1,6 TDI manuelt gear, Problemer med indgreb

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Hr-Winther
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 9. mar 2015, 01:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

1,6 TDI manuelt gear, Problemer med indgreb

Indlæg af Hr-Winther » 14. aug 2021, 11:21

Jeg har nu i halvanden måned været den glade ejer af en lettere brugt VW Passat 1,6 TDi med manuel gear fra 06/2018 med 47000 km på klokken.

Jeg har dog et problem som irriterer mig og det er at bilen fra tid til anden kan have problemer med at gå i indgreb når vi snakker bakgear og andet gear, Problemet manifesterer sig ikke hver gang jeg sætter bilen i bakgear men vi er ude i noget Fifty Fifty, Problemet med andet gear at dog ikke nær så ofte "i nu".

Det skal med til historien at Bilen har været en tur forbi et autoriseret vw værksted, De har ligeledes konstaterede at Bilen har svært ved at gå i indgreb og at det bestemt ikke var normalt, De kunne dog ikke sige præcis hvad det skyldtes, Så jeg måtte køre der fra igen med uforrettet sag i første omgang.

Nu jagter jeg så lidt gode ideer til hvordan man eventuelt kunne løse problemet på en billig måde, Hvis den findes, Jeg har jo ingen ide om hvor man skal starte, Man kan jo godt bede vw om at skille hele transmissionen ad til atomer dog tænker jeg ikke den del af helt billig så Hvordan griber jeg det an ?

Ville man eventuelt have noget ud af at skifte gearkasse olie til en bedre end den som er på eller skal man helt afholde sig fra sådan noget ?

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: 1,6 TDI manuelt gear, Problemer med indgreb

Indlæg af Bopjensen » 14. aug 2021, 12:05

Jeg havde engang en A3 6gear man.

Der kunne man åbne en lås på de to kabler der går mellem gearvælger og gearkasse.

Når de var åbne, så kunne man låse armen på gearkassen med en pin og låse gearstangen med en pin.

Så lukkede man låsene igen, og skiftet var justeret.

Det fungerede glimrende. Ved ikke om det samme er muligt på din.
These users thanked the author Bopjensen for the post:
Hr-Winther

Hr-Winther
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 9. mar 2015, 01:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: 1,6 TDI manuelt gear, Problemer med indgreb

Indlæg af Hr-Winther » 14. aug 2021, 18:24

Bopjensen skrev:
14. aug 2021, 12:05
Jeg havde engang en A3 6gear man.

Der kunne man åbne en lås på de to kabler der går mellem gearvælger og gearkasse.

Når de var åbne, så kunne man låse armen på gearkassen med en pin og låse gearstangen med en pin.

Så lukkede man låsene igen, og skiftet var justeret.

Det fungerede glimrende. Ved ikke om det samme er muligt på din.

Det må jeg lige høre dem om ved næste service. Hvis det da er noget man kan justeres sig ud af.

dk-creations
Nyt medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 18. apr 2014, 11:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: 1,6 TDI manuelt gear, Problemer med indgreb

Indlæg af dk-creations » 18. aug 2021, 19:32

Som er nævnt tidligere, vil jeg anbefale en grundindstilling via gearskifterkablerne. Hvis dette ikke virker, vil næste step være at aftappe gearolie og se konsistensen - er der spåner i? Ud fra gearoliens kvalitet, kunne det være en mulighed at prøve at udskifte olien. Hvis fejlen stadig er tilstede, så er sidste udvej at åbne gearkassen og kontrollere synchromesche ringe.
- AP Graduate in Automotive Technology
- VCDS & Pico Scope

Hr-Winther
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 9. mar 2015, 01:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: 1,6 TDI manuelt gear, Problemer med indgreb

Indlæg af Hr-Winther » 19. aug 2021, 16:15

dk-creations skrev:
18. aug 2021, 19:32
Som er nævnt tidligere, vil jeg anbefale en grundindstilling via gearskifterkablerne. Hvis dette ikke virker, vil næste step være at aftappe gearolie og se konsistensen - er der spåner i? Ud fra gearoliens kvalitet, kunne det være en mulighed at prøve at udskifte olien. Hvis fejlen stadig er tilstede, så er sidste udvej at åbne gearkassen og kontrollere synchromesche ringe.
Tusind tak for dit bidrag Det vil jeg helt klart gå videre med.

Besvar

Tilbage til "Transmission"