Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 24. dec 2023, 01:06

Hej alle i skønne mennesker.
Jeg har købt mig en Skoda Oactavia 1,6 TDI Greenline fra ‘11 med 140.000 på klokken hos en forhandler.
Bilen kørte egentlig fint da jeg prøvede den hos forhandleren, men havde en ide om at jeg ville motor optimere den.
Jeg bestiller en tid til en Hydrive rens samt Stage 1 motoroptinering. På rullefeltet finder vi ud af at bilen allerede er tunet. 300Nm 135 HK, og ikke de 315Nm og ca 150 HK som en normal Stage 1 vil gi’ - vælger derfor at få lagt det nye program i og det tester og køre fint, alt som det skal.
Jeg kører så fra Århus til Aalborg, uden problemer, overnatter der, og dagen efter vil bilen ikke starte.
Får liv i den, men den går meget ujævnt, 2-3 cylindre. Lyder som om 1 eller flere dysere er stået af.

Andre der har prøvet det ?

Jeg har meldt det som en reklamation hos forhandleren, men uden at fortælle ham at jeg har fundet ud af at bilen var tunet allerede ved køb. Jeg har været meget i tvivl om hvorvidt jeg burde fortælle ham det, da jeg er bange for at jeg har gjort i nælderne, i forhold til reklamations retten, ved at få lagt det nye program i.

Hvad ville i gøre?

Brugeravatar
JSKristensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 5. nov 2023, 21:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af JSKristensen » 24. dec 2023, 08:23

Det kunne jo tyde på at den nye fil du har fået i kan være skyld i fejlen.

Hvis bilen kørte som den skulle før, så kunne noget tyde på at der måske er holdt igen for at Skåne motoren., men nærmest umuligt at vide.

Forhandleren, ved måske, måske ikke den har været pillet ved og her kommer det hele vel an på din egen samvittighed.....

Men ja, surt at købe en bil som kørte fint og pludselig ikke gør.

Hvem har du haft til at lægge ny fil i den?

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk

These users thanked the author JSKristensen for the post:
trykfajl

Brugeravatar
VW-GTE
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af VW-GTE » 24. dec 2023, 08:28

Jeg ville fortælle sandheden, punktum.
These users thanked the author VW-GTE for the post (total 3):
stadiltrykfajljansom
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022

trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 24. dec 2023, 08:34

DCB Tuning syd for Aarhus, som ellers var en rigtig god oplevelse.

Han var også meget ærlig omkring det hele. Inden vi lagde hans program i sagde han meget klart at han syntes jeg skulle reklamere over det, da jeg som køber jo ikke ved hvorfor den er blevet tunet, og om EGR ventil eller lignende er slået fra 🙁

Har riget til forhandleren, og han tager den ind her mellem jul og nytår og får den skiftet. Han mener det er Dyserne, den er galt med.

stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 264 times
Been thanked: 118 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af stadil » 24. dec 2023, 08:36

At tune en 12 år gammel bil også ringe til forhandleren bagefter og kræve garanti rep 🤦‍♂️. Ps - Når man tuner bør man overveje konsekvenserne inden man sætter igang..
These users thanked the author stadil for the post (total 5):
HallasKleberjansomKBoesenZimon

trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 24. dec 2023, 08:39

Nu krydser jeg fingre at den bil kommer til at køre.

Indtil videre har det kostet dem 2 nye kalibre, et sæt klodser, en afdrejning af skiver. Et nyt kontaktsæt til justering af sidespejle. Tandrem + vandpumpe, stort service om komplet bremseeftersyn.

Købte skodaen fordi jeg havde brug for en stabil bil, pendler 150km og dagen, og det havde jeg fået indtrykket af, at den ville være, men julen og Skodamanden ville det anderledes. I hvert fald indtil videre.

trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 24. dec 2023, 08:44

Stadil!

Den var tunet inden, fandt jeg jo ud af 😊 og har som sagt kun gået 140.000.

Jeg er ikke mekaniker, så jeg ved ikke hvad der er godt og skidt for en bil. Jeg har bare fået indtrykket af, at som pendler ville det være sundt for en bil, og det det ville gi’ en bedre brændstoføkonomi.

