Har lige tilføjet i din overskrift at det er en Kodiaq der er tale om.
Nysgerrigt spørgsmål:
Hvordan klarer du dig udenom de lige gear når du skal op i fart .. kører du i manuel og springer selv over ?
Kan bilen køre i D og så bare selv finde udenom 2-4-6 .. ?
Da jeg var chafut, var det en stående regel at man altid skulle forsøge at humpe hjem med stumperne, hvis det på nogen måde kunne lade sig gøre. Kunne det holdes sammen med tyggegummi og kabelstrips til man kom til Padborg - så gjorde man det.
Simpelt hen fordi det var nemmere (kommunikation, afstand mm), billigere, og mere bekvemt at få problemerne udredt og afhjulpet på sin hjemmebase, fremfor et eller andet sted i Langtbortistan.
Når du spørger om det er forsvarligt at køre hjem, så kan der jo ligge forskellige betydninger i "forsvarligt";
1) kan du ødelægge "mere" på bilen ved at køre videre med fejlen
2) kan du være til fare for dig selv og andre ved at køre med fejlen
ad 1) Jeg mener ikke du kan ødelægge mere ved at køre videre med det. Den melder fejl på en positionssensor på kobling 2, og det er derfor du ikke har gearene 2-4-6-R. Hvis du bare kan komme fremad i de andre gear, ser jeg ingen risiko for at ødelægge noget ved det.
ad 2) som tvartou skriver - du kunne potentielt havne i en situation hvor du er tvunget til at bakke, og så kan du være til hinder for andre / trafikken .. whatever.
Jeg vil mene, at hvis du tænker dig godt om hver gang I er nødt til at køre ind på en rasteplads / tank, og aldrig kører tæt op bag noget som du potentielt ville skulle bakke væk fra, så bør det kunne gå.
En Kodiaq er en stor, tung bil. Ved ikke hvor mange personer I er afsted ? Men hvis du har noget manpower i bilen, så kan du altid sætte den i N og så sende et indsatshold ud og skubbe ...
Det værste der kan ske er vel, at elektronikken giver helt op og bilen går i nødprogram .. så I ender i nødsporet og må have vejhjælp ud.
Det er den gambling man må tage. Hvis din gambling går hjem, så når du i det mindste nord for Hamburg, hvor dansk vejhjælp må komme ned og hente dig.
Jeg ville køre hjem med det.