Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af Fisher » 18. dec 2021, 14:31

Hey Folkens

Langt om længe gik min forhandler med til at få udskiftet koblingerne, selvom de ville først gå med at få ændret parameter i softwaren, men fik afvide at der kom nye koblinger i fremfor vi sku køre sag igen vis det sker efter software ændring.

Modtog min bil i torsdags, burde jeg ikke få papirer på det udførte arbejde på dagen, samt billede dokumentation på det udførte arvbejde?

Men efter 250km med de nye koblinger syns jeg den glider ca. optil 250rpm ved langsom kørsel mellem gearskifte generelt ved de første 4 gear.

Er det normalt at de helt nye koblinger sllerede starter med at glide eller kan det være de har bare ændret software og spiser mig med at der er kommet nye koblinger i?


Sent from my iPhone using Tapatalk

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af kGlerup » 18. dec 2021, 15:14

Vores tidligere Sportsvan begyndte at lave slip i ulige gear efter cirka 500km, seriestandard..
Så efter min mening er det normalt.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af GranTurismo » 18. dec 2021, 15:49

Når omdrejningstallet stiger i forbindelse med gearskifte, er det typisk fordi skifterobotten ikke kender kender koblingspunktet helt præcist.

Når der skiftes koblinger burde en grundjustering være et afsluttende trin i processen. Så det lyder underligt at skifterobotten ikke kender koblingspunktet efter så få km. Det er dog ikke første gang vi hører om problemer herinde i forbindelse med koblingsskift.

I første omgang ville jeg kontakte værkstedet og forelægge dem problemet, med henblik på at få gearkassen grundjusteret... igen.
Herefter skal skifterobotten adaptere en masse værdier. Det kan tage op til 180 km. Jeg håber det kan afhjælpe problemet.

På længere sigt ville jeg overveje at få lagt tredjepartssoftware med øget koblingstryk i. Det vil dog gå ud over garantien på bilen (og de nye koblinger).
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af Fisher » 18. dec 2021, 15:54

GranTurismo skrev:Når omdrejningstallet stiger i forbindelse med gearskifte, er det typisk fordi skifterobotten ikke kender kender koblingspunktet helt præcist.

Når der skiftes koblinger burde en grundjustering være et afsluttende trin i processen. Så det lyder underligt at skifterobotten ikke kender koblingspunktet efter så få km. Det er dog ikke første gang vi hører om problemer herinde i forbindelse med koblingsskift.

I første omgang ville jeg kontakte værkstedet og forelægge dem problemet, med henblik på at få gearkassen grundjusteret... igen.
Herefter skal skifterobotten adaptere en masse værdier. Det kan tage op til 180 km. Jeg håber det kan afhjælpe problemet.

På længere sigt ville jeg overveje at få lagt tredjepartssoftware med øget koblingstryk i. Det vil dog gå ud over garantien på bilen (og de nye koblinger).
Kn det være de har glemt at grundjustere ? Og adaption af skifterobot med værdier er det noget den selv gør eller skal de gør det fra værkstedet?

Ift. tredjeparts software, vis jeg får den lagt i indenfor nogle uger vil garantien ryge, venter men til garanti perioden er over så kan koblingen jo ta skade/slide så en tredjeparts software ikke vil hjælpe ??


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af GranTurismo » 18. dec 2021, 16:16

Fisher skrev:
18. dec 2021, 15:54
GranTurismo skrev:Når omdrejningstallet stiger i forbindelse med gearskifte, er det typisk fordi skifterobotten ikke kender kender koblingspunktet helt præcist.

Når der skiftes koblinger burde en grundjustering være et afsluttende trin i processen. Så det lyder underligt at skifterobotten ikke kender koblingspunktet efter så få km. Det er dog ikke første gang vi hører om problemer herinde i forbindelse med koblingsskift.

I første omgang ville jeg kontakte værkstedet og forelægge dem problemet, med henblik på at få gearkassen grundjusteret... igen.
Herefter skal skifterobotten adaptere en masse værdier. Det kan tage op til 180 km. Jeg håber det kan afhjælpe problemet.

På længere sigt ville jeg overveje at få lagt tredjepartssoftware med øget koblingstryk i. Det vil dog gå ud over garantien på bilen (og de nye koblinger).
Kn det være de har glemt at grundjustere ? Og adaption af skifterobot med værdier er det noget den selv gør eller skal de gør det fra værkstedet?

