Nm stiger lille smule ved gear skift

Alt vedr. gear, kobling mv.
Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 21. aug 2021, 10:30

Hej folkens

Jeg har en Passat 1.5Tsi med Dsg B8

Det der sker er at Nm stiger lille smule når den skifter gear mellem 3-4 engang imellem, den gør det os på et andet gear skift men kan ikke huske om det er ved 2-3 eller 4-5.

Bilen har stadig 6 måneders brugt bil garanti da den er lige købt.

Hvad kan men gør ved det? Kan en Landberg DSG optimering hjælpe på problemet, eller skal den ud til forhandleren og få skiftet kobling?

Vh
Malik


Sent from my iPhone using Tapatalk

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Peder » 21. aug 2021, 10:57

Fisher skrev:
21. aug 2021, 10:30
Hej folkens

Jeg har en Passat 1.5Tsi med Dsg B8

Det der sker er at Nm stiger lille smule når den skifter gear mellem 3-4 engang imellem, den gør det os på et andet gear skift men kan ikke huske om det er ved 2-3 eller 4-5.

Bilen har stadig 6 måneders brugt bil garanti da den er lige købt.

Hvad kan men gør ved det? Kan en Landberg DSG optimering hjælpe på problemet, eller skal den ud til forhandleren og få skiftet kobling?

Vh
Malik


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nye koblinger
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 21. aug 2021, 11:00

Peder skrev:
Fisher skrev:
21. aug 2021, 10:30
Hej folkens

Jeg har en Passat 1.5Tsi med Dsg B8

Det der sker er at Nm stiger lille smule når den skifter gear mellem 3-4 engang imellem, den gør det os på et andet gear skift men kan ikke huske om det er ved 2-3 eller 4-5.

Bilen har stadig 6 måneders brugt bil garanti da den er lige købt.

Hvad kan men gør ved det? Kan en Landberg DSG optimering hjælpe på problemet, eller skal den ud til forhandleren og få skiftet kobling?

Vh
Malik


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nye koblinger
Skal der nyt koblinger til, og den vil vel komme igen vis det er de samme koblinger de smider i? og hvorfor smider men ikke nogle bedre koblinger i nu når men ved der er problemer med dem?

Kan en Dag optimering hjælpe dette problem?


Sent from my iPhone using Tapatalk

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af kGlerup » 21. aug 2021, 11:21

Fisher skrev:Hej folkens

Jeg har en Passat 1.5Tsi med Dsg B8

Det der sker er at Nm stiger lille smule når den skifter gear mellem 3-4 engang imellem, den gør det os på et andet gear skift men kan ikke huske om det er ved 2-3 eller 4-5.

Bilen har stadig 6 måneders brugt bil garanti da den er lige købt.

Hvad kan men gør ved det? Kan en Landberg DSG optimering hjælpe på problemet, eller skal den ud til forhandleren og få skiftet kobling?

Vh
Malik


Sent from my iPhone using Tapatalk
Normalt vil en grundjustering klare det. Hvis den ikke ellers bøvler med at koblinger glider, så bør de være i fin stand.
DSG optimering er mange glade for, men nok mest fordi det kan give et mere harmonisk skiftemønster.

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 21. aug 2021, 11:26

kGlerup skrev:
Fisher skrev:Hej folkens

Jeg har en Passat 1.5Tsi med Dsg B8

Det der sker er at Nm stiger lille smule når den skifter gear mellem 3-4 engang imellem, den gør det os på et andet gear skift men kan ikke huske om det er ved 2-3 eller 4-5.

Bilen har stadig 6 måneders brugt bil garanti da den er lige købt.

Hvad kan men gør ved det? Kan en Landberg DSG optimering hjælpe på problemet, eller skal den ud til forhandleren og få skiftet kobling?

