Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 6. mar 2022, 12:02

CULT skrev:
6. mar 2022, 11:32
.
Der er INGEN i den danske vag koncern der kan fortælle hvad der er ændret ved en motorstyring. Jeg har forsøgt det ifølge med noget garanti på en RS6 og de kan ikke fortælle hvad der er ændret overhovedet andet end at der er ændret noget. Og 90% af de danske tunere kan heller ikke fortælle hvad der er ændret da de får filerne et andet sted fra og absolut intet aner om det
De skal vel heller ikke bevise hvad der er ændret. De skal vel bare bevise, at du ikke kører med originalt.
These users thanked the author perw for the post:
HenrikH29

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 6. mar 2022, 14:26

CULT skrev:
6. mar 2022, 11:32
... en rigtig tuner kan godt få checksum til at passe med den originale ved tuning.
Hmm.... kan de det ?

Med forbehold for at jeg ikke kender de inderste interne mekanismer i de sager, så er min forståelse den, at tuneren ikke har nogen indflydelse på checksummen.
Du laver dit ændrede map, og så beder du dit flash tool (f.eks. CMD eller Magiq) om at flashe den fil i ECU'en - Go!
Derefter beregner flash toolet checksum på det image du kommer med, og sender denne afsted sammen med WRITE kommandoen til ECU'en.
ECUen beregner også selv checksummen på dét du kommer med, og hvis den ikke stemmer med hvad flash tool'et siger, så nægter den bare at skrive noget, og afviser dig.

Men dvs den checksum er ikke noget man selv sidder og beregner med en lommeregner ved siden af, og så udfylder i et felt eller noget.
Det styres 100% af dit flash tool, og er således uden for din kontrol.

Ovenstående er sådan jeg har forstået den del af processen. Kilde: "en veletableret tuner i DK" ... :)

VW kender checksum for de officielle releases/software versioner der slippes ud nede fra førerbunkeren.
Dermed er det en meget let kontrol at foretage, om checksum for det image der ligger i ECUen stemmer overens med hvad det skal være.
Er det ikke - så er det et entydigt bevis på manipulation.
Og hvad den manipulation så går ud på, dvs hvilke ændringer der rent faktisk er foretaget, som du er inde på i din post, tror jeg politi/myndigheder er fløjtende ligeglade med.
De siger bare - den ECU skal indeholde standard software med den originale checksum. Punktum.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
dug
Nyt medlem
Indlæg: 143
Tilmeldt: 10. jun 2011, 22:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af dug » 6. mar 2022, 15:29

Dermed har man vedtaget en lov der gavner autoriseret forhandler hvor bilen bliver slæbt hen. Det kommer jo forhandleren til gode at sige “modificeret”, til hvad end de mener, og man kan intet gøre ved det :)
Det bliver spændende med brugte biler der er gjort standard og solgt videre.
Før:
´10 Leon FR Stage. 2 / ´07 Altea FR Stage. 3 / ´07 Leon Cupra Stage. 2+

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 6. mar 2022, 23:35

HansH skrev:
4. mar 2022, 10:49
Martin1986 skrev:
4. mar 2022, 10:45
Altså de sager jeg kender til skal der kun bruges 2 øjne og 2 ører hos betjenten. Der skal ikke special udstyr til at måle osv.

Mistænker man manipulation med det ene eller andet grundet røg, støj eller andet, så undersøges bilen.
Jeg er med på, at ordensmagten sikkert til enhver tid kan sende én ind til undersøgelse, blot på deres mistanke.
Og er der ingenting galt, så kører man jo bare hjem igen.

Men jeg refererede til de to biler med specialudstyr, som er omtalt i denne artikel (som martinta tidligere har postet link til):
https://jv.dk/artikel/osende-lastbiler- ... motorvejen

Og det er der jeg mener, at hvis de fik det samme udstyr i synshallen som findes i de to biler, og dermed mulighed for at måle en helt anden type forurening end hvad de kan i dag .... så spår jeg en ændring i magtbalancen :)
- Gad vide hvordan de måler, når man fx. kører rundt i sin mere eller mindre Is-Kolde Varevogn med oliefyret tændt ??? - Det har jo næppe de samme forureningskrav som udstødningen fra Motoren...

