Hej
Jeg har en Skoda Yeti 1,6 TDi 105 Ambition GreenLine, leveret oktober 2012.
Den har et problem som jeg kan se i diverse fora, på nettet ikke er helt ukendt. Men det ser det, ud til at løsningen er.
Problemet som jeg kan beskrive det, er at bilen under acceleration til og med 4 gear er helt ok. Men ved acceleration i femte gear fremkommer der en metallisk raslen/klevren. Den fremkommer kun når speederen aktiveres, og kun når bilen skal trække. Når jeg eksempelvis kører 80 kmt. Kan jeg ikke hører noget raslen, men træder jeg på speederen fremkommer der en metallisk klevren/raslen. Når jeg så igen holder den fast på en bestemt fart er der ikke noget at høre.
Jeg indbragte min bil til Skoda i Nørresundby, hvor jeg også havde købt bilen. De kunne godt høre problemet og deres løsning var at skifte gearkassen, da de havde fundet metalspåner i gearolien.
Jeg så efterfølgende ved selvsyn de fejl som man mente var årsag til den metalliske lyd ved diverse tandhjul i gearkassen.
Alt i alt gjorde værkstedet et fint stykke arbejde hurtigt. De havde bilen i 2 en halv dag. 13/3-15/3 2013
Jeg blev ved afhentning af min bil oplyst at der stadig var en lille snert af lyden der endnu. Og at det var dyserne i min dieselmotor der ved overgangen til femte gear skulle arbejde noget mere og det gjorde at dyserne klevrede lidt. Det kunne der ikke gøres noget ved.
Da jeg kørte hjem kunne jeg konstatere at lyden var der ligeså meget som før, jeg kunne med min bedste vilje ikke høre den helt store forskel.
Jeg er lidt i vildrede om hvad jeg nu skal gøre. Det er muligt at det skal lyde sådan og ikke har nogen betydning, eks, kortere levetid af noget teknik. Eller at jeg ikke skal være nervøs for at det er noget som bliver værre end det er nu. Jeg kører med campingvogn og er derfor også lidt spændt på om der vil være nogle problemer når motoren bliver belastet noget mere.
Nogen her som har et bud på problemet, inden jeg drager videre med sagen.
Alle gode bud modtages.
Mvh Petersen
2012 Skoda Yeti 1,6 TDi 105 klevrer/rasler med metalisk lyd i femte gear
-
Sorensommer
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1,6 TDi 105 klevrer/rasler med metalisk lyd i femte gear
Hej.
Ved godt det ikke er samme motor og gearkasse, men jeg har lige købt en fabia 1.9 tdi 2006, som gør præcis det samme...normal i de første 4 gear når jeg så rammer 5 rasler, den også som om der var slør et eller andet sted....også kun når jeg trækker / acc.
Jeg var også retur til forhandlerne med den som også kunne høre det...de skiftede første alle lejer i gearkassen, uden resultat. Derefter 5 gears tandhjul igen uden resultat, og til sidst satte de en helt anden gearkasse på, og igen uden resultat. Nu har de opgivet, men intet har hjulpet.
Pt er jeg ved at høre hvad forhandlerne vil gi bilen igen, for det her gider jeg IKKE
Ved godt det ikke er samme motor og gearkasse, men jeg har lige købt en fabia 1.9 tdi 2006, som gør præcis det samme...normal i de første 4 gear når jeg så rammer 5 rasler, den også som om der var slør et eller andet sted....også kun når jeg trækker / acc.
Jeg var også retur til forhandlerne med den som også kunne høre det...de skiftede første alle lejer i gearkassen, uden resultat. Derefter 5 gears tandhjul igen uden resultat, og til sidst satte de en helt anden gearkasse på, og igen uden resultat. Nu har de opgivet, men intet har hjulpet.
Pt er jeg ved at høre hvad forhandlerne vil gi bilen igen, for det her gider jeg IKKE
- Nautrup77
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Geografisk sted: Slagelse
Min Fabia 1,6 tdi også fra 2012 har nøjagtig samme problem.
I 5. gear ved 1400 rpm kommer der en underlig metallisk lyd, når jeg træder let på speederen eller slipper den let.
Samtidig har den også tendens til at ryste i motoren i 5. gear mellem 1300-1500 rpm (lige under 80 kmt)ved konstant kørsel.
