Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Alt vedr. gear, kobling mv.
Simonthiim
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Simonthiim » 21. jul 2021, 23:49

Hej.
Jeg har på det seneste opdaget at min bil “vibrerer” når den er kold ved lave omdrejninger i 3 og 5 gear.

Hvis jeg fx kører og lader den sejtrække så trækker den lidt op i omdrejninger hvorefter den så når et punkt hvor den vibrerer/ryster hurtigt 3-4 gange (måske ved 1500 rpm) og så stiger det jævnt igen, indtil jeg når lidt flere omdrejninger (måske 2000 eller 2500rpm) hvor det så gentager sig og den vibrerer/ryster 3-4 gange.

Den gør det KUN når den er kold, og kun i 3 og 5 gear. Det forsvinder efter jeg har kørt et sted mellem 5 og 6 km og det er der slet ikke hvis jeg har kørt bilen varm og parkeret den i nogle timer, hvorefter jeg så kører igen.

Den glider IKKE i koblingerne. Har testet det ved at sætte den i manuel og så lade den sejtrække og træde speederen i bund i både lige og ulige gear.

Det er en 1.6 TDI med 7 gears DSG.
Tidligere biler:
Suzuki swift 1.3 2008
Ford Fiesta 1.0 ecoboost 2013

Nuværende bil:
Seat Leon 5f 1.6 2014 med stort set alt i udstyr

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Morian87 » 22. jul 2021, 10:34

Jeg har en Passat 1.4 TSI med samme gearkasse der gør NØJAGTIG det samme som du beskriver. Den har gjort det fra dag 1, og et koblingsskift afhjalp det ikke ( den fik skiftet koblinger ved 44 k og har nu gået 78k - de blev skiftet fordi den hylede mellem skift fra ulige til lige gear)
Jeg lever med det. Men efter næste service ryger den til DSGmod ved Landberg og så må vi se om det ændrer noget.
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af kGlerup » 22. jul 2021, 10:58

Det er en dq200 og symptomerne er "Maxi slip" = Glidende koblinger i ulige gear.
These users thanked the author kGlerup for the post:
Soner

Simonthiim
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Simonthiim » 22. jul 2021, 13:25

Vil dsgmod hjælpe?
Tidligere biler:
Suzuki swift 1.3 2008
Ford Fiesta 1.0 ecoboost 2013

Nuværende bil:
Seat Leon 5f 1.6 2014 med stort set alt i udstyr

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af kGlerup » 22. jul 2021, 16:08

Simonthiim skrev:Vil dsgmod hjælpe?
Det er tænkeligt, men har ikke prøvet selv.
Vi levede med det og afleverede bilen før tid (leasing..).
Men andre herinde har erfaring med dsgmod, så mon ikke andre kan byde ind?
These users thanked the author kGlerup for the post:
Simonthiim

Simonthiim
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Simonthiim » 22. jul 2021, 16:57

kGlerup skrev:
22. jul 2021, 16:08
Simonthiim skrev:Vil dsgmod hjælpe?
Det er tænkeligt, men har ikke prøvet selv.
Vi levede med det og afleverede bilen før tid (leasing..).
Men andre herinde har erfaring med dsgmod, så mon ikke andre kan byde ind?
Okay. Havde du samme symptomer?

Det er heller ikke som sådan et problem, men det undrer mig bare at den gør det. Har læst noget med fugt. Det kan vel give god nok mening. På en køretur observerede jeg nemlig at driftstemperaturen kom op på mellem 60 og 80 grader på begge koblinger. Stiller man bilen kan der jo opstå kondens

Tjekkede samtidig koblingstrykket. Det var inde under noget adaption halløj. Den lå på 16 bar og synes at have læst at en “opstramning” af dette via dsgmod vil få den op på 18-19 bar via TSM Engineering, Så det er jo ikke det store det dsgmod vil hjælpe
Tidligere biler:
Suzuki swift 1.3 2008
Ford Fiesta 1.0 ecoboost 2013

Nuværende bil:
Seat Leon 5f 1.6 2014 med stort set alt i udstyr

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af kGlerup » 22. jul 2021, 18:47

