Baggrund
Baggrunden for denne tråd er præcis den samme som beskrevet her: http://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=148633
"Fra dag 1 med denne bil har min oplevelse mht. gearskiftene i D programmet været --->> for tidlige upshifts.
Dvs for meget sejtrækkeri ved lave omdrejninger. Dette tilgodeser muligvis forbrug, men går ud over komfort og køreoplevelse.
Således har jeg bare altid kørt i manuel og så brugt shift paddles på rattet."
Efter de gode erfaringer med Landberg's indgreb i min Passat med DQ250, var det oplagt at vores Octavia skulle have samme kærlighed.
Da billeder nogen gange siger mere end 1000 ord, har jeg optaget to små videoklip af igangsætning og acceleration op til 7. gear:
- ét med standard maps
- ét med Landberg software
Altså en klassisk FØR / EFTER demonstration.. ligesom en reklame for en metode til vægttab! Blot mere troværdig..
Accelerationen foregår med det jeg kalder "blød fod".
Et GoPro HERO 3+ kamera fastspændt ovenpå ratsøjlen viser hh.vis omdr.tæller og MFA, så man kan se hvornår den skifter gear.
FØR, med standard maps
EFTER, med Landberg maps
Med standard maps skifter den op fra 6g ved 1500 o/m, hvilket betyder den rammer 7g med blot ~62km/t..
Video #2 viser hvordan upshift points i alle gear er blevet hævet.
Ved igangsætning fra stilstand, er 1g nu mere end kun til pynt. Med standard maps når den kun lige at vippe over 1000 o/m inden den snupper 2g, dvs bilen bevæger sig kun lige akkurat. Efter ændring trækker den 1g ud til 1800 o/m, hvilket føles langt mere harmonisk.
Upshifts i gearene 2-5 sker nu ved 2100 og i 6g ved 2050.
Afrunding
Thomas demonstrerede igen at han har fod på de her sager.
Man starter ud med en fil der er Thomas' udspil / bud på en løsning, og så tilretter man individuelt dérfra.
Jeg kunne specificere for hvert enkelt gear, hvor meget jeg gerne ville have skiftepunktet hævet/sænket.
Tak til Thomas for god service og en fremragende løsning