Re: Vibrerer/ryster i 3 og 5 gear ved acceleration I lave omdrejninger når bilen er kold
: 28. jul 2021, 07:32
Til absolut ingen hjælp, kan jeg da hælde lidt mere grumset vand i badekarret, ved at beskrive hvordan min DQ200 opfører sig
Efter koldstart kører den fint de første ca 6-7km.
Fra ca km 7 til 15-18'ish kan den finde på at ruske/glide/skurre i 3. og 4. gear. På samme måde som trådstarter beskriver.
Når den kommer derover, kører den perfekt.
Når først den er kørt varm, betyder det ikke noget om den har været stoppet. Efter (varm)start kører den også fint.
Jeg kan ikke forklare det. Jeg kan bare konstatere, at sådan er det.
Kunne man forestille sig, at den bestemt af softwaren, klemmer koblingerne lidt hårdere lige efter koldstart ... for at modvirke evt fugt ?
Dvs at gearkassen ligesom "tager sig ordentlig sammen" når den er helt kold.
Og når den så falder tilbage i "normalt program" efter de første 7 km, så åbner det mulighed for at den ter sig lidt fjollet. Indtil den bliver ordentlig varm ved de 15-18km kørsel jeg snakker om.
Motorstyringen regulerer vel også blanding luft/benzin og tændingstidspunkt, afhængig af kold/varm osv. Også en parameter.
Jeg synes mit scenarie har det til fælles med trådstarters (og Morian87'), at det er så tilpas diffust at man kan pege i flere forskellige retninger.
Og ligegyldigt hvad man foreslår, vil det kunne skydes ned med "Jamen så burde den jo også.. " eller "Jamen så burde den jo heller ikke.. "
Lad mig derfor, for omhyggeligt ikke at formulere det for skråsikkert, sige det sådan : De symptomer jeg har på min DQ200 føles / opleves akkurat som en kobling der skurrer/rusker/glider.
Om det virkelig er dét der er problemet, eller om det er motoren eller noget helt 3., noget 4. eller noget 5., skal jeg ikke kunne sige.
Koblinger er 17 mdr og 30.000 km gamle. Mechatronic er helt ny.
Efter koldstart kører den fint de første ca 6-7km.
Fra ca km 7 til 15-18'ish kan den finde på at ruske/glide/skurre i 3. og 4. gear. På samme måde som trådstarter beskriver.
Når den kommer derover, kører den perfekt.
Når først den er kørt varm, betyder det ikke noget om den har været stoppet. Efter (varm)start kører den også fint.
Jeg kan ikke forklare det. Jeg kan bare konstatere, at sådan er det.
Kunne man forestille sig, at den bestemt af softwaren, klemmer koblingerne lidt hårdere lige efter koldstart ... for at modvirke evt fugt ?
Dvs at gearkassen ligesom "tager sig ordentlig sammen" når den er helt kold.
Og når den så falder tilbage i "normalt program" efter de første 7 km, så åbner det mulighed for at den ter sig lidt fjollet. Indtil den bliver ordentlig varm ved de 15-18km kørsel jeg snakker om.
Motorstyringen regulerer vel også blanding luft/benzin og tændingstidspunkt, afhængig af kold/varm osv. Også en parameter.
Jeg synes mit scenarie har det til fælles med trådstarters (og Morian87'), at det er så tilpas diffust at man kan pege i flere forskellige retninger.
Og ligegyldigt hvad man foreslår, vil det kunne skydes ned med "Jamen så burde den jo også.. " eller "Jamen så burde den jo heller ikke.. "
Lad mig derfor, for omhyggeligt ikke at formulere det for skråsikkert, sige det sådan : De symptomer jeg har på min DQ200 føles / opleves akkurat som en kobling der skurrer/rusker/glider.
Om det virkelig er dét der er problemet, eller om det er motoren eller noget helt 3., noget 4. eller noget 5., skal jeg ikke kunne sige.
Koblinger er 17 mdr og 30.000 km gamle. Mechatronic er helt ny.