Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 13:23

mojo skrev:
4. apr 2022, 13:14
Hvor skaffer de så den originale fil fra?
Og hvad med flash counter?
Med det samme de overskriver en styring er den jo på et eller andet plan ulovligBillede
Kommer hr jensen med en bil der måske aldrig er rørt ved og vil gerne være 100% sikker den ikke er ulovlig, overskriver de med en fil fra"skuffen".
Hermed er der rørt ved boksen og når 2m teknik ikke mere er alene på banen vil de andre kunne kassere denBillede
Det er intet problem at skaffe den originale fil.
VW udgiver - vistnok en gang i kvartalet - en opdaterings-DVD med firmware til samtlige styreenheder i bilerne. Alle 4 mærker.
Jeg er ikke klar over hvilken type account man skal have, eller hvad tilknytning det kræver til VW, men alle de "kendte" eftermonteringspartnere herinde - Cartrends, kreativ, Naviparts osv - har adgang til det bibliotek. Tunerne har selvsagt også.
Og filerne florerer "derude", så det er vitterligt intet problem at skaffe dem.
Det er jo derfor jeg siger, at vi hobbyister kan selv bringe en ECU tilbage til standard på et kvarter - blot man har VCP.

Mht flash counter mm, så synes jeg faktisk at dagens snak med 2M har bragt den interessante afklaring, at de kun interesserer sig for firmwaren.
Dvs alle mulige teorier om flash counter, grænseværdier, loggede max værdier osv osv - mener jeg netop er blevet skudt ned.
2M manden fortalte mig, at dét de gør for politiet er at udlæse firmware og sammenligne med VW std. image for at konstatere forskelle.
Når han samtidig fortæller, at han sælger en ydelse der går ud på blot at overskrive firmware med standard image - og så er man home safe ... så fortæller det mig, at de kun kigger på det der overskrives ved deres egen "Tuningstjek" service.

Det ville jo give absolut ingen mening, hvis man først kørte til 2M - fik skrevet standard fil i bilen, og kørte hjem i sikker forvisning om at nu er alt på sikker grund ....... for så en uge senere at blive trukket ud af politiet og sendt til 2M for kontrol ..... og så 2M kommer frem til at der er bevis på manipulation !
Så ville jeg i hvert fald som minimum kræve pengene for "Tuningstjek" tilbage ! Og dernæst finde ud af hvor 2M manden parkerer sin cykel, så jeg kunne pifte den ! :D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 4. apr 2022, 13:30

HansH skrev:
4. apr 2022, 13:23
Så ville jeg i hvert fald som minimum kræve pengene for "Tuningstjek" tilbage ! Og dernæst finde ud af hvor 2M manden parkerer sin cykel, så jeg kunne pifte den ! :D
Bor han ikke samme sted som hans virksomhed ligger? :lol: Så tror ikke det får den helt store konsekvens at pifte cyklen :D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 13:31

martinta skrev:
4. apr 2022, 13:30
HansH skrev:
4. apr 2022, 13:23
Så ville jeg i hvert fald som minimum kræve pengene for "Tuningstjek" tilbage ! Og dernæst finde ud af hvor 2M manden parkerer sin cykel, så jeg kunne pifte den ! :D
Bor han ikke samme sted som hans virksomhed ligger? :lol: Så tror ikke det får den helt store konsekvens at pifte cyklen :D
:lol: :lol:

Det er muligt.... der løber jeg tør for lokalkendskab, Martin :)
Men så må det blive noget med at tegne en sur smiley med roundup på hans græsplæne !
These users thanked the author HansH for the post:
martinta
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

soren b
Helt nyt medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 22. feb 2011, 20:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 50 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af soren b » 4. apr 2022, 14:06

Hvad er så holdningen på de biler hvor filen i motorstyringen er eneste forskel……..