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Martin1986 » 7. mar 2022, 06:51

CULT skrev:Et godt eksempel er min Lupo 3L den har jeg ændret i motorstyring og har flashet den men den er ikke tunet men har fået aktiveret fartpilot og den vil højst sandsynligt slå ud som at den er ændret med deres udstyr men de ander ikke hvad der er ændret så i teorien kunne jeg ryge igennem møllen uden at have gjort noget forkert


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
I de udlæsninger jeg har set beskrives adskillige ting som er ændret i ecu, herunder tændingstidspunt, turbotryk osv, og til sidst konkluderer firmaet, at den udleder mere end standart.

Men den kunne da være spændende at få prøvet ved en domstol
These users thanked the author Martin1986 for the post:
DanielB12
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Martin1986 » 7. mar 2022, 07:05

Og umiddelbart påvises der bare, at der er foretaget manipulation med bl.a. emmision, men ikke om den rent faktisk udleder mere.

Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Martin1986 » 7. mar 2022, 07:39

CULT skrev:
perw skrev:
k bang skrev:
6. mar 2022, 09:56
Er det ikke lidt omvendt lovgivning at det pludselig at anklagede der er skyldig medmindre andet kan påvises. Er med på at diverse mods, fjernelse af dpf osv er tydelige indikationer som de kan slå ned på. men hvis bilen bare er chiptunet må det da være op til politiet/skat at fremlægge bevis for dette (rullefelt eller hvad der nu skal til) en flash counter er da ikke garant for noget som helst hvis den kun viser antallet af over skrivninger på en given ECU.
Nej

Det er jo stadig politiet der skal bevise, at den er chippet. Og derfor kører de den på aut. værksted, så de kan få en udtalelse fra producenten.

Der er jo mange måder de kan se om en bil er chippet. Det kan være at de laver en checksum, for at se om det stimer overens med hvad producenten siger. Det kan også være at de checker peaks der er gemt. Lad os sige, at bilen er lavet til at den kører med et ladetryk på 1 bar på turboen. Og Max ladetrykket er 1.3 bar. Der er masser af målepunkter der bliver gemt og hvor man også gemmer peaks/Max værdierne og her kan man jo se om de er udenfor normal området.

Hvis de ikke finder noget noget får du jo din ecu retur. Finder de noget, så bliver den beslaglagt og brugt i evt. retssag.
Alt det du skriver der passer ikke rigtigt uvirkeligheden. At checksum ikke passer er ikke ens betydende med at den er tunet og en rigtig tuner kan godt få checksum til at passe med den originale ved tuning. Original styring har ikke en dataloger man kan tilgå det er kun ved fejlkoder den logger værdier.
Der er INGEN i den danske vag koncern der kan fortælle hvad der er ændret ved en motorstyring. Jeg har forsøgt det ifølge med noget garanti på en RS6 og de kan ikke fortælle hvad der er ændret overhovedet andet end at der er ændret noget. Og 90% af de danske tunere kan heller ikke fortælle hvad der er ændret da de får filerne et andet sted fra og absolut intet aner om det Billede
Nu har jeg godt nok ikke nogle chip tunet biler men hvis jeg røg i fælden ville jeg bede om en specificering på hvad der er ændret og hvad grundlag er for at skifte motorstyring da det tager 10 minutter at køre tilbage til standard med fks VCP. Og så er der heldigvis stadigvæk frit værkstedes valg i Danmark så man behøves heldigvis ikke blive flået af et mærke værksted og det vil en evt retsag også fastslå
Umiddelbart holder den med frit værksted valg ikke. Der er åbenbart faldet dom i byret og Landsret i en lignende sag, så det skal foregå på autoriseret værksted. Kan se der har været en jurist inde over fra Dansk bilbrancheråd inde over, som så ville tage problematikken op med Transportministeriet. Det var den sigtede i sagen som have fået juristen på sagen.

Så indtil videre skal det foregå på autoriseret værksted.
Nuværende bil: BMW F11 530D

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 7. mar 2022, 08:03

Martin1986 skrev:
7. mar 2022, 07:39
CULT skrev:
perw skrev: Nej

Det er jo stadig politiet der skal bevise, at den er chippet. Og derfor kører de den på aut. værksted, så de kan få en udtalelse fra producenten.