Ja, helt samme symptomer. Rusken i ulige gear når kold. Derudover kunne den ruske et par gange igen efter længere jævn kørsel på landevej.
Værkstedet dømte den ok og ville ikke gøre noget. Importør bakkede dem op.
Har ikke slås med dem, så kortede leasing noget af

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Morian87 » 22. jul 2021, 19:05

Simonthiim skrev:
22. jul 2021, 16:57
kGlerup skrev:
22. jul 2021, 16:08
Simonthiim skrev:Vil dsgmod hjælpe?
Det er tænkeligt, men har ikke prøvet selv.
Vi levede med det og afleverede bilen før tid (leasing..).
Men andre herinde har erfaring med dsgmod, så mon ikke andre kan byde ind?
Okay. Havde du samme symptomer?

Det er heller ikke som sådan et problem, men det undrer mig bare at den gør det. Har læst noget med fugt. Det kan vel give god nok mening. På en køretur observerede jeg nemlig at driftstemperaturen kom op på mellem 60 og 80 grader på begge koblinger. Stiller man bilen kan der jo opstå kondens

Tjekkede samtidig koblingstrykket. Det var inde under noget adaption halløj. Den lå på 16 bar og synes at have læst at en “opstramning” af dette via dsgmod vil få den op på 18-19 bar via TSM Engineering, Så det er jo ikke det store det dsgmod vil hjælpe
Ah - det kan man vidst ikke helt konkludere sådan helt lineært 😊 det kan f.eks godt gøre en verden til forskel at momentspænde er par pæne alufælge med +10% af det anbefalede. Det kommer lidt an på konstruktion, materiale og tolerancer tænker jeg.
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Simonthiim
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Simonthiim » 22. jul 2021, 20:17

Morian87 skrev:
22. jul 2021, 19:05
Simonthiim skrev:
22. jul 2021, 16:57
kGlerup skrev:
22. jul 2021, 16:08
Det er tænkeligt, men har ikke prøvet selv.
Vi levede med det og afleverede bilen før tid (leasing..).
Men andre herinde har erfaring med dsgmod, så mon ikke andre kan byde ind?
Okay. Havde du samme symptomer?

Det er heller ikke som sådan et problem, men det undrer mig bare at den gør det. Har læst noget med fugt. Det kan vel give god nok mening. På en køretur observerede jeg nemlig at driftstemperaturen kom op på mellem 60 og 80 grader på begge koblinger. Stiller man bilen kan der jo opstå kondens

Tjekkede samtidig koblingstrykket. Det var inde under noget adaption halløj. Den lå på 16 bar og synes at have læst at en “opstramning” af dette via dsgmod vil få den op på 18-19 bar via TSM Engineering, Så det er jo ikke det store det dsgmod vil hjælpe
Ah - det kan man vidst ikke helt konkludere sådan helt lineært 😊 det kan f.eks godt gøre en verden til forskel at momentspænde er par pæne alufælge med +10% af det anbefalede. Det kommer lidt an på konstruktion, materiale og tolerancer tænker jeg.

Ja det kan godt være at 2 bar gør hele forskellen, men når jeg læser de forskellige steder så snakker vi mechatronic enheder som trykker med 9-10 bar af en eller anden mærkelig grund, og som så øges til 18-19 bar, og hvor der selvfølgelig er en betydelig forskel og forbedring. Deraf min delkonklusion.

Har faktisk spurgt flere steder, og når trykket er oppe omkring 16-18 bar så er folk faktisk i tvivl om hvorvidt bilen allerede har fået modificeret dsg software. Jeg har nemlig mistanke om den har fået, i kraft af at jeg har en bil som på papiret skal køre 0-100 på 10,7 men som gør det på 8,7. Med den viden og chipning i bagtankerne så skulle det ikke undre mig at dsg softwaren heller ikke er standard “nu hvor tidligere ejer nu var igang”
Tidligere biler:
Suzuki swift 1.3 2008
Ford Fiesta 1.0 ecoboost 2013

Nuværende bil:
Seat Leon 5f 1.6 2014 med stort set alt i udstyr

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Morian87 » 22. jul 2021, 20:29

Ah ok - de mellemregninger skulle jo lige have været med. Så forstår jeg det bedre.
Hm, du kan vel køre til en tuner og bede ham tjekke - tænker de lynhurtigt kan se om der er lavet noget for et beskeden beløb 😊?
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af GranTurismo » 22. jul 2021, 22:39

Det lyder ikke som glidende koblinger. Det er en besked man ofte får smidt i hovedet herinde.

