Tuning af helt ny bil

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af HansH » 21. feb 2023, 13:39

Hallas skrev:
21. feb 2023, 13:03
Ikke for at svine, pege fingre eller andet. :arrow: Men jeg forstår ikke at man køber for småt, men allerede der ved at nu skal den have filen.
Charlimike har en Seat Leon 184HK TDI standard.
Den fås ikke med større dieselmotor.
Den er max udstyret med læderkabine og vistnok alle de krydser der kan sættes for en Seat Leon.

Hvis det udelukkende gik på at få >184HK og det skal være en diesel - hvilket det skal for hans vedkommende, da han kører mange km hver dag - så skulle han over i en helt anden bil.
Skal det være VAG så hedder det en Passat med bi Turbo og 240HK
Eller en af de store Audi'er.

Jeg kan sagtens forstå, at Morten gerne vil have sin Leon. Den er virkelig fin, og fås som sagt ikke mere potent ab fabrik.
Og jeg kan ikke se noget problem i at give den en stage 1 fil. Hvis man vælger den rigtige og dygtige tuner, så er der ingen problemer i det.
Det er ulovligt, ja. Den risiko og de mulige konsekvenser skal man selvfølgelig være bevidst om når man går ind i det.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3522
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af Flamiq » 21. feb 2023, 14:27

Kunne godt gå hen og blive en “Popcorn”-tråd 🍿🥤🧐
Jeg sidder klar 😇
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af Jesper Rasmussen » 21. feb 2023, 14:34

_Jensen skrev:
21. feb 2023, 12:49
Hvordan kunne i bevise at motoren havde været tunet? Det kunne bare være en eller flere opdateringer af motor styring.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Reparationen blev foretaget på et BMW værksted som påviste tuningen ved hjælp af udlæsninger.

Førerens arbejdsplads havde leaset bilen i det selskab jeg er ansat i.
These users thanked the author Jesper Rasmussen for the post:
Hallas

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af perw » 21. feb 2023, 15:33

HansH skrev:
21. feb 2023, 13:39

Charlimike har en Seat Leon 184HK TDI standard.
Den fås ikke med større dieselmotor.
Den er max udstyret med læderkabine og vistnok alle de krydser der kan sættes for en Seat Leon.

Hvis det udelukkende gik på at få >184HK og det skal være en diesel - hvilket det skal for hans vedkommende, da han kører mange km hver dag - så skulle han over i en helt anden bil.
Skal det være VAG så hedder det en Passat med bi Turbo og 240HK
Eller en af de store Audi'er.

Jeg kan sagtens forstå, at Morten gerne vil have sin Leon. Den er virkelig fin, og fås som sagt ikke mere potent ab fabrik.
Og jeg kan ikke se noget problem i at give den en stage 1 fil. Hvis man vælger den rigtige og dygtige tuner, så er der ingen problemer i det.
Det er ulovligt, ja. Den risiko og de mulige konsekvenser skal man selvfølgelig være bevidst om når man går ind i det.
Det er også fint nok. Men så må man bare gøre det lovligt.

Jeg synes det er noget svineri at sætte noget chiptuning på, der gør at bilen sviner/forurener mere, bare fordi man lige vil have lidt flere hk.

Hallas
Medlem
Indlæg: 1086
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 492 times
Been thanked: 238 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af Hallas » 21. feb 2023, 16:35

perw skrev:
21. feb 2023, 15:33
HansH skrev:
21. feb 2023, 13:39

Charlimike har en Seat Leon 184HK TDI standard.
Den fås ikke med større dieselmotor.
Den er max udstyret med læderkabine og vistnok alle de krydser der kan sættes for en Seat Leon.

Hvis det udelukkende gik på at få >184HK og det skal være en diesel - hvilket det skal for hans vedkommende, da han kører mange km hver dag - så skulle han over i en helt anden bil.
Skal det være VAG så hedder det en Passat med bi Turbo og 240HK
Eller en af de store Audi'er.