Der er jo mange måder de kan se om en bil er chippet. Det kan være at de laver en checksum, for at se om det stimer overens med hvad producenten siger. Det kan også være at de checker peaks der er gemt. Lad os sige, at bilen er lavet til at den kører med et ladetryk på 1 bar på turboen. Og Max ladetrykket er 1.3 bar. Der er masser af målepunkter der bliver gemt og hvor man også gemmer peaks/Max værdierne og her kan man jo se om de er udenfor normal området.

Hvis de ikke finder noget noget får du jo din ecu retur. Finder de noget, så bliver den beslaglagt og brugt i evt. retssag.
Alt det du skriver der passer ikke rigtigt uvirkeligheden. At checksum ikke passer er ikke ens betydende med at den er tunet og en rigtig tuner kan godt få checksum til at passe med den originale ved tuning. Original styring har ikke en dataloger man kan tilgå det er kun ved fejlkoder den logger værdier.
Der er INGEN i den danske vag koncern der kan fortælle hvad der er ændret ved en motorstyring. Jeg har forsøgt det ifølge med noget garanti på en RS6 og de kan ikke fortælle hvad der er ændret overhovedet andet end at der er ændret noget. Og 90% af de danske tunere kan heller ikke fortælle hvad der er ændret da de får filerne et andet sted fra og absolut intet aner om det Billede
Nu har jeg godt nok ikke nogle chip tunet biler men hvis jeg røg i fælden ville jeg bede om en specificering på hvad der er ændret og hvad grundlag er for at skifte motorstyring da det tager 10 minutter at køre tilbage til standard med fks VCP. Og så er der heldigvis stadigvæk frit værkstedes valg i Danmark så man behøves heldigvis ikke blive flået af et mærke værksted og det vil en evt retsag også fastslå
Umiddelbart holder den med frit værksted valg ikke. Der er åbenbart faldet dom i byret og Landsret i en lignende sag, så det skal foregå på autoriseret værksted. Kan se der har været en jurist inde over fra Dansk bilbrancheråd inde over, som så ville tage problematikken op med Transportministeriet. Det var den sigtede i sagen som have fået juristen på sagen.

Så indtil videre skal det foregå på autoriseret værksted.
Men et autoriseret værksted er jo ikke nødvendigvis en VW forhandler.

Men hvis politiet bestemmer præcist hvilken forhandler den skal til hjælper det jo ikke noget, men eks. bilernes hus er jo autoriseret VW værksted også selvom de ikke længere forhandler nye VW'er

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af PhillOS » 7. mar 2022, 08:11

CULT skrev:
6. mar 2022, 11:54
Et godt eksempel er min Lupo 3L den har jeg ændret i motorstyring og har flashet den men den er ikke tunet men har fået aktiveret fartpilot og den vil højst sandsynligt slå ud som at den er ændret med deres udstyr men de ander ikke hvad der er ændret så i teorien kunne jeg ryge igennem møllen uden at have gjort noget forkert


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Men du har jo gjort noget forkert... Du har foretaget en konstruktiv ændring, og lovgivningen foreskriver 'at enhver konstruktiv ændring er ulovlig'.

Dermed er det lige meget om din Lupo er tunet eller ej - der er ændret i motorstyring = Ulovlig.

Ved godt jeg er kedelig når jeg sådan ødelægger den gode stemning, men det lader til at der er meget få der forstår at love er virkelig firkantet formuleret netop med vilje, da det fjerner en hver mistanke om fortolking.
Senest rettet af PhillOS 7. mar 2022, 08:28, rettet i alt 1 gang.
.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af DanielB12 » 7. mar 2022, 08:16

Ved at Audi AG har en afdeling der tjekker sådan noget ifbm. Garantisager. Så bliver ECU sendt derned. Der var en bl.a. et motorhavari på en ret ny RS5 hvor der var mistanke om tuning.