Ift. tredjeparts software, vis jeg får den lagt i indenfor nogle uger vil garantien ryge, venter men til garanti perioden er over så kan koblingen jo ta skade/slide så en tredjeparts software ikke vil hjælpe ??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den adapterer selv værdierne under kørsel efter en grundjustering. Det sker i løbet af de første 180 km.

Ja det er jo lidt af et dilemma, om man skal få tredjepartssoftware lagt i eller vente til garantien er udløbet.

Jeg ville nok vente lidt i tilfælde af, at problemer skulle komme igen indenfor nogle måneder. I første omgang håber jeg for dig, at en grundjustering hjælper.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af Fisher » 18. dec 2021, 16:28

GranTurismo skrev:
Fisher skrev:
18. dec 2021, 15:54
GranTurismo skrev:Når omdrejningstallet stiger i forbindelse med gearskifte, er det typisk fordi skifterobotten ikke kender kender koblingspunktet helt præcist.

Når der skiftes koblinger burde en grundjustering være et afsluttende trin i processen. Så det lyder underligt at skifterobotten ikke kender koblingspunktet efter så få km. Det er dog ikke første gang vi hører om problemer herinde i forbindelse med koblingsskift.

I første omgang ville jeg kontakte værkstedet og forelægge dem problemet, med henblik på at få gearkassen grundjusteret... igen.
Herefter skal skifterobotten adaptere en masse værdier. Det kan tage op til 180 km. Jeg håber det kan afhjælpe problemet.

På længere sigt ville jeg overveje at få lagt tredjepartssoftware med øget koblingstryk i. Det vil dog gå ud over garantien på bilen (og de nye koblinger).
Kn det være de har glemt at grundjustere ? Og adaption af skifterobot med værdier er det noget den selv gør eller skal de gør det fra værkstedet?

Ift. tredjeparts software, vis jeg får den lagt i indenfor nogle uger vil garantien ryge, venter men til garanti perioden er over så kan koblingen jo ta skade/slide så en tredjeparts software ikke vil hjælpe ??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den adapterer selv værdierne under kørsel efter en grundjustering. Det sker i løbet af de første 180 km.

Ja det er jo lidt af et dilemma, om man skal få tredjepartssoftware lagt i eller vente til garantien er udløbet.

Jeg ville nok vente lidt i tilfælde af, at problemer skulle komme igen indenfor nogle måneder. I første omgang håber jeg for dig, at en grundjustering hjælper.
Jeg vil helst ikke ud i at jeg ska til dem igen ang fejl på koblingen, da de er ikke nem at gør med, og den besværer kan jeg jo komme væk fra vis jeg får den optimeret, dermed vil der jo ikke opstå problemer med koblingen?

Men afventer jeg i 3-4 måneder med få gjort noget ved det, kan koblingen jo ta lille smule skade og dermed kan jeg ikke garanteres at tredjeparts software hil hjælpe længere. ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af GranTurismo » 18. dec 2021, 16:47

Fisher skrev:
18. dec 2021, 16:28
Jeg vil helst ikke ud i at jeg ska til dem igen ang fejl på koblingen, da de er ikke nem at gør med, og den besværer kan jeg jo komme væk fra vis jeg får den optimeret, dermed vil der jo ikke opstå problemer med koblingen?

Men afventer jeg i 3-4 måneder med få gjort noget ved det, kan koblingen jo ta lille smule skade og dermed kan jeg ikke garanteres at tredjeparts software hil hjælpe længere. ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tredjepartssoftware kan få gearkassen til at køre meget bedre end standard. Men det kræver at gearkasse og kobling ikke fejler noget.

Så i dit tilfælde ville jeg starte med at få gearkassen grundjusteret og se om det får gearkassen til at fungere normalt igen.

Hvis det hjælper, så kan jeg godt følge din tankegang om at få lagt tredjepartssoftware i som en forebyggende foranstaltning. Men jeg ville som sagt lige vente et par måneder i tilfælde af at det ikke har afhjulpet alle problemer, at der er blevet skiftet koblinger.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af Fisher » 18. dec 2021, 16:55

GranTurismo skrev:
Fisher skrev:
18. dec 2021, 16:28
Jeg vil helst ikke ud i at jeg ska til dem igen ang fejl på koblingen, da de er ikke nem at gør med, og den besværer kan jeg jo komme væk fra vis jeg får den optimeret, dermed vil der jo ikke opstå problemer med koblingen?