Jeg kan sagtens forstå, at Morten gerne vil have sin Leon. Den er virkelig fin, og fås som sagt ikke mere potent ab fabrik.
Og jeg kan ikke se noget problem i at give den en stage 1 fil. Hvis man vælger den rigtige og dygtige tuner, så er der ingen problemer i det.
Det er ulovligt, ja. Den risiko og de mulige konsekvenser skal man selvfølgelig være bevidst om når man går ind i det.
Det er også fint nok. Men så må man bare gøre det lovligt.

Jeg synes det er noget svineri at sætte noget chiptuning på, der gør at bilen sviner/forurener mere, bare fordi man lige vil have lidt flere hk.
Det er egentlig også min pointe i det med at få en fil i sin bil..Men det er selvfølelig et valg den enkelte tager, men man kan ikke forsvare det, bare fordi man ellers skulle op i en større/dyrere bil..

Men det behøver vi ikke være enige i, men så er alt muligt andet snyd også legalt, hvis bare det helliger målet..og det er der vel ikke mange der syntes er iorden og slet ikke hvis det går ud over dem selv) ;)
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Hallas
Medlem
Indlæg: 1086
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 492 times
Been thanked: 238 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af Hallas » 21. feb 2023, 16:41

Flamiq skrev:
21. feb 2023, 14:27
Kunne godt gå hen og blive en “Popcorn”-tråd 🍿🥤🧐
Jeg sidder klar 😇
der er ikke noget at blive klar til..

Vi er alle enige om at vi ikke er enige.

Højdepunktet I TRÅDEN er at det skal selvfølelig laves så det er bedst for motor og bil, samtidig skal man vide at det er ulovligt og hvad der dermed følger af evt udgifter/erstatninger.

For mig drejer det sig nok mere om de tanker der ligger bag at det er helt fint at gøre det…
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3522
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af Flamiq » 21. feb 2023, 16:52

Hallas skrev:
21. feb 2023, 16:41
Flamiq skrev:
21. feb 2023, 14:27
Kunne godt gå hen og blive en “Popcorn”-tråd 🍿🥤🧐
Jeg sidder klar 😇
der er ikke noget at blive klar til..

Vi er alle enige om at vi ikke er enige.
Der er sjældent enighed, når det drejer dig om tuning🧐
Alle vil ha’ det sidste ord i “debatten”, så det kan blive en l a n g tråd 😉
Derfor jeg sidder klar til langtidslæsning med 🥤🍿😉
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Hallas
Medlem
Indlæg: 1086
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 492 times
Been thanked: 238 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af Hallas » 21. feb 2023, 16:55

Flamiq skrev:
21. feb 2023, 16:52
Hallas skrev:
21. feb 2023, 16:41
Flamiq skrev:
21. feb 2023, 14:27
Kunne godt gå hen og blive en “Popcorn”-tråd 🍿🥤🧐
Jeg sidder klar 😇
der er ikke noget at blive klar til..

Vi er alle enige om at vi ikke er enige.
Der er sjældent enighed, når det drejer dig om tuning🧐
Alle vil ha’ det sidste ord i “debatten”, så det kan blive en l a n g tråd 😉
Derfor jeg sidder klar til langtidslæsning med 🥤🍿😉
Njae jeg vil ikke have det sidste ord, det er ikke fordi jeg skal omvende nogen, de må gøre hvad de vil. Men går det galt får de ikke min støtte…

Nu skal du huske at svare, ellers får jeg det sidste ord :lol:
These users thanked the author Hallas for the post:
HansH
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3522
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af Flamiq » 21. feb 2023, 17:23

Hallas skrev:
21. feb 2023, 16:55
Njae jeg vil ikke have det sidste ord, det er ikke fordi jeg skal omvende nogen, de må gøre hvad de vil. Men går det galt får de ikke min støtte…

Nu skal du huske at svare, ellers får jeg det sidste ord :lol:
Jeg følger bare med i tråden😇
Du må som sådan gerne få det sidste ord 😊👋
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af Dikal » 22. feb 2023, 16:39

