Jeg tester imorgen tidlig om jeg er ovre mit lange 1 gear når den er ordentlig kold. Håber
Octavia 1.5 TSI med DQ-200 service / optimering
- tuenbabz
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herning
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 42 times
Re: Octavia 1.5 TSI med DQ-200 service / optimering
Så kom jeg hjem fra NT Auto, og Landberg har nu fået slået start/stop fra, og ændret nogle gear ratios for mig. Den har kørt helt fint hjem fra Vejle til Ikast.
Jeg tester imorgen tidlig om jeg er ovre mit lange 1 gear når den er ordentlig kold. Håber
2018 Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG
- HansH
- Admin
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
What happens in Vejle stays in Vejle. Den fejler nok igen i morgen tidlig hjemme i Ikast .. 
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
- tuenbabz
- Helt nyt medlem
Du må sgu ikke jinx den
Ellers er jeg blevet tilbudt at få original software på igen for ligesom at udelukke om det er hans software eller ej der driller.
Nu tester jeg sommeren over også ser vi. Indtil videre god service både fra Landberg og NT Auto
Ellers er jeg blevet tilbudt at få original software på igen for ligesom at udelukke om det er hans software eller ej der driller.
Nu tester jeg sommeren over også ser vi. Indtil videre god service både fra Landberg og NT Auto
- HansH
- Admin
Jeg krydser bestemt fingre for at Thomas har "ramt den" nu. Jeg ved han kan. Men der er nok situationer hvor der skal mere end ét forsøg til ..
Håber Abdullah var i fin form ? En kvik og rar ung mand
Den lille sideeffekt jeg oplevede efter mit eget DQ200 DSGMOD var, at den trak gearet ekstra langt ud hvis man startede op ad bakke.
Det er fair nok den trækker det lidt længere ud når det går opad ... men den trak det altså lidt for langt ud, efter min smag.
Imidlertid var det et så specifikt scenarie at jeg ikke fandt det besværet værd at forfølge det.
Min skiftede 1g --> 2g ved 1800 o/m uanset kold eller varm.
Håber Abdullah var i fin form ? En kvik og rar ung mand
Den lille sideeffekt jeg oplevede efter mit eget DQ200 DSGMOD var, at den trak gearet ekstra langt ud hvis man startede op ad bakke.
Det er fair nok den trækker det lidt længere ud når det går opad ... men den trak det altså lidt for langt ud, efter min smag.
Imidlertid var det et så specifikt scenarie at jeg ikke fandt det besværet værd at forfølge det.
Min skiftede 1g --> 2g ved 1800 o/m uanset kold eller varm.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
- tuenbabz
- Helt nyt medlem
Er i tvivl om det måske var Abdullah der hjalp mig så, for vil tro han var 45+ ham der hjalp
Jeg er slet ikke i tvivl om at der er rigtig mange ting der spiller ind, når man ændrer nogle værdier så er der andre værdier som måske begynder at brokke sig, og det kan så drille med f.eks 1 gear, hvis den registrere den holder op af en bakke.
Jeg er dog ikke mekaniker, så vil helst dem om at konkludere hvad det kan være. Det er dog længe siden jeg har haft en bil der har været på værksted 3 gange på 2 uger.
Jeg er slet ikke i tvivl om at der er rigtig mange ting der spiller ind, når man ændrer nogle værdier så er der andre værdier som måske begynder at brokke sig, og det kan så drille med f.eks 1 gear, hvis den registrere den holder op af en bakke.
Jeg er dog ikke mekaniker, så vil helst dem om at konkludere hvad det kan være. Det er dog længe siden jeg har haft en bil der har været på værksted 3 gange på 2 uger.
- HansH
- Admin
Ja okay 45+ - så har det ikke været Abdullah himselftuenbabz skrev: ↑26. jun 2024, 13:57Er i tvivl om det måske var Abdullah der hjalp mig så, for vil tro han var 45+ ham der hjalp![]()
En hel række sensorinput / parametre indgår i skiftemønsteret.
Temperatur i gearkasse/motor, hældning på køretøjet, belastning, valgt gearprogram D/S, fartpilot on/off ... osv osv. Samt, selvfølgelig - speederstilling.
Afhængig af alle disse inputs benyttes forskellige maps, som bestemmer hvornår der skal skiftes gear.
Hvert map dækker et givet regime af disse parametre, og hvis en eller flere parametre ændrer sig tilstrækkeligt, "hopper" den over i et andet map.
Når Thomas vil have den til at skifte gear ved et højere omdrejningstal, finder han det/de relevante maps i gearkassens software, og flytter hele kurven med f.eks. 10%.
Dvs hvis den tidligere skiftede ved 1500 o/m, så skifter den nu ved 1650 o/m i et givet gear. Sådan lidt simpelt skåret..
Der kan både ske det, at han "mangler" et map. Dvs den skifter måske som ønsket under visse forhold .. men pludselig, i sin daglige brug, rammer man et scenarie hvor den skifter som i gamle dage (dvs ingen ændring).
