Side 1 af 1

Hård indkobling ved 2. gear

: 21. jun 2021, 07:22
af Jeppe_B
Hej,

Spørgsmål vedr. DSG-6 (Octavia 2017 2,0 TDI).

Jeg har haft bilen nogle uger nu, og generelt kører den super lækkert (både motor og gear).

Men en ting synes jeg ikke fungere ret godt, ift. andre DSG-6 jeg har kørt med.

Når man bremser så skifter den fra 3. til 2. gear omkring 25-30 km/t. Men den kobler ikke helt ind. Den triller/kobler halvt ind (motorbremser stadigvæk lidt, men rpm er i tomgang).

Når man skal bremse helt op til stilstand fungere det fint, men hvis man skal op i fart igen uden at holde stille (mindst. hastighed 20kmt fx), så laver den en dårlig indkobling/hård indkobling. Det er som om at den tøver med at koble ind så omdrejninger er højere end gearet og så pludselig finder ud af det og kobler ind...men det er ikke så komfortabelt eller godt udført. Man kan nogen lunde undgå det, ved langsomt at fange den på gassen/rpm indtil den kobler ind. Men det er jo ikke en gammel bil uden syncromesse, så burde virkelig ikke være nødvendigt.

Det opleves tit ifm. rundkørsler og fx højrekryds. Andre der kan genkende det, eller ved hvad der evt. kan være løsningen på det?

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 21. jun 2021, 07:29
af Mike H
Har ikke DSG6 - men den lidt hårde indkobling af 2. gear (ifbm sving), hvorefter den hurtigt skifter til 3. - har jeg i min DSG7.
For mig er det tiden i 2. gear (meget kort) som gør at skiftet bliver lidt kantet. Den burde nok have skiftet/blevet i 3.
Men man lærer at leve med det for mit vedkommende. Kør enten lidt hurtigere eller lidt langsommere i svinget.

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 21. jun 2021, 07:33
af HansH
Jeg tror dit eneste skud i bøssen er en grundjustering.
Hvis ikke en grundjust. kan ændre noget, så kan du betragte dette fænomen som et nyt levevilkår :)

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 21. jun 2021, 10:18
af Jeppe_B
Jeg må ud og prøve en reference. Jeg er overbevist om at det er værre end "normalt", men det vil være glædeligt hvis det kan justeres... I nogle tilfælde afhængig af speedertryk, kan det lyde/føles helt skadeligt på gear/kobling, udover det ikke er komfortabelt.

Mvh Jeppe

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 21. jun 2021, 18:41
af PhillOS
@Jeppe_B Jeg kan fint genkende din oplevelse i min Polo GTI med DSG6.

Hvis jeg husker korrekt, har den altid gjort det.

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 2. sep 2021, 13:49
af Jeppe_B
HansH skrev:
21. jun 2021, 07:33
Jeg tror dit eneste skud i bøssen er en grundjustering.
Hvis ikke en grundjust. kan ændre noget, så kan du betragte dette fænomen som et nyt levevilkår :)
Er grund justering det der sker samtidig med olien skiftes i gearkassen? Eller en større justering?

Har hørt at adaptions værdier blev nulstillet ifm olie service i dsg, som næsten lige er gjort.

Mvh Jeppe

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 7. sep 2021, 08:44
af Gigel
Jeppe_B skrev:
2. sep 2021, 13:49
HansH skrev:
21. jun 2021, 07:33
Jeg tror dit eneste skud i bøssen er en grundjustering.
Hvis ikke en grundjust. kan ændre noget, så kan du betragte dette fænomen som et nyt levevilkår :)
Er grund justering det der sker samtidig med olien skiftes i gearkassen? Eller en større justering?

Har hørt at adaptions værdier blev nulstillet ifm olie service i dsg, som næsten lige er gjort.

Mvh Jeppe
Nej , man laver ikke grundjustering hver gang man skifte olie ... kun hvis kunden ønske dette.
Så værdier i gearkassen bliver ikke nulstillet :)

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 16. nov 2021, 10:00
af Jeppe_B
Gearkassen er blevet grundindstillet, og jeg synes det har forbedret det lidt mere. Jeg er nok også lidt pernitten ift. det.

