Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
- Juhler
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 10. feb 2013, 15:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Kolding
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 43 times
Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Skal have lavet 180.000 km service på min passat efter nytår.
Er det korrekt at den først skal have skiftet dsg olie ved 240.000 når den har fået skiftet ved 120.000? Troede egentlig det var for hver 60.000 km.
Bilen kører primært lange tur med 100 km hver vej et par gange om ugen, og lige korte der i mellem.
Går ud fra det er DQ381 da den har 7 gear.
Er det korrekt at den først skal have skiftet dsg olie ved 240.000 når den har fået skiftet ved 120.000? Troede egentlig det var for hver 60.000 km.
Bilen kører primært lange tur med 100 km hver vej et par gange om ugen, og lige korte der i mellem.
Går ud fra det er DQ381 da den har 7 gear.
2018 VW Passat B8 2,0 TDI Highline Premium (Min)
2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov )
2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov )
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
^^^^ this.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Juhler
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 10. feb 2013, 15:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Kolding
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 43 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Super. Så bliver servicet da lidt billigere.
2018 VW Passat B8 2,0 TDI Highline Premium (Min)
2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov )
2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov )
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2769
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 502 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Jeg ville altid skifte ved 60.000km, bare for at være god ved bilen og være på den sikre side.
Det hjælper selvfølgelig på prisen, at man kan gøre det selv
Det hjælper selvfølgelig på prisen, at man kan gøre det selv
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie.
VW foreskriver at filteret ikke skal skiftes på en DQ381, men det gjorde jeg alligevel. Jeg fortrød det faktisk, for der var INTET snavs i filteret overhovedet. Det filter jeg pillede ud så ud som nyt. Så umiddelbart tænker jeg filter skift for hver 240.000 km er fint nok og olieskift for hver 60.000 km på en DQ381 er overkill.
VW foreskriver at filteret ikke skal skiftes på en DQ381, men det gjorde jeg alligevel. Jeg fortrød det faktisk, for der var INTET snavs i filteret overhovedet. Det filter jeg pillede ud så ud som nyt. Så umiddelbart tænker jeg filter skift for hver 240.000 km er fint nok og olieskift for hver 60.000 km på en DQ381 er overkill.
/Søren.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2769
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 502 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Olien i en gearkasse bliver ikke beskidt, da der ikke er noget til at forurene det - andet end eventuelle spåner, men så er der noget galt.i-s skrev: ↑17. dec 2022, 11:42Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie.
VW foreskriver at filteret ikke skal skiftes på en DQ381, men det gjorde jeg alligevel. Jeg fortrød det faktisk, for der var INTET snavs i filteret overhovedet. Det filter jeg pillede ud så ud som nyt. Så umiddelbart tænker jeg filter skift for hver 240.000 km er fint nok og olieskift for hver 60.000 km på en DQ381 er overkill.
Men oliens additiver bliver nedbrudt, og så mister olien sin bæreevne. Det er især vigtigt på gearolie.
På store marine gearkasser skifter man nærmest aldrig olien, men man tager en olieprøve, og så efterfylder man med nye additiver.
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1010
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Koblingerne er i samme olie som gearkassen så de kan godt forurene olien.Nicklossi skrev: ↑17. dec 2022, 13:58Olien i en gearkasse bliver ikke beskidt, da der ikke er noget til at forurene det - andet end eventuelle spåner, men så er der noget galt.i-s skrev: ↑17. dec 2022, 11:42Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie.
VW foreskriver at filteret ikke skal skiftes på en DQ381, men det gjorde jeg alligevel. Jeg fortrød det faktisk, for der var INTET snavs i filteret overhovedet. Det filter jeg pillede ud så ud som nyt. Så umiddelbart tænker jeg filter skift for hver 240.000 km er fint nok og olieskift for hver 60.000 km på en DQ381 er overkill.
Men oliens additiver bliver nedbrudt, og så mister olien sin bæreevne. Det er især vigtigt på gearolie.
På store marine gearkasser skifter man nærmest aldrig olien, men man tager en olieprøve, og så efterfylder man med nye additiver.
