DSGmod

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5059
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 228 times
Been thanked: 208 times

Re: DSGmod

Indlæg af GranTurismo » 11. dec 2020, 17:46

mking skrev:
11. dec 2020, 16:50
Er det korrekt opfattet, at det er software med øget koblingstryk, som reducerer risikoen for glidende koblinger?
Ja. Til dem som har haft problemer med glidende koblinger, vil jeg absolut anbefale et software med øget koblingstryk.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
Peter N
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2821
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 121 times
Been thanked: 58 times

Re: DSGmod

Indlæg af kws » 11. dec 2020, 18:42

Jeg kører selv med Landberg DSGmod pga. jeg ikke magtede, at den skiftede til 2. gear allerede ved 5-6 km/t. Selvom koblingerne er skiftet og den er moddet efterfølgende, så er den begyndt, at glide igen, når koblingerne er kolde.
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
Diagnose/Kodning udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(ODIS-S/E), Carprog, OBDeleven

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 8491
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 898 times
Been thanked: 1612 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 11. dec 2020, 20:22

@kws - sorry, men jeg har lige tilladt mig at redigere lidt. Dvs bibeholdt dit input til trådstarter omkring DSGMOD, og så flyttet den del af dit indlæg der helt specifikt omhandler tankerne omkring øget koblingstryk over til den tråd vi allerede har omkring dette.

@majbom - jeg har således flyttet dit indlæg med.

Lad os holde den tekniske debat om DQ200 koblingernes virkemåde derovre :)

Indlæggene starter her
These users thanked the author HansH for the post:
kws
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/35112 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance Plus DSG7 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/33237 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : https://www.bilgalleri.dk/galleri/31549 ... ant_r_line ...*Solgt*

case
Medlem
Indlæg: 548
Tilmeldt: 5. sep 2014, 07:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 28 times

Re: DSGmod

Indlæg af case » 11. dec 2020, 20:58

HansH skrev:
8. dec 2020, 20:21
case skrev:
8. dec 2020, 20:07
Jeg er jo fra Kbh så har ikke haft den samme mulighed som dig i forhold tilsat lave det sammmen med Thomas.
Men det går nok også alt sammen
Enig. Jeg har haft Thomas "tættere på", så at sige. Og det er selvf en kæmpe fordel.
Jeg skal ærligt tilstå, at jeg ved ikke hvor vidt hans service rækker i forhold til individualisering, når du er ude hos en af hans forhandlere.
Der må selvf være en grænse et sted.... ellers ville nogen nok kunne holde ham og forhandler beskæftiget en hel dag :)
Så det er en god pointe.

Men man kan jo så sige - samme spørgsmål gælder TVS: hvor stor grad af individualisering tilbyder de indenfor den listepris de tager...

Hvor længe har du kørt med det ?
Jeg har nu indtryk af at rene er til at tale med :ugeek:
Jeg har haft det i ca 2 uger hvor af den sidste uge har den været på værksted. (Gearkassen røg)......
Nej just kidding :mrgreen:
Har fået den tilbage og harbværet meget opmærksom de sidste dage ig den kører sku meget godt.
Skal nok bare lige vende foden til hvor og hvor meget den skal trykke
2016 Audi A4 Avant 2.0 tfsi quattro
2015 Audi A1 1.0tfsi

Sorensen_combi
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 24. jul 2016, 11:56
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 0

Re: DSGmod

Indlæg af Sorensen_combi » 11. dec 2020, 23:09

Kan der laves forskellige skiftetiden hvis man har bil med drive mode ?? Kører mest i eco men syntes den skifter for tidligt til 2. Gear både i eco og normal. Så vil gerne have de opgraderede skiftetider i normeal men beholde de nuværende i eco og så ændre upshift i begge så den ikke går i 2. I tomgang.