Men ved sammenligning med DQ371 7 trins og samme motor, synes jeg ikke jeg kan fremprovokere samme indkobling.
Men må prøve en anden DQ250, som formegentlig vil afsløre at det er noget der kan forventes.... Det sker jo kun under ganske få betingelser (let bremse hvor den kobler ud af 3. gear og ikke ind i 2. gear før man accellerer med "mellem" accelleration)

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 16. nov 2021, 10:14
af Gigel
EEprom indhold i en DQ381 er ikke det sammen som i DQ250. De er nogler værdier som man kan IKKE slette i en DQ250 selv om man nulstille gearkassen eller laver en reset af alle værdier. Den eneste løsning for at nulstille HELT en DQ250 er ved at skrive en helt ny eeprom indhold ind i den.

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 16. nov 2021, 17:00
af Watcher
Gigel skrev:
Jeppe_B skrev:
2. sep 2021, 13:49
HansH skrev:
21. jun 2021, 07:33
Jeg tror dit eneste skud i bøssen er en grundjustering.
Hvis ikke en grundjust. kan ændre noget, så kan du betragte dette fænomen som et nyt levevilkår :)
Er grund justering det der sker samtidig med olien skiftes i gearkassen? Eller en større justering?

Har hørt at adaptions værdier blev nulstillet ifm olie service i dsg, som næsten lige er gjort.

Mvh Jeppe
Nej , man laver ikke grundjustering hver gang man skifte olie ... kun hvis kunden ønske dette.
Så værdier i gearkassen bliver ikke nulstillet :)
Få lavet dsg optimering på den.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 5. jan 2022, 12:50
af Jeppe_B
Gigel skrev:
16. nov 2021, 10:14
EEprom indhold i en DQ381 er ikke det sammen som i DQ250. De er nogler værdier som man kan IKKE slette i en DQ250 selv om man nulstille gearkassen eller laver en reset af alle værdier. Den eneste løsning for at nulstille HELT en DQ250 er ved at skrive en helt ny eeprom indhold ind i den.
Hvad er ny eeprom? - Sidst ved værkstedet lavede de hvad de kaldte en komplet nulstilling. Inden det havde de prøvet at nulstille adaptionsværdier.

Jeg fik et udprint med af det de havde lavet. Det var mange sider langt og jeg husker ikke det hele. Men der var nogle steder hvor der stod at der skulle mindst 20 succesfulde indkoblinger til pr. kobling før at det var gennemført tilfredsstillende hvor der var nogle værdi-intervaller den skulle ligge indenfor. Mon det er eeprom eller... Det havde vidst taget et par timer.

Jeg synes dog stadig den kobler hårdt ind, særligt 1,2,3 gear. Og det er endnu mere her om vinteren når motoren og gearkassen er kold.

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 5. jan 2022, 21:37
af Chr-Hj
Min 2017 Toruran 2,0Tdi Dsg 6 laver lidt samme numre hvis man er på vej nej i fart , og så giver gas igen så giver det nogle gange et helt ryk i bilen, når den skifter i 2-3gear.
Har grundindstillet den med Vcds det har ikke rigtig ændret noget.

Tænker den skal en tur forbi Landberg inden så længe, til dsg opdatering :D

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 5. jan 2022, 22:06
af Gigel
Jeppe_B skrev:
5. jan 2022, 12:50
Gigel skrev:
16. nov 2021, 10:14
EEprom indhold i en DQ381 er ikke det sammen som i DQ250. De er nogler værdier som man kan IKKE slette i en DQ250 selv om man nulstille gearkassen eller laver en reset af alle værdier. Den eneste løsning for at nulstille HELT en DQ250 er ved at skrive en helt ny eeprom indhold ind i den.
Hvad er ny eeprom? - Sidst ved værkstedet lavede de hvad de kaldte en komplet nulstilling. Inden det havde de prøvet at nulstille adaptionsværdier.

Jeg fik et udprint med af det de havde lavet. Det var mange sider langt og jeg husker ikke det hele. Men der var nogle steder hvor der stod at der skulle mindst 20 succesfulde indkoblinger til pr. kobling før at det var gennemført tilfredsstillende hvor der var nogle værdi-intervaller den skulle ligge indenfor. Mon det er eeprom eller... Det havde vidst taget et par timer.

