DSG dq381 problemer

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Halvleg » 21. dec 2020, 19:33

HansH skrev:
21. dec 2020, 19:09
Halvleg skrev:
21. dec 2020, 17:55
Dælme sjov opførsel :lol:
F*** hvor noget skrammel :shock:

Er det din DQ381 der gør sådan ?
Hvad siger værksted ?
Ja den gjorde det sidste vinter. Fandt bare videoen på telefonen.
Fejlen har ikke vist sig siden og værkstedet kunne intet finde dagen efter. Den opførte sig helt normalt igen og har ikke gjort sådan siden. Har vel kørt 35.000 km siden da.

Men er stadig på ingen måde tilfreds med den gearkasse og overvejer snart at skifte bil.
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af PhillOS » 15. feb 2022, 21:47

Ikke et problem som sådan, men tråden er alligevel en samling af folks erfaringer fvsa. DQ381 og dens virken.

Hvordan skal en DQ381 egentlig køre?

Har fået lidt erfaring med en 2.0 TSI 190ps med DQ381, og når man bare daffer rundt i byen er det uden tvivl den lækreste DSG gearkasse jeg nogensinde har kørt. Super bløde og behagelige skift, ingen drama, det spiller bare.

Men jeg bider dog mærke i følgende:
  • Ved normal kørsel, stiger omdr. (<50omdr./min) ved hvert gearskifte. Er det meningen?
  • Når man accelerere kvikt i (D), eks. ved indfletning på motorvej, så accelerer bilen i hak. Altså ved hvert gearskifte er der en tydelig reduktion i accelerationen. Det har jeg ikke bemærket ved nogle af mine tidligere DSG'er, (DQ200 og seneste DQ250). :roll:
  • I (S) er den noget mere kontant i sine gearskift men afgjort stadig i det bløde hjørne sammenlignet med min tidligere GTI (DQ250).
.

heinejepsen
Nyt medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 17. nov 2014, 14:55
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 42 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af heinejepsen » 16. feb 2022, 11:51

Jeg har en bil magen til og jeg oplever på ingen måde den hakker under acceleration. Den har et lidt spøjst 2 gear som jeg bare ikke her helt ven med. Den kan godt gøre det du siger særligt hvis man laver en langsom start og så giver lidt mere gas så er den lidt mærkelig.
Men ellers oplever jeg helt perfekte skift og følelsen en lang acceleration.
Jeg hader S mode :-)
TMY 2023 LR
Skoda Citigo 2014
Honda CBF 1000A, 2006
Canyon Spectral 2018 mtb, rugbrøds drevet

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af GranTurismo » 16. feb 2022, 14:31

PhillOS skrev:
15. feb 2022, 21:47
  • Ved normal kørsel, stiger omdr. (<50omdr./min) ved hvert gearskifte. Er det meningen?
Nej der er ikke meningen. Det kan skyldes at positionssensoren er kommet ud af kalibrering. I så fald burde en grundjustering kunne afhjælpe problemet.
PhillOS skrev:
15. feb 2022, 21:47
  • Når man accelerere kvikt i (D), eks. ved indfletning på motorvej, så accelerer bilen i hak. Altså ved hvert gearskifte er der en tydelig reduktion i accelerationen. Det har jeg ikke bemærket ved nogle af mine tidligere DSG'er, (DQ200 og seneste DQ250). :roll:
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår, hvad du mener...

Men grundlæggende så kommer der færre Nm ud til hjulene, jo højere gear man kommer op i.
I dit tilfælde vil jeg tro, at den har ca 6000 Nm på hjulene i første gear og ca 1000 i sjette gear.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af PhillOS » 16. feb 2022, 19:02

GranTurismo skrev:
16. feb 2022, 14:31
PhillOS skrev:
15. feb 2022, 21:47
  • Ved normal kørsel, stiger omdr. (<50omdr./min) ved hvert gearskifte. Er det meningen?
Nej der er ikke meningen. Det kan skyldes at positionssensoren er kommet ud af kalibrering. I så fald burde en grundjustering kunne afhjælpe problemet.
PhillOS skrev:
15. feb 2022, 21:47
  • Når man accelerere kvikt i (D), eks. ved indfletning på motorvej, så accelerer bilen i hak. Altså ved hvert gearskifte er der en tydelig reduktion i accelerationen. Det har jeg ikke bemærket ved nogle af mine tidligere DSG'er, (DQ200 og seneste DQ250). :roll:
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår, hvad du mener...