HenrikH29 skrev:
20. feb 2023, 19:43
Og ikke at forglemme, at forsikringen kan nægte dækning, hvis de ikke er gjort bekendt med tuningen. Og det vil jo være meget ØV, hvis bilen blev stjålet eller totalskabet. Ingen dækning, øv, bøv.
Jeg købte engang en bil, som var importeret fra NL. Forhandleren vidste ikke, at bilen var chippet (fandt jeg ud af, da jeg var hos en, for at få den chippet 8-) ).
Havde fat i FDM for at høre, hvordan man egentlig var stillet, i fald der netop skulle ske noget.
Og de sagde, at medmindre at tuningen havde en direkte indvirkning på skaden/uheldet, så kan forsikringen ikke nægte. Det vil sige, bliver bilen eksempelvis stjålet, så kan forsikringen ikke sige ærgeligt-ærgeligt, da det ikke kan relateres til en evt tuning. Eller du kører galt, fordi dækket springer.
Om FDM så vil vinde en retssag, hvis det skulle komme dertil, tør jeg ikke sige.
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af perw » 22. feb 2023, 16:50

Dikal skrev:
22. feb 2023, 16:39

Havde fat i FDM for at høre, hvordan man egentlig var stillet, i fald der netop skulle ske noget.
Jeg har læst om sager hvor forsikringen ikke dækkede en stjålen bil, da den var chippet og sagen havde været igennem anke systemet.

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af Jesper Rasmussen » 22. feb 2023, 17:21

I princippet burde man kunne vinde sådan en sag og også en garantisag, men spørgsmålet er om man har energi til kampen for den bliver lang.

I forhold til garanti osv så møder man altid en mur hvis bilen er tunet, service er overskredet osv, men det ændrer ikke på at garantistiller skal påvise at skaden er opstået som følge af tuningen/ overskridelsen af service.

Jeg har taget flere af den slags kampe ifht overskredet service og den person man møder i butikken er blot skolet i at afvise men det holder ikke i retten.

På mit tidligere arbejde har jeg også oplevet at teknisk support nægtede at hjælpe ifbm fejlsøgning på en bil pga bilen var chiptunet, det kan jo også være noget bøvl.

Min pointe er at i teorien kan man komme langt, men man skal være parat til at kæmpe en kamp som kan blive lang og opslidende, og imens står bilen så måske bare og glor.

Jeg ville holde mig fra det, har set alt for meget bøvl, og specifikt på en ny bil hvor der er stor sandsynlighed for at der kommer en masse opdateringer til motor og gearkasse mv
These users thanked the author Jesper Rasmussen for the post (total 2):
HallasMelle

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af HenrikH29 » 22. feb 2023, 19:05

Dikal skrev:
22. feb 2023, 16:39
HenrikH29 skrev:
20. feb 2023, 19:43
Og ikke at forglemme, at forsikringen kan nægte dækning, hvis de ikke er gjort bekendt med tuningen. Og det vil jo være meget ØV, hvis bilen blev stjålet eller totalskabet. Ingen dækning, øv, bøv.
Jeg købte engang en bil, som var importeret fra NL. Forhandleren vidste ikke, at bilen var chippet (fandt jeg ud af, da jeg var hos en, for at få den chippet 8-) ).
Havde fat i FDM for at høre, hvordan man egentlig var stillet, i fald der netop skulle ske noget.
Og de sagde, at medmindre at tuningen havde en direkte indvirkning på skaden/uheldet, så kan forsikringen ikke nægte. Det vil sige, bliver bilen eksempelvis stjålet, så kan forsikringen ikke sige ærgeligt-ærgeligt, da det ikke kan relateres til en evt tuning. Eller du kører galt, fordi dækket springer.
Om FDM så vil vinde en retssag, hvis det skulle komme dertil, tør jeg ikke sige.
Så må jeg desværre skuffe dig, og FDM, med at der allerede ligger en afgørelse i Forsikringsnævnet, hvor en bilejer mistede sin erstatning for stjålen bil.