Det omvendte kan også forekomme. At han ændrer et map som man egentlig ikke synes behøvede tilpasning. Såsom f.eks. "kold bil" ... hvor standard layout måske passede udmærket, men fordi han går det igennem fra ende til anden og hæver kurverne, får han lidt for meget med. Og det opdager man så ude på vejen.
Nu er det desværre ikke sådan at disse maps står i en pæn række under hinanden, hvert af dem beskrevet med klare ord som "kold bil" ... så man ved præcis hvad det dækker. Så enkelt er den verden desværre ikke skruet sammen
At rette i DSG styreenhedens skiftemønster er jo ikke en proces der er understøttet fra VW's side. De stiller hverken original sourcekode eller dokumentation til rådighed.
Thomas og hans kumpaner der roder med de samme ting, benytter 3. parts værktøjer, som kan (i en vis grad) decompile den binære kode udlæst fra gearkassen, samt indeholder tools til at lokalisere de maps der ligger i softwaren. Baseret på erfaring, ved Thomas og Co. så efterhånden hvilke maps der bruges i hvilke scenarier.
Men der ligger mange maps i den software .... ikke kun dem der styrer skiftemønsteret.
Så det er ikke "bare lige" noget man begynder at pille i.
Såå .... ja, det er nogen gange lidt trial and error, hvis det skal blive helt 100% perfekt tilpasset den enkeltes gearskifte-temperament.
- tuenbabz
- Helt nyt medlem
Eller så er jeg bare rigtig dårlig til at gætte alder på personer.
Er fan af din viden her, det lyder virkelig til du har prøvet at sætte dig ind i hvordan de forskellige ting fungere. Og tager skam også hatten af for de mennesker der vil sætte sig ind i dette, for det er ikke bare vinge noget til og fra, også forvente at det spiller.
Jeg sidder selv i IT til daglig, og jeg har også bare måtte erkende at når man ændrer nogle ting kan der være andet som pludselig ikke virker eller kører optimalt længere.
Er fan af din viden her, det lyder virkelig til du har prøvet at sætte dig ind i hvordan de forskellige ting fungere. Og tager skam også hatten af for de mennesker der vil sætte sig ind i dette, for det er ikke bare vinge noget til og fra, også forvente at det spiller.
Jeg sidder selv i IT til daglig, og jeg har også bare måtte erkende at når man ændrer nogle ting kan der være andet som pludselig ikke virker eller kører optimalt længere.
- HansH
- Admin
"You can say that again.."
- tuenbabz
- Helt nyt medlem
Du fik ret desværre, den kæmper stadigvæk med at komme i 2 gear når bilen er kold. Så der er desværre ikke andet for end at få lagt org. software på når han kommer tilbage fra sommerferie.
- JSKristensen
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Has thanked: 226 times
- Been thanked: 81 times
Når det er gjort, så tag fat i jvk tuning, han forhandler TVS software som vel er de bedste på markedet.tuenbabz skrev:
Du fik ret desværre, den kæmper stadigvæk med at komme i 2 gear når bilen er kold. Så der er desværre ikke andet for end at få lagt org. software på når han kommer tilbage fra sommerferie.
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
- tuenbabz
- Helt nyt medlem
Det kunne godt være, tak for tippet.JSKristensen skrev: ↑2. jul 2024, 17:50Når det er gjort, så tag fat i jvk tuning, han forhandler TVS software som vel er de bedste på markedet.tuenbabz skrev:
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Ærgeligt det ikke rigtigt spiller til min bil, når der er så mange andre det kører for.
- tuenbabz
- Helt nyt medlem
Tænkte jeg lige ville give en lille update her.
Var hos NT Auto 9 august for at give det et sidste forsøg med en fil fra Thomas.
Den teer sig desværre stadigvæk nogle gange, men det er heldigvis ved 2200 omdrejninger nu og ikke 2800 omdrejninger som det var før.
Det er stadigvæk kun i 1 gear ved de første 1-3 gearskift når den er helt kold, ellers skifter den nu ved ca. 1900 omdrejninger efterfølgende.
Jeg orker ikke mere, så kan fint køre med dette fremadrettet.
Det er stadigvæk bedre end org software hvor der ikke er noget første gear.
Var hos NT Auto 9 august for at give det et sidste forsøg med en fil fra Thomas.
Den teer sig desværre stadigvæk nogle gange, men det er heldigvis ved 2200 omdrejninger nu og ikke 2800 omdrejninger som det var før.
Det er stadigvæk kun i 1 gear ved de første 1-3 gearskift når den er helt kold, ellers skifter den nu ved ca. 1900 omdrejninger efterfølgende.
Jeg orker ikke mere, så kan fint køre med dette fremadrettet.
Det er stadigvæk bedre end org software hvor der ikke er noget første gear.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Has thanked: 343 times
- Been thanked: 377 times
Det er ikke unormalt at koblingerne kan glide lidt, når de er helt kolde. Især hvis bilen holder et sted, hvor der er skift i temperatur og luftfugtighed. Så kan der komme belægninger på koblinger/svinghjul, ligesom man oplever med bremseskiver, som lige skal slides af, inden de bider.
