Jeg en Passat der lige har rundet 65000 Km
Kontaktede SMC i Højbjerg for at høre om jeg skulle havde udskiftet og skyllet DSG gearkassen.
De sagde at min vogn havde tørplade kobling og at gearkassen derfor var vedligeholdelsesfri.
Men nu har jeg ikke det store kendskab til gearkasser, men koblingen er vel en del for sig selv
og gearkassen en del for sig selv. jeg forstår det ikke rigtigt ?
Skylning af DSG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 8. feb 2017, 18:08
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Skylning af DSG
Ud fra VWs kommentar at bedømme så kører du i enten en 1.4/1.5 TSI el. 1.6 TDI og dermed 7-trins DQ200.
Den har tørkoblinger så nul olie ved koblingerne.
Olien i gearkassen holder i princippet evigt. Nogen skifter det , måske efter 150/200.000 km men ikke for hver 60.000 km.
60.000 km DSG service er gældende for 6-trins m. vådkoblinger aka DQ250.
VW ved nok hvad de snakker om...
Den har tørkoblinger så nul olie ved koblingerne.
Olien i gearkassen holder i princippet evigt. Nogen skifter det , måske efter 150/200.000 km men ikke for hver 60.000 km.
60.000 km DSG service er gældende for 6-trins m. vådkoblinger aka DQ250.
VW ved nok hvad de snakker om...
- These users thanked the author magre for the post (total 2):
- kGlerup • Anders And
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2607
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 609 times
- Been thanked: 348 times
Re: Skylning af DSG
Kun for at supplere magre's svar.
Grunden til at man normalt skifter olie på de andre DSG gearkasser: Koblingerne kører i den olie som også smører tandhjul/differeantiale. Så skidtet fra koblingerne bliver fordelt i hele gearkassen og skal derfor skiftes efter interval.
På den gode gamle 6-trins DQ250 bruges olien også i Mecatronic-enheden, gearkassens styresystem, hvilket gør olieskift endnu mere kritisk.
Din DQ200 gearkasser har som nævnt af magre koblingerne i "fri luft", så de ikke sviner gearolien. Mecatronic på DQ200 har sit separate oliekredsløb, adskilt fra den olie som smører selve gearkasse/differentiale.
Grunden til at man normalt skifter olie på de andre DSG gearkasser: Koblingerne kører i den olie som også smører tandhjul/differeantiale. Så skidtet fra koblingerne bliver fordelt i hele gearkassen og skal derfor skiftes efter interval.
På den gode gamle 6-trins DQ250 bruges olien også i Mecatronic-enheden, gearkassens styresystem, hvilket gør olieskift endnu mere kritisk.
Din DQ200 gearkasser har som nævnt af magre koblingerne i "fri luft", så de ikke sviner gearolien. Mecatronic på DQ200 har sit separate oliekredsløb, adskilt fra den olie som smører selve gearkasse/differentiale.
- These users thanked the author kGlerup for the post:
- Anders And
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: Skylning af DSG
Tak for dit indlæg.
For at tiltrække andre brugere til at klikke ind på dit indlæg og hjælpe dig, har vi brug for din hjælp.
Prøv at kigge på emnets overskrift. Forklarer den hvad det er, indlægget drejer sig om?
Det synes vi ikke i nuværende form og vi vil foreslå dig at lave den om.
Ret derfor venligst overskriften ved at klikke på blyant-knappen i værktøjslinjen øverst i indlægget.
Lav overskriften således:
"Årgang, bilmærke+model, motor – stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet"
Eksempel: "2014 VW Touran 1.4 TSI - klaprerende lyd fra kobling i tomgang"
For at tiltrække andre brugere til at klikke ind på dit indlæg og hjælpe dig, har vi brug for din hjælp.
Prøv at kigge på emnets overskrift. Forklarer den hvad det er, indlægget drejer sig om?
Det synes vi ikke i nuværende form og vi vil foreslå dig at lave den om.
Ret derfor venligst overskriften ved at klikke på blyant-knappen i værktøjslinjen øverst i indlægget.
Lav overskriften således:
"Årgang, bilmærke+model, motor – stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet"
Eksempel: "2014 VW Touran 1.4 TSI - klaprerende lyd fra kobling i tomgang"
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813