Men afventer jeg i 3-4 måneder med få gjort noget ved det, kan koblingen jo ta lille smule skade og dermed kan jeg ikke garanteres at tredjeparts software hil hjælpe længere. ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tredjepartssoftware kan få gearkassen til at køre meget bedre end standard. Men det kræver at gearkasse og kobling ikke fejler noget.

Så i dit tilfælde ville jeg starte med at få gearkassen grundjusteret og se om det får gearkassen til at fungere normalt igen.

Hvis det hjælper, så kan jeg godt følge din tankegang om at få lagt tredjepartssoftware i som en forebyggende foranstaltning. Men jeg ville som sagt lige vente et par måneder i tilfælde af at det ikke har afhjulpet alle problemer, at der er blevet skiftet koblinger.
Enig, koblingen og gearkassen fejler ikke noget nu hvor koblingen er ny, samt har de har kørt et diagnose på mechtronic uden fejl. Så tænker jeg nemlig som du også siger vil ha det gjort pga forbyggelse. Og tænker det vil hjælpe meget mere end men gør først når koblingen har taget skade.

Ift. det med grundjustering så tænker jeg at de har fået lavet grundjustering ifb. ny kobling.

Har hellere ej modtaget papir endnu på hvad der er blevet lavet og udskiftet på bilen, som men plejer og få udleveret fra værkstedet når men får bilen retur..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af GranTurismo » 18. dec 2021, 20:08

Fisher skrev:
18. dec 2021, 16:55
Ift. det med grundjustering så tænker jeg at de har fået lavet grundjustering ifb. ny kobling.

Har hellere ej modtaget papir endnu på hvad der er blevet lavet og udskiftet på bilen, som men plejer og få udleveret fra værkstedet når men får bilen retur..
Jeg tænker også den er blevet grundjusteret i forbindelse med koblingsskift.

Uanset om du får installeret tredjepartssoftware eller ej, ville jeg få den grundjusteret nu.

At den ikke kender koblingspunktet helt præcist allerede nu, kan eksempelvis skyldes at der har været nogle ujævnheder på de nye koblingers belægning, som er blevet slidt ned.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 755
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 59 times
Been thanked: 97 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af Lau16 » 18. dec 2021, 21:36

Du spurgte ikke efter en 0 fakturer? 🤔

Jeg var ikke gået der fra uden og en fortælling om hvad der var foretaget.
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af Fisher » 19. dec 2021, 08:11

Lau16 skrev:Du spurgte ikke efter en 0 fakturer? Billede

Jeg var ikke gået der fra uden og en fortælling om hvad der var foretaget.
Jo det gjorde jeg, men fik afvide at han var alene på arbejde og havde ikke nået at lave 0 fakturer og at han vil sende den når han lige fik det lavet. Billede

Jeg ved nemlig ikke andet end at de ville få udskiftet koblingen. Jeg aner ikke om den er grundjusteret efter og om de ellers har testet andet der vedr. gearkasse/kobling.

Har skrevet en mail til dem igår om at jeg vil ha papirende på mandag. Har men egentlig krav på billede dokumentation?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af Fisher » 19. dec 2021, 08:12

GranTurismo skrev:
Fisher skrev:
18. dec 2021, 16:55
Ift. det med grundjustering så tænker jeg at de har fået lavet grundjustering ifb. ny kobling.

Har hellere ej modtaget papir endnu på hvad der er blevet lavet og udskiftet på bilen, som men plejer og få udleveret fra værkstedet når men får bilen retur..
Jeg tænker også den er blevet grundjusteret i forbindelse med koblingsskift.

Uanset om du får installeret tredjepartssoftware eller ej, ville jeg få den grundjusteret nu.