Jeg er ikke en smart i en fart, nu skal vi ud og køre med klampen i bund type. Jeg ville bare gerne ha’ en stabil bil, der køre godt på både landevej og motorvej.

Jeg overvejede også konsekvenserne af det inden jeg gjorde det, og var også meget i tvivl da jeg fandt ud af der var pillet ved den i forvejen, men jeg har ikke den store erfaring på dette område, og har aldrig haft en optimeret bil før, så ikke meget erfaring at trække på der.

Så hån mig bare alt det du har lyst til, hvis du får det bedre af det, så håber jeg din jul er reddet 😉
These users thanked the author trykfajl for the post:
stadil

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af HansH » 24. dec 2023, 09:14

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Nu kan jeg forstå at der ER iværksat en plan for udbedring (forhandler tager bil ind mlm jul og nytår) ... men vil alligevel bare lige nævne, at hvis der skulle blive en "anden god gang", så kan tuneren lægge det originale program fra Skoda tilbage i motorstyringen.
Altså "de-tune" den.
Det bør han i hvert fald kunne.

Og hvis han ikke har adgang til arkivet med Skoda's originale filer, så kan den kæde der hedder chiptuning.nu helt sikkert.
Mener de tager 1000-1500 eller noget i den stil for at bringe dig tilbage til standard.

Selv om det er ærgerlige penge, så tror jeg det ville have været mit første skridt.
Det ville kunne afklare om det er tuningsprogrammet der laver knas, eller om injektorerne rent faktisk er defekte.
Selvfølgelig vil man kunne påpege, at det gamle tuningsprogram over tid har ødelagt injektorerne ..... men man ville bare stå en smule bedre i sin sag med forhandler, hvis bilen har standard software og fejler.

Det ER en god bil du har købt :) Vi har en 1.4TSI fra 2010 med nu 225.000km på uret, og den har været en trofast arbejdshest for os.
Håber I får det løst, og go' jul til dig.
These users thanked the author HansH for the post:
trykfajl
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 24. dec 2023, 09:30

@HansH
Tusind tak for dit svar 😉
Jeg har også været i dialog med DCB tuning, og de tilbød at ligge det originale program i gratis, men mente dog ikke at fejlen kunne skyldes filen 🤷‍♂️

Det giver dog fint mening, det du skriver, og ja - det havde nok været det rigtige første skridt.

Frustrerede julehilsner
Kim

Ps. Tak for alle jeres input. Det værdsætter jeg virkelig. God jul og godt nytår.
These users thanked the author trykfajl for the post:
JSKristensen

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 320 times
Been thanked: 368 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af GranTurismo » 24. dec 2023, 14:58

Hvis bilen kørte fint inden ny tuning, så tænker jeg at sandsynligheden er større for, at tuneren har lavet noget lort, end at der sker en defekt over natten.

Hvis du skal reklamere til nogen, synes jeg det bør være til tuneren.

Er bilen med DSG? For så vil jeg anbefale at holde momentet på absolut max 300 Nm, hvis DSG-softwaren ikke er optimeret med øget koblingstryk.
These users thanked the author GranTurismo for the post (total 3):
larslynMike HKBoesen
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af larslyn » 26. dec 2023, 08:25

ang. hydrive, så er det i BEDSTE fald spild af penge... effekten er meget kortvarig... tror erfaringer du finder på nettet bakker min påstand op
These users thanked the author larslyn for the post (total 2):
jansomHansH

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af SkodiaqDK » 26. dec 2023, 09:07

Lige et lille spørgsmål. Den eneste måde du angiveligt har fundet ud af den har været tunet før, det var ved at få den testet på et rullefelt ved en tuner? Det er vel hørt før at deres målinger... kan være fleksible.

300 nm, 135 hk. Det virker ikke voldsomt. Men kan se det umiddelbart burde være 250nm og 115hk.

Kan en tuner ha interesse i at den fremstår som tunet i forvejen. Er der skrevet noget på faktura? Det vil jo være en ganske nem måde at fralægge sig al ansvar.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af HansH » 26. dec 2023, 09:14

SkodiaqDK skrev:
26. dec 2023, 09:07
Lige et lille spørgsmål. Den eneste måde du angiveligt har fundet ud af den har været tunet før, det var ved at få den testet på et rullefelt ved en tuner? Det er vel hørt før at deres målinger... kan være fleksible.