Vh
Malik


Sent from my iPhone using Tapatalk
Normalt vil en grundjustering klare det. Hvis den ikke ellers bøvler med at koblinger glider, så bør de være i fin stand.
DSG optimering er mange glade for, men nok mest fordi det kan give et mere harmonisk skiftemønster.
Jeg har lige fået den grundjusteret, og det gør den stadig. Men ja omdrejningen stiger ved udkobling inden den kobler ind i højere gear.

Er det fordi koblingen glider?

Dvs DSG optimering kan ikke hjælpe på at koblingen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Anders D » 21. aug 2021, 12:17

Jeg tvivler på forhandleren synes den beskrevne problemstilling er noget han skal løse 😀

DSG optimeringen er, efter flere herindes erfaringer, min inklusive, en fordel uanset hvad. Man overtager selvfølgelig selv risikoen, ved at gå ind og pille ved styreenheden.

Hvis du tænker at du gerne vil have den bedste løsning, under de givne forudsætninger, så start med en DSG optimering, og find ud af om det fjerner symptomet/afvigelsen mellem faktisk og burde 🤷‍♂️😀

Træf derefter beslutning om koblingerne rent faktisk trænger til udskiftning.

Min laver ikke det du beskriver, havde måske sporadisk en tendens til at gøre det før, men gør det ikke efter optimering.

I hvert fald ikke i samme omfang ✌️

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 21. aug 2021, 17:08

Anders D skrev:Jeg tvivler på forhandleren synes den beskrevne problemstilling er noget han skal løse Billede

DSG optimeringen er, efter flere herindes erfaringer, min inklusive, en fordel uanset hvad. Man overtager selvfølgelig selv risikoen, ved at gå ind og pille ved styreenheden.

Hvis du tænker at du gerne vil have den bedste løsning, under de givne forudsætninger, så start med en DSG optimering, og find ud af om det fjerner symptomet/afvigelsen mellem faktisk og burde BilledeBillede

Træf derefter beslutning om koblingerne rent faktisk trænger til udskiftning.

Min laver ikke det du beskriver, havde måske sporadisk en tendens til at gøre det før, men gør det ikke efter optimering.

I hvert fald ikke i samme omfang Billede
Hej Anders

Bare til info, så har jeg 6 måneders brugtbils garanti, og derfor tror jeg at det med glidende kobling er et problem han skal løse og ikke mig.

Skal der skiftes kobling er det vel også ham der skal stå for det og ikke mig.?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Anders D » 21. aug 2021, 17:19

Jo jo, vi er på samme side i forståelsen af problemet.

Min pointe var bare at jeg kunne, på dine vegne, frygte at sælger overhovedet vil kalde det et problem.

Men igen, hvis de allerede har forsøgt udbedring, ved at grundindstille gearkassen, er det IMO de facto en accept

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 21. aug 2021, 18:02

Anders D skrev:Jo jo, vi er på samme side i forståelsen af problemet.

Min pointe var bare at jeg kunne, på dine vegne, frygte at sælger overhovedet vil kalde det et problem.

Men igen, hvis de allerede har forsøgt udbedring, ved at grundindstille gearkassen, er det IMO de facto en accept Billede
De har ikke grundindstillet det. Fik et andet værksted til det, for de kendte ikke til det og at de ikke gøre sådan noget der.

De sender deres biler til smc ved problemer de roder ikke selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Fisher for the post:
Anders D

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Peder » 21. aug 2021, 19:16

Fisher skrev:
21. aug 2021, 11:00
Peder skrev:
Fisher skrev:
21. aug 2021, 10:30
Hej folkens

Jeg har en Passat 1.5Tsi med Dsg B8

Det der sker er at Nm stiger lille smule når den skifter gear mellem 3-4 engang imellem, den gør det os på et andet gear skift men kan ikke huske om det er ved 2-3 eller 4-5.

Bilen har stadig 6 måneders brugt bil garanti da den er lige købt.

Hvad kan men gør ved det? Kan en Landberg DSG optimering hjælpe på problemet, eller skal den ud til forhandleren og få skiftet kobling?