Den gearkasse får skyld for rigtig meget. F.eks brat igangsætning, forårsaget af AutoHold/HillHold.

Sker det kun hvis bilen har holdt stille et stykke tid (halve eller hele døgn)? I så fald kan det være belægninger på kobling K1 som lige skal slides af. Lidt ligesom bremser der skurrer lidt indtil rusten er slidt af.

En almindelig DSG-mod uden øget koblingstryk hjælper nok ikke.
Jeg tør ikke gætte på om øget koblingstryk hjælper. Min egen kører med øget koblingstryk og jeg oplever det ikke.

Men jeg vil da altid anbefale DSG-mod. Det giver imo en større nydelse og man får glæde af et regulært første gear.
Der er mange parametre der kan justeres på ved DSG-mod. Man skal nok lige sætte sig lidt ind i, hvad man gerne vil have. På TVS' hjemmeside er der et skema, hvor man kan se hvad de forskellige stages inkluderer. Jeg kører selv med Stage 2+
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af GranTurismo » 22. jul 2021, 22:43

Øget koblingstryk på DQ200 opnås så vidt jeg ved ikke ved at øge hydrauliktrykket som på de øvrige DSG-gearkasser, men ved at ændre på parametrene for positionssensoren
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af kGlerup » 22. jul 2021, 22:54

GranTurismo skrev:Øget koblingstryk på DQ200 opnås så vidt jeg ved ikke ved at øge hydrauliktrykket som på de øvrige DSG-gearkasser, men ved at ændre på parametrene for positionssensoren
Jeps. Ingen grund til at hæve trykket, parametre skal "bare" sørge for at koblingsfjeder presses noget mere sammen.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af GranTurismo » 22. jul 2021, 22:55

kGlerup skrev:
22. jul 2021, 22:54
GranTurismo skrev:Øget koblingstryk på DQ200 opnås så vidt jeg ved ikke ved at øge hydrauliktrykket som på de øvrige DSG-gearkasser, men ved at ændre på parametrene for positionssensoren
Jeps. Ingen grund til at hæve trykket, parametre skal "bare" sørge for at koblingsfjeder presses noget mere sammen.
Lige præcis
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Simonthiim
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Simonthiim » 23. jul 2021, 10:25

kGlerup skrev:
22. jul 2021, 22:54
GranTurismo skrev:Øget koblingstryk på DQ200 opnås så vidt jeg ved ikke ved at øge hydrauliktrykket som på de øvrige DSG-gearkasser, men ved at ændre på parametrene for positionssensoren
Jeps. Ingen grund til at hæve trykket, parametre skal "bare" sørge for at koblingsfjeder presses noget mere sammen.
Er det ikke disse to kugler som presser på koblingsgaflen?
Tidligere biler:
Suzuki swift 1.3 2008
Ford Fiesta 1.0 ecoboost 2013

Nuværende bil:
Seat Leon 5f 1.6 2014 med stort set alt i udstyr

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af HansH » 23. jul 2021, 11:15

Simonthiim skrev:
23. jul 2021, 10:25
kGlerup skrev:
22. jul 2021, 22:54
GranTurismo skrev:Øget koblingstryk på DQ200 opnås så vidt jeg ved ikke ved at øge hydrauliktrykket som på de øvrige DSG-gearkasser, men ved at ændre på parametrene for positionssensoren
Jeps. Ingen grund til at hæve trykket, parametre skal "bare" sørge for at koblingsfjeder presses noget mere sammen.
Er det ikke disse to kugler som presser på koblingsgaflen?
Jo.
De trykker på et par "fingre" .. scroll ned til billede 7 i min tråd om koblingsskift - viewtopic.php?f=73&t=149307
.. hvor det er markeret.