Og tror simpelthen ikke på at en tuner, uanset hvor god han er, kan ændre i checksummen med en fix værdi.. det er hele ideen bag en checksum at den jo ikke er fix, men kun kan verificeres via “krypteringsnøglen”… så skal de have fat i selve den, og det virker endnu mere usandsynligt.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
PhillOSmartintaHansH
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 7. mar 2022, 08:20

DanielB12 skrev:
7. mar 2022, 08:16
Ved at Audi AG har en afdeling der tjekker sådan noget ifbm. Garantisager. Så bliver ECU sendt derned. Der var en bl.a. et motorhavari på en ret ny RS5 hvor der var mistanke om tuning.

Og tror simpelthen ikke på at en tuner, uanset hvor god han er, kan ændre i checksummen med en fix værdi.. det er hele ideen bag en checksum at den jo ikke er fix, men kun kan verificeres via “krypteringsnøglen”… så skal de have fat i selve den, og det virker endnu mere usandsynligt.
Undrer mig også omkring den kommentar med checksummen fra tidligere - aner intet om biler og hvordan det håndteres på, men normalt er det bestemt ikke en let opgave (hvis overhovedet muligt) at få en checksum til at matche 100% når man har lavet om i eks, et image.
These users thanked the author martinta for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Martin1986 » 7. mar 2022, 08:30

Det er vel kun hvis man ændrer i selve motorstyring at checksum ændrer sig ikke ? Så hvis jeg koder mit lysmodul til at ændre velkomst lys osv, så ændrer det vel ikke checksum?
Nuværende bil: BMW F11 530D

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af PhillOS » 7. mar 2022, 08:36

martinta skrev:
7. mar 2022, 08:20
DanielB12 skrev:
7. mar 2022, 08:16
Ved at Audi AG har en afdeling der tjekker sådan noget ifbm. Garantisager. Så bliver ECU sendt derned. Der var en bl.a. et motorhavari på en ret ny RS5 hvor der var mistanke om tuning.

Og tror simpelthen ikke på at en tuner, uanset hvor god han er, kan ændre i checksummen med en fix værdi.. det er hele ideen bag en checksum at den jo ikke er fix, men kun kan verificeres via “krypteringsnøglen”… så skal de have fat i selve den, og det virker endnu mere usandsynligt.
Undrer mig også omkring den kommentar med checksummen fra tidligere - aner intet om biler og hvordan det håndteres på, men normalt er det bestemt ikke en let opgave (hvis overhovedet muligt) at få en checksum til at matche 100% når man har lavet om i eks, et image.
Lidt hurtig Google-fu gav faktisk pote. Lader til at der findes værktøjer som tunere kan bruge, som kan omgå den checksum værdi. Men et godt gæt er at seneste omgang med de nye SFD nøgler nok yderligere har besværliggjort dette (med rette).

Hvad med bare at sætte grøn ejerafgift op til max på alle de biler der fanges i at have snydt?
11.780kr pr halvår, det må afholde de fleste?
Senest rettet af PhillOS 7. mar 2022, 08:38, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author PhillOS for the post:
DanielB12
.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 7. mar 2022, 08:37

Martin1986 skrev:
7. mar 2022, 08:30
Det er vel kun hvis man ændrer i selve motorstyring at checksum ændrer sig ikke ? Så hvis jeg koder mit lysmodul til at ændre velkomst lys osv, så ændrer det vel ikke checksum?
Korrekt.
Det er kun hvis du flasher et nyt image (altså firmware) i styreenheden, at checksummen ændres.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 7. mar 2022, 08:49

PhillOS skrev:
7. mar 2022, 08:36
martinta skrev:
7. mar 2022, 08:20
DanielB12 skrev:
7. mar 2022, 08:16
Ved at Audi AG har en afdeling der tjekker sådan noget ifbm. Garantisager. Så bliver ECU sendt derned. Der var en bl.a. et motorhavari på en ret ny RS5 hvor der var mistanke om tuning.