Vh
Malik


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nye koblinger
Skal der nyt koblinger til, og den vil vel komme igen vis det er de samme koblinger de smider i? og hvorfor smider men ikke nogle bedre koblinger i nu når men ved der er problemer med dem?

Kan en Dag optimering hjælpe dette problem?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tja, det vil det nok - men udgangspunktet er bedre, hvis du så vælger at give den en optimering efter, kan de nye koblinger løfte kvaliteten af oplevelsen.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af HansH » 21. aug 2021, 20:35

Fisher skrev:
21. aug 2021, 18:02
De sender deres biler til smc ved problemer de roder ikke selv.
Et kendetegn ved DQ200 sagen er, at VAG aldrig officielt har erkendt at der er tale om et skrøbeligt design.
"Alting virker som det er tiltænkt" , er den officielle holdning.
Og når det forholder sig således, så er garanti og reklamation overhovedet ikke et tema.

Det jeg prøver at sige til dig er, at hvis din forhandler sender bilen hen til SMC, og den kommer tilbage med meldingen "Der ligger ikke nogen fejl i fejllageret, og bilen kører efter vores vurdering efter hensigten" .... så vil du ikke kunne gøre noget krav gældende.
Der er heller ikke hjælp at hente gennem FDM for de bakker VW op i deres syn på sagen.

Det til trods, er der alligevel mange kunder der har fået skiftet koblinger i garantiperioden.
Hvilket forplumrer det billede jeg lige har malet til dig i linjerne her forinden.
Hvorvidt de sager er resultatet af at importør eller forhandler bare selv tager den, for at gøre kunden glad, skal jeg ikke kunne gætte om.
Men meldingen fra fabrikken er klar: DQ200 virker som det altid har været tanken den skulle virke.

Jeg siger blot, at du skal være forberedt på at der ingen hjælp kommer til dig, selv om du har din 6 mdrs reklamationsperiode.

Hvis det virkelig bliver udgangen på det (altså: ingen hjælp), og du er tilpas træt af hvordan den opfører sig, så ville jeg helt klart kigge på et DSGMOD.
Der er flere der kan lave det - jeg kører selv med Landberg.
Custom software vil indiskutabelt forbedre gearskiftestrategien - dvs gear køres lidt længere ud i o/m så du ikke oplever at den ligger og sejtrækker hele tiden - og derudover kan de også øge den kraft hvormed koblingerne lukker, og således afhjælpe - og i bedste fald helt eliminere - glidende koblinger.

Hvis forhandler alligevel har meldt hus forbi, så har du intet at tabe. Hvis det ikke skulle fungere, kan du altid bare lægge det gamle (stock) program tilbage.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
Anders DFisher
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 16. sep 2021, 10:23

HansH skrev:
Fisher skrev:
21. aug 2021, 18:02
De sender deres biler til smc ved problemer de roder ikke selv.
Et kendetegn ved DQ200 sagen er, at VAG aldrig officielt har erkendt at der er tale om et skrøbeligt design.
"Alting virker som det er tiltænkt" , er den officielle holdning.
Og når det forholder sig således, så er garanti og reklamation overhovedet ikke et tema.

Det jeg prøver at sige til dig er, at hvis din forhandler sender bilen hen til SMC, og den kommer tilbage med meldingen "Der ligger ikke nogen fejl i fejllageret, og bilen kører efter vores vurdering efter hensigten" .... så vil du ikke kunne gøre noget krav gældende.
Der er heller ikke hjælp at hente gennem FDM for de bakker VW op i deres syn på sagen.

Det til trods, er der alligevel mange kunder der har fået skiftet koblinger i garantiperioden.
Hvilket forplumrer det billede jeg lige har malet til dig i linjerne her forinden.
Hvorvidt de sager er resultatet af at importør eller forhandler bare selv tager den, for at gøre kunden glad, skal jeg ikke kunne gætte om.
Men meldingen fra fabrikken er klar: DQ200 virker som det altid har været tanken den skulle virke.

