DSG DQ200 overload Nm sikring ?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 3. aug 2021, 15:48
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Hej.
Er det nogen om en DQ200 med max bealstning på 250nm har en slags overload sikring ? Jeg mener hvis man chiptuner bilens motor og får for meget Nm ifht hvad gearkassen kan tåle om så den ville have en sikring som vil slå fra når man f eks belastede gearkassen ved at give fuld gas og max Nm ?
På forhånd tak
Er det nogen om en DQ200 med max bealstning på 250nm har en slags overload sikring ? Jeg mener hvis man chiptuner bilens motor og får for meget Nm ifht hvad gearkassen kan tåle om så den ville have en sikring som vil slå fra når man f eks belastede gearkassen ved at give fuld gas og max Nm ?
På forhånd tak
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 372
- Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 27 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Ingen sikring - jeg tænker bare den gnasker løs på koblingerne……
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Der er en sikring, men ikke en fysisk. Sikringen ligger i softwaren i form af momentbegrænsning.Lkmlkm8383 skrev: ↑20. maj 2023, 08:17Hej.
Er det nogen om en DQ200 med max bealstning på 250nm har en slags overload sikring ? Jeg mener hvis man chiptuner bilens motor og får for meget Nm ifht hvad gearkassen kan tåle om så den ville have en sikring som vil slå fra når man f eks belastede gearkassen ved at give fuld gas og max Nm ?
På forhånd tak
Dvs hvis du får chippet bilen, så dens ydelse kommer op på/over den begrænsning, så kan din tuner hæve den momentbegrænsning når han laver chipningen.
Om det så er særlig tilrådeligt at gå meget over de 250Nm den standard er rated til ...... det er nok et spørgsmål.
Det er ikke den mest oplagte gearkasse at overbelaste.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 3. aug 2021, 15:48
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
HansH skrev: ↑20. maj 2023, 08:23Der er en sikring, men ikke en fysisk. Sikringen ligger i softwaren i form af momentbegrænsning.Lkmlkm8383 skrev: ↑20. maj 2023, 08:17Hej.
Er det nogen om en DQ200 med max bealstning på 250nm har en slags overload sikring ? Jeg mener hvis man chiptuner bilens motor og får for meget Nm ifht hvad gearkassen kan tåle om så den ville have en sikring som vil slå fra når man f eks belastede gearkassen ved at give fuld gas og max Nm ?
På forhånd tak
Dvs hvis du får chippet bilen, så dens ydelse kommer op på/over den begrænsning, så kan din tuner hæve den momentbegrænsning når han laver chipningen.
Om det så er særlig tilrådeligt at gå meget over de 250Nm den standard er rated til ...... det er nok et spørgsmål.
Det er ikke den mest oplagte gearkasse at overbelaste.
Hej Hans
Hvad sker det så hvis man ikke optimerer gearkassen også bare øger til godt over 250nm ? Vil den så f eks ramme en begrænser og måske låse sig fast og ikke skifte gear fordi begrænseren blokkere for det ?
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6584
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 924 times
- Kontakt:
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Ja, sådan mener jeg det er.Lkmlkm8383 skrev: ↑20. maj 2023, 08:42Hvad sker det så hvis man ikke optimerer gearkassen også bare øger til godt over 250nm ? Vil den så f eks ramme en begrænser og måske låse sig fast og ikke skifte gear fordi begrænseren blokkere for det ?
/Søren.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Jeg har ikke selv prøvet det i praksis, så kan ikke svare endegyldigt på det.Lkmlkm8383 skrev: ↑20. maj 2023, 08:42Hvad sker det så hvis man ikke optimerer gearkassen også bare øger til godt over 250nm ? Vil den så f eks ramme en begrænser og måske låse sig fast og ikke skifte gear fordi begrænseren blokkere for det ?
Mit bedste bud vil være, at gearkassens motorstyring sender et til signal til motorstyringen om at skrue ned for blusset.
Dvs svarende til at du midt i en acceleration letter lidt på speederen.
Normalt vil den manøvre medføre at en DSG-gearkasse skifter et gear op. Måske to, hvis omdr. er høje nok... og der er flere gear.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5596
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 375 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Der er flere eksempler herinde på biler, hvor motoren er øget til over 300 Nm uden at optimere gearkassens software. Det æder koblingerne.
Hvis koblingstrykket øges (via positions sensor) kan DQ200 holde til ca 350 Nm med standard koblinger... hvis tuneren ved hvad han laver.
Uanset om motoren er tunet eller ej, bør man altid køre bilen blidt indtil motor og drivlinje er varm. Det er ekstra vigtigt på DQ200, da den har tørkoblinger.
Med TVS Stage 4 software (og tilhørende opgraderinger), skriver de at den kan holde til op mod 500 Nm.
Hvis koblingstrykket øges (via positions sensor) kan DQ200 holde til ca 350 Nm med standard koblinger... hvis tuneren ved hvad han laver.
Uanset om motoren er tunet eller ej, bør man altid køre bilen blidt indtil motor og drivlinje er varm. Det er ekstra vigtigt på DQ200, da den har tørkoblinger.
Med TVS Stage 4 software (og tilhørende opgraderinger), skriver de at den kan holde til op mod 500 Nm.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
@GranTurismo -
Vil det sige at der ikke er samme sw-mæssige "sikring" i en DQ200 som i en DQ250 ?
Jeg er sikker på at DQ250 har det.
