Flush af DSG6 dq250

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Stagis
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 2. apr 2012, 11:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Flush af DSG6 dq250

Indlæg af Stagis » 16. maj 2020, 12:29

Hej

Vi har en Touran 2,0 TDi fra 2017, der snart skal til 120.000 km service.

Vi har kun haft den i et lille halvt år, men jeg tror ikke, den blevet skyllet/flushet før.

Er det noget, I herinde vil anbefale at få gjort? Nogle siger jo, man skal få et gjort for hver 60.000 km.

Hvad er en rimelig pris på en skylning + nyt DSG olie i sådan en gearkasse?

Mvh.
Stagis

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af vartaz » 16. maj 2020, 12:47

Jeg ville bare skifte olie og filter... er det ikk lidt snake Oil med skylning?

Brugeravatar
G6r-line
Nyt medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 9. okt 2016, 07:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 48 times
Been thanked: 18 times

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af G6r-line » 16. maj 2020, 22:31

Hvis den får nyt olie for hver 60.000, så er skyld på ingen måde nødvendig.
Hvis du absolut vil spilde penge, så skift ved 30.000 en enkelt gang. Så må det være ligeså fint.
Men slet ikke nødvendigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af KMDTHY » 16. maj 2020, 23:05

Skiftet for hver 60 på min Superb. Ingen skylning eller noget. Kører stadig rigtig fint efter 440.000 km.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2157
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 174 times
Been thanked: 103 times

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af MichaelSmed » 17. maj 2020, 04:53

Jeg har ladet mig fortælle fra en kammerat, at hans brors DSG6 gearkasse ikke havde det godt efter en skylning, noget med at man så skyller de bitte små jernspåner op igennem magnetventilerne i mechatronic enheden, og så begynder den først at lave ballade.
Har dog ikke noget teknisk evidens for det skal det lige siges. Ved ikke om nogen herinde kan be- eller afkræfte den påstand?
Min får også skiftet olie for hver 60.000km maks, og den kører rigelig fint.
These users thanked the author MichaelSmed for the post (total 2):
kGlerupKBoesen

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af HHKP » 17. maj 2020, 08:26

Alt efter om jeg har kørt meget med tung læs ( trailer 1900kg ) så skifter jeg for hvert 45-60.000 og har til d.d. ikke haft problemer med DSG6, Har ca. 1 mill. km med DQ250 efter mig, hvor af de 548000 er i samme bil.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af Gigel » 4. jun 2020, 19:52

Lidt for sent måske men ... jeg anbefale IKKE skylning af DQ250 , DQ500 , 0D9 gearkasser !

1. Gearkassen har en olie filter mere i selve gearkassen. Når man skylder gearkassen , alt snavs og skidt bliver sendt i den filter som KAN blive tilstoppet. Hvis dette sker dette eneste måde at "fikse" problemet er at åbne gearkassen og få den filter skiftet.

2. Alt støv og slitage materialer som befinder sig EFTER filter bliver sendt i magnet ventiler. Kobling1 og Kobling2 ventiler som er uden strøm mens gearkassen skyldes , bevæge sig under tryk og alt snavs blive "pustet" ind. Når disse 2 ventiler er snavset så skal de arbejde mere hårdt for at åbne og lukke ... dette kræve mere strøm (vi snakke mA) , og når de skal arbejde mere hårdt så kan de belaster andre komponenter i mechatronic enheden.. med tiden kan man opleve at man skal har skiftet enden magnet ventiler eller hele mechatronic enhed.

3. Alle de nye gearkasser er intelligente, de lære med tiden... de lære hvordan du køre , de lære hvor maget slitage de er i gearkasse komponenter , de lære hvor meget ventiler skal arbejde for at åbne / lukke de forskellige olie kanaler osv. Dette kaldes Adaptation Værdier. Når du nulstille adaptation værdier på gearkassen , du nulstille IKKE alt. Den kan sagtens huske mange ting som er godt gemt ind i maven på dem.... når du skylde gearkassen så ændre du drastisk på den "miljø" din mechatronic enhed har lært ... lige som du lære at 2x2=4 , og det er 4 , men lige pludselig det er ikke 4 mere men 2 ... og du fortsætte med at lave beregninger som du pleje .. lidt svært at forklare.
Ja, selv om du lave en gearkasse grundstilling , så kan du ikke nulstille den , du grundstille den bare.

4. 95% af dem som reparere GEARKASSER tænke ikke på elektronikken i gearkassen og hvordan dette fungere inden i. Ja, 95% af dem selv om de tror de ved :) Men jeg har begyndt at læsse Janteloven :lol: :lol:

5. 95% af dem som skylde gearkasser ved meget lidt om DSG gearkasser, de har bare købt en maskin som kan generere indkomst.

Så fra MIN synspunkt er skylning af disse gearkasse en NO GO ! ... Take it or leave it.
These users thanked the author Gigel for the post (total 4):
KMDTHYMichaelSmedSyndicateHansH
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Alhambra12
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2022, 19:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af Alhambra12 » 16. feb 2022, 11:10

Fik du skyllet gearkassen og har det evt givet anledning til problemer.ø?

Har netop købt en 1.4 tsi med dq250 170.000 hvor sælger (for at være flink) har skyllet og skiftet olie. Ikke afhente endnu. Troede det var super iflg BOS. Nu er jeg ikke så sikker på om det var så god en ide :(

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af CJ2110 » 16. feb 2022, 11:49

Alhambra12 skrev:
16. feb 2022, 11:10
Fik du skyllet gearkassen og har det evt givet anledning til problemer.ø?