Det "tryk" du kan aflæse med VCDS .....

Inde i mechatronic'en sidder et lille oliekammer, og en lille elektrisk drevet oliepumpe.
Den pumpe sørger for at der hele tiden er en mængde olie under tryk i det kammer.
Selve trykket opbygges ved at olien pumpes ind i kammeret, hvor det trykkes mod en membran der holdes på plads af en stor mekanisk (og stram!) fjeder.
Når olien pumpes ind i kammeret, trykkes membranen og fjederen tilbage, og når der så skal bruges olie til operation ude i MT'en, er det kraften fra denne fjeders tryk der skubber olien ud i kanalerne.

Under kørsel stiger og falder dette tryk hele tiden. Dvs når du f.eks. cruiser derudad i 7G, og der ikke skal skiftes gear, så bygges tryk op til omkring 50 bar så vidt jeg husker, og så falder det lige så stille til ca 35 bar.
MT'ens styring regulerer dette, og når tryk er faldet til lower threshold, beder den oliepumpen om igen at bygge op til upper threshold.
Det er meget let at se hvis man sætter VCDS på og kører en tur, hvordan dette tryk konstant kører op og ned som en sinuskurve.
Hvis det "hus" oliebeholderen sidder i er flækket (kendt problem), vil man kunne observere at trykket falder alt for hurtigt, og at pumpen har svært ved at bygge tryk op til max.
Derudover vil man i øvrigt kunne se at MT olien pisser ovenud af udluftningshullet :D

Jeg kan således ikke lige få de tal du opgiver (9 bar .. 18-19 bar osv) til at stemme med den virkelighed jeg kender fra min DQ200 på en gammel 2010 Octavia.
Men jeg skal ikke kunne forsværge at de ting er anderledes på din, noget nyere bil.

Jeg er dog af helt samme opfattelse som kGlerup og GT -
Det "tryk" - dvs den kraft hvormed koblingerne klemmes sammen - er ikke et resultat af et mindre eller højere olietryk i denne oliebeholder.
Den er et resultat af, at man snyder med koblingernes positionssensor, så man fortæller softwaren at den ikke er så langt ude, som den i virkeligheden er. Det får styringen til at trykke mere på koblingerne - og dermed øge den kraft hvormed de klemmes sammen.

Lidt ligesom hvis du skulle løbe 5km og så har en mand ved siden af dig på cykel, som fortæller dig hvor langt du er.
Hvis han, når du er 100m fra målstregen, fortæller dig at du mangler 300m i at være i mål, så vil du fortsætte med at løbe 200m efter du har krydset målstregen ... :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Simonthiim
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Simonthiim » 23. jul 2021, 11:25

HansH skrev:
23. jul 2021, 11:15
Simonthiim skrev:
23. jul 2021, 10:25
kGlerup skrev:
22. jul 2021, 22:54
Jeps. Ingen grund til at hæve trykket, parametre skal "bare" sørge for at koblingsfjeder presses noget mere sammen.
Er det ikke disse to kugler som presser på koblingsgaflen?
Jo.
De trykker på et par "fingre" .. scroll ned til billede 7 i min tråd om koblingsskift - viewtopic.php?f=73&t=149307
.. hvor det er markeret.

Det "tryk" du kan aflæse med VCDS .....

Inde i mechatronic'en sidder et lille oliekammer, og en lille elektrisk drevet oliepumpe.
Den pumpe sørger for at der hele tiden er en mængde olie under tryk i det kammer.
Selve trykket opbygges ved at olien pumpes ind i kammeret, hvor det trykkes mod en membran der holdes på plads af en stor mekanisk (og stram!) fjeder.
Når olien pumpes ind i kammeret, trykkes membranen og fjederen tilbage, og når der så skal bruges olie til operation ude i MT'en, er det kraften fra denne fjeders tryk der skubber olien ud i kanalerne.