Jeg synes dog stadig den kobler hårdt ind, særligt 1,2,3 gear. Og det er endnu mere her om vinteren når motoren og gearkassen er kold.
Hvis du har VCDS prøv at måle koblingstryk på K1 og K2 mens motoren er stoppet , men kun med tænding til.

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 5. jan 2022, 22:12
af Mikesorensen
Du skal helt klart bare havde lavet en dsg optimering. Min polo gti med DQ250 gjorde det osse, men så fik jeg den chippet og dsg optimeret med Landberg og nu der ingen hårde eller trælse gearskift . Kan klart anbefales 😁

Mvh Mike

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 6. jan 2022, 10:28
af Jeppe_B
Gigel skrev:
5. jan 2022, 22:06

Hvis du har VCDS prøv at måle koblingstryk på K1 og K2 mens motoren er stoppet , men kun med tænding til.
Det vil jeg prøve næste gang jeg har VCDS sat på.

Det kan godt være at jeg skal overveje en DSG optimering. Men der er stadig garanti på, så synes ikke det burde være det jeg først tyede til. Jeg var også af den opfattelse, at DSG optimering var mest relevant ift. DQ200 gearkasserne.

En anden ting jeg ikke har nævnt tidligere, er at den "ved tomgangskørsel" (ved ikke hvad man kalder det specifikt, men creep på engelsk), er at den sætter kraftigt i gang ved igangsætning. Også bakgear. Så man skal være forsigtig når man fx bakker ud på en parkeringsplads...

Og imens jeg skriver dette så tænker jeg at bilen bør koble helt ud ved bremsen hårdt trådt ned (altså når man holder stille). Men hvis jeg ser på min forbrugsmåler, så gør den ikke helt det. Mon det er normalt.
Eksempel, hvor jeg holder stille, ikke rører speeder men kun bremse:
Let bremsetryk, gear i D. Rpm ca. 1050. Forbrug 1 eller 1,1 L/h (her er der træk på og bilen er tydeligt i gear)
Hårdt bremsetryk, gear i D. Rpm ca. 850. Forbrug 0,6 L/h (føles som om bilen kobler ud af gear)
Gear i N. Rpm ca. 850. Forbrug 0,5 L/h
Hvis jeg med bremsen trådt ned sætter i D igen, stiger forbrug til 0,6 L/h ved samme rpm 850

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 6. jan 2022, 11:00
af Gigel
"Men der er stadig garanti på" - Så snak med dem som har solgt dig bilen og få dem til at fikser den i første omgang :)

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 6. jan 2022, 12:37
af Jeppe_B
Har snakket med dem. Og de har gjort 2 forsøg. 95% af tiden kører den jo mega lækkert... Jeg ved bare ikke om jeg er pernitten eller det kan blive endnu bedre. Jeg synes når jeg har kørt i andre at de kører godt 100% af tiden :)

Det var derfor jeg spurgte ind til det EEprom du skrev, fordi jeg ikke kunne gennemskue om det var det forhandler allerede havde forsøgt eller ej.

De har haft bilen 2 gange.
1. gang lavede de nulstilling af adaptions værdier
2. gang lavede de en grundindstilling af gearkassen

Begge dele i "menneske" sprog. Spørgsmålet er så om de kan forventes at kunne gøre mere ved det eller ej...

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 6. jan 2022, 13:48
af HansH
Jeppe_B skrev:
6. jan 2022, 12:37
Det var derfor jeg spurgte ind til det EEprom du skrev, fordi jeg ikke kunne gennemskue om det var det forhandler allerede havde forsøgt eller ej.
Du kan være 100% sikker på at aut. værksted ikke har fedtet rundt med at resette noget i nogen EEPROM.

EEPROM er en hukommelseschip hvor gearkassens styreenhed gemmer sine ata. Den er inddelt i flere områder, og nogen af disse områder er mere beskyttede og "utilgængelige" end andre.
Det eneste forhandler kan med sin tester, er det samme som vi hobbyfolk kan med VCDS - at udføre en grundindstilling.

