Side 1 af 1

Revnet topstykke efter tuning

: 16. aug 2020, 17:44
af sulletulle
Hej

Jeg har denne bil, Audi A4 Avant 2.0 TDI 170HK quattro fra 2011
Effekt: 235HK, 465NM.

Jeg har fået monteret en stor Wagner Intercooler, en opgraderet turbo fra Turbodk og justeret den ind af RH Motorsport.
Topstykket er desværre revnet, jeg ved ikke om det skyldes tuningen eller om topstykket har været defekt inden tuningen.
Jeg havde undersøgt om bilen kunne tåle tuningen inden jeg fik det lavet og jeg blev anbefalet at gå efter en 2.0 170HK motor, da 140HK motoren har problemet med at topstykket kunne revnet hvis man tunede den, men ikke på en 170HK motor.

Er der nogen der har effaring med at tune en 170HK motor eller kan fortælle om 170HK motoren godt kan tåle at blive tunet ?

/Sune

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 16. aug 2020, 19:27
af Charlimike
2,0 cr motoren har ikke tradition for at revne topstykke, der skal du tilbage til PD motorene.

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 26. aug 2020, 19:51
af sulletulle
Ikke desto mindre, så er det desværre sket for mig.
Tror ikke at med den opgraderet turbo smart Intercooler at den har kunnet klare det, eller også har der været en fejl på selve topstykket eller andet....

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 27. aug 2020, 14:06
af Charlimike
Høj egt og ladetryk presser også grejet.

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 27. aug 2020, 16:27
af sulletulle
Ja, normalt ladetryk er 1,5 bar, denne opgraderet turbo blev justeret op til 1,9 bar, ved ikke om det er meget ?
Hvad er et "høj eget" ?

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 28. aug 2020, 16:30
af Charlimike
sulletulle skrev:
27. aug 2020, 16:27
Ja, normalt ladetryk er 1,5 bar, denne opgraderet turbo blev justeret op til 1,9 bar, ved ikke om det er meget ?
Hvad er et "høj eget" ?
Højt ladetryk kan være en dræber, men tror ikke det er tilfældet på din.
Sammenligner man fx. 2.0 tdi 150 med 190 version, har 190 version lavere compresion og andre upgrades. Egt = Udstødningstemperatur, og et parameter som der skal være styr på hvis du vil undgå nedsmeltning.

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 28. feb 2021, 09:25
af sulletulle
@Charlimike jeg har nyt at tilføje til sagen.

Jeg har haft topstykket til Dansk Cylinderservice og de fortæller, at topstykket ikke er flækket men at stålpakningen har gnavet sig lidt ned i topstykket og at det derved ikke har kunnet holde tæt. De fortæller, at de laver mange topstykker til forskellige bilmærker og årgange, så det er åbentbart et kendt problem.
Ved så ikke om tuningen har gjort det eller om jeg bare har været uheldig.
Turbotrykket er gået fra 1.5 bar til 1.9 bar.
RH fortæller, at bilen ikke er voldtunet, så de mener ikke, at det er tuningen der har gjort det.

Kan du vurdere om det er meget at gå fra 1.5 bar til 1.9 bar turbotryk ?
Og ved du om det er et generelt problem at stålpakningerne gnaver sig ind i topstykket ?

Har skrevet lidt sammen med Darkside i UK og de ville forslå at sætte sådanne nogle i hvis bilen har et meget højt cylindertryk.
https://www.darksidedevelopments.co.uk/ ... tform.html

Et sidespørgsmål
Kan man udskifte boltene på et topstykke UDEN at tage topstykket af ?
Tænker om man kan tage en bolt af gangen og skifte ud med de nye bolte, og så stramme dem efter forskrifterne og rækkefølgen.

Bilen har nu gået 250.000 km.

Mvh Sune

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 28. feb 2021, 12:42
af The Micktrix / Dk
Det kan du ikke. Toppen skal helt af.

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 28. feb 2021, 14:09
af sulletulle
Øv, tænkte det nok, tak for svar :-)
Men på Darkside site står der at man kan skifte en af gange uden at tage topstykket af, så måske kan man godt...

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 28. feb 2021, 14:09
af mojo
I det link til darkside står der at de kan skiftes enkeltvis hvis man køber den slanke top til det og skifter en af gangen.
Ikke fordi jeg ved noget konkret om det

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 28. feb 2021, 14:12
af sulletulle
Tænker, er jeg den eneste der har oplevet det med, at stål toppakningen har gnavet sig ind i selve topstykket, om det så er på en Audi, VW, Skoda eller Seat ?

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 28. feb 2021, 19:30
af Sorens2
Nemt.
På med en ny top.
Sker det igen er det tuningen.


Men det burde ikke være et problem.

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 28. feb 2021, 21:50
af sulletulle
@Sorens2 ved du om 1.9 bar turbotryk er meget på en dieselmotor ?
Har læst mange af dine tråde de sidste mange år, men dine projekter, har det ikke været på benzinbiler ?

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 28. feb 2021, 22:16
af Sorens2
sulletulle skrev:
28. feb 2021, 21:50
@Sorens2 ved du om 1.9 bar turbotryk er meget på en dieselmotor ?
Har læst mange af dine tråde de sidste mange år, men dine projekter, har det ikke været på benzinbiler ?
1.9 er en del på en alm. CR som din. Men ikke som sådan et problem.

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 28. feb 2021, 22:19
af sulletulle
Ville du montere disse fra Darkside hvis det var din bil ?
https://www.darksidedevelopments.co.uk/ ... tform.html

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 28. feb 2021, 22:28
af Sorens2
sulletulle skrev:
28. feb 2021, 22:19
Ville du montere disse fra Darkside hvis detr var din bil ?
https://www.darksidedevelopments.co.uk/ ... tform.html
Ikke med den smule effekt den laver.

Re: Revnet topstykke efter tuning

: 2. mar 2021, 12:38
af The Micktrix / Dk
sulletulle skrev:
28. feb 2021, 14:09
Øv, tænkte det nok, tak for svar :-)
Men på Darkside site står der at man kan skifte en af gange uden at tage topstykket af, så måske kan man godt...
Jeg ville aldrig skifte topstykke bolte enklet hvis. Det i min optik lidt noget la la...