Som jeg har forstået det er 1.0 mpi motoren i f.eks VW Up! med 60 og 75hk helt identiske…bilerne er også udstyret med samme bremser og udstødning og de koster begge det samme i ejerafgift, hvis man lægger en original 75hk fil i sin 60hk bil vil den formodentlig hverken støje eller forurene mere end den gjorde i forvejen…. Man vil heller ikke “snyde” staten for nogen penge da ejerafgiften også er den samme… vil dette være lovligt??
Det eneste jeg kan se vil være et “problem” er at staten måske er snydt for lidt afgift i forbindelse med købet da 75hk udgaven selvfølgelig koster mere….. men det har jo intet med det som de mener er den primære årsag til “klapjagten” nemlig er miljø og støj😉

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 14:25

soren b skrev:
4. apr 2022, 14:06
Hvad er så holdningen på de biler hvor filen i motorstyringen er eneste forskel……..

Som jeg har forstået det er 1.0 mpi motoren i f.eks VW Up! med 60 og 75hk helt identiske…
Som du næsten selv konkluderer -

Fokus for den aktuelle "klapjagt" er om motorstyringen indeholder det software VW har fået typegodkendt bilen med.
I dit eksempel med en 1.0 Up! er der heller ingen ko på grisen.
En 60 HK er udstyret med software version XXX og en 75 HK kører med version YYY
Set fra et sw-mæssigt synspunkt er disse to altså lige så forskellige som en 1.0 og en 1.2. Det betyder ikke noget om de deler hardware og slagvolumen ude i motorrummet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Jens_J
Helt nyt medlem
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. jan 2012, 12:21
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Jens_J » 4. apr 2022, 14:29

Er det kun hvis de har en konkret måling, der siger bilen forurener for meget, at de kan beslaglægge den med henblik på kontrol. Eller er det også bare på mistanke, for eks. den sænkede bil der ser lidt for smart ud...den er sikkert chiptunet så vi beslaglægger den. Fordi jeg antager ikke der er nogen form for erstatning, hvis man ikke har nogen bil i nogle uger( eller hvor lang tid det tager) og ens bil ellers er i lovlig stand ?

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 4. apr 2022, 14:30

Jens_J skrev:
4. apr 2022, 14:29
Er det kun hvis de har en konkret måling, der siger bilen forurener for meget, at de kan beslaglægge den med henblik på kontrol. Eller er det også bare på mistanke, for eks. den sænkede bil der ser lidt for smart ud...den er sikkert chiptunet så vi beslaglægger den. Fordi jeg antager ikke der er nogen form for erstatning, hvis man ikke har nogen bil i nogle uger( eller hvor lang tid det tager) og ens bil ellers er i lovlig stand ?
Som jeg forstår det er det betjenten der vælger som med alt andet. Så mener en betjent at din bil nok er ulovlig, så kan du ryge i "fælden"
These users thanked the author martinta for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 14:32

martinta skrev:
4. apr 2022, 14:30
Jens_J skrev:
4. apr 2022, 14:29
Er det kun hvis de har en konkret måling, der siger bilen forurener for meget, at de kan beslaglægge den med henblik på kontrol. Eller er det også bare på mistanke, for eks. den sænkede bil der ser lidt for smart ud...den er sikkert chiptunet så vi beslaglægger den. Fordi jeg antager ikke der er nogen form for erstatning, hvis man ikke har nogen bil i nogle uger( eller hvor lang tid det tager) og ens bil ellers er i lovlig stand ?
Som jeg forstår det er det betjenten der vælger som med alt andet. Så mener en betjent at din bil nok er ulovlig, så kan du ryge i "fælden"
Det er også sådan jeg har forstået det. Det er politiets afgørelse om de vil have bilen ind til kontrol. Og den afgørelse træffes på mavefornemmelse - og altså ikke baseret på målinger el. lign.