Under kørsel stiger og falder dette tryk hele tiden. Dvs når du f.eks. cruiser derudad i 7G, og der ikke skal skiftes gear, så bygges tryk op til omkring 50 bar så vidt jeg husker, og så falder det lige så stille til ca 35 bar.
MT'ens styring regulerer dette, og når tryk er faldet til lower threshold, beder den oliepumpen om igen at bygge op til upper threshold.
Det er meget let at se hvis man sætter VCDS på og kører en tur, hvordan dette tryk konstant kører op og ned som en sinuskurve.
Hvis det "hus" oliebeholderen sidder i er flækket (kendt problem), vil man kunne observere at trykket falder alt for hurtigt, og at pumpen har svært ved at bygge tryk op til max.
Derudover vil man i øvrigt kunne se at MT olien pisser ovenud af udluftningshullet :D

Jeg kan således ikke lige få de tal du opgiver (9 bar .. 18-19 bar osv) til at stemme med den virkelighed jeg kender fra min DQ200 på en gammel 2010 Octavia.
Men jeg skal ikke kunne forsværge at de ting er anderledes på din, noget nyere bil.

Jeg er dog af helt samme opfattelse som kGlerup og GT -
Det "tryk" - dvs den kraft hvormed koblingerne klemmes sammen - er ikke et resultat af et mindre eller højere olietryk i denne oliebeholder.
Den er et resultat af, at man snyder med koblingernes positionssensor, så man fortæller softwaren at den ikke er så langt ude, som den i virkeligheden er. Det får styringen til at trykke mere på koblingerne - og dermed øge den kraft hvormed de klemmes sammen.

Lidt ligesom hvis du skulle løbe 5km og så har en mand ved siden af dig på cykel, som fortæller dig hvor langt du er.
Hvis han, når du er 100m fra målstregen, fortæller dig at du mangler 300m i at være i mål, så vil du fortsætte med at løbe 200m efter du har krydset målstregen ... :)

Ja okay. Godt forklaret.

De 35 og 50 er tal som virker bekendt. Jeg har set noget lignende på min obd11

Angående trykket, så har jeg læst at “resetting of all adaption values” sætter koblingstrykket(indsæt korrekt term) til 15 bar som default.

Hvad kører den af tryk på en Octavia?

Min svinger mellem 15 og 16 bar.
Tidligere biler:
Suzuki swift 1.3 2008
Ford Fiesta 1.0 ecoboost 2013

Nuværende bil:
Seat Leon 5f 1.6 2014 med stort set alt i udstyr

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af HansH » 23. jul 2021, 11:33

Simonthiim skrev:
23. jul 2021, 11:25
Angående trykket, så har jeg læst at “resetting of all adaption values” sætter koblingstrykket(indsæt korrekt term) til 15 bar som default.
Hvis du hermed mener den kraft hvormed koblingerne klemmes sammen, så mener jeg - qua tidligere forklaring - ikke at der findes noget tal for "tryk" som kan aflæses.
Den værdi styringen bruger til at bestemme hvor meget der skal trykkes på koblingen, er en værdi fra positionssensoren.

Et af punkterne i en "basic setting" (grundjustering) er at styringen skal lære hvor koblingerne bider. Dette varierer fra bil til bil med godsets beskaffenhed, dvs typisk - slidtage på koblingerne.
Derfor - mens du holder i P og med foden på bremsen, så bilen ikke kan flytte sig - trykker styringen langsomt koblingen ud indtil den bider. Det mærkes tydeligt ved at det rykker lidt i bilen og omdrejningerne falder.
Så snart den har fundet det punkt, slipper den igen, og gemmer positionssensorens værdi.

Det er så meningen at dette tal for hvornår koblingen bider, løbende tilpasses ved brug og slidtage.
Af og til er det ikke helt tilstrækkeligt, og så kan man opnå en forbedring ved at gennemføre en grundjustering, og ligesom få den til at starte forfra.

Så jeg kan ikke relatere hverken tallet 15 bar eller begrebet "koblingstryk" til noget i den forbindelse.