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2821
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 121 times
Been thanked: 58 times

Re: DSGmod

Indlæg af kws » 13. dec 2020, 11:11

Det kan man sagtens. Min er med drive mode og jeg har fået ændret i alle modes. Så individuel ændring er ikke et problem.
These users thanked the author kws for the post:
Sorensen_combi
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
Diagnose/Kodning udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(ODIS-S/E), Carprog, OBDeleven

larmy85
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. mar 2021, 21:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSGmod

Indlæg af larmy85 » 11. mar 2021, 21:56

Beklager følgende uvidende spørgsmål :oops: :D

Jeg har en Passat 1.4 TSI ACT 150 fra 1/2018. Hvordan ved jeg om jeg har en DQ200 gearkasse?
Ift. benzinøkonomi, drift og vedligehold/holdbarhed, er der så en idé i at få en DQ200 Gearkasse Optimering og/eller stage 1 tuning hos Landberg? Er der alternativt (også) andre ting jeg bør være opmærksom på?

Bilen skal kun bruges som familiebil, så behovet er også derefter samt håbet om at bilen kan holde i mange (10+) år :)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2191
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 180 times

Re: DSGmod

Indlæg af kGlerup » 11. mar 2021, 22:05

larmy85 skrev:Beklager følgende uvidende spørgsmål :oops: :D

Jeg har en Passat 1.4 TSI ACT 150 fra 1/2018. Hvordan ved jeg om jeg har en DQ200 gearkasse?
Ift. benzinøkonomi, drift og vedligehold/holdbarhed, er der så en idé i at få en DQ200 Gearkasse Optimering og/eller stage 1 tuning hos Landberg? Er der alternativt (også) andre ting jeg bør være opmærksom på?

Bilen skal kun bruges som familiebil, så behovet er også derefter samt håbet om at bilen kan holde i mange (10+) år :)
Det ER en DQ200.
Hvis du tvivler, så find den label der er i bunden af bagagerummet. På den står der "0AM" et sted. Det er koden for DQ200 gearkassen.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 8491
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 898 times
Been thanked: 1612 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 11. mar 2021, 22:08

larmy85 skrev:
11. mar 2021, 21:56
Beklager følgende uvidende spørgsmål :oops: :D

Jeg har en Passat 1.4 TSI ACT 150 fra 1/2018. Hvordan ved jeg om jeg har en DQ200 gearkasse?
Ift. benzinøkonomi, drift og vedligehold/holdbarhed, er der så en idé i at få en DQ200 Gearkasse Optimering og/eller stage 1 tuning hos Landberg? Er der alternativt (også) andre ting jeg bør være opmærksom på?
Det var flere spørgsmål.. :)

1. Nu ved du, at du har en DQ200 gearkasse i din Passat

2a. ændrer DSGMOD noget i forhold til benzinøkonomi ... min mening : nej. I værste fald en lille bitte smule i den forkerte retning.
2b. ændrer DSGMOD noget i forhold til drift/vedligehold/holdbarhed ... min mening : næh, ikke rigtigt. DSGMOD laves for at få bedre køreoplevelse, hvis du spørger mig. Dvs ændrede skiftepunkter der passer bedre til dit temperament, samt mulighed for at mindske / eliminere glidende koblinger.

3. er en stage1 tuning en god idé ... min mening : hvis du synes du mangler lidt ekstra kræfter, så er det en nem måde at få det på.
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/35112 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance Plus DSG7 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/33237 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : https://www.bilgalleri.dk/galleri/31549 ... ant_r_line ...*Solgt*

Brugeravatar
Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5551
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Udkantskøbenhavn
Has thanked: 36 times
Been thanked: 92 times

Re: DSGmod

Indlæg af Anders D » 12. mar 2021, 10:53

Anders D skrev:
9. dec 2020, 15:46
Jeg har prøvet en bruger herindefra's Octavia 1.5 TSI DSG, og den kørte edderdulme godt sammenlignet med min 1.5 TSI. Det var Landberg der havde lavet den.
Quoter lige mig selv.

Jeg fik for et par uger tilbage lavet DSG-mod på min 1.5 TSI DSG7 Touran 2019.
Det er lavet af Sjællands Chiptunings Service i Herlufsmagle, mest af alt fordi det lå tættest på hvor jeg bor og han havde mange flotte anmeldelser på nettet. Rigtig fin fyr der forklarede mig processen og hvordan han samarbejder med leverandøren.
100481583_3004653476296403_9073416951681777664_n (1).jpg
100481583_3004653476296403_9073416951681777664_n (1).jpg (45.97 KiB) Vist 672 gange
Det er i praksis en hyldevarefil, lavet med Autotuner software via virtuel flashing. Dvs. originalfil udlæses og uploades til tuneren, der dekrypterer, ændrer filen og rekrypterer, og sender filen tilbage, og den tunede fil uploades til DSG-gearkassens styring. Originalfilen gemmes og rollback er muligt. Det hele sker via OBD-stikket.

https://www.autotuner-tool.com/en/newsd ... -gearboxes

Det væsentligste for mig, er det der beskrives som "Gear changes based on load and throttle position, rather than set points" og "improved response".