Og tror simpelthen ikke på at en tuner, uanset hvor god han er, kan ændre i checksummen med en fix værdi.. det er hele ideen bag en checksum at den jo ikke er fix, men kun kan verificeres via “krypteringsnøglen”… så skal de have fat i selve den, og det virker endnu mere usandsynligt.
Undrer mig også omkring den kommentar med checksummen fra tidligere - aner intet om biler og hvordan det håndteres på, men normalt er det bestemt ikke en let opgave (hvis overhovedet muligt) at få en checksum til at matche 100% når man har lavet om i eks, et image.
Lidt hurtig Google-fu gav faktisk pote. Lader til at der findes værktøjer som tunere kan bruge, som kan omgå den checksum værdi.

Hvad med bare at sætte grøn ejerafgift op til max på alle de biler der fanges i at have snydt?
11.780kr pr halvår, det må afholde de fleste?
Igen, aner intet om biler og hvordan den computer fungerer.

Men normalt vil en checksum vel være en hash værdi af en fil. Så hvis du ændrer noget i den fil, så vil hash værdien ændre sig.

Af samme grund er det en god måde at se om det er den originale fil. Hashfilen kan du generere ud fra din fil når du har hentet den ned og sammenligne med det som "producenten" angiver.

Om den kan fakes skal jeg ikke kunne sige, men det vil undre mig hvis det var tilfældet at det "bare lige er til"

Vi taler ikke om at snyde computeren fra at tjekke cheksum - vi snakker om at de skal få en fil til at matche præcis, så når jeg genererer en checksum fra den fil, så skal den matche den originale.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
DanielB12HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 7. mar 2022, 08:51

DanielB12 skrev:
7. mar 2022, 08:16
Og tror simpelthen ikke på at en tuner, uanset hvor god han er, kan ændre i checksummen med en fix værdi.. det er hele ideen bag en checksum at den jo ikke er fix, men kun kan verificeres via “krypteringsnøglen”… så skal de have fat i selve den, og det virker endnu mere usandsynligt.
Det er præcis sådan det er (hvis ellers jeg har forstået mine kilder rigtigt).

Mig bekendt kender man slet ikke checksumværdien når man sidder ude på vores side af tingene (altså tuneren).

Når han er færdig med at ændre i programmet ... maps, værdier etc etc ... og trykker "GO!" til at flashe det til ECUens memory, så beregner flash toolet checksum på det nye image, og sender dette afsted krypteret sammen med image data til ECUen.
ECUens firmware læser image data og beregner selv hvad checksum bør være - og sammenholder med hvad der kom fra flash toolet. Hvis de to værdier er éns, så accepterer den og begynder at skrive data til memory.
Hvis de ikke stemmer overens afviser den bare at skrive det nye image, og indhold i ECUen forbliver uændret.
Jeg ved ikke hvor mange bytes den checksum er på ... men det er nok mere end én :)
Pointen er, at der er ingen der nogen sinde ser den checksum. Den eksisterer kun in the belly of the steel beast ... for nu at quote Raiders of the Lost Ark....

Hvis man skulle snyde, ville det indebære at man for det første er i stand til at udlæse, eller på anden vis skaffe, checksum for VW's originale image. Og jeg tror ikke at man bare kan sende en kommando til ECUen der hedder "READ checksum".
For det andet, HVIS man var i stand til at skaffe den checksum, så ville det dernæst kræve at man kunne fifle nogle selvskabte værdier i en række ubrugte bytes hvor det ikke får nogen betydning for funktionaliteten - blot for til sidst at kunne få checksum til at lande på præcis den rette værdi.
Jeg tror ikke meget på at det kan lade sig gøre. Intet er umuligt .... men.. :)

Derfor er det også min holdning, at hvis de rundt omkring har et eller andet tool fra VW som hurtigt kan afsløre om ECUens checksum ikke er som den skal være i forhold til den officielle software der ligger i ECUen, så vil jeg mene at man med 99.999% sikkerhed er på fast grund mht at påstå manipulation.
Og som jeg har skrevet tidligere, og som andre også har fremført, så interesserer myndighederne sig ikke en bjælde for om ladetrykket er hævet og hvor meget osv. Det er sort/hvidt - manipulation JA/NEJ.
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1889
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af CULT » 7. mar 2022, 09:30

Checksum er alle 0 og 1 lagt sammen så hvis man ændre noget et sted kan man ændre det modsatte et andet sted og der er en del i sådan en motorstyring der aldrig bliver brugt som man kan ændre uden det betyder noget
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1889
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af CULT » 7. mar 2022, 09:31

