked: 62 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af DangerDane » 10. jun 2024, 21:27

Hvis man følger vejledningen for olieskift på en DSG gearkasse burde det "stort set" være umuligt at fylde for meget på.
Mvh Flemming Jacobsen
1996 Nissan Almera 1.6 SR - [SOLGT]
1993 Mitsubishi Lancer 1.6 GLXI - [SOLGT]
2001 Passat Variant 1.9 TDI - [SKROTTET]
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT - [Nuværende] Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 871
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af Gigel » 13. jun 2024, 09:50

Hvis det er for meget så kan den daner skum , og skum er ikke godt for tryk :)
Hvis det er for lidt så kan den ikke danne tryk i vist situationer hvor bilen køre op ad bakken eller i sving eller ned af bakken eller nogen andre situationer.
Det er er beregnet fra fabrik en vist plus / minus men dette afhænge af gearkasse type og model.
Så man kan sagtens køre med en overfill / underfill på et par hundred milliliter uden problemer.
These users thanked the author Gigel for the post (total 2):
KMDTHYcarstenhjorth
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
8278
Medlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: 7. aug 2008, 06:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bjerringbro
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af 8278 » 15. jun 2024, 00:17

Tak for svar,

Grunden til jeg spørger er at min bil med DQ400E gearkasse havde over en liter for meget olie på da den fik det første olieskift ved 60000 km.

Jeg målte og vejede hvor meget der kom ud, - og målte og vejede hvor meget den efterfølgende kunne tage.

Syntes bare at der er tosset at olieskift skal udføres så nøjagtig, - når der fra fabrikken er fyldt over en liter for meget på.
John / Bjerringbro

Golf GTE 2016

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 244 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af larslyn » 15. jun 2024, 07:03

den synes jeg lyder voldsomt må jeg sige

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1322
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 131 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af Chr-Hj » 15. jun 2024, 12:21

Synes også jeg har oplevet det samme med DQ250 på først en passat B7 og sidst min Touran 5T, da jeg selv skiftede olie første gang på dem, kom der også meget olie ½-1L ud allerede da jeg tog bundproppen inden stigerøret eller hvad det hedder kom ud.

Begge biler var serviceret ved vw inden, så undrede mig også over hvorfor de tilsyneladende var overfyldt, på den alm, måde med at påfylde nedefra er det ikke let at overfylde så meget hvis man følger proceduren
8278 skrev:
15. jun 2024, 00:17
Tak for svar,

Grunden til jeg spørger er at min bil med DQ400E gearkasse havde over en liter for meget olie på da den fik det første olieskift ved 60000 km.

Jeg målte og vejede hvor meget der kom ud, - og målte og vejede hvor meget den efterfølgende kunne tage.

Syntes bare at der er tosset at olieskift skal udføres så nøjagtig, - når der fra fabrikken er fyldt over en liter for meget på.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 29 times
Been thanked: 536 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af Nicklossi » 15. jun 2024, 12:46

Sandsynligvis højst usandsynligt - men kan det være kondens?

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 62 times
Been thanked: 102 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af Lau16 » 16. jun 2024, 08:14

Nicklossi skrev:
15. jun 2024, 12:46
Sandsynligvis højst usandsynligt - men kan det være kondens?
Hvor skulle det komme fra, ret lukket system?
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 29 times
Been thanked: 536 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af Nicklossi » 16. jun 2024, 16:00

Lau16 skrev:
16. jun 2024, 08:14
Nicklossi skrev:
15. jun 2024, 12:46
Sandsynligvis højst usandsynligt - men kan det være kondens?
Hvor skulle det komme fra, ret lukket system?
Pas - der må være noget udluftning der tager højde for at olien udvider sig?

Det er bare en stor mængde.

Sorensen_combi
Nyt medlem
Indlæg: 106
Tilmeldt: 24. jul 2016, 11:56
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af Sorensen_combi » 17. jun 2024, 18:09

Kender en vw mekker der siger de med vilje påfylder lidt for meget på for at undgå at folk kommer tilbage fordi de syntes bilen skifter dårligt efter olieskift.