Det betyder i praksis, at man med speederen selv har en vis indvirkning på, hvornår bilen skifter gear. Det betyder ikke, at bilen ikke kan finde på at gå i 2. gear ved 5 km/t, hvilket den gør i de fleste use cases originalt.

Det betyder, at den nu ikke gør det på uheldige tidspunkter. Desuden. Med DSG originalt kører bilen med halvt indkoblet 2. gear, hvilket føles som om bilen glider i koblingen, indtil bilen kommer op i omdrejninger. Og bilen holdt sig under 2.000 omdrejninger ved alm. kørsel.

På den måde jeg kører bil, går den nu først i 2. gear ved 11-15 km/t. Og hvis den gør det allerede ved 5 km/t så er det ved ned af bakke, helt plan vej og den kobler helt ind med det samme. Ikke noget glideri.

Følgende andre ting jeg oplever:

I D:
- Bilen springer ikke længere 3 gear ned, når jeg vil lave en hurtig overhaling. Kun 1 til 2 gear alt efter speederposition, og den kører meget længere ud i omdrejninger før den skifter op. Den virker til at den skifter så bilen lander i de omdrejninger hvor der mest 'magt' over det.

- Bilen laver ikke længere lange, halvt indkoblede gearskifte ved helt normal dellastkørsel. Det føltes ofte før som om, bilen bevidst gled i koblingen, i flere sekunder mellem f.eks. 3. og 4. gear, hvor man med manuel gear bare hurtigt ville koble ind. Nu virker det mere "sådan burde det have været fra fabrikken". Bilen er blevet en fornøjelse at køre i, i helt almindelig dagligdag.

- Bilen er også blevet fantastisk at køre i på motorvej. Den går ved en stille overhaling kun ét gear ned, ofte slet ikke et gear ned eller op. Den bliver i gearet indtil man letter pedalen.

Ofte bliver den i 7. ved 100% speeder og 120 km/t, eller alt efter omdrejninger/hastighed og hvor hurtigt man trykker speederen ned. Den udnytter rent faktisk det moment motoren kan levere.

- Forbedrede skiftetidspunkter generelt for alle gear. F.eks. bliver den i 6. frem til godt og vel 80 km/t, før den skifter til 7. ved dellast. Og den gør det ikke før 85-90 km/t hvis det går lidt op af bakke.

- Før havde den sporadisk en rystende fornemmelse ved meget rolig kørsel, og førnævnte gearskifte hvor den bevidst koblede langsomt ind. Som om svinghjulet nåede at gå i ubalance. Det symptom er helt væk.

I S/M:

Wow nogle hurtige gearskifte.
Selv ved nedgearing går det hurtigere. Før "hang" den ligesom et halvt sekund før den udførte nedgearing. Nu går det i gang med det samme.

Jeg har lavet lidt videoer der viser kørslen, ved helt normal måde at give gas på.

Original fil hvor den ikke kom over 2.000 omdr:


Tunet fil:

I D:



I S:

These users thanked the author Anders D for the post (total 4):
HansHKVLStrataTorbenRasmussen
Anders D.
2019 VW Touran 1.5 TSI DSG

Brugeravatar
Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5551
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Udkantskøbenhavn
Has thanked: 36 times
Been thanked: 92 times

Re: DSGmod

Indlæg af Anders D » 17. mar 2021, 21:23

Efter ønske fra @HansH:
En ekstra video hvor jeg kører alle gearne igennem med let fod
These users thanked the author Anders D for the post:
HansH
Anders D.
2019 VW Touran 1.5 TSI DSG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5821
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 348 times
Been thanked: 515 times
Kontakt:

Re: DSGmod

Indlæg af i-s » 17. mar 2021, 22:05

Anders D skrev:
17. mar 2021, 21:23
Efter ønske fra @HansH:
En ekstra video hvor jeg kører alle gearne igennem med let fod
Ser ud til den glider i koblingen, f.eks ved 8sek der hopper den lige 100 omdr.
/Søren.
Passat Variant DSG 2018 + Skoda Citigo AUT 2013

Brugeravatar
Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5551
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Udkantskøbenhavn
Has thanked: 36 times
Been thanked: 92 times

Re: DSGmod

Indlæg af Anders D » 17. mar 2021, 22:13

Sådan føles det ikke

Jeg vil nærmere kalde det at den roligt skifter gear, selvom det lyder modsat af, hvordan man mener en DSG gearkasse fungerer. Det virker meget by design og ikke som en fejl. Det er heller ikke noget jeg leder efter.

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk


Anders D.
2019 VW Touran 1.5 TSI DSG

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 8491
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 898 times
Been thanked: 1612 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 18. mar 2021, 08:53

Anders D skrev:
17. mar 2021, 21:23
Efter ønske fra HansH:
En ekstra video hvor jeg kører alle gearne igennem med let fod
Tak for den Anders :)
Jeg synes ret tydeligt man ser forskellen mellem den måde hvorpå dit map virker og så mit eget.
Mit har fix punkter for upshift som jeg selv har specificeret, hvor din retter sig efter belastningen, dvs anfordret moment (går jeg ud fra).

Det gør min også (altså retter sig efter belastningen) - hvis jeg træder hårdere.
Dvs de 2100 o/m jeg har som upshift point for f.eks. 4G kan sagtens blive mere, hvis jeg tråder speederen længere ned.
Pointen er bare, at den aldrig skifter TIDLIGERE end 2100, uanset hvor blødt jeg træder.
Jeg har fået indført en slags minimumsgrænse kan man sige .... "uanset hvor blid accelerationen er, så skift aldrig under dette omdr.tal"..

To lidt forskellige strategier, som kan passe til den enkeltes temperament..
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/35112 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance Plus DSG7 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/33237 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : https://www.bilgalleri.dk/galleri/31549 ... ant_r_line ...*Solgt*

Brugeravatar
Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5551
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Udkantskøbenhavn
Has thanked: 36 times
Been thanked: 92 times

Re: DSGmod

Indlæg af Anders D » 18. mar 2021, 10:50

Anders D skrev:
17. mar 2021, 22:13
Jeg vil nærmere kalde det at den roligt skifter gear, selvom det lyder modsat af, hvordan man mener en DSG gearkasse fungerer. Det virker meget by design og ikke som en fejl. Det er heller ikke noget jeg leder efter.
Nu har jeg på en rolig køretur lige fokuseret på det. Det der sker, er ikke traditionel glide i koblingen. Det er den del af processen, hvor den kobler ind i "næste gear".

Ligesom når man slipper en manuel kobling lidt langsommere end normalt. Den glider ikke i koblingen, hvis jeg f.eks. holder den i et gear i kobling 2 og giver max moment fra lave omdrejninger. Som jeg skrev i mit første svar, så virker det som "by design" på sådan en årgang og motor.

Hvad jeg også er kommet i tanke om: jeg har ikke lavet en grundindstilling, efter DSG mod, så det har jeg lige gennemført og kørt en tur:

Efter grundindstilling:

Den føles som om den kobler hurtigere ind i næste gear, men hvad siger @i-s

Før grundindstilling:
Anders D.
2019 VW Touran 1.5 TSI DSG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5821
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 348 times
Been thanked: 515 times
Kontakt:

Re: DSGmod

Indlæg af i-s » 19. mar 2021, 19:26

Anders D skrev:
18. mar 2021, 10:50

Den føles som om den kobler hurtigere ind i næste gear, men hvad siger @i-s
Ingen tvivl om det ser bedre ud. Jeg må indrømme, at jeg skyr denne DQ200 gearkasse som pesten. Den jeg havde, døjede lidt med samme problemer, hvor man kunne lege med grundindstilling osv og hvor man gik og tænkte det bliver godt om lidt. Men jo flere km der kom på, værre blev det. Jeg håber ikke du kommer til at få de problemer.
/Søren.
Passat Variant DSG 2018 + Skoda Citigo AUT 2013

Brugeravatar
Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5551
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Udkantskøbenhavn
Has thanked: 36 times
Been thanked: 92 times

Re: DSGmod

Indlæg af Anders D » 19. mar 2021, 19:32

Tak for feedback @i-s

Min 2009 Golf VI endte i 2011 med en helt ny gearkasse pga. glidende kobling 2. Min 2019 opfører sig ganske anderledes.

