Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning
: 8. apr 2022, 08:36
Tak for hint Martin
Vi elsker VAGbiler...
https://VAGcars.dk/phpbb/
Tak for hint Martin
Det mener jeg ikke den vil være. Det er nemlig den konkrete bil (fx din), der skal foreligge målinger af udledning, støj og brændstofforbrug på. Og så skal den synes med disse målinger.
Hvis nu de har en TÜV på at (har ikke forstand på motorkoder) eksempelvis den motor som ligger i en Passat 2,0 TDI er optimeret og TÜV-godkendt. Så må det vel gælde alle de motorer med den motorkode?HenrikH29 skrev: Det mener jeg ikke den vil være. Det er nemlig den konkrete bil (fx din), der skal foreligge målinger af udledning, støj og brændstofforbrug på. Og så skal den synes med disse målinger.
Men der har vist været noget med at Volvo havde et officielt "tunings-kit", som det var lovligt at optimere med. Fx. hvis man havde en T4 model kunne den optimeres lovligt til en T5 model ved at få Volvo til at opgradere med kittet. Men måske begge modeller T4 og T5 var godkendt på samme typegodkendelse eller et eller andet. Ved det ikke.
Jeg kender ikke reglerne for udbud, men er det ikke først ved et bestemt beløb osv ? Og måske andet gør sig gældende ?styker skrev:Men det ændrer jo ikke på at man bare har givet 2M den opgave uden at sende den i udbud, troede egentligt at man i politiet havde lært bare lidt efter de seneste indkøbsskandaler.
Der ligger en højesteretsdom på det skal være autoriseret. Så det er retten der har taget stilling til det og ikke politiet.Henrik2800 skrev:Syn af biler er privatiseret. Så der er fri prisdannelse.
Mange autoriserede værksteder vil ikke bruge brugte elektroniske dele,
der er for lidt fortjeneste og aut. værkstedet har ofte evnerne.
Mærkeligt, at staten må begunstige aut. værksteder, uden saglig begrundelse.
Til mange biler kan du få en brugt motorstyring (ECU) til 2000-3000kr,
og du kan selv skifte delene, da man blot skifter ECU og alle dele relateret til startspærre.
Har selv gjort det et par gange, pga. defekt ECU.
Tilbud fra værksted var 16.000-20.000kr.
Højesteret ligefrem ?Martin1986 skrev: ↑8. apr 2022, 22:29Der ligger en højesteretsdom på det skal være autoriseret. Så det er retten der har taget stilling til det og ikke politiet.
Det skulle være en ældre sag der er afgjort i Højesteret.HansH skrev:Højesteret ligefrem ?Martin1986 skrev: ↑8. apr 2022, 22:29Der ligger en højesteretsdom på det skal være autoriseret. Så det er retten der har taget stilling til det og ikke politiet.
Dvs der er en af de ramte bilejere der har anket sin sag hele vejen til den absolutte top i det danske retssystem ... og retssystemet er gået med til at tage den helt derop, for at få den prøvet.
Damn.
Men det er noteret - at det ikke er politiets egen idé, det med at der skal bruges autoriseret værksted.
Hvis beslutning det er, ændrer ikke ved at jeg synes praksis er urimelig i det her anliggende
Du skrev tidligere :
..umiddelbart må det autoriserede værksted gerne montere det brugte originale udstyr igen som er pillet af bilen.
Jeg går ud fra at der her menes de "mekaniske" dele ... f.eks. et partikelfilter. Hvis man stadig skulle have det liggende hjemme i garagen, så må man gerne bringe dette ud til det aut. værksted, og så monterer de det igen.
Er det sådan at forstå ?
En ECU derimod. Den bliver vel ikke betragtet som en original del, hvis den indeholder chippet software ?
Så uagtet at den på 10 minutter kan gøres original igen med et stik og en computer, så bliver det aldrig aktuelt.
Korrekt forstået ?
Det giver god nok mening. Det skal aut. jo sige.. Hvorfor skulle de løbe nogen risiko i sådan en sag?Martin1986 skrev: ↑9. apr 2022, 07:29Forklaringen jeg fik var, at værkstedet kunne ikke indestå for, at der ikke stadig var parametre på ecu efter der var lagt en standart fil ind, som de ikke kunne ændre. Derfor skal det være en ny ecu.. jeg fik af vide, at det autoriserede ikke kunne slette alle spor på en ecu, og derfor ville de ikke stille garanti for lovligheden
Jeg skal ikke kunne sige om det er den der menes (mem det kunne det da godt lugte af). Jeg har ikke selv læst den, men kan da følge op på det.M_Olsen skrev:Som jeg har læst det et sted i den facebook tråd skriver hans advokat at det er en højesteret dom der omhandler trachograf snyd i en lastbil. For at rode i sådan en skal du være autoriseret det skal man ikke for at montere et partikel filter.