Men grundlæggende så kommer der færre Nm ud til hjulene, jo højere gear man kommer op i.
I dit tilfælde vil jeg tro, at den har ca 6000 Nm på hjulene i første gear og ca 1000 i sjette gear.
Du har ret, det jeg skriver kan tolkes på flere måder :-)

Det selvølgelig helt naturligt at accelerationens "intensitet" aftager efterhånden som farten øjes. Det jeg oplever kan sammenlignes med oplevelsen af at køre en bil med manuelt gear. Der er en pause i accelerationen ved hvert gearskift.

Det er på ingen måde lige så voldsomt som i en bil med manuel gear, men man ligger tydeligt mærke til det - og det har jeg aldrig lagt mærke til i mine tidligere biler med DSG.

Mht. positionssensoren, så er det alligevel imponerende i en bil der har kørt 3700km.
De første 1000km kørte jeg ekstra forsigtigt af hensyn til motoren. Generelt holder jeg også omdrj. under 2500 indtil der er kommet temperatur på olien i motoren. Min tanke er at gearkassen også har haft chance for at blive varm.

Man kan måske ligefrem køre for morfar? :lol: Og her går jeg og passer sådan på mekanikken.
.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af GranTurismo » 16. feb 2022, 19:37

PhillOS skrev:
16. feb 2022, 19:02
GranTurismo skrev:
16. feb 2022, 14:31
PhillOS skrev:
15. feb 2022, 21:47
  • Ved normal kørsel, stiger omdr. (<50omdr./min) ved hvert gearskifte. Er det meningen?
Nej der er ikke meningen. Det kan skyldes at positionssensoren er kommet ud af kalibrering. I så fald burde en grundjustering kunne afhjælpe problemet.
PhillOS skrev:
15. feb 2022, 21:47
  • Når man accelerere kvikt i (D), eks. ved indfletning på motorvej, så accelerer bilen i hak. Altså ved hvert gearskifte er der en tydelig reduktion i accelerationen. Det har jeg ikke bemærket ved nogle af mine tidligere DSG'er, (DQ200 og seneste DQ250). :roll:
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår, hvad du mener...

Men grundlæggende så kommer der færre Nm ud til hjulene, jo højere gear man kommer op i.
I dit tilfælde vil jeg tro, at den har ca 6000 Nm på hjulene i første gear og ca 1000 i sjette gear.
Du har ret, det jeg skriver kan tolkes på flere måder :-)

Det selvølgelig helt naturligt at accelerationens "intensitet" aftager efterhånden som farten øjes. Det jeg oplever kan sammenlignes med oplevelsen af at køre en bil med manuelt gear. Der er en pause i accelerationen ved hvert gearskift.

Det er på ingen måde lige så voldsomt som i en bil med manuel gear, men man ligger tydeligt mærke til det - og det har jeg aldrig lagt mærke til i mine tidligere biler med DSG.

Mht. positionssensoren, så er det alligevel imponerende i en bil der har kørt 3700km.
De første 1000km kørte jeg ekstra forsigtigt af hensyn til motoren. Generelt holder jeg også omdrj. under 2500 indtil der er kommet temperatur på olien i motoren. Min tanke er at gearkassen også har haft chance for at blive varm.

Man kan måske ligefrem køre for morfar? :lol: Og her går jeg og passer sådan på mekanikken.
Der er mange som har problemer med positionssensoren efter 30-40k km - også på andre DSG-varianter. Jeg fik også grundjusteret min DQ200 ved ca 35k.

Jeg ved ikke om det er fordi ujævnheder på koblingerne bliver slidt ned, for det er ikke mit indtryk at de skal grundjusteres for hver 30-40k km.

Den tøven du nævner kan måske også skyldes positionssensoren. Hvis der går eksempelvis et kvart sekund, fra skifterobotten tror der er koblet ind, til der rent faktisk er koblet ind, vil det jo føles som et kvart sekunds pause.