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk

Anders D.
2019 VW Touran 1.5 TSI DSG

KarstenS
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26. feb 2020, 09:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSGmod

Indlæg af KarstenS » 7. apr 2021, 10:31

kGlerup skrev:
11. mar 2021, 22:05

Det ER en DQ200.
Hvis du tvivler, så find den label der er i bunden af bagagerummet. På den står der "0AM" et sted. Det er koden for DQ200 gearkassen.
Sorry for OT, men ved du så også, hvor man ser, hvilken gearkasse, der ligger i en California 2.0TDI 150 DSG (2019)?

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5447
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 655 times
Been thanked: 212 times

Re: DSGmod

Indlæg af jansom » 7. apr 2021, 10:38

Samme metode. Label i bagagerum eller på første side af instruktionsbogen
:shock:

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 8491
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 898 times
Been thanked: 1612 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 7. apr 2021, 10:44

KarstenS skrev:
7. apr 2021, 10:31
Sorry for OT, men ved du så også, hvor man ser, hvilken gearkasse, der ligger i en California 2.0TDI 150 DSG (2019)?
Hvis det var en almindelig personbil, så ville mit bud være en DQ381.
Min tvivl går på hvorvidt California'en er så stor/tung at de har valgt at putte en DQ500 i den ?
Men som jansom skriver - check lige produktionslabel. Evt post et billede af den her, så får du svar :)
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/35112 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance Plus DSG7 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/33237 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : https://www.bilgalleri.dk/galleri/31549 ... ant_r_line ...*Solgt*

Brugeravatar
mobworld
Nyt medlem
Indlæg: 468
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 4 times
Been thanked: 33 times

Re: DSGmod

Indlæg af mobworld » 7. apr 2021, 12:20

KarstenS skrev:
7. apr 2021, 10:31

Sorry for OT, men ved du så også, hvor man ser, hvilken gearkasse, der ligger i en California 2.0TDI 150 DSG (2019)?
SDJ mener jeg er DQ500
Capture.PNG
Capture.PNG (306.71 KiB) Vist 299 gange
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI
1996 VW Polo 100 16v

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 8491
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 898 times
Been thanked: 1612 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 7. apr 2021, 12:25

Det er en DQ500.
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/35112 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance Plus DSG7 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/33237 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : https://www.bilgalleri.dk/galleri/31549 ... ant_r_line ...*Solgt*

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 1812
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 281 times
Kontakt:

DSGmod

Indlæg af TorbenRasmussen » 8. apr 2021, 20:50

Konen irriterer sig over sin 1.0 TSI og spurgte selv den anden dag, om man ikke kunne få fikset de gearskift. Så er den gal, for hun kan køre med vinduesviskere, der er faldet af og motorlamper der lyser uden brok...

Er re-map også en hyldevare til en Polo AW? Hvem kører jeg til her i KBH?
2020 Volvo V60 T5 R-design (Polestar optimeret)
2019 VW Polo 1.0 TSI Highline
Tidligere: 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 8491
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 898 times
Been thanked: 1612 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 8. apr 2021, 20:53

Jeg har gode erfaringer med Landberg (dvs --> Cartrends i dit hood)
Anders D har gode erfaringer med de her https://www.facebook.com/Sjchiptuning/
GranTurismo har gode erfaringer med TVS
These users thanked the author HansH for the post:
TorbenRasmussen
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/35112 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance Plus DSG7 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/33237 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : https://www.bilgalleri.dk/galleri/31549 ... ant_r_line ...*Solgt*

Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 1 time

Re: DSGmod

Indlæg af Jimmbo » 10. apr 2021, 05:44

Jeg har lige bestilt en Skoda Karoq 1.5 TSI DSG. Er der noget jeg skal være bekymret for med gearene? Og skal man få lavet et DSG-mod fra start for at passe på bilen?