Om der vanker noget kompensation hvis de IKKE kan påvise manipulation ..... Godt spørgsmål ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af styker » 4. apr 2022, 15:32

Det må det jo være ud fra Tesla historien hvor en betjent mener den har kørt så stærkt at det er vanvidskørsel.
De tror jo åbenbart de kan få den aktuelt kørte hastighed udlæst fra computeren, det ender jo med at politiet må opgive det projekt og udleverer bilen igen.
Syntes det er stærkt problematisk de bare kan beslaglægge folks biler i længere perioder på en betjents formodning uanset om det er ulovlig tuning eller vanvidskørsel som med Teslaen.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... el/9088287

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 4. apr 2022, 15:46

styker skrev:
4. apr 2022, 15:32
Det må det jo være ud fra Tesla historien hvor en betjent mener den har kørt så stærkt at det er vanvidskørsel.
De tror jo åbenbart de kan få den aktuelt kørte hastighed udlæst fra computeren, det ender jo med at politiet må opgive det projekt og udleverer bilen igen.
Syntes det er stærkt problematisk de bare kan beslaglægge folks biler i længere perioder på en betjents formodning uanset om det er ulovlig tuning eller vanvidskørsel som med Teslaen.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... el/9088287
Generelt er det helt krotesk, der var også en sag for nogle år siden hvor skat havde beslaglagt en bil, fordi de mente den burde have været på danske afgifter - mener der gik 2 år eller sådan noget inden SKAT havde tabt i retten og manden så fik sin bil tilbage.

at man som offentlig myndighed kan beslaglægge ting giver fin mening, men der burde være en max tidsfrist til hvornår sagen skal være undersøgt og afklaret - og her taler jeg ikke om måneder men MAX 1-2 uger. Folk har jo ikke de her biler for sjov, men har jo brug for dem til hverdag.
These users thanked the author martinta for the post:
HansH

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af styker » 4. apr 2022, 15:54

martinta skrev:
4. apr 2022, 15:46
Generelt er det helt krotesk, der var også en sag for nogle år siden hvor skat havde beslaglagt en bil, fordi de mente den burde have været på danske afgifter - mener der gik 2 år eller sådan noget inden SKAT havde tabt i retten og manden så fik sin bil tilbage.

at man som offentlig myndighed kan beslaglægge ting giver fin mening, men der burde være en max tidsfrist til hvornår sagen skal være undersøgt og afklaret - og her taler jeg ikke om måneder men MAX 1-2 uger. Folk har jo ikke de her biler for sjov, men har jo brug for dem til hverdag.
De er sikkert ligeglade, når advokater ligefrem fraråder at klage over deres arbejde så er det op af bakke.
Formoder at det er ligegyldigt om det er bandemedlemmet der føler sig uretfærdigt behandlet eller Tesla Lars, så frikender deres tidligere kollegaer i DUP dem jo alligevel for at have lavet fejl.

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Hej-Hej » 4. apr 2022, 17:10

soren b skrev:
4. apr 2022, 14:06
….. men det har jo intet med det som de mener er den primære årsag til “klapjagten” nemlig er miljø og støj😉
Præcis som når de gemmer fotovognen så langt af vejen som de kan og trækker den helt lange forlængerledning ud til deres trefod, der kan stå godt gemt i en hæk og så påstår at succeskriteriet er IKKE at blitze nogen….

Det handler naturligvis om penge, hverken miljø eller sikkerhed..
These users thanked the author Hej-Hej for the post (total 2):
HansHQT1410

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 49 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HenrikH29 » 4. apr 2022, 21:47

M_Olsen skrev:
4. apr 2022, 11:08
Men det vil nok kræve at en tuner bruger nogen penge på at få lavet en standart fil og få godkendt denne til vær enkel bilmodel.
M Olsen
Det vil ikke være nok. Det er den eksakte bil, der skal overholde krav til udledning, støj mv. Dvs. målinger skal foretages på præcis den bil,. tuningen er udført på. En standardfil er ikke gangbar.

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 49 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HenrikH29 » 4. apr 2022, 21:55

Grunden til, at man ikke bare kan lægge den orignale fil tilbage i ECU'en hvis man bliver taget i tuningen, er at ens ECU er blevet konfiskeret. Dette følger af, at ECU'en er ulovlig. Man får så ikke muligheden for at lovliggøre den, men må købe sig en ny.