PhillOS skrev:
CULT skrev:
6. mar 2022, 11:54
Et godt eksempel er min Lupo 3L den har jeg ændret i motorstyring og har flashet den men den er ikke tunet men har fået aktiveret fartpilot og den vil højst sandsynligt slå ud som at den er ændret med deres udstyr men de ander ikke hvad der er ændret så i teorien kunne jeg ryge igennem møllen uden at have gjort noget forkert


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Men du har jo gjort noget forkert... Du har foretaget en konstruktiv ændring, og lovgivningen foreskriver 'at enhver konstruktiv ændring er ulovlig'.

Dermed er det lige meget om din Lupo er tunet eller ej - der er ændret i motorstyring = Ulovlig.

Ved godt jeg er kedelig når jeg sådan ødelægger den gode stemning, men det lader til at der er meget få der forstår at love er virkelig firkantet formuleret netop med vilje, da det fjerner en hver mistanke om fortolking.
Javel ja fartpilot går under konstruktiv ændring Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 7. mar 2022, 09:40

CULT skrev:
7. mar 2022, 09:31
Javel ja fartpilot går under konstruktiv ændring Billede
Nej, det mener jeg ikke den gør.

Men hvad er det du har flashet til din 3L's ECU ..... har du:
1) anvendt et standard, officielt image fra VW som understøtter fartpilot ?
2) eller har du selv (eller andre) manuelt modificeret fartpilot ind i dit eksisterende map, på samme måde som en tuner ville øge ydelsen, og så skrevet det til ECUen ?

I min bog er der ingen problemer hvis du bare har taget en af VW's officielle .frf filer og så puttet den i din ECU med VCP. På den måde vil checksum være standard.
Er det derimod metode #2 - så vil det helt sikkert fremstå som manipulation hvis din ECU bliver prøvet i den proces de har til det.

Så det kommer an på hvordan du har lavet det.
These users thanked the author HansH for the post:
martinta
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 7. mar 2022, 09:45

CULT skrev:
7. mar 2022, 09:30
Checksum er alle 0 og 1 lagt sammen så hvis man ændre noget et sted kan man ændre det modsatte et andet sted og der er en del i sådan en motorstyring der aldrig bliver brugt som man kan ændre uden det betyder noget
Det kommer an på hvordan de har valgt at implementere det. Det er de færreste som blot kører en checksum uden yderligere beskyttelse som du beskriver her, men om bilproducenter har valgt det på denne måde skal jeg ikke kunne sige.

Men de fleste andre steder er det så vidt jeg ved nærmest standarden at checksum er en MD5 hash, og som gør det du foreslår væsentligt sværere at manipulere med checksummen, ligesom det (hvis ikke umuligt) er væsentligt sværere at reverse engineer de værdier som den givne fil måtte indeholde ud fra checksummen.

Processen for at generere ovenstående er ikke specielt vaskelig med MD5 i forhold til den beskyttelse den giver, så vil da undre mig om man virkelig har valgt at undlade det.
These users thanked the author martinta for the post:
HansH

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 7. mar 2022, 09:53

CULT skrev:
7. mar 2022, 09:31
Javel ja fartpilot går under konstruktiv ændring Billede
Du har vel ikke lagt et software på, som ikke fra VW for at konf. en fartpilot?

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1889
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af CULT » 7. mar 2022, 10:08

HansH skrev:
CULT skrev:
7. mar 2022, 09:31
Javel ja fartpilot går under konstruktiv ændring Billede
Nej, det mener jeg ikke den gør.

Men hvad er det du har flashet til din 3L's ECU ..... har du:
1) anvendt et standard, officielt image fra VW som understøtter fartpilot ?
2) eller har du selv (eller andre) manuelt modificeret fartpilot ind i dit eksisterende map, på samme måde som en tuner ville øge ydelsen, og så skrevet det til ECUen ?

I min bog er der ingen problemer hvis du bare har taget en af VW's officielle .frf filer og så puttet den i din ECU med VCP. På den måde vil checksum være standard.
Er det derimod metode #2 - så vil det helt sikkert fremstå som manipulation hvis din ECU bliver prøvet i den proces de har til det.