300 nm, 135 hk. Det virker ikke voldsomt. Men kan se det umiddelbart burde være 250nm og 115hk.

Kan en tuner ha interesse i at den fremstår som tunet i forvejen. Er der skrevet noget på faktura? Det vil jo være en ganske nem måde at fralægge sig al ansvar.
Hmm... gætter på det må være en CAYC motor der er tale om her. Den yder 105HK/250Nm ab fabrik.

chiptuning.nu stiller ca 150HK og 310Nm i udsigt ved deres Stage 1 tuning af den motor. Det synes jeg passer fint med trådstarters tal.
These users thanked the author HansH for the post:
SkodiaqDK
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af SkodiaqDK » 26. dec 2023, 09:36

Det undrer bare også lidt, at der købes en bil med den motor. Man føler så at den skal optimeres, selvom den faktisk på papiret yder ca. 25% mere end den burde?

135hk og 300nm. Det er næsten 2.0 tdi område.

F.eks.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... 5d/5873864

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 49 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af HenrikH29 » 26. dec 2023, 12:51

Rent garantimæssigt er der ingen tvivl. Du har ingen garanti/reklamationsret, da du har valgt at få den tunet (lagt en anden fil i, end der var).

At du så, som jeg læser det, har undladt at fortælle forhandleren det, er så en anden sag. Det kan man så have sin moralske mening om.
These users thanked the author HenrikH29 for the post (total 3):
jansomPhillOSHallas

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af HansH » 26. dec 2023, 13:01

HenrikH29 skrev:
26. dec 2023, 12:51
Rent garantimæssigt er der ingen tvivl. Du har ingen garanti/reklamationsret, da du har valgt at få den tunet (lagt en anden fil i, end der var).

At du så, som jeg læser det, har undladt at fortælle forhandleren det, er så en anden sag. Det kan man så have sin moralske mening om.
Det er jo rigtigt nok hvad du skriver.

Sagen er jo så, at forhandler til at starte med solgte ham en tunet bil (tyder meget i hvert fald på).

Så hvis det skule have været kørt helt efter bogen, så skulle trådstarter jo have trukket i nødbremsen da han får den rullet indledningsvis hos sin egen tuner, og de finder ud af at den allerede er tunet .... og så skulle han have sagt "ABORT MISSION!" og trillet bilen tilbage til forhandleren. Så kunne han rode med at få den bragt tilbage til standard.

Jeg må sige - jeg deler GT's mistanke mht hvor årsagen til de aktuelle problemer skal søges. Det er godt nok påfaldende, at den har kørt fint indtil nu ... og med nyt tuningsprogram så fejler injektorerne pludselig.
Hvis det virkelig er det nye tuningsprogram der er noget skrammel, så vil den formodentlig også fejle med et par nye injektorer .... og hvem bærer så regningen for det ?

Hvis forhandler, efter evt at have skiftet injektorer, konstaterer at den stadig kører ad skrald, og finder ud af at den er blevet tunet .. så har man potentiale til en meget speget (konflikt)sag.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
mojotrykfajl
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af perw » 26. dec 2023, 13:13

HansH skrev:
26. dec 2023, 13:01
finder ud af at den er blevet tunet .. så har man potentiale til en meget speget (konflikt)sag.
Der er jo stadia sælger der skal bevise at bilen ikke var tunet inden den blev solgt, samt at det er sælger der har fået den tunet.

Det er nok lidt svær opgaven, med mindre der i motorstyringen, er log over hvornår der er skrevet til motorstyringen.

Havde det været en ny bil, havde det ikke været svært.

Jan_Aalborg
Helt nyt medlem
Indlæg: 73
Tilmeldt: 2. jul 2016, 19:55
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af Jan_Aalborg » 3. jan 2024, 05:41

Hvad er status på denne sag?
Blot det at du nævner hydrive, det får alarmerne til at ringe. Ingen seriøs tuner markedsfører den slags gøgl. Der kan i tidligere tuning have været slukket for diverse måleblokke for at undgå fejl.