Det er ikke nødvendigvis fordi koblingen til de ulige gear er slidt. Jeg vil dog anbefale at køre bilen blidt indtil belægningerne er slidt af. Så er det min holdning at koblingerne lever længere.
Hvis problemet bliver værre i de ulige gear, kan man (tuneren) øge koblingstrykket.. Det valgte jeg selv for en sikkerheds skyld (dog TVS software). Min gearkasse kører stadig fint her små seks år efter modifikation af DSG-softwaren
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- tuenbabz
- Helt nyt medlem
Tak for svar - de glider stadigvæk i 3 og 5 gear når den er kold, men det er så lidt at det ikke betyder noget for mig. Min gamle Kia Ceed med DCT gear gjorde det også. Som sagt når den er varm er det minimalt i 5 gear, men det er primært lige op til at den skal skifte gear.GranTurismo skrev: ↑18. aug 2024, 23:35Det er ikke unormalt at koblingerne kan glide lidt, når de er helt kolde. Især hvis bilen holder et sted, hvor der er skift i temperatur og luftfugtighed. Så kan der komme belægninger på koblinger/svinghjul, ligesom man oplever med bremseskiver, som lige skal slides af, inden de bider.
Det er ikke nødvendigvis fordi koblingen til de ulige gear er slidt. Jeg vil dog anbefale at køre bilen blidt indtil belægningerne er slidt af. Så er det min holdning at koblingerne lever længere.
Hvis problemet bliver værre i de ulige gear, kan man (tuneren) øge koblingstrykket.. Det valgte jeg selv for en sikkerheds skyld (dog TVS software). Min gearkasse kører stadig fint her små seks år efter modifikation af DSG-softwaren
Thomas har øget koblings trykket det han nu kunne, så det er ikke muligt at øge yderligere.
Jeg er fint tilfreds med hvordan den kører nu, DQ-200 kan bare leve sit eget liv. Har prøvet en Passat GTE med DQ-400, og den kører sgu hellere ikke fejlfrit.
- These users thanked the author tuenbabz for the post:
- GranTurismo
-
Kim C
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4800 Nykøbing F
- Has thanked: 95 times
- Been thanked: 12 times
Hvad koster sådan en optimering 3, 5 kg??
Kim C - Måske den ældste herinde 
VW ID 4 1st Pro Performance Max, mit alles

VW ID 4 1st Pro Performance Max, mit alles

- tuenbabz
- Helt nyt medlem
-
Madxjdk
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Hvilke pære har du købt til LED. ? Vil nemlig også gerne have LED blink til vores Superb - og for den sags skyld også baklys.tuenbabz skrev: ↑17. jun 2024, 13:21Bestilt nye knapper til begge nøgler, da de er lidt slidt.
DSG plastik kappe var chromen også slidt af.
Også købte jeg lige en keyhanger
Fik også bestilt LED blink til bag, så det passer med LED forlygter og LED baglys. Det er mig en gåde hvorfor de ikke lavede den med LED blink til at starte med, når resten af LED.
Her kan forskellen ses:
https://www.youtube.com/watch?v=-E2sZ4y0AXA
- tuenbabz
- Helt nyt medlem
Madxjdk skrev: ↑9. sep 2024, 15:07Hvilke pære har du købt til LED. ? Vil nemlig også gerne have LED blink til vores Superb - og for den sags skyld også baklys.tuenbabz skrev: ↑17. jun 2024, 13:21Bestilt nye knapper til begge nøgler, da de er lidt slidt.
DSG plastik kappe var chromen også slidt af.
Også købte jeg lige en keyhanger
Fik også bestilt LED blink til bag, så det passer med LED forlygter og LED baglys. Det er mig en gåde hvorfor de ikke lavede den med LED blink til at starte med, når resten af LED.
Her kan forskellen ses:
https://www.youtube.com/watch?v=-E2sZ4y0AXA
Jeg købte disse - både de orange og hvide.
https://vi.aliexpress.com/item/10050072 ... pt=glo2vnm
- tuenbabz
- Helt nyt medlem
Tænkte lige jeg ville opdatere denne tråd.
Har fået skiftet kobling og svinghjul på Octaviaen, da det var done. Samt fået opdateret dsg softwaren hos Thomas ved chiptuning.nu igen.
Endelig er der ingen problemer - så må vi se hvor længe det holder.
Som så mange andre har sagt, så er det sidste gang jeg ejer en DQ200.
Video kommer her https://youtube.com/shorts/lQvxKQqO7ZI
Har fået skiftet kobling og svinghjul på Octaviaen, da det var done. Samt fået opdateret dsg softwaren hos Thomas ved chiptuning.nu igen.
Endelig er der ingen problemer - så må vi se hvor længe det holder.
-
Hallas
- Medlem
- Has thanked: 650 times
- Been thanked: 317 times
Hvad km tal er det blevet skiftet ved…tuenbabz skrev: ↑20. aug 2025, 08:29Tænkte lige jeg ville opdatere denne tråd.
Endelig er der ingen problemer - så må vi se hvor længe det holder.![]()
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- tuenbabz
- Helt nyt medlem