Jeg siger blot, at du skal være forberedt på at der ingen hjælp kommer til dig, selv om du har din 6 mdrs reklamationsperiode.

Hvis det virkelig bliver udgangen på det (altså: ingen hjælp), og du er tilpas træt af hvordan den opfører sig, så ville jeg helt klart kigge på et DSGMOD.
Der er flere der kan lave det - jeg kører selv med Landberg.
Custom software vil indiskutabelt forbedre gearskiftestrategien - dvs gear køres lidt længere ud i o/m så du ikke oplever at den ligger og sejtrækker hele tiden - og derudover kan de også øge den kraft hvormed koblingerne lukker, og således afhjælpe - og i bedste fald helt eliminere - glidende koblinger.

Hvis forhandler alligevel har meldt hus forbi, så har du intet at tabe. Hvis det ikke skulle fungere, kan du altid bare lægge det gamle (stock) program tilbage.
Er du glæd for Landberg DSGMOD samt motor optimering? Og er den anderledes end TVS DSGMOD?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af HansH » 16. sep 2021, 11:02

Fisher skrev:
16. sep 2021, 10:23
Er du glæd for Landberg DSGMOD samt motor optimering? Og er den anderledes end TVS DSGMOD?
Ja - jeg er glad for det DSGMOD jeg har fået lavet både på Octavia benzin med DSG7 og Passat diesel med DSG6.
Begge har nu en skiftestrategi der svarer til mit temperament ... dvs der hvor jeg selv ville skifte gear, hvis det var manuel gryde.

Motoroptimering har jeg kun fået lavet på Passat'en - ikke Octavia'en.
Og ja - det fungerer max godt på Passat'en.

Mht forskel mellem TVS og Landberg DSGMOD ... pyha, det tør jeg ikke udtale mig om, da jeg kun har prøvet Landberg's på "egen krop".
Jeg tror måske at Landberg giver dig muligheden for en højere grad af individualisering, dvs at du selv specificerer hvor du ønsker gearskift skal ligge.
Du har selvfølgelig muligheden for at tage hvad han tilbyder fra hylden, men muligheden er der for at han customiserer det til dine ønsker.
Der ved jeg ikke lige hvad TVS tilbyder på det punkt...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 16. sep 2021, 11:57

HansH skrev:
Fisher skrev:
16. sep 2021, 10:23
Er du glæd for Landberg DSGMOD samt motor optimering? Og er den anderledes end TVS DSGMOD?
Ja - jeg er glad for det DSGMOD jeg har fået lavet både på Octavia benzin med DSG7 og Passat diesel med DSG6.
Begge har nu en skiftestrategi der svarer til mit temperament ... dvs der hvor jeg selv ville skifte gear, hvis det var manuel gryde.

Motoroptimering har jeg kun fået lavet på Passat'en - ikke Octavia'en.
Og ja - det fungerer max godt på Passat'en.

Mht forskel mellem TVS og Landberg DSGMOD ... pyha, det tør jeg ikke udtale mig om, da jeg kun har prøvet Landberg's på "egen krop".
Jeg tror måske at Landberg giver dig muligheden for en højere grad af individualisering, dvs at du selv specificerer hvor du ønsker gearskift skal ligge.
Du har selvfølgelig muligheden for at tage hvad han tilbyder fra hylden, men muligheden er der for at han customiserer det til dine ønsker.
Der ved jeg ikke lige hvad TVS tilbyder på det punkt...
Jeg tænkte nu mere på om det er samme effekt de begge DSGMOD har Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af HansH » 16. sep 2021, 12:01

Fisher skrev:
16. sep 2021, 11:57
Jeg tænkte nu mere på om det er samme effekt de begge DSGMOD har Billede
Så skal de lige forklare hvad du mener med "om de har samme effekt" ... ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 16. sep 2021, 12:07

HansH skrev:
Fisher skrev:
16. sep 2021, 11:57
Jeg tænkte nu mere på om det er samme effekt de begge DSGMOD har Billede
Så skal de lige forklare hvad du mener med "om de har samme effekt" ... ?
Altså om det er hip som hap om det Landberg elmer TVS der laver DSGMOD?