Det Gigel snakker om er på et helt, helt andet niveau, hvor kun "hackere" med de rigtige tools og den rette viden, kan komme ind og gøre ting i nogen af de utilgængelige områder jeg snakkede om før.
Det er handlinger der ikke er supporteret af VW, og derfor heller ikke er gjort tilgængelige for deres egne værksteder.

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 6. jan 2022, 14:04
af ac242
har prøvet i dag at fremprovokere det i min Octavia omkring de hastigheder og den enten bliver i 3. eller går ned i 2. der er ingen hård tilkobling overhovedet hvad enten den er i 2. eller 3.

ud af rundkørsler er det lidt hvor meget man trykker på speederen om den bliver i 3 eller skifter ned i 2. men stadig silke blødt gearskifte.

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 6. jan 2022, 15:25
af flubber200
Er det ikke bare fordi gearkassen tror bilen er på vej i en nedbremsning og derfor har koblet 1. Gear ind på den anden kobling og så må lave et hurtigt skifte fra 1. til 3. gear.
Jeg mindes at de aller første dgs-gearkasser på markedet havde problemer med skiftet fra nedbremsning til acceleration - det er blevet langt bedre i de nye versioner, men der kan godt være lidt knoklet skifte alligevel.

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 6. jan 2022, 16:03
af Mike H
flubber200 skrev:
6. jan 2022, 15:25
Er det ikke bare fordi gearkassen tror bilen er på vej i en nedbremsning og derfor har koblet 1. Gear ind på den anden kobling og så må lave et hurtigt skifte fra 1. til 3. gear.
Jeg mindes at de aller første dgs-gearkasser på markedet havde problemer med skiftet fra nedbremsning til acceleration - det er blevet langt bedre i de nye versioner, men der kan godt være lidt knoklet skifte alligevel.
Jeg tror helt sikkert du har ret i først del - min går dog aldrig i 1.gear - men den går fra 3. til anden i et par sekunder mens man accellerer igen efter et sving. Der er både et ryk ved nedgearingen fra 3. til 2 - og igen i opgearingen fra 2. til 3. Men jeg har lært at leve med det.

Om det var noget der kun fandtes i de gamle DSG'er er lidt tvivlssomt - dem der skriver her i tråden er nyere.
Og bruger ac242 herover har da en ældre version som han umiddelbart er fuldt tilfreds med (elsker at noget kan skifte 'silkeblødt' - er jo næsten noget VW kunne finde på at skrive i markedsføringsmateriale).

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 6. jan 2022, 16:36
af ac242
Mike H skrev:
6. jan 2022, 16:03
Om det var noget der kun fandtes i de gamle DSG'er er lidt tvivlssomt - dem der skriver her i tråden er nyere.
Og bruger ac242 herover har da en ældre version som han umiddelbart er fuldt tilfreds med (elsker at noget kan skifte 'silkeblødt' - er jo næsten noget VW kunne finde på at skrive i markedsføringsmateriale).
min nuværende er 2 år ældre end trådstarter årgang 2015. min gamle Octavia fra 2006 mener jeg heller ikke lavet pjatrøv ved samme scenarie. den savner jeg godtnok da den kunne skifte manuelt fra 1 til 2 gear når jeg bad den om det...
det kan den nuværende ikke... det er som vinden blæser om den skifter ved 2000omd eller 3000omd. der har jeg ingen kontrol over.. fra 2 til 3 er det igen mig der bestemmer.

skal ud og køre en tur om lidt og vil se om min rute kan køre gennem en masse rundkørsler.

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 6. jan 2022, 16:48
af mojo
Jeg ville i første omgang ikke få den optimeret.
1, du har stadig garanti
2, du skriver selv at du har haft flere som ikke opfører sig sådan.
De må løse problemet når de nu har erkendt at det er der.

Re: Hård indkobling ved 2. gear

: 26. feb 2022, 17:51
af Jeppe_B
Gigel skrev:
5. jan 2022, 22:06
Hvis du har VCDS prøv at måle koblingstryk på K1 og K2 mens motoren er stoppet , men kun med tænding til.
Prøver det i morgen.

Er det clutch pressure eller nominel pressure clutch du tænker på? Vil den forventede værdi ikke være 0?