- These users thanked the author Tor Morrison for the post (total 2):
- i-s • Nicklossi
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Præcis. Derfor er der 2 olie kredse i DQ381, hvor DQ250 har et. Det gør at det kun er filtreret olie der løber gennem mechatronic'en, hvilket så medfører skifteintervallet kan hæves til 120.000 km.Tor Morrison skrev: ↑17. dec 2022, 14:13Koblingerne er i samme olie som gearkassen så de kan godt forurene olien.Nicklossi skrev: ↑17. dec 2022, 13:58Olien i en gearkasse bliver ikke beskidt, da der ikke er noget til at forurene det - andet end eventuelle spåner, men så er der noget galt.i-s skrev: ↑17. dec 2022, 11:42Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie.
VW foreskriver at filteret ikke skal skiftes på en DQ381, men det gjorde jeg alligevel. Jeg fortrød det faktisk, for der var INTET snavs i filteret overhovedet. Det filter jeg pillede ud så ud som nyt. Så umiddelbart tænker jeg filter skift for hver 240.000 km er fint nok og olieskift for hver 60.000 km på en DQ381 er overkill.
Men oliens additiver bliver nedbrudt, og så mister olien sin bæreevne. Det er især vigtigt på gearolie.
På store marine gearkasser skifter man nærmest aldrig olien, men man tager en olieprøve, og så efterfylder man med nye additiver.
På de DQ250'er jeg har skiftet på plejer man at kunne se det er blevet mørkere, sandsynligvis fra koblingerne.
/Søren.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Hmm.. er det ikke ėn af forskellene på DQ250 og DQ381... at 381 har separate oliesumpe til hh.vis kobling og mechatronic ... hvor der kun er en fælles på 250, og som derfor lider af den problematik du er inde på ?Tor Morrison skrev: ↑17. dec 2022, 14:13Koblingerne er i samme olie som gearkassen så de kan godt forurene olien.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2769
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 502 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
God pointeTor Morrison skrev: ↑17. dec 2022, 14:13Koblingerne er i samme olie som gearkassen så de kan godt forurene olien.Nicklossi skrev: ↑17. dec 2022, 13:58Olien i en gearkasse bliver ikke beskidt, da der ikke er noget til at forurene det - andet end eventuelle spåner, men så er der noget galt.i-s skrev: ↑17. dec 2022, 11:42Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie.
VW foreskriver at filteret ikke skal skiftes på en DQ381, men det gjorde jeg alligevel. Jeg fortrød det faktisk, for der var INTET snavs i filteret overhovedet. Det filter jeg pillede ud så ud som nyt. Så umiddelbart tænker jeg filter skift for hver 240.000 km er fint nok og olieskift for hver 60.000 km på en DQ381 er overkill.
Men oliens additiver bliver nedbrudt, og så mister olien sin bæreevne. Det er især vigtigt på gearolie.
På store marine gearkasser skifter man nærmest aldrig olien, men man tager en olieprøve, og så efterfylder man med nye additiver.
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1010
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Koblingerne kører i samme olie som gearkassen. Det har ikke noget med mechatronic'en at gøre.HansH skrev: ↑17. dec 2022, 14:40Hmm.. er det ikke ėn af forskellene på DQ250 og DQ381... at 381 har separate oliesumpe til hh.vis kobling og mechatronic ... hvor der kun er en fælles på 250, og som derfor lider af den problematik du er inde på ?Tor Morrison skrev: ↑17. dec 2022, 14:13Koblingerne er i samme olie som gearkassen så de kan godt forurene olien.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Snakker du nu DQ250 eller DQ381 ... eller både/og ?Tor Morrison skrev: ↑17. dec 2022, 17:45Koblingerne kører i samme olie som gearkassen. Det har ikke noget med mechatronic'en at gøre.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1010
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Koblingerne i DQ250 og DQ381 kører i samme olie som gearkassen.HansH skrev: ↑17. dec 2022, 18:29Snakker du nu DQ250 eller DQ381 ... eller både/og ?Tor Morrison skrev: ↑17. dec 2022, 17:45Koblingerne kører i samme olie som gearkassen. Det har ikke noget med mechatronic'en at gøre.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Okay.Tor Morrison skrev: ↑17. dec 2022, 18:47Koblingerne i DQ250 og DQ381 kører i samme olie som gearkassen.HansH skrev: ↑17. dec 2022, 18:29Snakker du nu DQ250 eller DQ381 ... eller både/og ?Tor Morrison skrev: ↑17. dec 2022, 17:45Koblingerne kører i samme olie som gearkassen. Det har ikke noget med mechatronic'en at gøre.