Så det kommer an på hvordan du har lavet det.
Det er også lidt et lorte eksempel. Der er fartpilot i den originale styring det er bare slået fra og der skal bare ændres 2 eller 4 felter så er det aktiveret og checksum er den samme.
Når man har gjort det så kan man aktivere det med vcds som normalt.

Det er da et fint tiltag for der er kommet alt for mange “tunere” der køber filer i udlandet som skider på alt holdbarhed og miljø så kan der vel blive ryddet lidt op i det erhverv.

Mit problem ligger i at der bliver dikteret hvad der skal skiftes og hvem der skal foretage indgrebet. Det giver for eksempel ingen mening at skifte motorstyringen overhovedet. Alle de styringer kan rulles tilbage uden problemer. Det bliver bare smidt penge ud af vinduet og det medfører et resurse spild på ting verden mangler rigtigt meget i disse dage Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 7. mar 2022, 10:11

CULT skrev:
7. mar 2022, 10:08
Der er fartpilot i den originale styring det er bare slået fra og der skal bare ændres 2 eller 4 felter så er det aktiveret og checksum er den samme.
Når man har gjort det så kan man aktivere det med vcds som normalt.
Fint nok.
Men prøv lige at forklare hvordan du helt konkret "... ændrer de 2-4 felter" ?
Det her bliver vi jo ikke meget klogere af :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af PhillOS » 7. mar 2022, 10:26

CULT skrev:
7. mar 2022, 09:31
PhillOS skrev:
CULT skrev:
6. mar 2022, 11:54
Et godt eksempel er min Lupo 3L den har jeg ændret i motorstyring og har flashet den men den er ikke tunet men har fået aktiveret fartpilot og den vil højst sandsynligt slå ud som at den er ændret med deres udstyr men de ander ikke hvad der er ændret så i teorien kunne jeg ryge igennem møllen uden at have gjort noget forkert


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Men du har jo gjort noget forkert... Du har foretaget en konstruktiv ændring, og lovgivningen foreskriver 'at enhver konstruktiv ændring er ulovlig'.

Dermed er det lige meget om din Lupo er tunet eller ej - der er ændret i motorstyring = Ulovlig.

Ved godt jeg er kedelig når jeg sådan ødelægger den gode stemning, men det lader til at der er meget få der forstår at love er virkelig firkantet formuleret netop med vilje, da det fjerner en hver mistanke om fortolking.
Javel ja fartpilot går under konstruktiv ændring Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Det har jeg da ikke postuleret? :) Jeg mener absolut ikke at fartpilot er en konstruktiv ændring, men du skrev jo selv at du havde ændret i motorstyringen, ikke nærmere hvad det var.

Jeg sagde blot at ændring = ulovligt, uanset hvad der er ændret (checksum etc).

Men fartpilot er vel ikke en ændring i ECU? Eller er det på ældre VAG?
.

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 7. mar 2022, 11:01

CULT skrev:
7. mar 2022, 10:08


Mit problem ligger i at der bliver dikteret hvad der skal skiftes og hvem der skal foretage indgrebet. Det giver for eksempel ingen mening at skifte motorstyringen overhovedet. Alle de styringer kan rulles tilbage uden problemer. Det bliver bare smidt penge ud af vinduet og det medfører et resurse spild på ting verden mangler rigtigt meget i disse dage Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Vi kan jo starte med, at den der har chip tunet, har lavet noget der er ulovligt, nemlig ikke at få godkendt ændringen der er foreatget.

Politiet konf. den del der er ulovlig og det er din ECU/Motorstyring.

Hvem skal rulle tilbage. VW siger det kan de ikke. Det er ikke en del af deres service. Skal man så bede tuner om at rulle tilbage? Jeg vil mene at politiet vil have tiltro til at bilen bliver rullet tilbage til noget der er lovligt og den eneste garant er vel producenten.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 7. mar 2022, 11:59

perw skrev:
7. mar 2022, 11:01
CULT skrev:
7. mar 2022, 10:08


Mit problem ligger i at der bliver dikteret hvad der skal skiftes og hvem der skal foretage indgrebet. Det giver for eksempel ingen mening at skifte motorstyringen overhovedet. Alle de styringer kan rulles tilbage uden problemer. Det bliver bare smidt penge ud af vinduet og det medfører et resurse spild på ting verden mangler rigtigt meget i disse dage Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Vi kan jo starte med, at den der har chip tunet, har lavet noget der er ulovligt, nemlig ikke at få godkendt ændringen der er foreatget.

