Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
Juhler
Nyt medlem
Indlæg: 272
Tilmeldt: 10. feb 2013, 15:57
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 125 times
Been thanked: 43 times

Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af Juhler » 16. dec 2022, 19:17

Skal have lavet 180.000 km service på min passat efter nytår.

Er det korrekt at den først skal have skiftet dsg olie ved 240.000 når den har fået skiftet ved 120.000? Troede egentlig det var for hver 60.000 km.

Bilen kører primært lange tur med 100 km hver vej et par gange om ugen, og lige korte der i mellem.

Går ud fra det er DQ381 da den har 7 gear.
Billede 2018 VW Passat B8 2,0 TDI Highline Premium (Min)
Billede 2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
Billede 1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov :-))

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af HansH » 16. dec 2022, 19:18

Juhler skrev:
16. dec 2022, 19:17
Er det korrekt at den først skal have skiftet dsg olie ved 240.000 når den har fået skiftet ved 120.000?
^^^^ this.
These users thanked the author HansH for the post:
Juhler
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Juhler
Nyt medlem
Indlæg: 272
Tilmeldt: 10. feb 2013, 15:57
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 125 times
Been thanked: 43 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af Juhler » 16. dec 2022, 19:24

Super. Så bliver servicet da lidt billigere. :mrgreen:
Billede 2018 VW Passat B8 2,0 TDI Highline Premium (Min)
Billede 2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
Billede 1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov :-))

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af Nicklossi » 17. dec 2022, 09:26

Jeg ville altid skifte ved 60.000km, bare for at være god ved bilen og være på den sikre side.

Det hjælper selvfølgelig på prisen, at man kan gøre det selv 😊
These users thanked the author Nicklossi for the post:
Juhler

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af i-s » 17. dec 2022, 11:42

Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie.
VW foreskriver at filteret ikke skal skiftes på en DQ381, men det gjorde jeg alligevel. Jeg fortrød det faktisk, for der var INTET snavs i filteret overhovedet. Det filter jeg pillede ud så ud som nyt. Så umiddelbart tænker jeg filter skift for hver 240.000 km er fint nok og olieskift for hver 60.000 km på en DQ381 er overkill.
These users thanked the author i-s for the post:
Juhler
/Søren.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af Nicklossi » 17. dec 2022, 13:58

i-s skrev:
17. dec 2022, 11:42
Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie.
VW foreskriver at filteret ikke skal skiftes på en DQ381, men det gjorde jeg alligevel. Jeg fortrød det faktisk, for der var INTET snavs i filteret overhovedet. Det filter jeg pillede ud så ud som nyt. Så umiddelbart tænker jeg filter skift for hver 240.000 km er fint nok og olieskift for hver 60.000 km på en DQ381 er overkill.
Olien i en gearkasse bliver ikke beskidt, da der ikke er noget til at forurene det - andet end eventuelle spåner, men så er der noget galt.

Men oliens additiver bliver nedbrudt, og så mister olien sin bæreevne. Det er især vigtigt på gearolie.

På store marine gearkasser skifter man nærmest aldrig olien, men man tager en olieprøve, og så efterfylder man med nye additiver.

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af Tor Morrison » 17. dec 2022, 14:13

Nicklossi skrev:
17. dec 2022, 13:58
i-s skrev:
17. dec 2022, 11:42
Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie.
VW foreskriver at filteret ikke skal skiftes på en DQ381, men det gjorde jeg alligevel. Jeg fortrød det faktisk, for der var INTET snavs i filteret overhovedet. Det filter jeg pillede ud så ud som nyt. Så umiddelbart tænker jeg filter skift for hver 240.000 km er fint nok og olieskift for hver 60.000 km på en DQ381 er overkill.
Olien i en gearkasse bliver ikke beskidt, da der ikke er noget til at forurene det - andet end eventuelle spåner, men så er der noget galt.

Men oliens additiver bliver nedbrudt, og så mister olien sin bæreevne. Det er især vigtigt på gearolie.

På store marine gearkasser skifter man nærmest aldrig olien, men man tager en olieprøve, og så efterfylder man med nye additiver.
Koblingerne er i samme olie som gearkassen så de kan godt forurene olien.
These users thanked the author Tor Morrison for the post (total 2):
i-sNicklossi
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af i-s » 17. dec 2022, 14:39

Tor Morrison skrev:
17. dec 2022, 14:13
Nicklossi skrev:
17. dec 2022, 13:58
i-s skrev:
17. dec 2022, 11:42
Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie.
VW foreskriver at filteret ikke skal skiftes på en DQ381, men det gjorde jeg alligevel. Jeg fortrød det faktisk, for der var INTET snavs i filteret overhovedet. Det filter jeg pillede ud så ud som nyt. Så umiddelbart tænker jeg filter skift for hver 240.000 km er fint nok og olieskift for hver 60.000 km på en DQ381 er overkill.
Olien i en gearkasse bliver ikke beskidt, da der ikke er noget til at forurene det - andet end eventuelle spåner, men så er der noget galt.