Hele forsikringsaftalen blev kendt ugyldigt, idet bilejeren ikke havde oplyst om tuningen. Dermed var der ingen forsikring. Han fik selvfølgelig sine indbetalte præmier (minus evt andre dækkede skader) tilbage, men det var en ringe trøst.

Artiklen ligger her: https://politiken.dk/oekonomi/privatoek ... -tunet-bil men desværre kræves der abonnement.

Det var hans grådighed, der afslørede tuningen. For han ville også have dækket udgiften til tuningen af forsikring. Det skulle han nok ikke have krævet :lol:

Derudover er der jo lige risikoen for en udgift til en ny ECU, hvis politiet tager en for chiptuning. Og en sådan skulle vist let kunne løbe op i 15-20.000 + bøden, der vist er 5.000 kr. Velbekomme.... :lol:

https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/pol ... -tunet-bil

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af HenrikH29 » 22. feb 2023, 19:12

perw skrev:
22. feb 2023, 16:50
Dikal skrev:
22. feb 2023, 16:39

Havde fat i FDM for at høre, hvordan man egentlig var stillet, i fald der netop skulle ske noget.
Jeg har læst om sager hvor forsikringen ikke dækkede en stjålen bil, da den var chippet og sagen havde været igennem anke systemet.
Præcist - se mit svar til Dikal. Der ligger nemlig mindst en afgørelse fra Ankenævnet for Forsiking, hvor bilejerne mistede erstatning for en stjålen bil pga. tuning. Så svaret fra FDM er direkte forkert - eller givet før afgørelsen fra Ankenævnet.

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af HenrikH29 » 22. feb 2023, 19:17

Jesper Rasmussen skrev:
22. feb 2023, 17:21
I princippet burde man kunne vinde sådan en sag og også en garantisag, men spørgsmålet er om man har energi til kampen for den bliver lang.

......

Jeg ville holde mig fra det, har set alt for meget bøvl, og specifikt på en ny bil hvor der er stor sandsynlighed for at der kommer en masse opdateringer til motor og gearkasse mv
Og så skal man huske på, at man skal anlægge en sag og selv skal bære alle omkostninger til egen advokat helt op til afgørelsen i retten. Og vinder man ikke, så hænger man på disse advokatomkostninger. Og det er ikke småbeløb. De koster jo let kr. 2.500 i timen eller mere.

VAG siger jo bare "ingen garanti", og så må man selv anlægge sag mod dem.

Så kan man jo forsøge at søge Fri process, men da man har ulovliggjort sin bil ved at tune den, så er der ingen chance for at få det.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af perw » 22. feb 2023, 19:22

Jesper Rasmussen skrev:
22. feb 2023, 17:21
I princippet burde man kunne vinde sådan en sag og også en garantisag, men spørgsmålet er om man har energi til kampen for den bliver lang.

I forhold til garanti osv så møder man altid en mur hvis bilen er tunet, service er overskredet osv, men det ændrer ikke på at garantistiller skal påvise at skaden er opstået som følge af tuningen/ overskridelsen af service.

Jeg har taget flere af den slags kampe ifht overskredet service og den person man møder i butikken er blot skolet i at afvise men det holder ikke i retten.
Nu er garanti noget producenten yder udover hvad loven foreskriver. Og derfor kan producenten opstille nogle krav. Så mon ikke der er et krav im at bilen ikke må være chippet. Så der kommer du ikke langt.

Så kan man gære brug af reklamationsret, men her skal du som forbruger efter 1 år bevise at der var en fejl på varen på leveringstidspunktet. Så det er forbrugeren der står led bevisbyrden og ikke producenten. Producenten siger jo bare at bilen er chippet.

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af Jesper Rasmussen » 22. feb 2023, 19:41

perw skrev:
22. feb 2023, 19:22
Jesper Rasmussen skrev:
22. feb 2023, 17:21
I princippet burde man kunne vinde sådan en sag og også en garantisag, men spørgsmålet er om man har energi til kampen for den bliver lang.

I forhold til garanti osv så møder man altid en mur hvis bilen er tunet, service er overskredet osv, men det ændrer ikke på at garantistiller skal påvise at skaden er opstået som følge af tuningen/ overskridelsen af service.