Min forståelse af DQ250-problematikken var (er), at det materiale der slides af koblingerne, sætter sig i de ventiler der aktueres af MT'en ..... og så dør ventilerne.
Med andre ord, kontakt mellem den olie koblingerne opererer i, og ventilerne der er en del af MTen.
Hvor hopper min kæde af ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Koblinger og gear kører i samme olie på dem begge.HansH skrev: Min forståelse af DQ250-problematikken var (er), at det materiale der slides af koblingerne, sætter sig i de ventiler der aktueres af MT'en ..... og så dør ventilerne.
Med andre ord, kontakt mellem den olie koblingerne opererer i, og ventilerne der er en del af MTen.
Hvor hopper min kæde af ?
På DQ381 har MT sin egen olie, ligesom DQ200. Så MT får ikke skidt fra koblingerne ind i systemet på DQ381.
Olien skal dog stadig skiftes, netop pga slidrester fra koblinger.
Sådan har jeg forstået forskellen.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Dvs dét du siger er, at på en DQ250 deler koblinger, gear OG mechatronic samme olie.kGlerup skrev: ↑18. dec 2022, 07:33Koblinger og gear kører i samme olie på dem begge.HansH skrev: Min forståelse af DQ250-problematikken var (er), at det materiale der slides af koblingerne, sætter sig i de ventiler der aktueres af MT'en ..... og så dør ventilerne.
Med andre ord, kontakt mellem den olie koblingerne opererer i, og ventilerne der er en del af MTen.
Hvor hopper min kæde af ?
På DQ381 har MT sin egen olie, ligesom DQ200. Så MT får ikke skidt fra koblingerne ind i systemet på DQ381.
Olien skal dog stadig skiftes, netop pga slidrester fra koblinger.
Sådan har jeg forstået forskellen.
Mens på en DQ381 er det adskilt i 2 - koblinger+gear ..... og mechatronic.
Korrekt ?
For det er jo lige præcis sådan jeg fremlagde det ..... og som Tor så "skød ned"
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 455
- Tilmeldt: 17. aug 2013, 17:35
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fjerritslev
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 12 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Ja der er jeg godt nok heller ikke helt med, der er dobbelt så langt skifteinterval på dq381 i forhold til dq250 og det er der ingen problemer i men i dq250 er olien og filter beskidt - men ikke beskidt på dq381
Der må sgu da være en eller anden ret stor forskel
Der må sgu da være en eller anden ret stor forskel
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Herunder udsnit fra SSP 308 som dækker 02E (DQ250) gearkassen.
Er vi ikke enige om, at de 7,2L olie bruges til ALT i den gearkasse .. inkl. mechatronic'en ?
Er vi ikke enige om, at de 7,2L olie bruges til ALT i den gearkasse .. inkl. mechatronic'en ?
- Vedhæftede filer
-
- SSP_308_DSG6_02E.pdf
- (1.97 MiB) Downloadet 31 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Ja, det er min forståelse.HansH skrev:Dvs dét du siger er, at på en DQ250 deler koblinger, gear OG mechatronic samme olie.
Mens på en DQ381 er det adskilt i 2 - koblinger+gear ..... og mechatronic.
Korrekt ?
DQ250 "lider" af slidrester fra koblinger i MT, modsat DQ381.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Jo, helt enige.HansH skrev:Er vi ikke enige om, at de 7,2L olie bruges til ALT i den gearkasse .. inkl. mechatronic'en ?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Præcis. Godt - vi er enige om konstruktionen.kGlerup skrev: ↑18. dec 2022, 09:01Ja, det er min forståelse.HansH skrev:Dvs dét du siger er, at på en DQ250 deler koblinger, gear OG mechatronic samme olie.
Mens på en DQ381 er det adskilt i 2 - koblinger+gear ..... og mechatronic.
Korrekt ?
DQ250 "lider" af slidrester fra koblinger i MT, modsat DQ381.
Men så......
@Tor Morrison du skriver, at det ingenting har at gøre med mechatronic'en. Min påstand er, at det har alt at gøre med mehatronic'en. Det er den der kan dø på en DQ250, netop pga slidmateriale fra koblingerne sætter sig i ventilerne. Derfor er det så vigtigt at overholde olieskifteinterval på den kasse. Og derfor er en DQ381 en bedre konstruktion, da MT'en har sin egen olie ... og altså ikke kommer i kontakt med slidrester fra koblingerne.
