Det er en ret lille andel af bilerne med DQ200 som har problemer med glidende koblinger. Så hvis du tester gearkassen inden køb, ville jeg ikke være så bekymret hvis den "består" følgende test:
Test for glidende koblinger ved at lade bilen trække med fuld gas i 3. og 4. gear med gearkassen i manuel. Lad den trække fra lave omdrejninger og hold øje med om omdrejningstælleren stiger jævnt eller i ryk. Jævnt=køb. Ujævnt=løb...
Jeg har haft en bil med DQ200 i knap 7 år og er super glad for den. Jeg er en af dem som har oplevet glidende koblinger, men takket være den lange tråd om DQ200, har jeg været opmærksom på om koblingerne gled og tog straks affære, da jeg oplevede glidende koblinger. Bilen kom allerede dagen efter på værksted til grundjustering. Det afhjalp problemet. Da garantien udløb valgte jeg for en sikkerheds skyld at få anden DSG-software med højere koblingstryk installeret (TVS stage 2+). Det har jeg ikke fortrudt.
Det er min holdning at problemerne med DQ200 er stærkt overdrevet herhjemme. Sjovt nok er problemerne også i mindre omfang i andre lande. Man skal huske på at det nok er den mest solgte automatgearkasse herhjemme, så derfor vil f.eks. 2% med problemer være et meget større antal, end hvis der var 2% af DQ500 med problemer.
Jeg mener man med lidt sund fornuft kan reducere risikoen for glidende koblinger:
- Hold et fast tryk på bremsen, når du holder stille, så bilen ikke er på grænsen til at kravle frem.
- Lad være med at give god med gas, før eventuel belægning er slidt af koblingerne (ligesom med bremser som kan skurre lidt efter et par dages stilstand pga. overfladerust på skiverne).
Jeg er en af dem som foretrækker DQ200 frem for DQ250, DQ381 og DQ500. De glider alle mere end en velfungerende DQ200 ved igangsætning og skiftet fra 1. til 2. gear. Olibadede koblinger er imo en hovsaløsning. Man bader jo heller ikke bremser i olie, for derefter at montere en kraftigere kaliber med mange stempler med højt tryk.
Jeg vil under alle omstændigheder anbefale en optimering af DSG-softwaren, uanset hvilken type DSG-gearkasse det drejer sig om. De tidlige skiftepunkter gearkasserne har fra standard hjælper kun på brændstofforbruget i teorien, ikke i praksis. Jeg oplevede faktisk en forbedring med TVS-softwaren.
Der er eksempler på biler herinde som har kørt 3-400.000 km på originale koblinger med original software. Jeg vil dog stadig anbefale at få optimeret softwaren.