Enormt irriterende, så jeg skal en tur forbi et andet værksted og høre deres mening, inden jeg kører hen til sælger.
I 5. gear ved 1400 rpm kommer der en underlig metallisk lyd, når jeg træder let på speederen eller slipper den let.
Samtidig har den også tendens til at ryste i motoren i 5. gear mellem 1300-1500 rpm (lige under 80 kmt)ved konstant kørsel.
Enormt irriterende, så jeg skal en tur forbi et andet værksted og høre deres mening, inden jeg kører hen til sælger.
2018: VW Golf Sportsvan 1,5 TSI DSG Comfortline (2018)
2015-2018: Det snakker vi ikke om
2013-2015: Skoda Fabia 1,6 tdi cr Elegance (2012)
2009-2013 VW Touran 2,0 Tdi Highline (2004), VAN/omb. 7 pers.
2006-2009 VW Polo 1,9 Tdi st.car. (1999)
2004-2006 VW Golf II 1,8 cl. (1987)
1999-2003 VW Polo Classic 1,9 sdi (1999)
1997-1999 VW Golf II 1,8 cl (1988)[/size]
2015-2018: Det snakker vi ikke om
2013-2015: Skoda Fabia 1,6 tdi cr Elegance (2012)
2009-2013 VW Touran 2,0 Tdi Highline (2004), VAN/omb. 7 pers.
2006-2009 VW Polo 1,9 Tdi st.car. (1999)
2004-2006 VW Golf II 1,8 cl. (1987)
1999-2003 VW Polo Classic 1,9 sdi (1999)
1997-1999 VW Golf II 1,8 cl (1988)[/size]
-
DennisT
- Medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 47 times
Det med at den ryster, bliver mindre med tiden. Vores gjorde det også meget i starten, men nu er det sjældent. Har kørt lige omkring 60.000 km nu.Nautrup77 skrev:Min Fabia 1,6 tdi også fra 2012 har nøjagtig samme problem.
-
Ruuune
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
Hej Folkens
Jeg har fuldstændig samme problem med raslen i 5. & 6. gear.
Er der nogen der har fået dette løst?
Jeg ville sætte pengene på gearkassen var problemet. Men med indledningen i dette indlæg, lyder det ikke lovende?
Jeg har fuldstændig samme problem med raslen i 5. & 6. gear.
Er der nogen der har fået dette løst?
Jeg ville sætte pengene på gearkassen var problemet. Men med indledningen i dette indlæg, lyder det ikke lovende?

- Mathiasen
- Medlem
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 215 times
- Been thanked: 197 times
Re: 2012 Skoda Yeti 1,6 TDi 105 klevrer/rasler med metalisk lyd i femte gear
Hvad med svinghjul?
Hvis I kører og sejtrækker i 5.gear med 1300 omdr er det i hvertfald ikke særligt godt for dualmass svinghjul.
Jeg har selv en 1,6tdi 5.gears fabia, og oplever ingen lyde, men synes ikke den kører særligt harmonisk i 5.gear ved 80 km/t. Jeg kører tit i 4. på landevejen. Lave omdrejninger sætter tingene lidt mere under pres.
Hvis I kører og sejtrækker i 5.gear med 1300 omdr er det i hvertfald ikke særligt godt for dualmass svinghjul.
Jeg har selv en 1,6tdi 5.gears fabia, og oplever ingen lyde, men synes ikke den kører særligt harmonisk i 5.gear ved 80 km/t. Jeg kører tit i 4. på landevejen. Lave omdrejninger sætter tingene lidt mere under pres.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010
-
Ruuune
- Helt nyt medlem
Re: 2012 Skoda Yeti 1,6 TDi 105 klevrer/rasler med metalisk lyd i femte gear
Der er ikke Dual Masse Svinghjul på min.
Jeg kan selvfølgelig lige supplere med at min er en Octavia 1,4 TSI fra 2017
Ikke helt uvæsentligt.
Men fuldstændig samme symptom som beskrevet i denne case
Jeg kan selvfølgelig lige supplere med at min er en Octavia 1,4 TSI fra 2017

Ikke helt uvæsentligt.
Men fuldstændig samme symptom som beskrevet i denne case