Jeg har taget flere af den slags kampe ifht overskredet service og den person man møder i butikken er blot skolet i at afvise men det holder ikke i retten.
Nu er garanti noget producenten yder udover hvad loven foreskriver. Og derfor kan producenten opstille nogle krav. Så mon ikke der er et krav im at bilen ikke må være chippet. Så der kommer du ikke langt.

Så kan man gære brug af reklamationsret, men her skal du som forbruger efter 1 år bevise at der var en fejl på varen på leveringstidspunktet. Så det er forbrugeren der står led bevisbyrden og ikke producenten. Producenten siger jo bare at bilen er chippet.
Garantien dækker medmindre det kan påvises at ændringen eller din behandling har forårsaget fejlen.

Det kan man som sådan ikke skrive sig ud af, det påhviler garantistilleren at påvise at det ikke er produktet der har fejlet.

Igen, de vil gøre hvad de kan for at slippe udenom, men principielt er man dækket ind, man skal blot forberede sig på slagsmål.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Tuning af helt ny bi

Indlæg af perw » 22. feb 2023, 19:51

Jesper Rasmussen skrev:
22. feb 2023, 19:41

Garantien dækker medmindre det kan påvises at ændringen eller din behandling har forårsaget fejlen.

Det kan man som sådan ikke skrive sig ud af, det påhviler garantistilleren at påvise at det ikke er produktet der har fejlet.

Igen, de vil gøre hvad de kan for at slippe udenom, men principielt er man dækket ind, man skal blot forberede sig på slagsmål.
Jeg tror at du blander garanti og reklamationsret sammen.

Det er 2 forskellige ting, VW fraskriver deres garanti, hvis du tuner bilen og det kan de godt, da garantien er noget der dækker ud over reklamationsretten.

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Tuning af helt ny bi

Indlæg af Jesper Rasmussen » 22. feb 2023, 20:10

perw skrev:
22. feb 2023, 19:51
Jesper Rasmussen skrev:
22. feb 2023, 19:41

Garantien dækker medmindre det kan påvises at ændringen eller din behandling har forårsaget fejlen.

Det kan man som sådan ikke skrive sig ud af, det påhviler garantistilleren at påvise at det ikke er produktet der har fejlet.

Igen, de vil gøre hvad de kan for at slippe udenom, men principielt er man dækket ind, man skal blot forberede sig på slagsmål.
Jeg tror at du blander garanti og reklamationsret sammen.

Det er 2 forskellige ting, VW fraskriver deres garanti, hvis du tuner bilen og det kan de godt, da garantien er noget der dækker ud over reklamationsretten.
sådan er det ikke helt skruet sammen. Yder du en garanti så yder du en garanti. Den kan begrænses ifht feks sliddele som man kan vælge at yde en begrænset garanti på, men som garantistiller kan man ikke afvise en garanti man yder på den formodning at et indgreb eller feks forsømmelse af foreskrevet service har ødelagt bilen.

Der er man som garantistiller nødsaget til at påvise at bilen er ødelagt.

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af Dikal » 23. feb 2023, 12:27

Er bare glad for, at min tuning er skrevet ind, som en konstruktiv ændring :)
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af nielshm » 1. mar 2023, 07:17

Her er en udbrændt bil, som ikke bliver dækket af forsikringen, da man efterfølgende opdager den er chiptunet.
Begrundelsen er, at selskabet aldrig ville have tegnet forsikringen, såfremt man havde haft kendskab til tuningen.
https://ankeforsikring.dk/adm-ankenaevn ... x?CN=98229

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af HansH » 1. mar 2023, 08:16

nielshm skrev:
1. mar 2023, 07:17
Her er en udbrændt bil, som ikke bliver dækket af forsikringen, da man efterfølgende opdager den er chiptunet.
Begrundelsen er, at selskabet aldrig ville have tegnet forsikringen, såfremt man havde haft kendskab til tuningen.
https://ankeforsikring.dk/adm-ankenaevn ... x?CN=98229
Det er også værd at hæfte sig ved flg statement fra forsikringsselskabet:

"Det er ikke et almindeligt led i vores skadebehandling, at vi spørger ind til eller undersøger, om en bil er chiptunet i forbindelse med en anmeldt brandskade. I nærværende sag havde vi imidlertid særlig anledning til at foretage en sådan undersøgelse, da medlemmet af egen drift under sin telefoniske kontakt med taksatoren oplyste, at bilen havde fået lavet noget med en chip, men at det var hendes kæreste, der havde stået for dette"

Der kan nok uddrages mere end én lære af denne afgørelse.
En af dem kunne være, at man i forb med en dækningssag ikke frivilligt skal fortælle at bilen er chippet, såfremt man ikke allerede har oplyst forsikringsselskabet derom.... og sørge for at være afstemt med sin bedre halvdel :)
These users thanked the author HansH for the post:
jansom
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af nielshm » 1. mar 2023, 09:06

HansH skrev:
1. mar 2023, 08:16
nielshm skrev:
1. mar 2023, 07:17
Her er en udbrændt bil, som ikke bliver dækket af forsikringen, da man efterfølgende opdager den er chiptunet.
Begrundelsen er, at selskabet aldrig ville have tegnet forsikringen, såfremt man havde haft kendskab til tuningen.
https://ankeforsikring.dk/adm-ankenaevn ... x?CN=98229
Det er også værd at hæfte sig ved flg statement fra forsikringsselskabet:

"Det er ikke et almindeligt led i vores skadebehandling, at vi spørger ind til eller undersøger, om en bil er chiptunet i forbindelse med en anmeldt brandskade. I nærværende sag havde vi imidlertid særlig anledning til at foretage en sådan undersøgelse, da medlemmet af egen drift under sin telefoniske kontakt med taksatoren oplyste, at bilen havde fået lavet noget med en chip, men at det var hendes kæreste, der havde stået for dette"

Der kan nok uddrages mere end én lære af denne afgørelse.
En af dem kunne være, at man i forb med en dækningssag ikke frivilligt skal fortælle at bilen er chippet, såfremt man ikke allerede har oplyst forsikringsselskabet derom.... og sørge for at være afstemt med sin bedre halvdel :)
Det er ligesom når licensen ringede på døren i gamle dage, og den ærlige kone oplyste om, at fjernsynet var 15 år gammelt.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af claussor » 1. mar 2023, 09:14

2.0 TDI er tried and tested og det samme er gearkassen. Det er vel VAG's mest pålidelige konstruktion de sidste 20 år. Ja ok 3.0 er da en helt fantastisk maskine, men hvis vi snakker til "familien Danmark" penge.

Jeg smækkede selv en fil i min gamle "nye" efter 10.000 km. Ville egentlig have gjort det før men havde ikke mulighed for det. Jeg havde bestemt ikke holdt mig tilbage. Man køber den bil man har råd til eller mulighed for. Og nogle af os vil så gerne udnytte dens muligheder mest muligt. Det forstår jeg godt.

Min gamle 1.0 Fiesta fik også en fil efter ca. 5.000.
These users thanked the author claussor for the post (total 2):
HansHPL

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af jansom » 1. mar 2023, 09:57

HansH skrev:
nielshm skrev:
1. mar 2023, 07:17
Her er en udbrændt bil, som ikke bliver dækket af forsikringen, da man efterfølgende opdager den er chiptunet.
Begrundelsen er, at selskabet aldrig ville have tegnet forsikringen, såfremt man havde haft kendskab til tuningen.
https://ankeforsikring.dk/adm-ankenaevn ... x?CN=98229
Det er også værd at hæfte sig ved flg statement fra forsikringsselskabet:

"Det er ikke et almindeligt led i vores skadebehandling, at vi spørger ind til eller undersøger, om en bil er chiptunet i forbindelse med en anmeldt brandskade. I nærværende sag havde vi imidlertid særlig anledning til at foretage en sådan undersøgelse, da medlemmet af egen drift under sin telefoniske kontakt med taksatoren oplyste, at bilen havde fået lavet noget med en chip, men at det var hendes kæreste, der havde stået for dette"