Når det så sagt så kørte min Gamle bil Superb DSG6 bare derude af med Landberg chip/dsgmod Billede men dsg7 er noget helt andet Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af HansH » 16. sep 2021, 12:10

Fisher skrev:
16. sep 2021, 12:07
Altså om det er hip som hap om det Landberg elmer TVS der laver DSGMOD?
Okay ... men så er du nødt til at forklare mig, hvilken del af nedenstående der er uklart ?
Altså ikke for at være flabet (undskyld)... :) men det er det svar jeg har at byde ind med, da du spurgte om det samme i tidligere indlæg.
Mht forskel mellem TVS og Landberg DSGMOD ... pyha, det tør jeg ikke udtale mig om, da jeg kun har prøvet Landberg's på "egen krop".
Jeg tror måske at Landberg giver dig muligheden for en højere grad af individualisering, dvs at du selv specificerer hvor du ønsker gearskift skal ligge.
Du har selvfølgelig muligheden for at tage hvad han tilbyder fra hylden, men muligheden er der for at han customiserer det til dine ønsker.
Der ved jeg ikke lige hvad TVS tilbyder på det punkt...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 16. sep 2021, 12:40

HansH skrev:
Fisher skrev:
16. sep 2021, 12:07
Altså om det er hip som hap om det Landberg elmer TVS der laver DSGMOD?
Okay ... men så er du nødt til at forklare mig, hvilken del af nedenstående der er uklart ?
Altså ikke for at være flabet (undskyld)... :) men det er det svar jeg har at byde ind med, da du spurgte om det samme i tidligere indlæg.
Mht forskel mellem TVS og Landberg DSGMOD ... pyha, det tør jeg ikke udtale mig om, da jeg kun har prøvet Landberg's på "egen krop".
Jeg tror måske at Landberg giver dig muligheden for en højere grad af individualisering, dvs at du selv specificerer hvor du ønsker gearskift skal ligge.
Du har selvfølgelig muligheden for at tage hvad han tilbyder fra hylden, men muligheden er der for at han customiserer det til dine ønsker.
Der ved jeg ikke lige hvad TVS tilbyder på det punkt...
Aarh ok. Har din dsg7 stadig mikroslip eller er den helt væk?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af HansH » 16. sep 2021, 13:06

Fisher skrev:
16. sep 2021, 12:40
Aarh ok. Har din dsg7 stadig mikroslip eller er den helt væk?
Den er af den gamle generation DQ200 (bilen er fra 2010), som aldrig har lidt af maxi-slip i samme grad som MQB'erne.
Det siges at min gen. i stedet åd koblinger. Jeg skal ikke kunne sige om det er sandt, men da min havde gået 161.000 valgte jeg at give den nye.
Du kan læse om hvorfor og hvordan og hvorledes her - http://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=149307

Med de nye koblinger kan den have en lille tendens til skurren når der skal tages ved i 3. gear, og fortrinsvis i fugtigt vejr.

Mit Landberg DSGMOD indeholder altså ikke en løsning på maxi-slip ..... kun ændrede skiftepunkter.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

soren b
Helt nyt medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 22. feb 2011, 20:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 50 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af soren b » 16. sep 2021, 14:56

Er opdatering af DSG helt uafhængigt at motoroptimering? Min 1,5 er optimeret ved Scantune hvilket jeg er godt tilfreds med, men…. Kan jeg få opdateret gearkassen ved Landberg uden at det påvirker motoren?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af HansH » 16. sep 2021, 15:17

soren b skrev:
16. sep 2021, 14:56
Er opdatering af DSG helt uafhængigt at motoroptimering? Min 1,5 er optimeret ved Scantune hvilket jeg er godt tilfreds med, men…. Kan jeg få opdateret gearkassen ved Landberg uden at det påvirker motoren?
Sagtens.
Motor og gearkasse er hver sin styreenhed med hver sin software, og kan opdateres og MOD'es 100% uafhængigt af hinanden.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 16. sep 2021, 15:25