Jeg er ikke klar over om de indlærte værdier for de to koblingers positionssensorer kan aflæses i en måleblok med VCDS.
These users thanked the author HansH for the post:
kGlerup
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af cnp-vag » 25. jul 2021, 21:56

Simonthiim skrev:
21. jul 2021, 23:49
Jeg har på det seneste opdaget at min bil “vibrerer” når den er kold ved lave omdrejninger i 3 og 5 gear.

Hvis jeg fx kører og lader den sejtrække så trækker den lidt op i omdrejninger hvorefter den så når et punkt hvor den vibrerer/ryster hurtigt 3-4 gange (måske ved 1500 rpm) og så stiger det jævnt igen, indtil jeg når lidt flere omdrejninger (måske 2000 eller 2500rpm) hvor det så gentager sig og den vibrerer/ryster 3-4 gange.

Den gør det KUN når den er kold, og kun i 3 og 5 gear. Det forsvinder efter jeg har kørt et sted mellem 5 og 6 km og det er der slet ikke hvis jeg har kørt bilen varm og parkeret den i nogle timer, hvorefter jeg så kører igen.

Den glider IKKE i koblingerne. Har testet det ved at sætte den i manuel og så lade den sejtrække og træde speederen i bund i både lige og ulige gear.
Du skriver selv at den ikke glider i koblingerne. Når koblingerne er i indgreb er motor og hjul koblet sammen gennem gearkassen som dybest set bare er nogle tandhjul der overfører kraft/rotation fra motoren til hjulene. Hvorfor er det så du tror at dette har noget med gearkassen at gøre?

Jeg er ganske overbevist om at det er motoren som giver rystelserne og jeg er næsten 100% sikker på at det skyldes at motoren kører meget mager for at spare brændstof.

Kan nogen herinde give mig bare én god grund til at dette skulle have noget som helst med gearkassen at gøre?

Mvh
cnp-vag

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af GranTurismo » 25. jul 2021, 22:25

cnp-vag skrev:
25. jul 2021, 21:56

Jeg er ganske overbevist om at det er motoren som giver rystelserne og jeg er næsten 100% sikker på at det skyldes at motoren kører meget mager for at spare brændstof.

Kan nogen herinde give mig bare én god grund til at dette skulle have noget som helst med gearkassen at gøre?

Mvh
cnp-vag
At den kun gør det i 3. og 5. gear og ikke på kobling K2.

Hvis det var motorrelateret, ville den vel også gøre det i de lige gear?
These users thanked the author GranTurismo for the post (total 2):
kGlerupMorian87
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af cnp-vag » 27. jul 2021, 09:36

GranTurismo skrev:
25. jul 2021, 22:25
cnp-vag skrev:
25. jul 2021, 21:56

Jeg er ganske overbevist om at det er motoren som giver rystelserne og jeg er næsten 100% sikker på at det skyldes at motoren kører meget mager for at spare brændstof.

Kan nogen herinde give mig bare én god grund til at dette skulle have noget som helst med gearkassen at gøre?

Mvh
cnp-vag
At den kun gør det i 3. og 5. gear og ikke på kobling K2.

Hvis det var motorrelateret, ville den vel også gøre det i de lige gear?
Umiddelbart kunne du have en pointe, men så længe koblingerne ikke glider er der en fast forbindelse mellem motor og hjul.

Måske det i handler om bilens hastighed og ikke det aktuelle gear og at de to hastigheder dette optræder på tilfældigvis falder i 3 og 5 gear?

Min egen erfaring med opdatering af motorstyringssoftware på en 1,5 tsi med DSG har bekræftet mig i at softwaren i motor og gearkasse arbejder sammen og at den sammenhæng kan gøre det svært at afgøre hvorvidt en årsag skal søges i motor eller gearkasse.

Mvh
cnp-vag

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Morian87 » 27. jul 2021, 10:26

Jeg oplever som sagt præcis det samme som trådstarter, men jeg noterer også at når det sker umiddelbart efter indkobling og udkobling i 3 og 5 gear, så hopper rev. Nålen med ca 150 omdrejninger, hvilket tyder på at den rent faktisk glider. Personligt mærker jeg en følelse af at den “fedter” samtidig med at rumlen optræder.
These users thanked the author Morian87 for the post:
kGlerup
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af GranTurismo » 27. jul 2021, 13:00

Morian87 skrev:
27. jul 2021, 10:26
Jeg oplever som sagt præcis det samme som trådstarter, men jeg noterer også at når det sker umiddelbart efter indkobling og udkobling i 3 og 5 gear, så hopper rev. Nålen med ca 150 omdrejninger, hvilket tyder på at den rent faktisk glider. Personligt mærker jeg en følelse af at den “fedter” samtidig med at rumlen optræder.
Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med "umiddelbart". Hvis det er i forbindelse med gearskiftet, så kan det problem måske løses med en grundjustering. Jeg formoder det er positionssensorens kalibrering, der er kommet for langt væk fra den optimale placering af kobling K1. Jævnfør seneste indlæg fra @@HansH

Det der sker er, at skifterobotten ikke længere kender koblingspunktet helt præcist. Det svarer til at man i en bil med manuelt gear enten kommer til at træde koblingen ned, inden gassen slippes helt før gearskiftet- eller at man giver gas igen, inden koblingen er sluppet helt efter gearskifte.

Jeg tror dog ikke det vil løse problemerne trådstarter beskriver, da jeg tolker det som noget der sker med koblingen tilkoblet.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Morian87 » 27. jul 2021, 19:05

GranTurismo skrev:
27. jul 2021, 13:00
Morian87 skrev:
27. jul 2021, 10:26
Jeg oplever som sagt præcis det samme som trådstarter, men jeg noterer også at når det sker umiddelbart efter indkobling og udkobling i 3 og 5 gear, så hopper rev. Nålen med ca 150 omdrejninger, hvilket tyder på at den rent faktisk glider. Personligt mærker jeg en følelse af at den “fedter” samtidig med at rumlen optræder.
Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med "umiddelbart". Hvis det er i forbindelse med gearskiftet, så kan det problem måske løses med en grundjustering. Jeg formoder det er positionssensorens kalibrering, der er kommet for langt væk fra den optimale placering af kobling K1. Jævnfør seneste indlæg fra @@HansH

Det der sker er, at skifterobotten ikke længere kender koblingspunktet helt præcist. Det svarer til at man i en bil med manuelt gear enten kommer til at træde koblingen ned, inden gassen slippes helt før gearskiftet- eller at man giver gas igen, inden koblingen er sluppet helt efter gearskifte.

Jeg tror dog ikke det vil løse problemerne trådstarter beskriver, da jeg tolker det som noget der sker med koblingen tilkoblet.
Det er min opfattelse at den har lavet skiftet fra 2-3 gear og også at den er helt indkoblet da den når at trække en smule før den laver et hop med nålen og en rumlen, det stopper og den trækker fint i 3-400 rpm op gennem 3 gear hvorefter nålen springer samtidig med at det rumler stadig under alm acceleration. Det virker som om det er inden at den har besluttet sig for at skifte op i 4 gear da den godt kan nå at rumle færdig og trække fint en smule, inden den laver skiftet til 4. 😊 håber det blev mere klart?
These users thanked the author Morian87 for the post (total 2):
GranTurismokGlerup
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af HansH » 27. jul 2021, 19:27

Morian87 skrev:
27. jul 2021, 19:05
Det er min opfattelse at den har lavet skiftet fra 2-3 gear og også at den er helt indkoblet da den når at trække en smule før den laver et hop med nålen og en rumlen, det stopper og den trækker fint i 3-400 rpm op gennem 3 gear hvorefter nålen springer samtidig med at det rumler stadig under alm acceleration. Det virker som om det er inden at den har besluttet sig for at skifte op i 4 gear da den godt kan nå at rumle færdig og trække fint en smule, inden den laver skiftet til 4. 😊 håber det blev mere klart?
Ud fra din (fine) beskrivelse af symptomet, så lyder det godt nok som det sædvanlige ... altså at koblingen slipper lidt for meget.
Dvs maxislipper når den kun burde microslippe.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Anders D » 27. jul 2021, 21:06

@HansH han skriver faktisk i første indlæg, at den ikke har symptomet i M. Hvordan harmonerer det med at det er maxi slip der er tale om? Jeg spørger af uvidenhed 🤷🙋😀

Når han samtidig skriver, at symptomet forsvinder når bilen (metallet, koblingerne) er varme - udvider sig - hvad tænker du så?