For en del år siden leverede jeg en 3 år gammel bil retur, den viste sig også at have været chippet.
Det blev en lang sej lamp.
Mvh. Jan
Vw Passat GTE 2021

trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 6. jan 2024, 20:34

Hej allesammen,

Tusind tak for alle jeres indlæg og ikke mindst diskussionen frem og tilbage.

Status “so far” (det er ikke slut endnu) der er blevet skiftet en dyse såvidt jeg forstod på forhandleren, jeg har ikke set regning på det endnu, og han har desværre været syg.

På værkstedet blev der konstateret benzin i tanken (deres påstand) og det forklare jo i hvert fald en del af problemerne. Jeg har dog ikke haft en benzin bil i mere end 18 år, så jeg vil våge den påstand at det umuligt kan være mig der har tanket benzin på den. Dig har jeg været i kontakt med Shell for at finde ud af om jeg i virkeligheden har fået en hjerneblødning og tanket det helt forkerte brændstof på. Det er ikke lykkedes endnu, på trods af de har fået at vide hvor jeg har tanket, det nøjagtige beløb og mit kortnummer, så det venter jeg stadig på.

Som sagt er der blevet skiftet en dyse, mere ved jeg ikke på nuværende tidspunkt, andet end det ikke har afhjulpet fejlen. “Sælger” altså forhandleren ringede fredag og fortalte at bilen var klar, og at den bare startede og kærte så fint. Da jeg afhenter den, lyder den fuldstændig som inden jeg afleverede den, jeg må starte den 3 gange for at den overhovedet kan holde tomgang, og får at vide, at de jo ikke kunne tømme den 100% og at jeg nok bare skal køre lidt i den, så går det i sig selv. Jeg har nu kørt 200 km i den i dag, og den køre i og for sig fint, bortset fra når den skal holde en konstant hastighed omkring de 80, acceleration osv OK, og så har den stadig udsættere ved langsom acceleration i de lavere gear.

Jeg har taget videoer og billeder i dag, for dokumentationens skyld, snakket med sælger og fået at vide jeg bare skal blive ved at køre i den, og at vi skal tale sammen mandag.

trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 6. jan 2024, 20:43


trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 6. jan 2024, 20:45

Der ud over kan jeg fortælle at bilen aldrig rigtig kommer op på 89-90 grader. Den ligger nærmest konstant på 70, og kun ved motorvejskørsel ved høj hastighed (150) er det lykkedes mig at få den op på driftstemperatur. Så snart jeg kører normalt, landevej og by, ligger den igen på 70. -Suk-

trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 6. jan 2024, 20:55

Og så lige til sidst. Undskyld jeg ikke har fået svaret så meget herinde, men den her sag går mig virkelig meget på.

Det er min bil nummer 18 og jeg har aldrig været ude for, eller oplevet noget lignende. På trods af mine relativt mange biler (jeg er 43) så føler jeg mig som en grønskolling i den situation.

Jeg er enig med mange af jer, at situationen fra min side skulle ha’ været at “trække håndbremsen” da jeg fandt ud sf på rullefelt at bilen var tunet, og derfra ha’ kontaktet forhandleren med det samme. Af skade bliver man klog. Det valgte jeg så ikke at gøre, og dum som jeg er, valgte jeg også at få lagt et andet program i. Jeg tænkte, så ved jeg da i det mindste hvad der ligger deri, men det sner jeg jo i virkeligheden intet om, andet end hvem der har lavet det. Han har også tilbudt at ligge originalt program i, men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg bør og ikke bør gøre længere.

Indtil videre køre garantisagen hos forhandleren. Jeg kan bare ikke fatte hvordan den, efter hans påstand, kunne starte og køre fint om morgenen, og når jeg så henter den starter og lyder den som på videoen.

trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 6. jan 2024, 21:00

GranTurismo skrev:
24. dec 2023, 14:58
Hvis bilen kørte fint inden ny tuning, så tænker jeg at sandsynligheden er større for, at tuneren har lavet noget lort, end at der sker en defekt over natten.

Hvis du skal reklamere til nogen, synes jeg det bør være til tuneren.