HansH skrev:
soren b skrev:
16. sep 2021, 14:56
Er opdatering af DSG helt uafhængigt at motoroptimering? Min 1,5 er optimeret ved Scantune hvilket jeg er godt tilfreds med, men…. Kan jeg få opdateret gearkassen ved Landberg uden at det påvirker motoren?
Sagtens.
Motor og gearkasse er hver sin styreenhed med hver sin software, og kan opdateres og MOD'es 100% uafhængigt af hinanden.
Kender i til hva Vw siger ang hvor meget rpm den må lave mikro slip ved gearskifte?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af HansH » 16. sep 2021, 15:30

Fisher skrev:
16. sep 2021, 15:25
Kender i til hva Vw siger ang hvor meget rpm den må lave mikro slip ved gearskifte?
Så vidt jeg forstår mikroslip, så har det ikke noget med gearskift at gøre.
Mikroslip anvendes som et middel til at dæmpe vibrationer og svingninger, som forplanter sig fra drivlinjen til karosseriet når koblingen er lukket. Dvs når du "kører i gearet".

At mange så oplever at omdrejninger stiger ved gearskift - altså ligesom hvis man i en manuel holdt speederen nede lidt efter man har koblet ud - er en anden finurlighed ved styringen i DQ200 softwaren. Dette kan muligvis afhjælpes med en grundjustering. Muligvis.. :)
Men det er ikke dette jeg forstår ved mikroslip.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 16. sep 2021, 15:33

HansH skrev:
Fisher skrev:
16. sep 2021, 15:25
Kender i til hva Vw siger ang hvor meget rpm den må lave mikro slip ved gearskifte?
Så vidt jeg forstår mikroslip, så har det ikke noget med gearskift at gøre.
Mikroslip anvendes som et middel til at dæmpe vibrationer og svingninger, som forplanter sig fra drivlinjen til karosseriet når koblingen er lukket. Dvs når du "kører i gearet".

At mange så oplever at omdrejninger stiger ved gearskift - altså ligesom hvis man i en manuel holdt speederen nede lidt efter man har koblet ud - er en anden finurlighed ved styringen i DQ200 softwaren. Dette kan muligvis afhjælpes med en grundjustering. Muligvis.. :)
Men det er ikke dette jeg forstår ved mikroslip.
Du har beskrevet det perfekt, omdrejningerne stiger præxcis på samme måde som du beskriver og det gør den med mellem 200-350rpm ved hård accelaration, og jeg har da fået afvide at det hedder mikro slip.

Den er grundjusteret engang, syns ikle den blev bedre af det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af HansH » 16. sep 2021, 15:39

Fisher skrev:
16. sep 2021, 15:33
Du har beskrevet det perfekt, omdrejningerne stiger præxcis på samme måde som du beskriver og det gør den med mellem 200-350rpm ved hård accelaration, og jeg har da fået afvide at det hedder mikro slip.
Men ... det står ikke klart for mig præcis hvornår du oplever det.
Oplever du det mens bilen trækker igennem i gearet... at den så hopper op i rpm og falder ned igen ?
Eller oplever du det når den kobler ud for at skifte gear - at så stiger rpm 200-350 ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 16. sep 2021, 15:46

HansH skrev:
Fisher skrev:
16. sep 2021, 15:33
Du har beskrevet det perfekt, omdrejningerne stiger præxcis på samme måde som du beskriver og det gør den med mellem 200-350rpm ved hård accelaration, og jeg har da fået afvide at det hedder mikro slip.
Men ... det står ikke klart for mig præcis hvornår du oplever det.
Oplever du det mens bilen trækker igennem i gearet... at den så hopper op i rpm og falder ned igen ?
Eller oplever du det når den kobler ud for at skifte gear - at så stiger rpm 200-350 ?
Jeg oplever det når gearet kobler ud for at koble ind i et højere gear.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af HansH » 16. sep 2021, 15:50