@i-s - du skriver "Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie."
Hvis vi er enige om, at på en DQ381 kører koblingerne også i en olie du har skiftet, så er det i hvert fald ikke pga konstruktionsforskel at din olie så ny ud efter 120.000km. Så kan det kun være fordi der ikke er slidt så meget af koblingerne. For umiddelbart skulle den olie indeholde de samme rester fra koblingerne, som en DQ250.
Men ret mig gerne hvor jeg tager fejl, så jeg kan få korrigeret den interne harddisk, hvis den indeholder forkert info
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1010
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Du har nok misforstået mig kan jeg se. Du skriver det samme som mig. Det du her kalder gear kalder jeg gearkasse. Som vi begge skriver så har gear(kasse) og koblinger samme olie på en DQ381. Nicklossi skrev at gearolien ikke blev særlig beskidt da der ikke var noget til at forurene den og så påpegede jeg at koblingerne også forurener gearkassens olie. Det betyder ikke mechatronic'en får den forurening.HansH skrev: ↑18. dec 2022, 08:37Dvs dét du siger er, at på en DQ250 deler koblinger, gear OG mechatronic samme olie.kGlerup skrev: ↑18. dec 2022, 07:33Koblinger og gear kører i samme olie på dem begge.HansH skrev: Min forståelse af DQ250-problematikken var (er), at det materiale der slides af koblingerne, sætter sig i de ventiler der aktueres af MT'en ..... og så dør ventilerne.
Med andre ord, kontakt mellem den olie koblingerne opererer i, og ventilerne der er en del af MTen.
Hvor hopper min kæde af ?
På DQ381 har MT sin egen olie, ligesom DQ200. Så MT får ikke skidt fra koblingerne ind i systemet på DQ381.
Olien skal dog stadig skiftes, netop pga slidrester fra koblinger.
Sådan har jeg forstået forskellen.
Mens på en DQ381 er det adskilt i 2 - koblinger+gear ..... og mechatronic.
Korrekt ?
For det er jo lige præcis sådan jeg fremlagde det ..... og som Tor så "skød ned"
Mht. mechatronic'ens olie på en DQ381, så mener jeg mechatronic'en får samme olie som gearkasse og koblinger. Den er bare filtreret. Her er en video med olieskift. De tømmer både gearkasse og mechatronic og fylder kun en olie på.
- These users thanked the author Tor Morrison for the post:
- HansH
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Helt enig.HansH skrev: ↑18. dec 2022, 09:17@i-s - du skriver "Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie."
Hvis vi er enige om, at på en DQ381 kører koblingerne også i en olie du har skiftet, så er det i hvert fald ikke pga konstruktionsforskel at din olie så ny ud efter 120.000km. Så kan det kun være fordi der ikke er slidt så meget af koblingerne. For umiddelbart skulle den olie indeholde de samme rester fra koblingerne, som en DQ250.
Men ret mig gerne hvor jeg tager fejl, så jeg kan få korrigeret den interne harddisk, hvis den indeholder forkert info
Jeg havde også forventet noget der var mere tilsmudset end et DQ250 60.000 km olieskift. Men til min overraskelse var det omvendt. Om det så er fordi koblingerne er lavet af en andet materiale eller det måske bare er mit kørselsmønster skal jeg ikke kunne sige
/Søren.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Helt enig. I DQ381 fylder man mechatronicen med olie og når gearet ikke kører rundt og dermed den mekaniske oliepumpe stopper, så tager en elektrisk oliepumpe over, så olie fra koblingere ikke løber tilbage i mechatronic'en. En DQ250 har kun mekanisk oliepumpe.Tor Morrison skrev: ↑18. dec 2022, 11:57Mht. mechatronic'ens olie på en DQ381, så mener jeg mechatronic'en får samme olie som gearkasse og koblinger. Den er bare filtreret. Her er en video med olieskift. De tømmer både gearkasse og mechatronic og fylder kun en olie på.
- These users thanked the author i-s for the post (total 3):
- Tor Morrison • HansH • kGlerup
/Søren.
- Juhler
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 10. feb 2013, 15:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Kolding
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 43 times
Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?
Tak for alle indlæg, er blevet noget klogere på gearkasser.
2018 VW Passat B8 2,0 TDI Highline Premium (Min)
2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov )
2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov )