Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
martinta
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 820 times
Been thanked: 721 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 18. mar 2022, 13:03

HansH skrev:
18. mar 2022, 12:30
perw skrev:
18. mar 2022, 12:23
HansH skrev:
18. mar 2022, 12:02
Men tanken er jo, at du - uanset hvor og hvordan du får lavet bilen lovlig - skal hen i synshallen igen, og bevise dens duelighed.
Akkurat ligesom et normalt omsyn.
Det er synshallerne bare ikke gearet til.
Enig. Ikke som det er nu.

Men så er vi bare tilbage ved tidligere fremsat påstand i denne tråd ... at vores synsprocedure ikke er fulgt med tiden.
Hvilket jeg er helt enig i.
Der er indført masser af miljømæssige lovkrav de seneste .. hvad? 10-15 år? .. som synshallen ikke har grej til at kunne kontrollere.
Nu flytter man så den kontrol ud til færdselspolitiet, som teamer op med en stjernedyr undersøgelse hos en chiptuner for at kunne håndhæve loven.
Hmm..... er det vejen at gå ?

Når jeg siger "stjernedyr", så er det fordi jeg har (selvfølgelig ubekræftede) underretninger om at 2M-Teknik aka Scantune får over 12.000 pr. kontrol af ECU.
Den lader jeg lige stå her ...... 12.000 :!:

Jeg kan godt forstå at de har sadlet forretningen om til at kontrollere for myndighederne fremfor at chiptune.
Det er jo bedre end at trykke pengesedler.
Hvis det passer at 30% af den danske bilpark er chippet, og hvis ellers bare politiet sender nok "kunder" op til dem, så spår jeg at med det vækstpotentiale er 2M-Teknik børsnoteret inden der er gået et år :)
Hvis det er scantune, så er det vel en anelse dobbeltmoralsk.. laver de ikke stadig chiptuning for et godt ord?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13452
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3303 times
Been thanked: 4666 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 18. mar 2022, 13:12

martinta skrev:
18. mar 2022, 13:03
Hvis det er scantune, så er det vel en anelse dobbeltmoralsk.. laver de ikke stadig chiptuning for et godt ord?
Jeg skal ikke kunne sige det.
Som jeg skrev tidligere i tråden, så er selskabet 2M-Teknik på samme adresse, oprettet for et år siden.
Det er de samme folk.
Man kunne få den tanke at der ligger en interesse i at holde de forskellige dele af forretningen adskilt i separate juridiske entiteter.

Med +12.000 gode danske basseører pr. ECU, så er moral nok et tema man for længst er 100% afklaret omkring ;)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 227 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 18. mar 2022, 13:18

HansH skrev:
18. mar 2022, 12:30

Nu flytter man så den kontrol ud til færdselspolitiet, som teamer op med en stjernedyr undersøgelse hos en chiptuner for at kunne håndhæve loven.
Hmm..... er det vejen at gå ?

Min personlig holdning er, at jeg har intet tilovers for folk der chipper, slå egr fra, piller dpf ud. Der er en grund til at vi har indført nogle miljøkrav som biler skal overholde.

Men jeg synes også det er meget underligt at man sender ECU til enb tuner for at få ham til at udtale sig. For lige meget hvor dygtig en tuner er, så ved han jo ikke alt. Meget af informationerne er jo hemmelige og tunerne har jo kun fået deres viden ved at prøve sig frem. Så i sidst ende kan du ikke være sikker.

Hvis det endelig er at man vil kontrolerer ECU, så må det være producenten der kommer med en melding og det er noget der fixet med. Og efter hvad jeg har hørt så har Audi og mon ikke de andre producenter også har nogle centre der kan undersøge en ECU og hvor den er manipuleret. For man har jo hørt om folk, hvor garantien lige pludselig er bortfallet, fordi man kunne se at bilen var chippet.

Der er også en del af de biler man indimellem se, hvor man ikke er tvivl om at de skal fjernes fra gaden. Enten larmer de gevalting (med vilje), oser helt vildt hver gang man bare tænker på at røre ved gaspedalen etc.
These users thanked the author perw for the post:
Hurtigud

martinta
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 820 times
Been thanked: 721 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 18. mar 2022, 14:54

perw skrev:
18. mar 2022, 13:18
.....
Min personlig holdning er, at jeg har intet tilovers for folk der chipper, slå egr fra, piller dpf ud. Der er en grund til at vi har indført nogle miljøkrav som biler skal overholde.
Vil gerne slå fast, at jeg som sådan er enig, bilerne skal overholde de krav de er godkendt med.

Jeg skal heller ikke have bilen chippet for flere kræfter, men jeg har et ganske reelt problem med ACT som gør at jeg direkte frygter for holdbarheden af motoren i min bil, ligesom jeg på ingen måder kan tro på at den forurener mindre når den undskyld ordvalget voldtager de 2 stakkels cylindere som er tilbage.

Når en bil er godkendt til at må trække 1.900 kg, og kan gøre det, men teknologien ikke tager højde for det, så er det et problem. Og når VW's svar er "nååja, det er da et problem - tough cookies, du har købt den og betalt, så HAH! dit problem" så står man med en udfordring.

Så ja, det er ulovligt, men det er for mig væsentligt billigere at slå ACT fra end at skifte bilen ud med en anden, og forureningen må vel formodes at være præcist det samme som de 400.000 biler fra generationen der er ældre end vores som ikke har det.

Og nej, det skal ikke ses som en undskyldning. Bliver bilen taget for det, så er det stadig billigere at købe en ny ECU end at skifte bilen ud.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
HansHHallas

martinta
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 820 times
Been thanked: 721 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 18. mar 2022, 14:57

HansH skrev:
18. mar 2022, 13:12
martinta skrev:
18. mar 2022, 13:03
Hvis det er scantune, så er det vel en anelse dobbeltmoralsk.. laver de ikke stadig chiptuning for et godt ord?
Jeg skal ikke kunne sige det.
Som jeg skrev tidligere i tråden, så er selskabet 2M-Teknik på samme adresse, oprettet for et år siden.
Det er de samme folk.
Man kunne få den tanke at der ligger en interesse i at holde de forskellige dele af forretningen adskilt i separate juridiske entiteter.

Med +12.000 gode danske basseører pr. ECU, så er moral nok et tema man for længst er 100% afklaret omkring ;)
Genialt.. :lol:

"kom du bare herind, så får vi lige chippet den *trykker på knappen under bordet som tilkalder politiet* - yes, så er vi færdige, du skal lige betale her INDEN du forlader værkstedet."

*kunden kører ud hvor der står 2 betjente og et fejeblad*

"goddag unge mand, vi har en mistanke om at din bil er ulovlig, så vi beslaglægger den"

Bilen køres så til VW hvor de afmonterer motorstyring og kører tilbage til scantune.

win/win.

Han fik xxxx for chiptuning + 12.000,- fra politiet :lol:

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1371
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 121 times
Been thanked: 228 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af mojo » 18. mar 2022, 15:42

Du kan også køre til scantune og få dem til at føre den originale version tilbage eller klone en anden ecu, som de reklamerer med.
Jeg kan ikke helt forstå hvordan scantune er kommet så langt væk fra deres oprindelige form for virksomhed



Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13452
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3303 times
Been thanked: 4666 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 18. mar 2022, 15:47

mojo skrev:
18. mar 2022, 15:42
Jeg kan ikke helt forstå hvordan scantune er kommet så langt væk fra deres oprindelige form for virksomhed Billede
Det er en storstilet og veltilrettelagt plan. En 2-trins raket.

Siden år 2000 (hvor Scantune blev stiftet) har de selv været med til at skabe det nye marked. Gødet jorden.
Nu er det tid at parkere Scantune og bringe 2M-teknik på banen, og høste frugterne af de frø der er sået.
Som et byggefirma der også lever af nedrivning.

hehe.. :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
HallasMarx
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1371
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 121 times
Been thanked: 228 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af mojo » 18. mar 2022, 17:40

Det går såmænd længere tilbage.
Før scantune hed det biltek og der havde jeg også et par besøg af og til.
Der sad vi i bagagerummet af af bilen for at få den til at bide i rullerne
Så tog per et smut til Australien og kom tilbage og startede scantune.
Nu er sønnen Michael i firmaet.
Ellers et par rigtig rare gutter

MSB
Helt nyt medlem
Indlæg: 58
Tilmeldt: 10. jul 2017, 09:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af MSB » 18. mar 2022, 20:44

For at opsummere; Jeg har købt software der kan skifte mellem stage 1, stage 2 og original. Men fordi jeg har kørt med stage 1, så vil ECU altid være "modificeret", og så kan det være ligegyldigt om jeg kører den tilbage på standardprogram?
2007 VW Golf GTI
1979 Opel Kadett C

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1912
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 349 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af The Micktrix / Dk » 18. mar 2022, 21:28

perw skrev:
18. mar 2022, 13:18
HansH skrev:
18. mar 2022, 12:30

Nu flytter man så den kontrol ud til færdselspolitiet, som teamer op med en stjernedyr undersøgelse hos en chiptuner for at kunne håndhæve loven.
Hmm..... er det vejen at gå ?

Min personlig holdning er, at jeg har intet tilovers for folk der chipper, slå egr fra, piller dpf ud. Der er en grund til at vi har indført nogle miljøkrav som biler skal overholde.

Men jeg synes også det er meget underligt at man sender ECU til enb tuner for at få ham til at udtale sig. For lige meget hvor dygtig en tuner er, så ved han jo ikke alt. Meget af informationerne er jo hemmelige og tunerne har jo kun fået deres viden ved at prøve sig frem. Så i sidst ende kan du ikke være sikker.

Hvis det endelig er at man vil kontrolerer ECU, så må det være producenten der kommer med en melding og det er noget der fixet med. Og efter hvad jeg har hørt så har Audi og mon ikke de andre producenter også har nogle centre der kan undersøge en ECU og hvor den er manipuleret. For man har jo hørt om folk, hvor garantien lige pludselig er bortfallet, fordi man kunne se at bilen var chippet.

Der er også en del af de biler man indimellem se, hvor man ikke er tvivl om at de skal fjernes fra gaden. Enten larmer de gevalting (med vilje), oser helt vildt hver gang man bare tænker på at røre ved gaspedalen etc.
Ja det er en underlig vej de er gået.

Altså ved Mercedes (hvor jeg er) der kan vi jo sende data afsted og så få Mercedes i Tyskland til og se dem igennem.
Men det jo ikke en service som tilbydes og kun i forbindelse med fejl finding vi går den vej og det sjældent på nye biler.

Men det noget pjat at der skal en ny Ecu til. Det vil tag mig max 15 min. Så er den Ecu standart igen.
Så som det er nu, bare en penge maskine.

De er startet det forkerte sted. De skulle få synshallen op på nivo udstyrs mæssigt. Men det typisk dansk, sådan en halv løsning.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

perw
Medlem
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 227 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 18. mar 2022, 21:47

The Micktrix / Dk skrev:
18. mar 2022, 21:28
.

Men det noget pjat at der skal en ny Ecu til. Det vil tag mig max 15 min. Så er den Ecu standart igen.
Så som det er nu, bare en penge maskine.
Loven skriver jo at de kan konfiskerer det ulovlige. Så hvad vil du sætte tilbage til originalt? Ecu er konfiskeret.

Problemet er jo at det reeelt har været forbudt i mange år og der er ingen der har gjort noget ved det og nu ske det lige pludselig og så er der en del der kan komme i klemme.

Og så har en del markeringsfolk æret gode til at sælge den om optimering øko tuning. Jamen bilen forurener langt mindre efter den er tunet.

Jeg læser da tit omtolke der spørger om hvordan de skal forholde sig til at deres bil melder fejl i egr ventilen og den generelle holdning er jo, det kan klares for 1000 kr med egr off. Ingen grund til at få renset eller byttet egr ventilen. Det er der ingen der går op i.

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1912
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 349 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af The Micktrix / Dk » 18. mar 2022, 22:31

perw skrev:
18. mar 2022, 21:47
The Micktrix / Dk skrev:
18. mar 2022, 21:28
.

Men det noget pjat at der skal en ny Ecu til. Det vil tag mig max 15 min. Så er den Ecu standart igen.
Så som det er nu, bare en penge maskine.
Loven skriver jo at de kan konfiskerer det ulovlige. Så hvad vil du sætte tilbage til originalt? Ecu er konfiskeret.

Problemet er jo at det reeelt har været forbudt i mange år og der er ingen der har gjort noget ved det og nu ske det lige pludselig og så er der en del der kan komme i klemme.

Og så har en del markeringsfolk æret gode til at sælge den om optimering øko tuning. Jamen bilen forurener langt mindre efter den er tunet.

Jeg læser da tit omtolke der spørger om hvordan de skal forholde sig til at deres bil melder fejl i egr ventilen og den generelle holdning er jo, det kan klares for 1000 kr med egr off. Ingen grund til at få renset eller byttet egr ventilen. Det er der ingen der går op i.
Ja det jeg godt klar over loven siger, men det jo bare filen i den som er ulovlig. Den kan genskabes så nemt som ingen ting = ergo ingen grund til ny Ecu.

Om de sender den til Grønland eller hvor de sender den hen og bliver tjekket for ulovlig tunings fil. Er jo lige meget, den akn jo bare sendes tilbage til den Auto forhandler. Originalt program i og bum. Så kan den igen.

Der er da rigtig rigtig mange som koder Egr fra. Enten fordi det på visse bil modeller ikke holder og koster en arm og få lavet + den går i stykker igen og igen. Så ja et par 1000 kr og så den kører igen. Ja den ud leder nok for mange Nox osv. Men det en helt anden snak ;)
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

MSB
Helt nyt medlem
Indlæg: 58
Tilmeldt: 10. jul 2017, 09:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af MSB » 19. mar 2022, 07:32

Men er det kun dieselbiler de går efter?
2007 VW Golf GTI
1979 Opel Kadett C

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13452
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3303 times
Been thanked: 4666 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 19. mar 2022, 08:59

MSB skrev:
19. mar 2022, 07:32
Men er det kun dieselbiler de går efter?
Jeg kan ikke forestille mig at det skulle være begrænset til diesel.

Hvis de har taget opstilling ud for teknisk skole, så vil jeg gætte på at de fleste af de unge mænd der går der, har en benziner.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2174
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 56 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af JerrilD » 19. mar 2022, 10:45

MSB skrev:
19. mar 2022, 07:32
Men er det kun dieselbiler de går efter?
Nej ;)
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

MSB
Helt nyt medlem
Indlæg: 58
Tilmeldt: 10. jul 2017, 09:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af MSB » 19. mar 2022, 11:15

Men som jeg læser det, kan man ikke bare køre ned til VW eller en anden mekaniker og bede dem indlæse nyt originalt program? Hvad gør man så for at være på den sikre side? Køber ny ECU?
2007 VW Golf GTI
1979 Opel Kadett C

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13452
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3303 times
Been thanked: 4666 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 19. mar 2022, 12:24

MSB skrev:
19. mar 2022, 11:15
Men som jeg læser det, kan man ikke bare køre ned til VW eller en anden mekaniker og bede dem indlæse nyt originalt program? Hvad gør man så for at være på den sikre side? Køber ny ECU?
Mener du for at gardere dig på forhånd, inden du skulle blive taget til kontrol ?

Eller mener du hvis du først er blevet stoppet af politiet, og de har beslaglagt din bil og sendt den til kontrol hos aut værksted ?

Venligst uddyb dit scenarie :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5608
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 333 times
Been thanked: 376 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af GranTurismo » 19. mar 2022, 12:38

MSB skrev:
19. mar 2022, 07:32
Men er det kun dieselbiler de går efter?
Jeg tror bilen som er baggrund for denne tråd er en VW Polo BlueGT, der er med en 1,4 TSI.

BlueGT kunne dog ikke fås i grøn, men den kan være omlakeret eller folieret.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Jay-Jay
Nyt medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 22. jun 2008, 08:30
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 135 times
Been thanked: 30 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Jay-Jay » 19. mar 2022, 12:41

Mon ikke MSN mener, at hvad skal man gøre for at sikre sig for ikke at få konfiskeret sin bil, hvis man køber/ har købt en brugt bil, som man ikke ved om er chippet, eller har været det?

Hvis ikke det skulle forståes sådan, er det hermed et spørgsmål herfra😁

MSB
Helt nyt medlem
Indlæg: 58
Tilmeldt: 10. jul 2017, 09:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af MSB » 19. mar 2022, 13:08

Det var i det tænkte scenarie, at jeg gerne vil køre med original software i en bil der tidligere har været chippet/flashet. Jeg troede jeg havde mit på det tørre, ved at betale for en løsning hvor jeg skal kan skifte mellem flere programmer, men det er usandsynligt at det skulle være den helt originale VW software der kommer tilbage, hvis jeg indstiller den til "Original". Selvom alle parametre er tilbageført til deres originale værdier, så kan det ses at det ikke er den nøjagtige kode som VW har lagt ind, og dermed er bilen ulovlig. Er det ikke rigtigt forstået?

Jeg vil ikke køre rundt med voksenble i det tilfælde at jeg skulle møde en patruljevogn. Så hellere droppe de ekstra HK og lade nerverne få ro.
2007 VW Golf GTI
1979 Opel Kadett C

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13452
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3303 times
Been thanked: 4666 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 19. mar 2022, 13:23

MSB skrev:
19. mar 2022, 13:08
Det var i det tænkte scenarie, at jeg gerne vil køre med original software i en bil der tidligere har været chippet/flashet. Jeg troede jeg havde mit på det tørre, ved at betale for en løsning hvor jeg skal kan skifte mellem flere programmer, men det er usandsynligt at det skulle være den helt originale VW software der kommer tilbage, hvis jeg indstiller den til "Original". Selvom alle parametre er tilbageført til deres originale værdier, så kan det ses at det ikke er den nøjagtige kode som VW har lagt ind, og dermed er bilen ulovlig. Er det ikke rigtigt forstået?
Det tror jeg er så godt som umuligt for forum her at svare på.

For det første er det kun dem der har udviklet den tuningsløsning du taler om, der kan sige noget om hvor stort footprint de efterlader når du "sætter den tilbage til standard". Eller om der virkelig bliver _INTET_ tilbage, så den ECU er lige så clean som en nonnes søgehistorik !

For det andet er det kun 2M-Teknik der ved præcis hvad de går efter, og kigger på, når de laver sådan en kontrol.
En ECU består af flere forskellige memory områder, og hvor dybt de går før de med sikkerhed erklærer en ECU skyldig eller frikendt, kan kun de svare på.

Jeg kunne prøve at tage fat på 2M-Teknik og høre om de evt kunne tilbyde et slags "pre-check" af ECU.
Så kunne man komme op med sin bil og de kunne køre deres procedure igennem for at se om den ville bone ud. Og så kunne man agere på forkant i stedet for på bagkant.
Det kan jo være at jeg kan få lavet en aftale om vagcars-rabat ..... så det kun skal koste 11.900 :mrgreen:

Aj, men jeg synes jo din usikkerhed / tvivl på tydeligste vis udstiller hvorfor den her praksis har lige så stort potentiale til at ramme utilsigtede, som loven om vanvidskørsel.

Det afgørende burde helt enkelt være:
  • Larmer bilen mere end den må ?
  • Forurener den mere end den må ?
  • Yder den mere end den må ?
Hvis svaret på alle de 3 spørgsmål er NEJ, så burde der ikke være noget at komme efter.
Så kan det ikke være rigtigt, at man som bilejer skal stå til ansvar for at en enkelt byte i en eller anden memory adresse i ECU'en har en forkert værdi i forhold til VW's stock image ..... og så må punge 80.000 ud for at få det fikset, eller skrotte sin bil. Det er fuldstændig crazy.
These users thanked the author HansH for the post:
KMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1313
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 129 times
Been thanked: 33 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Chr-Hj » 19. mar 2022, 13:27

Det er jo totalt Uhørt, hvis man har købt en brugt bil der er standart, og så bliver udtaget til kontrol , og de så kan se, den har været chippet engang, og man så kommer til at hænge på en bøde og ny ecu, for andres lov overtrædelser :evil:
Det kan da ikke passe, det skal være sådan.
These users thanked the author Chr-Hj for the post:
KMDTHY
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

MSB
Helt nyt medlem
Indlæg: 58
Tilmeldt: 10. jul 2017, 09:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af MSB » 19. mar 2022, 13:46

HansH skrev:
19. mar 2022, 13:23


Jeg kunne prøve at tage fat på 2M-Teknik og høre om de evt kunne tilbyde et slags "pre-check" af ECU.
Så kunne man komme op med sin bil og de kunne køre deres procedure igennem for at se om den ville bone ud. Og så kunne man agere på forkant i stedet for på bagkant.
Det kan jo være at jeg kan få lavet en aftale om vagcars-rabat ..... så det kun skal koste 11.900 :mrgreen:

Aj, men jeg synes jo din usikkerhed / tvivl på tydeligste vis udstiller hvorfor den her praksis har lige så stort potentiale til at ramme utilsigtede, som loven om vanvidskørsel.

Det afgørende burde helt enkelt være:
  • Larmer bilen mere end den må ?
  • Forurener den mere end den må ?
  • Yder den mere end den må ?
Hvis svaret på alle de 3 spørgsmål er NEJ, så burde der ikke være noget at komme efter.
Så kan det ikke være rigtigt, at man som bilejer skal stå til ansvar for at en enkelt byte i en eller anden memory adresse i ECU'en har en forkert værdi i forhold til VW's stock image ..... og så må punge 80.000 ud for at få det fikset, eller skrotte sin bil. Det er fuldstændig crazy.
Jeg smider gerne 50 kr i puljen til den undersøgelse :D

Og som det også er blevet nævnt, så står man til ansvar for alle tidligere ejeres software. I mine øjne fuldstændig håbløst, men det er vel usandsynligt at reglerne skulle lempes igen.
2007 VW Golf GTI
1979 Opel Kadett C

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1894
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af CULT » 19. mar 2022, 14:02

Chr-Hj skrev:Det er jo totalt Uhørt, hvis man har købt en brugt bil der er standart, og så bliver udtaget til kontrol , og de så kan se, den har været chippet engang, og man så kommer til at hænge på en bøde og ny ecu, for andres lov overtrædelser :evil:
Det kan da ikke passe, det skal være sådan.
Så længe der original software i kan de intet se andet end at den har været flashet og det er der intet forkert i.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1313
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 129 times
Been thanked: 33 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Chr-Hj » 19. mar 2022, 14:38

CULT skrev:
19. mar 2022, 14:02
Chr-Hj skrev:Det er jo totalt Uhørt, hvis man har købt en brugt bil der er standart, og så bliver udtaget til kontrol , og de så kan se, den har været chippet engang, og man så kommer til at hænge på en bøde og ny ecu, for andres lov overtrædelser :evil:
Det kan da ikke passe, det skal være sådan.
Så længe der original software i kan de intet se andet end at den har været flashet og det er der intet forkert i.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Er ikke så meget inde i hvordan processen virker.