Vil det sige at der ikke er samme sw-mæssige "sikring" i en DQ200 som i en DQ250 ?
Jeg er sikker på at DQ250 har det.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5596
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 375 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Jeg ved ikke om den har moment begrænser, Hans. I så fald virker det ikke efter hensigten.
Der er flere herinde, som har slidt koblinger ned ved motortuning. Jeg mener endda at kunne huske en bruger, som har gjort det på 2 biler...
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- HansH
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Okay. Fair nok.GranTurismo skrev: ↑20. maj 2023, 13:35Jeg ved ikke om den har moment begrænser, Hans. I så fald virker det ikke efter hensigten.
Jeg skal også indrømme, at jeg ikke ved med sikkerhed om den har.
Jeg antog at den har, ud fra min viden om at softwaren i DQ250 har denne form for begrænser indbygget.
Såå... tja..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 71
- Tilmeldt: 10. feb 2013, 13:23
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 0
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Jeg ved det ikke, men jeg tvivler på at der er en egentlig moment-måling, da det ikke er enkelt at måle moment præcist. Jeg har også svært ved at se hvad formålet skulle være når enhver motor kan momentbegrænses via motorstyring. Hvor er du stødt på info om en momentmåling i DQ200/250?HansH skrev: ↑20. maj 2023, 13:39Okay. Fair nok.GranTurismo skrev: ↑20. maj 2023, 13:35Jeg ved ikke om den har moment begrænser, Hans. I så fald virker det ikke efter hensigten.
Jeg skal også indrømme, at jeg ikke ved med sikkerhed om den har.
Jeg antog at den har, ud fra min viden om at softwaren i DQ250 har denne form for begrænser indbygget.
Såå... tja..
Opel Corsa-E 50kWh 2020
VW Passat 1,5 tsi - 2020
VW Passat 1,5 tsi - 2020
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Jeg har det fra Thomas Landberg.
Han chippede min Passat med DQ250, og i den forbindelse nævnte han at den har en momentbegrænsningen på ca 400Nm.
Den skulle således også øges/fjernes for at få fuldt udbytte af optimeringen.
Jeg havde PolarFIS i bilen, og et af de tal den kan rapportere er aktuelt antal Nm motoren leverer.
Inden DSGMOD stoppede den ved 400.
Efter DSGMOD, hvor momentbegrænsning blev fjernet (/øget, ved det ikke), fortsatte den op til de 450 som bilen havde efter optimeringen.
Så tallene understøttede Thomas' forklaring.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5596
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 375 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Jeg tjekkede lige på TVS og der står, de øger torque limiter fra Stage 1 og op. Så den må have det.. Men som sagt så er der flere herinde, som har fået ædt koblingerne alligevel.
https://tvsengineering.com/en/dsg-gearbox/dq200/
(tryk på performance options)
https://tvsengineering.com/en/dsg-gearbox/dq200/
(tryk på performance options)
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- HansH
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Fedt.GranTurismo skrev: ↑20. maj 2023, 14:02Jeg tjekkede lige på TVS og der står, de øger torque limiter, så den må have det.. Men som sagt så er der flere herinde, som har fået ædt koblingerne alligevel.
Men ... Ædt koblingerne .... "alligevel" ?
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med "alligevel" i denne kontekst.
"Alligevel" ville jeg sige, hvis jeg mente at når man øger/fjerner momentbegrænsning, så burde koblingerne kunne holde.
Mekanikken kan holde til dét den kan ... hverken mere eller mindre. Den bliver ikke mere holdbar af at man fjerner den sikring der er sat foran.
Eller mener du at koblinger er blevet ædt - selv med standard momentbegrænsning i softwaren ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5596
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 375 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Ja lige præcis.
Fx 1,4/1,5 TSI og 1,6 TDI kommer altid over de 250 Nm ved tuning, da de har 250 som standard.
Så at få tunet disse uden at få optimeret DSG-software, er at lege med ilden - selvom der er en torque limiter i DSG-softwaren.
Om det skyldes at ECU og TCU ikke kommunikerer korrekt efter tuning, tør jeg ikke påstå. Men det kunne være en forklaring.
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- HansH
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5596
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 375 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Jeg ved ikke hvor den data om moment, som TCU modtager, kommer fra. Jeg tænker at det måske bliver beregnet ud fra den effekt, som ECU formoder at motoren yder. I så fald stiller det jo et krav om at disse registre i ECU er blevet opdateret i forbindelse med tuningen. Hvis ECU tror motoren yder den samme effekt som standard, vil der jo ikke nå data frem til TCU, som vil aktivere momentbegrænsningen.
Jeg ved ikke om det forholder sig sådan. Der skal vi nok have en ekspert på banen...
Jeg ved ikke om det forholder sig sådan. Der skal vi nok have en ekspert på banen...
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- HansH
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: DSG DQ200 overload Nm sikring ?
Det synes jeg er en god betragtningGranTurismo skrev: ↑20. maj 2023, 14:42Jeg ved ikke hvor den data om moment, som TCU modtager, kommer fra. Jeg tænker at det måske bliver beregnet ud fra den effekt, som ECU formoder at motoren yder. I så fald stiller det jo et krav om at disse registre i ECU er blevet opdateret i forbindelse med tuningen. Hvis ECU tror motoren yder den samme effekt som standard, vil der jo ikke nå data frem til TCU, som vil aktivere momentbegrænsningen.
Jeg ved ikke om det forholder sig sådan. Der skal vi nok have en ekspert på banen...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813