Men oliens additiver bliver nedbrudt, og så mister olien sin bæreevne. Det er især vigtigt på gearolie.

På store marine gearkasser skifter man nærmest aldrig olien, men man tager en olieprøve, og så efterfylder man med nye additiver.
Koblingerne er i samme olie som gearkassen så de kan godt forurene olien.
Præcis. Derfor er der 2 olie kredse i DQ381, hvor DQ250 har et. Det gør at det kun er filtreret olie der løber gennem mechatronic'en, hvilket så medfører skifteintervallet kan hæves til 120.000 km.
På de DQ250'er jeg har skiftet på plejer man at kunne se det er blevet mørkere, sandsynligvis fra koblingerne.
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af HansH » 17. dec 2022, 14:40

Tor Morrison skrev:
17. dec 2022, 14:13
Koblingerne er i samme olie som gearkassen så de kan godt forurene olien.
Hmm.. er det ikke ėn af forskellene på DQ250 og DQ381... at 381 har separate oliesumpe til hh.vis kobling og mechatronic ... hvor der kun er en fælles på 250, og som derfor lider af den problematik du er inde på ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af Nicklossi » 17. dec 2022, 17:00

Tor Morrison skrev:
17. dec 2022, 14:13
Nicklossi skrev:
17. dec 2022, 13:58
i-s skrev:
17. dec 2022, 11:42
Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie.
VW foreskriver at filteret ikke skal skiftes på en DQ381, men det gjorde jeg alligevel. Jeg fortrød det faktisk, for der var INTET snavs i filteret overhovedet. Det filter jeg pillede ud så ud som nyt. Så umiddelbart tænker jeg filter skift for hver 240.000 km er fint nok og olieskift for hver 60.000 km på en DQ381 er overkill.
Olien i en gearkasse bliver ikke beskidt, da der ikke er noget til at forurene det - andet end eventuelle spåner, men så er der noget galt.

Men oliens additiver bliver nedbrudt, og så mister olien sin bæreevne. Det er især vigtigt på gearolie.

På store marine gearkasser skifter man nærmest aldrig olien, men man tager en olieprøve, og så efterfylder man med nye additiver.
Koblingerne er i samme olie som gearkassen så de kan godt forurene olien.
God pointe 😉

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af Tor Morrison » 17. dec 2022, 17:45

HansH skrev:
17. dec 2022, 14:40
Tor Morrison skrev:
17. dec 2022, 14:13
Koblingerne er i samme olie som gearkassen så de kan godt forurene olien.
Hmm.. er det ikke ėn af forskellene på DQ250 og DQ381... at 381 har separate oliesumpe til hh.vis kobling og mechatronic ... hvor der kun er en fælles på 250, og som derfor lider af den problematik du er inde på ?
Koblingerne kører i samme olie som gearkassen. Det har ikke noget med mechatronic'en at gøre.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af HansH » 17. dec 2022, 18:29

Tor Morrison skrev:
17. dec 2022, 17:45
Koblingerne kører i samme olie som gearkassen. Det har ikke noget med mechatronic'en at gøre.
Snakker du nu DQ250 eller DQ381 ... eller både/og ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af Tor Morrison » 17. dec 2022, 18:47

HansH skrev:
17. dec 2022, 18:29
Tor Morrison skrev:
17. dec 2022, 17:45
Koblingerne kører i samme olie som gearkassen. Det har ikke noget med mechatronic'en at gøre.
Snakker du nu DQ250 eller DQ381 ... eller både/og ?
Koblingerne i DQ250 og DQ381 kører i samme olie som gearkassen.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af HansH » 17. dec 2022, 19:07

Tor Morrison skrev:
17. dec 2022, 18:47
HansH skrev:
17. dec 2022, 18:29
Tor Morrison skrev:
17. dec 2022, 17:45
Koblingerne kører i samme olie som gearkassen. Det har ikke noget med mechatronic'en at gøre.
Snakker du nu DQ250 eller DQ381 ... eller både/og ?
Koblingerne i DQ250 og DQ381 kører i samme olie som gearkassen.
Okay.

Min forståelse af DQ250-problematikken var (er), at det materiale der slides af koblingerne, sætter sig i de ventiler der aktueres af MT'en ..... og så dør ventilerne.
Med andre ord, kontakt mellem den olie koblingerne opererer i, og ventilerne der er en del af MTen.