Har netop købt en 1.4 tsi med dq250 170.000 hvor sælger (for at være flink) har skyllet og skiftet olie. Ikke afhente endnu. Troede det var super iflg BOS. Nu er jeg ikke så sikker på om det var så god en ide :(
En 1,4 TSI er med DQ200 gearkasse
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af HansH » 16. feb 2022, 11:53

CJ2110 skrev:
16. feb 2022, 11:49
Alhambra12 skrev:
16. feb 2022, 11:10
Har netop købt en 1.4 tsi med dq250 170.000 hvor sælger (for at være flink) har skyllet og skiftet olie. Ikke afhente endnu. Troede det var super iflg BOS. Nu er jeg ikke så sikker på om det var så god en ide :(
En 1,4 TSI er med DQ200 gearkasse
Ik hvis det er en Tiguan eller en Kodiaq :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af GranTurismo » 16. feb 2022, 11:56

CJ2110 skrev:
16. feb 2022, 11:49
Alhambra12 skrev:
16. feb 2022, 11:10
Fik du skyllet gearkassen og har det evt givet anledning til problemer.ø?

Har netop købt en 1.4 tsi med dq250 170.000 hvor sælger (for at være flink) har skyllet og skiftet olie. Ikke afhente endnu. Troede det var super iflg BOS. Nu er jeg ikke så sikker på om det var så god en ide :(
En 1,4 TSI er med DQ200 gearkasse
Oftest men ikke altid. Det kunne f.eks være en Tiguan.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af CJ2110 » 16. feb 2022, 12:16

GranTurismo skrev:
16. feb 2022, 11:56
CJ2110 skrev:
16. feb 2022, 11:49
Alhambra12 skrev:
16. feb 2022, 11:10
Fik du skyllet gearkassen og har det evt givet anledning til problemer.ø?

Har netop købt en 1.4 tsi med dq250 170.000 hvor sælger (for at være flink) har skyllet og skiftet olie. Ikke afhente endnu. Troede det var super iflg BOS. Nu er jeg ikke så sikker på om det var så god en ide :(
En 1,4 TSI er med DQ200 gearkasse
Oftest men ikke altid. Det kunne f.eks være en Tiguan.
Arh…..så langt tænkte jeg ikke lige :oops:
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

Alhambra12
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2022, 19:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af Alhambra12 » 19. feb 2022, 14:55

Ville egentligt hellere have et brugbart svar end en diskussion om det er en dq200 eller dq250.

Når det er med 6 gear er det vel en dq250. Bil alhambra dec '12. 1,4 tsi. 6 trins dsg

Hallas
Medlem
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af Hallas » 19. feb 2022, 15:08

Det er først nu du skriver 6trins, det er brugbart
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af HansH » 19. feb 2022, 15:10

Alhambra12 skrev:
19. feb 2022, 14:55
Ville egentligt hellere have et brugbart svar end en diskussion om det er en dq200 eller dq250.
Fair nok.

Men du stiler dit oprindelige spørgsmål direkte til trådstarter.
Han har sidst været logget på forum for knap et år siden (26. april 2021). Chancen for at han følger med her er nok dalet i takt med at tiden er gået - og dermed også chancerne for at du får det svar du ønsker dig.
Erfaringer med "skylning af DQ250" er nok ikke vildt mange, og hvis man så indsnævrer det til den kreds af mennesker i DK der læser denne tråd, så er vi nok ved at være pænt langt nede.

Du kunne overveje at maile trådstarter direkte via "send email" funktionen herinde. Måske der er større chance for gevinst.

Men mens du venter på et brugbart svar, og jeg håber på at det kommer, så håber jeg til gengæld også at du kan få tingene til at hænge sammen ... til trods for at forum her tillader sig at poste 4 indlæg der lige afklarer en evt misforståelse om gearkasser.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
HallasGaSelle
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Alhambra12
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2022, 19:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af Alhambra12 » 19. feb 2022, 18:42

Så har jeg sendt en email til trådstarter.

Umiddelbart synes jeg den skiftet fint men har hellere ikke den store erfaring med dsg. Har dog har en '19 superb tsi med dq381. Den kørte også fint.

Alhambra'en har fået dkiftet kæde kæde ved 133t i '20 og nu kørt 170t.

Er dog lidt i tvivl om motoren er modellen kun med turbo?

Alhambra12
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2022, 19:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Flush af DSG6 dq250

Indlæg af Alhambra12 » 21. feb 2022, 21:24

Trådstarter har ikke fået skyllet sin gearkasse. Så er det klarelagt.

Grunden til at jeg fik skyllet skyldes bos.dk. De skrive bla

"Har bilen ikke fået olieskift med jævne mellemrum, bør den flushes"

De nævner intet om evt problemer ved dq250.

Herefter læste jeg tråden her og blev selvfølgelig nervøs for om Mechatronic enheden nu har taget skade.

Skrev til Bos.dk med henvisning til denne tråd.

De skriver:

"Fungerer ved at du sætter skylle maskinen på ved oliekøleren, og så bruger
du bilens egen normale kraft til at drive olien rundt, fuldstændig som den gør på gaden
når du kører i den"

Ergo er der strøm på bilen når der skylles.

Han skriver også at man bør få foretaget en olieprøve og lad resultatet af denne afgørende om skal have et skyl eller ej.

Det fik jeg ikke gjort.

Besvar

Tilbage til "Transmission"