DangerDane
Medlem
Indlæg: 640
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 76 times
Been thanked: 62 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af DangerDane » 17. jun 2024, 22:11

Hvordan skulle det have noget at sige. Hvis at der er fyldt den korrekte oliemængde på burde bilen da kører og skifte korrekt.
Mvh Flemming Jacobsen
1996 Nissan Almera 1.6 SR - [SOLGT]
1993 Mitsubishi Lancer 1.6 GLXI - [SOLGT]
2001 Passat Variant 1.9 TDI - [SKROTTET]
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT - [Nuværende] Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 407 times
Been thanked: 501 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af Monze1980 » 18. jun 2024, 06:23

Kan være den bare skifter anderledes.

Og "anderledes" kan få mange mennesker til at brokke sig
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

DangerDane
Medlem
Indlæg: 640
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 76 times
Been thanked: 62 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af DangerDane » 18. jun 2024, 19:40

Monze1980 skrev:
18. jun 2024, 06:23
Kan være den bare skifter anderledes.

Og "anderledes" kan få mange mennesker til at brokke sig
Kunne jo være at alt den extra olie fik den til at skifte anderledes og den slags "anderledes" kunne få andre folk til at brokke sig :lol:
Mvh Flemming Jacobsen
1996 Nissan Almera 1.6 SR - [SOLGT]
1993 Mitsubishi Lancer 1.6 GLXI - [SOLGT]
2001 Passat Variant 1.9 TDI - [SKROTTET]
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT - [Nuværende] Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7790
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af norn » 22. jun 2024, 16:38

Chr-Hj skrev:
15. jun 2024, 12:21
Synes også jeg har oplevet det samme med DQ250 på først en passat B7 og sidst min Touran 5T, da jeg selv skiftede olie første gang på dem, kom der også meget olie ½-1L ud allerede da jeg tog bundproppen inden stigerøret eller hvad det hedder kom ud.

Begge biler var serviceret ved vw inden, så undrede mig også over hvorfor de tilsyneladende var overfyldt, på den alm, måde med at påfylde nedefra er det ikke let at overfylde så meget hvis man følger proceduren
Det er fordi at motoren skal være startet når du tilpasser oliestanden
Gearkassen har sin egen oliepumpe , derved er der jo tryk på når motoren er igang

Jeg formoder at du har haft motoren stoppet når du aftapper olien
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1322
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 131 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af Chr-Hj » 22. jun 2024, 21:47

norn skrev:
22. jun 2024, 16:38
Chr-Hj skrev:
15. jun 2024, 12:21
Synes også jeg har oplevet det samme med DQ250 på først en passat B7 og sidst min Touran 5T, da jeg selv skiftede olie første gang på dem, kom der også meget olie ½-1L ud allerede da jeg tog bundproppen inden stigerøret eller hvad det hedder kom ud.

Begge biler var serviceret ved vw inden, så undrede mig også over hvorfor de tilsyneladende var overfyldt, på den alm, måde med at påfylde nedefra er det ikke let at overfylde så meget hvis man følger proceduren
Det er fordi at motoren skal være startet når du tilpasser oliestanden
Gearkassen har sin egen oliepumpe , derved er der jo tryk på når motoren er igang

Jeg formoder at du har haft motoren stoppet når du aftapper olien
Yes stoppet motor ved aftapning, og tændt motor ved olietilpasning mener det er omkring 35grader den skal være.
Men skal det forstås sådan en det er fordi pumpen suger/optager noget olie når den er startet :?:
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1590
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 28 times
Been thanked: 108 times

Re: Hvorfor er olieniveau vigtig i DSG Gearkasser

Indlæg af janny » 23. jun 2024, 22:13

Når den er startet kører oliepumpen olien rundt i gearkassen, gennem filter, ventilblok, koblinger mv. derfor er standen mindre i bundkaret ved startet motor. Det er også derfor korrekt oliekontrol kun kan foretages med startet motor, temp. er fastsat for at have et parameter og gå efter idet væske udvider sig ved varme.
These users thanked the author janny for the post:
Chr-Hj
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Besvar

Tilbage til "Transmission"