Den er en ren pendant til da man for mange år siden tunede, hakkede og borede knallert. Der blev den ulovlige del også konfiskeret, og man måtte købe en ny del.

Politiet har denne mulighed rent lovgivningsmæssigt.

Så kan man have sin helt egen personlige holdning til, om det er fair osv. Tja, man kan jo også bare lade være med at tune bilen, så har man slet ikke den bekymring. :lol:

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 5. apr 2022, 06:30

HenrikH29 skrev:
4. apr 2022, 21:55
Grunden til, at man ikke bare kan lægge den orignale fil tilbage i ECU'en hvis man bliver taget i tuningen, er at ens ECU er blevet konfiskeret. Dette følger af, at ECU'en er ulovlig. Man får så ikke muligheden for at lovliggøre den, men må købe sig en ny.

Den er en ren pendant til da man for mange år siden tunede, hakkede og borede knallert. Der blev den ulovlige del også konfiskeret, og man måtte købe en ny del.

Politiet har denne mulighed rent lovgivningsmæssigt.

Så kan man have sin helt egen personlige holdning til, om det er fair osv. Tja, man kan jo også bare lade være med at tune bilen, så har man slet ikke den bekymring. :lol:
Det handler om proportionalitet - ligesom det gør i forhold til loven om vanvidsbilisme.
Hvis en bilist kører 85 km/t et sted hvor man må køre 80, og han så fik 12 år i spjældet ... ville dit svar da være: "Så må han jo lade være med at køre 85" ... ?

Og mht analogien med den tunede knallert -
Jeg køber den ikke, da det ikke er muligt at bringe en 8.5HK tuncylinder tilbage til at være den 1.0HK knallerten er født med.
Eller at nedgradere en 5-tands gearing (14 tænder) til standard tandhjul med 9 tænder (Yamaha FS1).
Det er jo ganske enkelt fysisk umuligt.
En ECU derimod .. kan sagtens få nyt software.

Jeg mener du er ude i et forsvar af noget der ganske enkelt ikke holder vand.

Fordi .... fair nok at ECUen er konfiskeret.
Men jeg kan købe en brugt ECU hos en hugger eller på eBay, selv montere den, og få fikset startspærren - så er jeg kørende igen.
100% standard og akkurat lige så lovligt som aut kan lave bilen med en ny ECU.
Og til en brøkdel af prisen.
Hvorfor skal jeg tvinges til at lade aut bringe bilen tilbage til standard med spritnye dele til en mindre formue ?

Det er denne del af sanktionen der ikke giver spor mening i mit hoved, og jeg kan kun tolke det derhen, at man bruger det som et instrument til at gi' dig et ordentligt drag over nakken rent økonomisk.
Jeg kan simpelt hen ikke få øje på en argumentation der teknisk eller logisk giver mening for at det skal være sådan.
These users thanked the author HansH for the post (total 7):
martintamojoKMDTHYTheBlueStingrayThe Micktrix / DkChr-HjQT1410
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 5. apr 2022, 07:23

HenrikH29 skrev:
4. apr 2022, 21:55
Den er en ren pendant til da man for mange år siden tunede, hakkede og borede knallert. Der blev den ulovlige del også konfiskeret, og man måtte købe en ny del.
Sjovt, det husker jeg ikke. Så du siger altså at du har fået konfiskeret din knallert, den er blevet kørt til en autoriseret forhandler, og du skulle så købe delene hos den autoriserede forhandler og betale ham for at reparere den, og ellers ville den blive skrottet?

Jeg husker slet ikke det foregik på den måde da jeg var ung :?

Som jeg husker det, foregik det på den måde, at de ulovlige dele blev konfiskeret, og du fik så udleveret knallerten igen og bedt om at gøre den lovlig.