Hvor hopper min kæde af ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af kGlerup » 18. dec 2022, 07:33

HansH skrev: Min forståelse af DQ250-problematikken var (er), at det materiale der slides af koblingerne, sætter sig i de ventiler der aktueres af MT'en ..... og så dør ventilerne.
Med andre ord, kontakt mellem den olie koblingerne opererer i, og ventilerne der er en del af MTen.

Hvor hopper min kæde af ?
Koblinger og gear kører i samme olie på dem begge.
På DQ381 har MT sin egen olie, ligesom DQ200. Så MT får ikke skidt fra koblingerne ind i systemet på DQ381.
Olien skal dog stadig skiftes, netop pga slidrester fra koblinger.
Sådan har jeg forstået forskellen.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af HansH » 18. dec 2022, 08:37

kGlerup skrev:
18. dec 2022, 07:33
HansH skrev: Min forståelse af DQ250-problematikken var (er), at det materiale der slides af koblingerne, sætter sig i de ventiler der aktueres af MT'en ..... og så dør ventilerne.
Med andre ord, kontakt mellem den olie koblingerne opererer i, og ventilerne der er en del af MTen.

Hvor hopper min kæde af ?
Koblinger og gear kører i samme olie på dem begge.
På DQ381 har MT sin egen olie, ligesom DQ200. Så MT får ikke skidt fra koblingerne ind i systemet på DQ381.
Olien skal dog stadig skiftes, netop pga slidrester fra koblinger.
Sådan har jeg forstået forskellen.
Dvs dét du siger er, at på en DQ250 deler koblinger, gear OG mechatronic samme olie.

Mens på en DQ381 er det adskilt i 2 - koblinger+gear ..... og mechatronic.

Korrekt ?

For det er jo lige præcis sådan jeg fremlagde det ..... og som Tor så "skød ned" :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kim B Olesen
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 17. aug 2013, 17:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af Kim B Olesen » 18. dec 2022, 08:39

Ja der er jeg godt nok heller ikke helt med, der er dobbelt så langt skifteinterval på dq381 i forhold til dq250 og det er der ingen problemer i 🤔 men i dq250 er olien og filter beskidt - men ikke beskidt på dq381 🤔🤷🏼‍♂️😬
Der må sgu da være en eller anden ret stor forskel 🤷🏼‍♂️😂😂

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af HansH » 18. dec 2022, 08:50

Herunder udsnit fra SSP 308 som dækker 02E (DQ250) gearkassen.

Er vi ikke enige om, at de 7,2L olie bruges til ALT i den gearkasse .. inkl. mechatronic'en ?

Snap7.jpg
Snap7.jpg (69.59 KiB) Vist 975 gange
Vedhæftede filer
SSP_308_DSG6_02E.pdf
(1.97 MiB) Downloadet 30 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af kGlerup » 18. dec 2022, 09:01

HansH skrev:Dvs dét du siger er, at på en DQ250 deler koblinger, gear OG mechatronic samme olie.

Mens på en DQ381 er det adskilt i 2 - koblinger+gear ..... og mechatronic.

Korrekt ?
Ja, det er min forståelse.
DQ250 "lider" af slidrester fra koblinger i MT, modsat DQ381.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af kGlerup » 18. dec 2022, 09:02

HansH skrev:Er vi ikke enige om, at de 7,2L olie bruges til ALT i den gearkasse .. inkl. mechatronic'en ?
Jo, helt enige.
These users thanked the author kGlerup for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af HansH » 18. dec 2022, 09:17

kGlerup skrev:
18. dec 2022, 09:01
HansH skrev:Dvs dét du siger er, at på en DQ250 deler koblinger, gear OG mechatronic samme olie.

Mens på en DQ381 er det adskilt i 2 - koblinger+gear ..... og mechatronic.

Korrekt ?
Ja, det er min forståelse.
DQ250 "lider" af slidrester fra koblinger i MT, modsat DQ381.
Præcis. Godt - vi er enige om konstruktionen.
Men så......

@Tor Morrison du skriver, at det ingenting har at gøre med mechatronic'en. Min påstand er, at det har alt at gøre med mehatronic'en. Det er den der kan dø på en DQ250, netop pga slidmateriale fra koblingerne sætter sig i ventilerne. Derfor er det så vigtigt at overholde olieskifteinterval på den kasse. Og derfor er en DQ381 en bedre konstruktion, da MT'en har sin egen olie ... og altså ikke kommer i kontakt med slidrester fra koblingerne.

@i-s - du skriver "Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie."
Hvis vi er enige om, at på en DQ381 kører koblingerne også i en olie du har skiftet, så er det i hvert fald ikke pga konstruktionsforskel at din olie så ny ud efter 120.000km. Så kan det kun være fordi der ikke er slidt så meget af koblingerne. For umiddelbart skulle den olie indeholde de samme rester fra koblingerne, som en DQ250.

