Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Alt vedr. gear, kobling mv.
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af HansH » 28. jul 2021, 07:32

Til absolut ingen hjælp, kan jeg da hælde lidt mere grumset vand i badekarret, ved at beskrive hvordan min DQ200 opfører sig :D

Efter koldstart kører den fint de første ca 6-7km.
Fra ca km 7 til 15-18'ish kan den finde på at ruske/glide/skurre i 3. og 4. gear. På samme måde som trådstarter beskriver.
Når den kommer derover, kører den perfekt.
Når først den er kørt varm, betyder det ikke noget om den har været stoppet. Efter (varm)start kører den også fint.
Jeg kan ikke forklare det. Jeg kan bare konstatere, at sådan er det.

Kunne man forestille sig, at den bestemt af softwaren, klemmer koblingerne lidt hårdere lige efter koldstart ... for at modvirke evt fugt ?
Dvs at gearkassen ligesom "tager sig ordentlig sammen" når den er helt kold.
Og når den så falder tilbage i "normalt program" efter de første 7 km, så åbner det mulighed for at den ter sig lidt fjollet. Indtil den bliver ordentlig varm ved de 15-18km kørsel jeg snakker om.
Motorstyringen regulerer vel også blanding luft/benzin og tændingstidspunkt, afhængig af kold/varm osv. Også en parameter.

Jeg synes mit scenarie har det til fælles med trådstarters (og Morian87'), at det er så tilpas diffust at man kan pege i flere forskellige retninger.
Og ligegyldigt hvad man foreslår, vil det kunne skydes ned med "Jamen så burde den jo også.. " eller "Jamen så burde den jo heller ikke.. "

Lad mig derfor, for omhyggeligt ikke at formulere det for skråsikkert, sige det sådan : De symptomer jeg har på min DQ200 føles / opleves akkurat som en kobling der skurrer/rusker/glider.
Om det virkelig er dét der er problemet, eller om det er motoren eller noget helt 3., noget 4. eller noget 5., skal jeg ikke kunne sige.

Koblinger er 17 mdr og 30.000 km gamle. Mechatronic er helt ny.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af Morian87 » 28. jul 2021, 10:53

GranTurismo skrev:
27. jul 2021, 21:46
Morian87 skrev:
27. jul 2021, 19:05


Det er min opfattelse at den har lavet skiftet fra 2-3 gear og også at den er helt indkoblet da den når at trække en smule før den laver et hop med nålen og en rumlen, det stopper og den trækker fint i 3-400 rpm op gennem 3 gear hvorefter nålen springer samtidig med at det rumler stadig under alm acceleration. Det virker som om det er inden at den har besluttet sig for at skifte op i 4 gear da den godt kan nå at rumle færdig og trække fint en smule, inden den laver skiftet til 4. 😊 håber det blev mere klart?
Ja! Det lyder umiddelbart som utilsigtet maxislip som HansH også er inde på.

Sker det også kun når koblingerne er kolde, som i trådstarters tilfælde? Og i så fald, sker det også hvor bilen har været kold i kortere tid? (f.eks efter en times tid). Jeg spørger om dette, for at kunne be- eller afkræfte min teori om at det kan skyldes korrosion, som forårsager maxislippene.
I mit tilfælde opleves det når bilen er kold kold. Synes ikke det optræder når den er ny-kold.
Jeg har også en følelse af at det er oftere i koldt/fugtigt vejr. Men om det er efterrationalisering ved jeg ikke. Det vil vise sig til efteråret 😊
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af GranTurismo » 28. jul 2021, 12:58

@Morian87 Det får mig i hvert fald ikke til at tænke, at så er det helt sikkert ikke korrosion, som forårsager det...

Men det undrer mig at @HansH's ikke gør det lige fra start, men først efter nogle km. Står din i garage eller carport, Hans?
HansH skrev:
28. jul 2021, 07:32
Kunne man forestille sig, at den bestemt af softwaren, klemmer koblingerne lidt hårdere lige efter koldstart ... for at modvirke evt fugt ?
Det ved jeg ikke om den gør. Men ville et højere koblingstryk så få koblingerne til at glide, som tilfældet er her i tråden? Teoretisk burde det vel reducere "maxislip", hvis koblingstrykket øges? Det er i hvert fald min tanke...

Kan den skurren måske skyldes at koblingsplade eller svinghjul ikke er helt plant og det dermed giver noget skurren, hvis koblingen glider/maxislipper? Hvis der så oveni købet er lidt korrosion, der skal slides af, så vil skurren nok blive forstærket indtil korrosionen er slidt af.

Hvis det var mig... og der ikke er garanti eller mulighed for kulance på bilen, så ville jeg nok satse og prøve med tredjepartssoftware med øget koblingstryk. Men man skal selvfølgelig gøre sig klart, at dette nok både kan give fordele og ulemper på sigt.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold

Indlæg af HansH » 28. jul 2021, 13:12

GranTurismo skrev:
28. jul 2021, 12:58
Men det undrer mig at HansH's ikke gør det lige fra start, men først efter nogle km. Står din i garage eller carport, Hans?
Også mig. Synes det er en underlig 'ulogisk' opførsel ... i hvert fald når man ikke kender forklaringen :)
Den står altid ude under åben himmel.
Det ved jeg ikke om den gør. Men ville et højere koblingstryk så få koblingerne til at glide, som tilfældet er her i tråden? Teoretisk burde det vel reducere "maxislip", hvis koblingstrykket øges? Det er i hvert fald min tanke...
Højere koblingstryk har været forsøgt på min, men det viste sig desværre at den metode Thomas normalt bruger når koblingstryk skal øges på MQB bilerne, ikke fører til det ønskede resultat på min (gamle) version af DQ200 softwaren.
Først og fremmest gjorde det ingen forskel på mit problem. Den opførste sig på samme måde efter Thomas' MOD, som før. Og allerede dér, er pointen jo gået fløjten..
Men dernæst viste der sig også en uheldig bivirkning, idet den med Thomas' MOD simpelt hen ikke er i stand til at gennemføre en grundjustering. Det at han "fucker" med positionssensoren kan den ikke lide, og når man forsøger at lave grundjustering, aborter den konsekvent midtvejs med en fejlkode.
Og derfor blev det rullet tilbage. Dvs mit DSGMOD består kun af ændrede skiftepunkter.

Min konklusion er at Thomas ikke kan tilbyde "øget koblingstryk" på de gamle DQ200 kasser som min, hvor softwaren er markant anderledes end på nyere MQB biler.
Incitamentet til at forske i hvorfor, måske få det løst osv osv, er selvsagt ikke til stede, da der ikke er et marked for det med biler i vores Octavia's aldersklasse. Og dem der findes, er nok ikke noget hvor ejerne ønsker at ofre et DSGMOD.. :)
Så alt i alt må jeg leve med den som den er, hvilket også er helt fint 95% af tiden.
These users thanked the author HansH for the post:
GranTurismo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Transmission"