Og var det bare sådan, så generede den her lov mig væsentligt mindre end i den her form hvor de vælger et værksted og du må ikke flytte den fra det værksted de har lavet. Og får du ikke repareret den der, så skal den skrottes... Jeg synes der er ret store forskelle på dit eksempel og det vi ser lige nu.
These users thanked the author martinta for the post (total 6):
HansHHej-HejmojostykerTheBlueStingrayChr-Hj

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 5. apr 2022, 07:29

HenrikH29 skrev:
4. apr 2022, 21:55
Så kan man have sin helt egen personlige holdning til, om det er fair osv. Tja, man kan jo også bare lade være med at tune bilen, så har man slet ikke den bekymring. :lol:
Køber du for resten nogensinde brugte biler? Og selv hvis du ikke gør, hvor stor en del af den danske befolkning tror du der har eller har haft en brugt bil?

Hver eneste af dem kan uforvarende få en bil hvor der har været lavet noget om. Det kan være chiptuning, det kan være ACT er slået fra, men hver af de ting er ulovligt - og du har som udgangspunkt ingen chance for at opdage det.

Eller tror du at gamle hr. Hansen på 68 der tænker "Det er en fin golf" lige får den kørt hen til et af de meget, meget få steder i Danmark som tilbyder at de kan checke om den har været chippet. Har du selv gjort det? Og mener du at man bør få det gjort?

Så nej, du har måske ikke den bekymring når du køber en bil, men det burde du måske have hvis den er brugt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 6. apr 2022, 13:15

Følgende rygter er ubekræftede og med stor sandsynlighed fake news! Enhver lighed med virkeligheden vil være fuldstændig tilfældig :)

Men!

- onde tunger vil vide, at siden Niels Becker og High On Cars teamet postede deres video på Youtube, hvor de stiller spørgsmålstegn ved gangbarheden af indsatsen i forhold til trådens emne, er der ikke blevet beslaglagt en eneste bil. (Omtalte video blev offentliggjort på YT 11.03.2022)

- andre onde tunger mener at vide, at der faktisk var arrangeret en form for kursus / temashop hos firmaet 2M, hvor 14 politibetjente skulle have været til undervisning i hvordan tingene fungerer. Imidlertid blev dette arrangement aflyst kort tid inden (dagen før'ish) det skulle løbe af stablen.

Rygterne går på, at nogen i de øvre lag hos etaten er begyndt at få 2nd thoughts mht at tage en kampagne der egentlig var rettet mod tungvognstrafikken, og bruge konceptet til at efterstræbe samme succes på fokusområdet "chiptuning af personbiler".

Kører man den helt ud i det pure tankespind, forlyder det at den ansatte hos etaten der angiveligt har presset på for at få denne praksis iværksat, er nær privat ven med chefen hos 2M. Og så kunne man da virkelig tale om at The plot thickens .... så det kan umuligt have noget på sig.

Det skal blive interessant at følge videre fremad, hvilke rygter der som de næste kan skydes ned som værende ondsindet propaganda.
These users thanked the author HansH for the post (total 8):
madsdjmartintaTheBlueStingraystykerLars - Sound2VisionThe Micktrix / DkKMDTHYhpo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Jesper_christiansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Jesper_christiansen » 6. apr 2022, 15:31

@HansH ingen røg uden ild.. Eller er det omvendt

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk

These users thanked the author Jesper_christiansen for the post:
HansH

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Kevinff » 6. apr 2022, 15:32

Hvis det er tilfældet så var jeg jo ikke helt ved siden af mht hvorfor tuningsfirmaet pludselig er skiftet side :) tsk tsk

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af xbn » 6. apr 2022, 18:18

Et underligt forhold er at:
En tilfældig nystartet virksomhed kan afgøre, om en bil er tunet eller ikke er.
Men kun et autoriseret værksted kan føre bilen tilbage til lovlig stand.
Hvorfor er det ikke kun et autoriseret værksted, der på politiets vegne kan afgøre om en bil er tunet?
Billede

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Monze1980 » 6. apr 2022, 18:30

Hej-Hej skrev:
4. apr 2022, 17:10
soren b skrev:
4. apr 2022, 14:06
….. men det har jo intet med det som de mener er den primære årsag til “klapjagten” nemlig er miljø og støj😉
Præcis som når de gemmer fotovognen så langt af vejen som de kan og trækker den helt lange forlængerledning ud til deres trefod, der kan stå godt gemt i en hæk og så påstår at succeskriteriet er IKKE at blitze nogen….