Jeg ville prøve at få den grundjusteret. Forhåbentlig løser det begge problemer på lang sigt.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af kGlerup » 16. feb 2022, 20:36

Ved godt det er flueerotik.. Men det er altså ikke selve positionssensorerne (der er to) der er problemet.
Sensorerne er højst sandsynligt lineære encodere, som ikke kræver nogen kalibrering.
Det er styreenheden der ikke har tilpasset sig ordentligt til koblingernes slid/egenskaber. Dette kan en grundjustering i nogle tilfælde afhjælpe.
These users thanked the author kGlerup for the post:
GranTurismo

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af GranTurismo » 16. feb 2022, 20:57

kGlerup skrev:
16. feb 2022, 20:36
Ved godt det er flueerotik.. Men det er altså ikke selve positionssensorerne (der er to) der er problemet.
Sensorerne er højst sandsynligt lineære encodere, som ikke kræver nogen kalibrering.
Det er styreenheden der ikke har tilpasset sig ordentligt til koblingernes slid/egenskaber. Dette kan en grundjustering i nogle tilfælde afhjælpe.
Ja ret beset er det nok ikke selve sensoren, der skal kalibreres. Der er bare en uoverensstemmelse mellem det reelle slid og det (i softwaren) forventede slid. Det bevirker at skifterobotten ikke kender det helt præcise punkt, hvor koblingerne bider. Det lærer robotten så (igen) under grundjusteringen.


Det er nok mere korrekt at skrive, at det er afstanden mellem positionssensorerne og koblingerne, der skal kalibreres (hvilket så sker ifbm grundjusteringen).
Det er bare lidt hurtigere at skrive; positionssensoren er kommet ud af kalibrering. Og måske lidt mere letlæseligt, når det står i en kontekst eller som indskudt sætning.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
kGlerup
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af kGlerup » 16. feb 2022, 21:05


GranTurismo skrev:Det er nok mere korrekt at skrive, at det er afstanden mellem positionssensorerne og koblingerne, der skal kalibreres (hvilket så sker ifbm grundjusteringen).
Det er bare lidt hurtigere at skrive; positionssensoren er kommet ud af kalibrering.
Det er nok bare mig, men synes ikke det lyder korrekt.
Der er ikke nogen afstand mellem sensorer og koblinger. Sensorerne giver en eksakt værdi for præcis hvilken position den enkelte kobling er i. Dette ændres der ikke på ved kalibrering. Styringen skal lære ved hvilke positioner koblingerne bider (kiss-point).
Så jeg synes det er noget mere korrekt at sige at styringen skal lære koblingspunkterne.
Men vi er nede i detaljerne, indrømmet.
These users thanked the author kGlerup for the post:
GranTurismo

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af PhillOS » 11. apr 2023, 15:37

@Halvleg

Så begyndte min DQ381 at rasle her på 11.000km… jeg magter det ikke.

Foden på bremsen/auto-hold ved rødt lys i D, metallisk raslen et sted fra motorrummet/under bilen.

Er det bare at køre den direkte i havn.. mener til VW værksted?

Lign. Problem fra Seat forum: https://www.seatcupra.net/forums/thread ... op.462151/
.

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Halvleg » 11. apr 2023, 15:53

PhillOS skrev:
11. apr 2023, 15:37
@Halvleg

Så begyndte min DQ381 at rasle her på 11.000km… jeg magter det ikke.

Foden på bremsen/auto-hold ved rødt lys i D, metallisk raslen et sted fra motorrummet/under bilen.

Er det bare at køre den direkte i havn.. mener til VW værksted?

Lign. Problem fra Seat forum: https://www.seatcupra.net/forums/thread ... op.462151/
Da min gjorde det, også ved lignende antal km, så skiftede de først koblingerne og mechatronic, det afhjalp kun kort tid. Men kæmpede ikke mod VW; de anerkendte da problemet. Hvad siger de til din?
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af PhillOS » 11. apr 2023, 16:07

Halvleg skrev:
11. apr 2023, 15:53
PhillOS skrev:
11. apr 2023, 15:37
@Halvleg

Så begyndte min DQ381 at rasle her på 11.000km… jeg magter det ikke.

Foden på bremsen/auto-hold ved rødt lys i D, metallisk raslen et sted fra motorrummet/under bilen.

Er det bare at køre den direkte i havn.. mener til VW værksted?

Lign. Problem fra Seat forum: https://www.seatcupra.net/forums/thread ... op.462151/
Da min gjorde det, også ved lignende antal km, så skiftede de først koblingerne og mechatronic, det afhjalp kun kort tid. Men kæmpede ikke mod VW; de anerkendte da problemet. Hvad siger de til din?
Det er dog nogen trøst. Jeg ved det ikke endnu, den begyndte på det i dag for 3 timer siden på vej hjem fra arbejde 😞
.

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af PhillOS » 12. apr 2023, 07:01

Update: Bemærkede det kun 2 gange på min pendler tur her til morgen. Da jeg kom frem på p-pladsen kunne jeg ikke få det til at optræde.. Spændende.
.

Besvar

Tilbage til "Transmission"