Men flere steder står der at, hvis ikke flash counter passer = den har været chippet.

Går ud fra det betyder, at den tæller et eller andet hver gang den flashes og hvis det ikke passer med producenten=chip. men den skal måske forstås anderledes.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1894
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af CULT » 19. mar 2022, 15:48

Chr-Hj skrev:
CULT skrev:
19. mar 2022, 14:02
Chr-Hj skrev:Det er jo totalt Uhørt, hvis man har købt en brugt bil der er standart, og så bliver udtaget til kontrol , og de så kan se, den har været chippet engang, og man så kommer til at hænge på en bøde og ny ecu, for andres lov overtrædelser :evil:
Det kan da ikke passe, det skal være sådan.
Så længe der original software i kan de intet se andet end at den har været flashet og det er der intet forkert i.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Er ikke så meget inde i hvordan processen virker.

Men flere steder står der at, hvis ikke flash counter passer = den har været chippet.

Går ud fra det betyder, at den tæller et eller andet hver gang den flashes og hvis det ikke passer med producenten=chip. men den skal måske forstås anderledes.
De skal ha fat i producenten af bilen for at få oplyst hvor mange gange de har flashet bilen som egentligt er ligegyldigt da der er jo intet ulovligt i at opdatere styreenheden selv med vcp og original software. Uautoriseret værksteder kan også opdatere styreenheder uden om fabrikken hvis de har udstyret til det


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author CULT for the post:
HansH
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13452
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3303 times
Been thanked: 4666 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 19. mar 2022, 16:25

CULT skrev:
19. mar 2022, 15:48
De skal ha fat i producenten af bilen for at få oplyst hvor mange gange de har flashet bilen som egentligt er ligegyldigt da der er jo intet ulovligt i at opdatere styreenheden selv med vcp og original software. Uautoriseret værksteder kan også opdatere styreenheder uden om fabrikken hvis de har udstyret til det
Præcis.

Flash counter er og bliver kun et indicium. Det kan aldrig være et fældende bevis.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1912
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 349 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af The Micktrix / Dk » 19. mar 2022, 16:44

Helt enig. Man kan ikke gå ud fra Counter.

Så står det sku skidt til på alle de nye Mercedes pt. Der skal rigtig rigtig mange ha opdateret motorstyring :D

Vi opdateret i vildskab pt...
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1313
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 129 times
Been thanked: 33 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Chr-Hj » 19. mar 2022, 20:58

Okay så er jeg mere rolig :) det andet var ikke fair.

Tænker min er standart, synes ikke den rykker mere, end hvad man burde forvente af 150hk 340nm men kan jo ikke vide det 100% da den er købt brugt.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13452
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3303 times
Been thanked: 4666 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 19. mar 2022, 21:04

Chr-Hj skrev:
19. mar 2022, 20:58
Okay så er jeg mere rolig :) det andet var ikke fair.
Jeg synes ikke at vi kan drage nogen som helst konklusioner .. hverken til den ene eller den anden side. Dvs hverken finde grund til at føle sig beroliget, eller det modsatte.
Vi kan have vores mening om hvad der er ret og rimeligt.
Men når dagen er omme, så er det kun 2M-Teknik der ved hvilke kriterier de lægger til grund for at dømme en ECU til enten den ene eller den anden side.
Og som det fremstår med den begrænsede viden vi har indtil nu, så virker det til at deres afgørelse er fuld og endelig. Jeg kan ikke rigtigt se hvilken instans man skulle anke deres dom til.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
Chr-HjmojoJakob P
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"