Er bilen med DSG? For så vil jeg anbefale at holde momentet på absolut max 300 Nm, hvis DSG-softwaren ikke er optimeret med øget koblingstryk.
Manuelt gear 🥴

Overvejer at få lagt det originale program i.

Bor i Vojens, fik bilen optimeret i Århus, og kørte videre til noget familie i Aalborg. Bilen kørte fint til Aalborg, først dagen efter den ikke ville starte.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af Realtor » 7. jan 2024, 01:55

Den lyder jo som om at den banker i motoren på den video. Jeg havde nok fået smidt en standard fil i asap, og virkede den så ikke, så var den røget retur til forhandleren.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 111 times
Been thanked: 227 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af mojo » 7. jan 2024, 09:16

Jeg havde ikke kørt en meter i den bil med den lyd og motorgang.
Den årgang er vel også omfattet af dieselgate så den org fil er jo heller ikke optimal.
En tunings fil fra "hylden"hos landberg burde også være "home safe"løsning.
Det er selvfølgelig et must at der ikke er benzin i systemet.
Er der det kan det være en lang vej op af bakke at få den fejlfri.
Jeg håber du kan dokumentere at alle dine tankninger siden købet har været rigtige
These users thanked the author mojo for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af HansH » 7. jan 2024, 09:33

... :shock: :shock:

Den er jo helt gal. Den lyder som et (dårligt) tærskeværk.
Jeg er enig med mojo - den bil skal ikke køre mere end allerhøjest nødvendigt, før problemet er blevet udbedret.

Hvis det er et software problem, så kan forhandleren jo skifte alle 4 dyser .. uden at det ændrer noget.
Og hvad så ?
Hvis kortene først efter skift af X antal dyser lægges på bordet, og det kommer frem i lyset at der er lagt en tuningsfil i, så vil jeg mene forhandler får nemt ved at afvise din reklamation ..... og forelægge dig en regning på de dyser han har nået at skifte.

På software fronten vil jeg mene, at det bedste at gøre vil være at lægge den originale fil på.
Og når jeg siger "originale" - så mener jeg den HELT originale. Dvs pre-dieselgate. Det man også kalder at "rulle den tilbage".
Det er kun en tuner der kan gøre det. Aut værksteder kan ikke.

Og så se hvordan den opfører sig. Hvis den stadig skaber sig, så må det pege på et hardware issue.

I så henseende ville jeg ikke stole på andre end Thomas Landberg / chiptuning.nu
Nærmeste forhandler for dig er NT Auto i Vejle. Han vil kunne lægge den helt oprindelige pre-dieselgate software på.

Men det vil jo indebære at afhente bilen hos forhandler ... og hvilken begrundelse skal det så gøres med ? Hvis du lægger kortene på bordet mht tuningen, så har du jo åbnet Pandoras box.
Det er en lidt speget sag ... :(
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 7. jan 2024, 09:45

mojo skrev:
7. jan 2024, 09:16
Jeg havde ikke kørt en meter i den bil med den lyd og motorgang.
Den årgang er vel også omfattet af dieselgate så den org fil er jo heller ikke optimal.
En tunings fil fra "hylden"hos landberg burde også være "home safe"løsning.
Det er selvfølgelig et must at der ikke er benzin i systemet.
Er der det kan det være en lang vej op af bakke at få den fejlfri.
Jeg håber du kan dokumentere at alle dine tankninger siden købet har været rigtigeBillede
Jeg har “heldigvis” kun tanket den 1. Gang, menndesværre har jeg ikke kvitteringen. Præcis af den grund jeg har været i kontakt med Shell. De gav udtryk for at den kvittering kunne de sagtens sende til mig, har dog intet set endnu.

trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 7. jan 2024, 09:51

HansH skrev:
7. jan 2024, 09:33
... :shock: :shock:

Den er jo helt gal. Den lyder som et (dårligt) tærskeværk.
Jeg er enig med mojo - den bil skal ikke køre mere end allerhøjest nødvendigt, før problemet er blevet udbedret.