Så hvis det er det tilfælde de bruger den dom til at forsvare at det skal være et autoriseret værksted der laver bilen sydens jeg den er tynd.
M Olsen
Det er jo blot ét af de aspekter der ikke giver nogen mening i denne sag.mojo skrev: ↑9. apr 2022, 08:39Hvis aut værksted kun kan stå inde for lovligheden ved at montere ny ECU så kan 2m teknik da tørre røv i deres dokumentation ved blot at overskrive ECU.
Så potentielt vil alle dem der giver penge for at få overskrevet deres ECU hos 2m stå med en ulovlig bil hvis det går rettens vej
Hvordan kan han stå inde for mere end aut værksted kan??
2m er ikke dem der skal bringe bilen tilbage i lovlig stand, som dommen lyder på, det er et autoriseret værksted der skal det.christianB skrev:også lidt sjovt at de fremhæver autoriseret værksted, men 2m eller hvad de kalder sig er jo ikke autoriseret.
Derudover - så bør kan man spørge om opgaven som 2m her fået tildelt har været i udbud. Hvis omfanget er så stort og med de priser der er nævnt, vil jeg tro opgaven burde have været i udbud
Ja men 2m tilbyder at lovliggøre din bil inden du risikerer at blive stoppet.Martin1986 skrev:2m er ikke dem der skal bringe bilen tilbage i lovlig stand, som dommen lyder på, det er et autoriseret værksted der skal det.christianB skrev:også lidt sjovt at de fremhæver autoriseret værksted, men 2m eller hvad de kalder sig er jo ikke autoriseret.
Derudover - så bør kan man spørge om opgaven som 2m her fået tildelt har været i udbud. Hvis omfanget er så stort og med de priser der er nævnt, vil jeg tro opgaven burde have været i udbud
Jeg ved ikke hvad de tilbyder. Folk skrev bare et tuningstjek?mojo skrev:Ja men 2m tilbyder at lovliggøre din bil inden du risikerer at blive stoppet.Martin1986 skrev:2m er ikke dem der skal bringe bilen tilbage i lovlig stand, som dommen lyder på, det er et autoriseret værksted der skal det.christianB skrev:også lidt sjovt at de fremhæver autoriseret værksted, men 2m eller hvad de kalder sig er jo ikke autoriseret.
Derudover - så bør kan man spørge om opgaven som 2m her fået tildelt har været i udbud. Hvis omfanget er så stort og med de priser der er nævnt, vil jeg tro opgaven burde have været i udbud
Og der overskiver de ECU med en "lovlig"fil.
Men den er jo så netop nu manipuleret, hvis en anden instans skal kontrollere den senere.
Hvis ikke aut værksted kan stå inde for overskivninger hvordan kan 2m?
Prøv den af. Manden mod systemet færdselssager er gratis at få prøvet ved domstoleneCULT skrev:Hmm min gammel S3 er fra 2000 og Eobd blev først et krav i eu i 2001 så i teorien vil de få en lang næse hvis de tror den kan udlæse ved kontrol
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Den får en sommer i garagen så det bliver ikke aktuelt desværreMartin1986 skrev:Prøv den af. Manden mod systemet færdselssager er gratis at få prøvet ved domstoleneCULT skrev:Hmm min gammel S3 er fra 2000 og Eobd blev først et krav i eu i 2001 så i teorien vil de få en lang næse hvis de tror den kan udlæse ved kontrol
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
De kalder det selv et tjek, men det er ikke sådan jeg opfatter det.Martin1986 skrev: ↑9. apr 2022, 10:47Jeg ved ikke hvad de tilbyder. Folk skrev bare et tuningstjek?
.. og den knap skulle være mærket AZ5 med store, klodsede, russiske bogstaver !!carstenhjorth skrev: ↑9. apr 2022, 18:42Jeg sad lige og legede med tanken om hvad man kunne gøre hvis man havde en chippet bil (hvilket jeg selv aldrig kunne finde på...) og blev stoppet og de begynder at tale om beslaglæggelse og transport til nærmeste autoriserede værksted for originalitets check. Man kunne lave en knap der førte 12v ind i styreboksen og brændte den godt og grundigt af, evt 12v direkte til flash chippen. Så står man med en defekt boks der ikke kan checkes, stadig en meget billigere løsning end en ny fra VW... Og så kunne man jo tilfældigvis have en klonet ECU liggende i bagagerummet