Politiet konf. den del der er ulovlig og det er din ECU/Motorstyring.

Hvem skal rulle tilbage. VW siger det kan de ikke. Det er ikke en del af deres service. Skal man så bede tuner om at rulle tilbage? Jeg vil mene at politiet vil have tiltro til at bilen bliver rullet tilbage til noget der er lovligt og den eneste garant er vel producenten.
Tjo, men er vi ikke også ude i at reglerne vel er noget forældet? Reglerne passer jo på dengang hvor du ændrede noget fysisk og den del derfor ikke kunne ændres tilbage igen. I dag er lige det her jo software som kan skiftes frem og tilbage (så er det bare et spørgsmål om hvem der kan gøre det)

Hvis der kommer et original image i, og checksum passer (igen, forudsat det er den de tjekker), så burde den jo være ok.

Men det har jo så næppe nogen afskrækkende effekt imod at du gør det igen så snart du får udleveret bilen, så mon ikke straffen er det man gerne vil bibeholde mere end at løse problemet med den specifikke bil?

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 7. mar 2022, 12:04

martinta skrev:
7. mar 2022, 11:59


Men det har jo så næppe nogen afskrækkende effekt imod at du gør det igen så snart du får udleveret bilen, så mon ikke straffen er det man gerne vil bibeholde mere end at løse problemet med den specifikke bil?
Det tror jeg de har ret i. Lidt lige som det nye med vejside syn af MC og hvor det begynder at koste, at larme for meget.

Der er mange der godt ved, at hvis du har noget ulovligt på bil/mc, så rettes det lige tilbage inden syn.

Der der før i tiden blev taget for ulovligt Xeon, blev indkaldt til syn. Dvs. bilen var lovlig til syn og når de kom hjem igen så kom de ulovlige lygter på igen.
These users thanked the author perw for the post:
martinta

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af KMDTHY » 7. mar 2022, 12:13

Well... 3L snakken og fartpilot... der er jo en grund til at det er slået fra. Netop at den nok ikke kunne køre de 33.3 km/l. Så reelt set ændre man vel på udledningen? Det samme gør sig gældende hvis man montere andre fælge.... hvor stopper det?
These users thanked the author KMDTHY for the post:
DanielB12
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 7. mar 2022, 12:30

KMDTHY skrev:
7. mar 2022, 12:13
Well... 3L snakken og fartpilot... der er jo en grund til at det er slået fra. Netop at den nok ikke kunne køre de 33.3 km/l. Så reelt set ændre man vel på udledningen? Det samme gør sig gældende hvis man montere andre fælge.... hvor stopper det?
Enig.
Man kan lave masser af modifikationer på bilen, som gør den mindre brændstoføkonomisk og/eller mere udledende af skadelige stoffer.
Det kunne også være at man kørte rundt med tagboks hele året :)
Men hvem siger det er udledningen de har fokus på ?

Som jeg forstår loven, behøver de ikke forholde sig til om det er ydelse, udledning eller .. whatever .. der lider under modifikation af ECUen.
Det handler om hvorvidt man har foretaget en konstruktionsmæssig ændring - eller ej.
Og da custom software i ECU betragtes som en sådan, så falder hammeren.
De er ligeglade med om der er lavet optimering, EGROFF, ACTDELETE eller hvad hulen det måtte være.

Og da andre fælge ikke er defineret som en konstruktionsmæssig ændring, så er det ikke et problem. Heller ikke selv om det betyder at du kører 1km kortere på hver liter brændstof.
These users thanked the author HansH for the post:
KMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af DanielB12 » 7. mar 2022, 12:56

Er det ikke I Tyskland msn ikke må køre med andre fælge end de typegodkendte?
These users thanked the author DanielB12 for the post:
HansH
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"