At den ikke kender koblingspunktet helt præcist allerede nu, kan eksempelvis skyldes at der har været nogle ujævnheder på de nye koblingers belægning, som er blevet slidt ned.
Gir god mening må se om jeg kan finde en der kan grundjustere det her i min område Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af HansH » 19. dec 2021, 08:21

Fisher skrev:
19. dec 2021, 08:12
.. må se om jeg kan finde en der kan grundjustere det her i min område Billede
Du skal være velkommen i Taulov :)

Hvilken bil og årgang er der tale om ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af Fisher » 19. dec 2021, 08:22

HansH skrev:
Fisher skrev:
19. dec 2021, 08:12
.. må se om jeg kan finde en der kan grundjustere det her i min område Billede
Du skal være velkommen i Taulov :)

Hvilken bil og årgang er der tale om ?
Tak skal du ha, dog lidt langt og kør når men er fra Århus Billede
Det er Passat 1.5tsi 2019


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af HansH » 19. dec 2021, 08:25

Fisher skrev:
19. dec 2021, 08:22
HansH skrev:
Fisher skrev:
19. dec 2021, 08:12
.. må se om jeg kan finde en der kan grundjustere det her i min område Billede
Du skal være velkommen i Taulov :)

Hvilken bil og årgang er der tale om ?
Tak skal du ha, dog lidt langt og kør når men er fra Århus Billede
Det er Passat 1.5tsi 2019


Sent from my iPhone using Tapatalk
Langt at køre ?? Har du ikke en fin bil at køre i .. :D Men det styrer du selv :) Der er også masser med VCDS i Århus området.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af Fisher » 19. dec 2021, 08:38

HansH skrev:
Fisher skrev:
19. dec 2021, 08:22
HansH skrev: Du skal være velkommen i Taulov :)

Hvilken bil og årgang er der tale om ?
Tak skal du ha, dog lidt langt og kør når men er fra Århus Billede
Det er Passat 1.5tsi 2019


Sent from my iPhone using Tapatalk
Langt at køre ?? Har du ikke en fin bil at køre i .. :D Men det styrer du selv :) Der er også masser med VCDS i Århus området.
Ja syns jeg magter ikke at køre ca 90 km hver vej Billede
Ser om jeg kan finde en med Vcds her i området Billede men tak for hjælpen Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Fisher for the post:
HansH

Talisman
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. sep 2018, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af Talisman » 19. dec 2021, 09:44

Fisher skrev:
18. dec 2021, 14:31
Hey Folkens

Langt om længe gik min forhandler med til at få udskiftet koblingerne, selvom de ville først gå med at få ændret parameter i softwaren, men fik afvide at der kom nye koblinger i fremfor vi sku køre sag igen vis det sker efter software ændring.


Hey Fisher,

Blot af nysgerrighed, hvor langt har din bil kørt?

Jeg skal til forhandler den 10. januar og have skiftet koblinger. Touran 1,5TSI DSG7.
Bilen har kørt 68.0000 km. Fortrinsvis landeveje på 10-50 km blandet.
Dog enkelte gange motorvej.

Hvad skal jeg være opmærksom på at forhandleren gør?
-Få papirer på arbejdet?
-Få grundjusteret (er det ikke standard at forhandler gør det?)
-Kan man få skifte noget olie (ved godt forhandler siger det ikke er nødvendigt)

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nyt kobling i DSG7 efter FDM rapport

Indlæg af Fisher » 19. dec 2021, 10:41

Talisman skrev:
Fisher skrev:
18. dec 2021, 14:31
Hey Folkens

Langt om længe gik min forhandler med til at få udskiftet koblingerne, selvom de ville først gå med at få ændret parameter i softwaren, men fik afvide at der kom nye koblinger i fremfor vi sku køre sag igen vis det sker efter software ændring.


Hey Fisher,

Blot af nysgerrighed, hvor langt har din bil kørt?

Jeg skal til forhandler den 10. januar og have skiftet koblinger. Touran 1,5TSI DSG7.
Bilen har kørt 68.0000 km. Fortrinsvis landeveje på 10-50 km blandet.
Dog enkelte gange motorvej.

Hvad skal jeg være opmærksom på at forhandleren gør?
-Få papirer på arbejdet?
-Få grundjusteret (er det ikke standard at forhandler gør det?)
-Kan man få skifte noget olie (ved godt forhandler siger det ikke er nødvendigt)
Hey Talisman

Den har knap kørt 38.000 km med smme motor som dit.
Der er sådan rigtig ikke noget du kan være opmærksom på, når de har i forvejen sagt se vil skifte koblingerne og tænker da at de kender til at de også skal grundjustere det efterfølgende.

Men sikre dig og få papirene på det udførte arbejde, samt evt billede dokumentation på udskiftning.

Det med Olie behøver men ikke men en god ide og gør det hvert 60.000 syns jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Transmission"