Det handler naturligvis om penge, hverken miljø eller sikkerhed..
En bøde der rusker i pengepungen har nu engang en bedre effekt end at man bare kan se, hvor en fartmåling finder sted og slipper speederen på det sted man ved målingen finder sted.

Medmindre man selvfølgelig har så mange penge, at man er ligeglad.....
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 6. apr 2022, 18:47

xbn skrev:
6. apr 2022, 18:18
Et underligt forhold er at:
En tilfældig nystartet virksomhed kan afgøre, om en bil er tunet eller ikke er.
Men kun et autoriseret værksted kan føre bilen tilbage til lovlig stand.
Hvorfor er det ikke kun et autoriseret værksted, der på politiets vegne kan afgøre om en bil er tunet?
Det er også en gyldig pointe.

Og jeg synes ikke man kan undgå at tænke tanken ........ hvad sker der hvis politiet en dag kommer slæbende med et stelnummer, hvor 2M kan se at den blev lavet for 2 år siden hos Scantune .... det er jo de samme folk, der nok genkender deres eget arbejde.
God kunde, der er kommet i huset og fået lavet adskillige ting gennem tiderne ... rullefeltstest, fejlsøgning på injektorer osv osv ....
Nåja, og så lige den der optimering der gav 35HK ekstra + en EGROFF.

Hvad sker der så ::
Falder guillotinen bare ukritisk ?
Eller kunne man forestille sig, at den ECU lige så stille blev overskrevet med std. image, og derefter leveret tilbage med beskeden "Ingen problemer her!".. ?
Der er mange scenarier.
These users thanked the author HansH for the post:
KMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Charlimike » 6. apr 2022, 19:22

Det giver ingen mening at få en 2. Part ala scantune til at afgøre om den er tunet eller ej. En aut forhandler vil på et øjeblik kunne afgøre sagen uden selv at skulle lave meget mere ene en compare med server.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1343
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 47 times
Been thanked: 138 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af vandhunden » 6. apr 2022, 19:39

Med hensyn til Padborg Elektro så hører jeg dagligt deres radioreklame om motoroptimering på Globus Guld.

Business as usual hos dem trods ransagning.
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Hej-Hej » 7. apr 2022, 06:22

Monze1980 skrev:
6. apr 2022, 18:30
En bøde der rusker i pengepungen har nu engang en bedre effekt end at man bare kan se, hvor en fartmåling finder sted og slipper speederen på det sted man ved målingen finder sted.

Medmindre man selvfølgelig har så mange penge, at man er ligeglad.....
Jeg synes ikke selv jeg kører hurtigt, men jeg har da også selv fået en fartbøde, men når jeg kører for hurtigt er det meget sjældent med vilje, eller noget jeg tænker over. Selvom jeg VED at der KAN holde en fotovogn rundt om hjørnet sidder jeg ikke og stirre på mit speedometer hele tiden, så risikoen for en bøde har ikke den store effekt her. VED jeg derimod at den er der, så er jeg selvfølgelig helt bevidst om min hastighed.

Når jeg ikke ser den i tide og bliver blitzet, så bliver jeg bare skide irriteret men kører ikke pænere af den grund, tænker nok nærmere at det skulle være virkelig uheldigt hvis jeg ligefrem ville komme forbi en til med det samme.. så virker det meget bedre på mig at blive stoppet af ordensmagten og få beskeden på den måde.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 7. apr 2022, 06:32

Lad os tage debatten om fartkontroller i en anden tråd, og holde fokus på myndighedernes indsats mod chiptuning i tråden her.
Tak :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
HurtigudKMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af hpo » 7. apr 2022, 10:05

HansH skrev:
6. apr 2022, 13:15
Følgende rygter er ubekræftede og med stor sandsynlighed fake news! Enhver lighed med virkeligheden vil være fuldstændig tilfældig :)

Men!