Der kan nok uddrages mere end én lære af denne afgørelse.
En af dem kunne være, at man i forb med en dækningssag ikke frivilligt skal fortælle at bilen er chippet, såfremt man ikke allerede har oplyst forsikringsselskabet derom.... og sørge for at være afstemt med sin bedre halvdel :)
Man kan også udlede at hun er blondine og har en anden kæreste nu
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af GranTurismo » 3. mar 2023, 15:58

claussor skrev:
1. mar 2023, 09:14
2.0 TDI er tried and tested og det samme er gearkassen. Det er vel VAG's mest pålidelige konstruktion de sidste 20 år.
Arh de tidlige DQ250 havde store problemer med mechatronic.

Det er dog ikke et issue på de nyere udgaver. Hvis bare man overholder olieskiftintervallet på 60.000 km og ikke får skyllet gearkassen, så er det ikke mit indtryk at mechatronic lider af hyppigere nedbrud, end på de nyere DSG-gearkasser.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af claussor » 8. mar 2023, 09:08

GranTurismo skrev:
3. mar 2023, 15:58
claussor skrev:
1. mar 2023, 09:14
2.0 TDI er tried and tested og det samme er gearkassen. Det er vel VAG's mest pålidelige konstruktion de sidste 20 år.
Arh de tidlige DQ250 havde store problemer med mechatronic.

Det er dog ikke et issue på de nyere udgaver. Hvis bare man overholder olieskiftintervallet på 60.000 km og ikke får skyllet gearkassen, så er det ikke mit indtryk at mechatronic lider af hyppigere nedbrud, end på de nyere DSG-gearkasser.
Ja jo - men nu skriver jeg over 20 år :-)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af GranTurismo » 8. mar 2023, 14:22

claussor skrev:
8. mar 2023, 09:08
Ja jo - men nu skriver jeg over 20 år :-)
Blev DQ250 ikke lanceret i 2003?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af HenrikH29 » 8. mar 2023, 22:27

HansH skrev:
1. mar 2023, 08:16
nielshm skrev:
1. mar 2023, 07:17
Her er en udbrændt bil, som ikke bliver dækket af forsikringen, da man efterfølgende opdager den er chiptunet.
Begrundelsen er, at selskabet aldrig ville have tegnet forsikringen, såfremt man havde haft kendskab til tuningen.
https://ankeforsikring.dk/adm-ankenaevn ... x?CN=98229
Det er også værd at hæfte sig ved flg statement fra forsikringsselskabet:

"Det er ikke et almindeligt led i vores skadebehandling, at vi spørger ind til eller undersøger, om en bil er chiptunet i forbindelse med en anmeldt brandskade. I nærværende sag havde vi imidlertid særlig anledning til at foretage en sådan undersøgelse, da medlemmet af egen drift under sin telefoniske kontakt med taksatoren oplyste, at bilen havde fået lavet noget med en chip, men at det var hendes kæreste, der havde stået for dette"

Der kan nok uddrages mere end én lære af denne afgørelse.
En af dem kunne være, at man i forb med en dækningssag ikke frivilligt skal fortælle at bilen er chippet, såfremt man ikke allerede har oplyst forsikringsselskabet derom.... og sørge for at være afstemt med sin bedre halvdel :)

Stort set samme argument i Ankenævns-afgørelsen, hvor en ung gut tabte sin dækning for stjålen bil.

Han oplyste selv forsikringen om chiptuning, da han også ville have udgiften til denne dækket ved vurdering af bilens værdi. Dumt, meget dumt.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: Tuning af helt ny bil

Indlæg af claussor » 9. mar 2023, 09:02

GranTurismo skrev:
8. mar 2023, 14:22
claussor skrev:
8. mar 2023, 09:08
Ja jo - men nu skriver jeg over 20 år :-)
Blev DQ250 ikke lanceret i 2003?
Jo - det passer vel også godt med 20 år? :)

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"