Jeg får referencer frem i hukommelsen, fra din beskrivelse af problemet med din Mechatronic i din Octavia.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af GranTurismo » 27. jul 2021, 21:46

Morian87 skrev:
27. jul 2021, 19:05


Det er min opfattelse at den har lavet skiftet fra 2-3 gear og også at den er helt indkoblet da den når at trække en smule før den laver et hop med nålen og en rumlen, det stopper og den trækker fint i 3-400 rpm op gennem 3 gear hvorefter nålen springer samtidig med at det rumler stadig under alm acceleration. Det virker som om det er inden at den har besluttet sig for at skifte op i 4 gear da den godt kan nå at rumle færdig og trække fint en smule, inden den laver skiftet til 4. 😊 håber det blev mere klart?
Ja! Det lyder umiddelbart som utilsigtet maxislip som HansH også er inde på.

Sker det også kun når koblingerne er kolde, som i trådstarters tilfælde? Og i så fald, sker det også hvor bilen har været kold i kortere tid? (f.eks efter en times tid). Jeg spørger om dette, for at kunne be- eller afkræfte min teori om at det kan skyldes korrosion, som forårsager maxislippene.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af HansH » 27. jul 2021, 22:18

Anders D skrev:
27. jul 2021, 21:06
@HansH han skriver faktisk i første indlæg, at den ikke har symptomet i M. Hvordan harmonerer det med at det er maxi slip der er tale om? Jeg spørger af uvidenhed 🤷🙋😀

Når han samtidig skriver, at symptomet forsvinder når bilen (metallet, koblingerne) er varme - udvider sig - hvad tænker du så?

Jeg får referencer frem i hukommelsen, fra din beskrivelse af problemet med din Mechatronic i din Octavia.
Anders........ I'm not a smart man. I don't have many answers... :)

Til gengæld har jeg haft to problemer med min MT:
1) hårdt gearskift fra 3g -> 4g, hvor K2 lukkede inden K1 var åbnet helt. Dette skyldtes 2 defekte ventiler i MT'en
2) flækket ventilhus som gjorde at den tabte olien

Jeg synes ikke at jeg kan forbinde nogen af disse problemer, og symptomerne jeg oplevede, med det TS beskriver.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Anders D » 27. jul 2021, 22:37

Modtaget Hans.

Umiddelbart orker jeg ikke at læse hele tråden 🤷😀

I forhold til konteksten i første indlæg, ville jeg starte med at få grundindstillet gearkassen og se om symptomet ændrer sig.

Derudover er jeg enig med @cnp-vag - det lyder mere som en motorfejl end en gearkassefejl. Især fordi der er tale om et problem der ændrer sig i takt med at motorens temperatur stiger.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af HansH » 27. jul 2021, 22:47

Anders D skrev:
27. jul 2021, 22:37
Derudover er jeg enig med @cnp-vag - det lyder mere som en motorfejl end en gearkassefejl. Især fordi der er tale om et problem der ændrer sig i takt med at motorens temperatur stiger.
Men .... sagen er vel, at det er forholdsvis let at skyde al logik ned.

Hvis problemet er relateret til temperatur, hvorfor gør den det så kun i 3g og 5g ? Så skulle den jo også gøre det i andet end blot 3g og 5g, når man rammer den temperatur hvor det viser sig.
Og det er heller ikke relateret til fart, for den gør det ved samme omdr.tal i to forskellige gear .. og der er hastigheden forskellig.
Og det er heller ikke relateret til omdrejninger, for så burde den gøre det i alle gear.
Og det er ikke relateret til kobling K1, for så skulle den også gøre det i 1g og 7g.

Der kan muligvis findes på flere ting der ikke giver mening.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
GranTurismoAnders D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Transmission"