Fisher skrev:
16. sep 2021, 15:46
Jeg oplever det når gearet kobler ud for at koble ind i et højere gear.
Okay.
Og det er her jeg siger, at efter min opfattelse er det ikke direkte et resultat af et mikro-slip er blevet til maxi-slip.
Mikro-slip laver gearkassen ved at åbne koblingen en lille bitte, bitte smule i meget, meget små tidsrum - når du kører i gearet.
Eller - det burde være en lille bitte smule i meget små tidsrum :? Det er i hvert fald tanken med det.

Hvorvidt "omdrejningsstigning ved gearskift" er beslægtet hermed skal jeg ikke kloge mig på, men det er ikke sådan jeg opfatter det.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 16. sep 2021, 15:53

HansH skrev:
Fisher skrev:
16. sep 2021, 15:46
Jeg oplever det når gearet kobler ud for at koble ind i et højere gear.
Okay.
Og det er her jeg siger, at efter min opfattelse er det ikke direkte et resultat af et mikro-slip er blevet til maxi-slip.
Mikro-slip laver gearkassen ved at åbne koblingen en lille bitte, bitte smule - når du kører i gearet.

Hvorvidt "omdrejningsstigning ved gearskift" er beslægtet hermed skal jeg ikke kloge mig på, men det er ikke sådan jeg opfatter det.
Hvad er det så det men kalder det? Som sagt er første gangs ejer af et DSG7.

Hvad er maxi-slip så? Spørger lidt indtil det da jeg slet ikke hørt disse begreber før. Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af HansH » 16. sep 2021, 16:00

Jeg har ikke nogen betegnelse jeg kan sætte på "omdrejningsstigning ved gearskift"
Gearkasse ude af grundjustering? Dårlig koblingsstyring?

Maxi-slip er vel en vagcars betegnelse for mikro-slip på stereoider. Jeg tror ikke det eksisterer udenfor vagcars :)
Dvs hvor designet siger at koblingen må åbne så meget at rpm stiger måske 10, og den skal åbne i 100ms ... så bliver virkeligheden at den åbner så meget at rpm stiger 100-200 og måske et halvt sekund ad gangen. Oplevelsen bliver en ujævn acceleration, hvor man i værste fald kan mærke at kraftoverførslen afbrydes, og visuelt sidder man og kigger på en omdrejningstællernål der hopper op med 200 rpm, for så at falde ned igen, for få sekunder senere at gøre det samme igen... etc.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 16. sep 2021, 16:08

HansH skrev:Jeg har ikke nogen betegnelse jeg kan sætte på "omdrejningsstigning ved gearskift"
Gearkasse ude af grundjustering? Dårlig koblingsstyring?

Maxi-slip er vel en vagcars betegnelse for mikro-slip på stereoider. Jeg tror ikke det eksisterer udenfor vagcars :)
Dvs hvor designet siger at koblingen må åbne så meget at rpm stiger måske 10, og den skal åbne i 100ms ... så bliver virkeligheden at den åbner så meget at rpm stiger 100-200 og måske et halvt sekund ad gangen. Oplevelsen bliver en ujævn acceleration, hvor man i værste fald kan mærke at kraftoverførslen afbrydes, og visuelt sidder man og kigger på en omdrejningstællernål der hopper op med 200 rpm, for så at falde ned igen, for få sekunder senere at gøre det samme igen... etc.
Så er det vel os Maci-slip / mikro-slip jeg døjere med. De 10 rpm du nævner burde men ikke mærke, men jeg kan mærke de 150-350 rpm når den gør det, hvor så der os kommer lyd fra motoren ligesom men gir gas i tomomgang der svarer til 150-350rpm


Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Transmission"