- onde tunger vil vide, at siden Niels Becker og High On Cars teamet postede deres video på Youtube, hvor de stiller spørgsmålstegn ved gangbarheden af indsatsen i forhold til trådens emne, er der ikke blevet beslaglagt en eneste bil. (Omtalte video blev offentliggjort på YT 11.03.2022)

- andre onde tunger mener at vide, at der faktisk var arrangeret en form for kursus / temashop hos firmaet 2M, hvor 14 politibetjente skulle have været til undervisning i hvordan tingene fungerer. Imidlertid blev dette arrangement aflyst kort tid inden (dagen før'ish) det skulle løbe af stablen.

Rygterne går på, at nogen i de øvre lag hos etaten er begyndt at få 2nd thoughts mht at tage en kampagne der egentlig var rettet mod tungvognstrafikken, og bruge konceptet til at efterstræbe samme succes på fokusområdet "chiptuning af personbiler".

Kører man den helt ud i det pure tankespind, forlyder det at den ansatte hos etaten der angiveligt har presset på for at få denne praksis iværksat, er nær privat ven med chefen hos 2M. Og så kunne man da virkelig tale om at The plot thickens .... så det kan umuligt have noget på sig.

Det skal blive interessant at følge videre fremad, hvilke rygter der som de næste kan skydes ned som værende ondsindet propaganda.
Karma is a bitch,ingen røg uden ild. Den skal nok bide dem i røven
A3 3,2 vr6

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Martin1986 » 7. apr 2022, 15:05

HansH skrev:Følgende rygter er ubekræftede og med stor sandsynlighed fake news! Enhver lighed med virkeligheden vil være fuldstændig tilfældig :)

Men!

- onde tunger vil vide, at siden Niels Becker og High On Cars teamet postede deres video på Youtube, hvor de stiller spørgsmålstegn ved gangbarheden af indsatsen i forhold til trådens emne, er der ikke blevet beslaglagt en eneste bil. (Omtalte video blev offentliggjort på YT 11.03.2022)

- andre onde tunger mener at vide, at der faktisk var arrangeret en form for kursus / temashop hos firmaet 2M, hvor 14 politibetjente skulle have været til undervisning i hvordan tingene fungerer. Imidlertid blev dette arrangement aflyst kort tid inden (dagen før'ish) det skulle løbe af stablen.

Rygterne går på, at nogen i de øvre lag hos etaten er begyndt at få 2nd thoughts mht at tage en kampagne der egentlig var rettet mod tungvognstrafikken, og bruge konceptet til at efterstræbe samme succes på fokusområdet "chiptuning af personbiler".

Kører man den helt ud i det pure tankespind, forlyder det at den ansatte hos etaten der angiveligt har presset på for at få denne praksis iværksat, er nær privat ven med chefen hos 2M. Og så kunne man da virkelig tale om at The plot thickens .... så det kan umuligt have noget på sig.

Det skal blive interessant at følge videre fremad, hvilke rygter der som de næste kan skydes ned som værende ondsindet propaganda.
Umiddelbart tror jeg ikke de er stoppet efter den video ;)

Men når man er oppe i mod onde tunger ved man aldrig:)
These users thanked the author Martin1986 for the post:
HansH
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 940
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 127 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Dikal » 7. apr 2022, 18:41

Spørgsmål…
Følger et tysk firma, som bruger meget tid/penge/kræfter på at få deres “Leistungssteigerung” TÜV godkendt til de forskellige biler.

Vil sådan en optimering være godkendt her i DK, når den netop har været hele møllen igennem i Tyskland?
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"