Hvis det er et software problem, så kan forhandleren jo skifte alle 4 dyser .. uden at det ændrer noget.
Og hvad så ?
Hvis kortene først efter skift af X antal dyser lægges på bordet, og det kommer frem i lyset at der er lagt en tuningsfil i, så vil jeg mene forhandler får nemt ved at afvise din reklamation ..... og forelægge dig en regning på de dyser han har nået at skifte.

På software fronten vil jeg mene, at det bedste at gøre vil være at lægge den originale fil på.
Og når jeg siger "originale" - så mener jeg den HELT originale. Dvs pre-dieselgate. Det man også kalder at "rulle den tilbage".
Det er kun en tuner der kan gøre det. Aut værksteder kan ikke.

Og så se hvordan den opfører sig. Hvis den stadig skaber sig, så må det pege på et hardware issue.

I så henseende ville jeg ikke stole på andre end Thomas Landberg / chiptuning.nu
Nærmeste forhandler for dig er NT Auto i Vejle. Han vil kunne lægge den helt oprindelige pre-dieselgate software på.

Men det vil jo indebære at afhente bilen hos forhandler ... og hvilken begrundelse skal det så gøres med ? Hvis du lægger kortene på bordet mht tuningen, så har du jo åbnet Pandoras box.
Det er en lidt speget sag ... :(
Tak for råd. Har selv tænkt samme tanke.

I går aftes kørte bilen rigtigt fint, startede og opførte sig helt normalt. Det er præcis det der fucker mig totalt op. Hvordan kan den pludselig gøre det, samt forhandleren kan melde den Ok, og når jeg så henter den, lyde som på videoen?

Hvordan kan det være at når bilen er ordentlig varm, altså ca 80-90 grader, så køre den fint?

Kan det virkelig ha’ noget med filen at gøre ?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af HansH » 7. jan 2024, 09:58

trykfajl skrev:
7. jan 2024, 09:51
I går aftes kørte bilen rigtigt fint, startede og opførte sig helt normalt. Det er præcis det der fucker mig totalt op. Hvordan kan den pludselig gøre det, samt forhandleren kan melde den Ok, og når jeg så henter den, lyde som på videoen?

Hvordan kan det være at når bilen er ordentlig varm, altså ca 80-90 grader, så køre den fint?

Kan det virkelig ha’ noget med filen at gøre ?
Det kan sagtens have noget med filen at gøre.

Motorstyringens kode består for en stor dels vedkommende af såkaldte maps.
Maps, der beskriver hvordan tingene skal reguleres over et spekter af inputværdier, der alle er varierende.
Dvs kort fortalt, så findes der givetvis et map der beskriver hvordan indsprøjtningstidspunkt osv skal være når bilen er i opvarmningsfasen .. og andre maps der fortæller hvordan de sager skal reguleres når bilen er blevet driftsvarm. Samt faserne mellem de to yderpunkter.

Derfor - igen: hvis en tuner ikke har 100% styr på hvordan alle disse maps skal tilpasses, så bilen kører optimalt under alle forhold, så vil du sagtens kunne opleve hvad du har nu.

Jeg siger ikke at dit problem hermed er fundet. Det kan jeg jo på ingen måde :)

Jeg bekræfter blot at mappet sagtens kan have den konsekvens du oplever, og at min angrebsvinkel for at få den faktor elimineret, ville være at rulle bilen tilbage til standard software som det første. Og her mener jeg som sagt - HELT tilbage ... til pre-dieselgate.
Og lad nu være med at gå til andre end Landberg / chiptuning.nu ......

Jeg ville nok gøre noget i denne retning:
1) bede forhandler stoppe med at skifte dyser
2) få bilen "fra ham" under et eller andet påskud ... sig du SKAL bruge den til et eller andet formål, og at du derfor er nødt til at have den tilbage og så køre i den som den er .... den dag du skal op til NT.
3) køre til NT og få pre-dieselgate software i den.

... og så se hvad du står med. Først da har du en baseline der kan bruges til noget, vil jeg mene.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

trykfajl
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. dec 2023, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

Indlæg af trykfajl » 7. jan 2024, 10:03

Jeg har bilen nu! Den står ikke på værksted. Forhandleren har jo bedt mig om at køre i den, for ikke at se om det bliver bedre.

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"