Men ret mig gerne hvor jeg tager fejl, så jeg kan få korrigeret den interne harddisk, hvis den indeholder forkert info :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af Tor Morrison » 18. dec 2022, 11:57

HansH skrev:
18. dec 2022, 08:37
kGlerup skrev:
18. dec 2022, 07:33
HansH skrev: Min forståelse af DQ250-problematikken var (er), at det materiale der slides af koblingerne, sætter sig i de ventiler der aktueres af MT'en ..... og så dør ventilerne.
Med andre ord, kontakt mellem den olie koblingerne opererer i, og ventilerne der er en del af MTen.

Hvor hopper min kæde af ?
Koblinger og gear kører i samme olie på dem begge.
På DQ381 har MT sin egen olie, ligesom DQ200. Så MT får ikke skidt fra koblingerne ind i systemet på DQ381.
Olien skal dog stadig skiftes, netop pga slidrester fra koblinger.
Sådan har jeg forstået forskellen.
Dvs dét du siger er, at på en DQ250 deler koblinger, gear OG mechatronic samme olie.

Mens på en DQ381 er det adskilt i 2 - koblinger+gear ..... og mechatronic.

Korrekt ?

For det er jo lige præcis sådan jeg fremlagde det ..... og som Tor så "skød ned" :)
Du har nok misforstået mig kan jeg se. Du skriver det samme som mig. Det du her kalder gear kalder jeg gearkasse. Som vi begge skriver så har gear(kasse) og koblinger samme olie på en DQ381. Nicklossi skrev at gearolien ikke blev særlig beskidt da der ikke var noget til at forurene den og så påpegede jeg at koblingerne også forurener gearkassens olie. Det betyder ikke mechatronic'en får den forurening.

Mht. mechatronic'ens olie på en DQ381, så mener jeg mechatronic'en får samme olie som gearkasse og koblinger. Den er bare filtreret. Her er en video med olieskift. De tømmer både gearkasse og mechatronic og fylder kun en olie på.

These users thanked the author Tor Morrison for the post:
HansH
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af i-s » 18. dec 2022, 12:48

HansH skrev:
18. dec 2022, 09:17
@i-s - du skriver "Da jeg skiftede på min ved 120.000 km (første skift), der var det som jeg tappede af stort set lige så klart som det nye olie."
Hvis vi er enige om, at på en DQ381 kører koblingerne også i en olie du har skiftet, så er det i hvert fald ikke pga konstruktionsforskel at din olie så ny ud efter 120.000km. Så kan det kun være fordi der ikke er slidt så meget af koblingerne. For umiddelbart skulle den olie indeholde de samme rester fra koblingerne, som en DQ250.

Men ret mig gerne hvor jeg tager fejl, så jeg kan få korrigeret den interne harddisk, hvis den indeholder forkert info :)
Helt enig.
Jeg havde også forventet noget der var mere tilsmudset end et DQ250 60.000 km olieskift. Men til min overraskelse var det omvendt. Om det så er fordi koblingerne er lavet af en andet materiale eller det måske bare er mit kørselsmønster skal jeg ikke kunne sige
These users thanked the author i-s for the post:
HansH
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af i-s » 18. dec 2022, 12:54

Tor Morrison skrev:
18. dec 2022, 11:57
Mht. mechatronic'ens olie på en DQ381, så mener jeg mechatronic'en får samme olie som gearkasse og koblinger. Den er bare filtreret. Her er en video med olieskift. De tømmer både gearkasse og mechatronic og fylder kun en olie på.
Helt enig. I DQ381 fylder man mechatronicen med olie og når gearet ikke kører rundt og dermed den mekaniske oliepumpe stopper, så tager en elektrisk oliepumpe over, så olie fra koblingere ikke løber tilbage i mechatronic'en. En DQ250 har kun mekanisk oliepumpe.
ssp.png
ssp.png (260.17 KiB) Vist 911 gange
These users thanked the author i-s for the post (total 3):
Tor MorrisonHansHkGlerup
/Søren.

Brugeravatar
Juhler
Nyt medlem
Indlæg: 272
Tilmeldt: 10. feb 2013, 15:57
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 125 times
Been thanked: 43 times

Re: Passat B8 2,0 TDi dsg7 olieskift?

Indlæg af Juhler » 20. dec 2022, 08:33

Tak for alle indlæg, er blevet noget klogere på gearkasser. :)
Billede 2018 VW Passat B8 2,0 TDI Highline Premium (Min)
Billede 2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
Billede 1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov :-))

Besvar

Tilbage til "Transmission"