Jeg har aldrig ejet en automatgear før, så jeg er helt grøn.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 8491
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 898 times
Been thanked: 1612 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 10. apr 2021, 06:51

Jimmbo skrev:
10. apr 2021, 05:44
Jeg har lige bestilt en Skoda Karoq 1.5 TSI DSG. Er der noget jeg skal være bekymret for med gearene? Og skal man få lavet et DSG-mod fra start for at passe på bilen?

Jeg har aldrig ejet en automatgear før, så jeg er helt grøn.
Der kan basalt set være to grunde til at man får lavet MOD på VAG's DSG gearkasser:
1) kobling der glider ("mikroslip")
2) utilfredshed med skiftepunkter

ad 1)
Kort fortalt:
Dette er sagaen omkring DSG gearkassens mikroslip-funktion, som skal forhindre at vibrationer forplanter sig fra drivlinjen til resten af bilen.
For at opnå dette, er koblingen programmeret til at åbne en lille bitte, bitte smule i visse situationer. Desværre virker det til, at det kan blive lidt for meget, og man vil som fører af bilen opleve at den ligesom "glider" lidt i koblingen .... ikke tager 100% fat, hvis du forstår.
Nogen opdager det aldrig.
Andre bemærker det måske slet ikke.
Nogen mærker det rigtig meget og kan ikke leve med det.

ad 2)
De omdrejningstal hvor bilen skifter gear opad er som udgangspunkt programmeret med brændstoføkonomi for øje. Dvs den vil søge at skifte hurtigt opad, for at holde omdr. nede, og dermed angiveligt spare brændstof.
Nogen vil opleve dette som .. generende. Det virker som om bilen hele tiden ligger og sejtrækker ved lave omdr.

For begge punkters vedkommende ville jeg helt klart afvente til du har haft bilen noget tid og lært den at kende.
Der er en pænt stor chance for at 1) aldrig bliver et tema for dig ... og det samme gælder sådan set 2).
Under alle omstændigheder ødelægger du ingenting ved bare at køre i din nye bil som den er ab fabrik :)

Så vent og se hvad du synes. Nu ved du lidt om hvad fokuspunkterne er. Håber ikke at jeg med forklaringen har skærpet dine antenner så meget, at du kommer til at opfatte signaler, som du ellers ikke ville have fanget....

Jeg er først og fremmest sikker på at du vil blive glad for din nyerhvervelse :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
JimmboAnders D
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/35112 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance Plus DSG7 : https://www.bilgalleri.dk/galleri/33237 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : https://www.bilgalleri.dk/galleri/31549 ... ant_r_line ...*Solgt*

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3307
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 66 times

Re: DSGmod

Indlæg af Flamiq » 10. apr 2021, 08:20

Jimmbo skrev:
10. apr 2021, 05:44
Jeg har lige bestilt en Skoda Karoq 1.5 TSI DSG. Er der noget jeg skal være bekymret for med gearene? Og skal man få lavet et DSG-mod fra start for at passe på bilen?

Jeg har aldrig ejet en automatgear før, så jeg er helt grøn.
Jeg har haft min Kamiq dsg med samme motor som din siden 6/2020 :ugeek:
Den har nu kørt ca. 6.000 km. :|
Jeg overvejer stadig, hvad/om jeg skal ha’ den chippet OG dsg. mod. :?
Den kører umiddelbart fint nok. Jeg oplever ikke microslip. MEN, er godt nok lidt træt af de hurtige gearskift :(
Har helt sikkert overvejet dgs mod. UDEN chiptuning :!:
Ved ikke pt., hvor jeg ender ;)
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
Skoda Kamiq Style 1.5 tsi dsg
Konebil: VW Lupo 1.4 16V aut.
Datter1bil: VW T-ROC 1.5 tsi dsg evo act
Datter2bil: VW Passat 2,0 Tfsi Sportline Variant
Svigersøn: Skoda Scala 1.5 tsi dsg

PhillOS
Medlem
Indlæg: 510
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 110 times
Been thanked: 115 times

Re: DSGmod

Indlæg af PhillOS » 10. apr 2021, 08:34

Flamiq skrev:
10. apr 2021, 08:20
Jimmbo skrev:
10. apr 2021, 05:44
Jeg har lige bestilt en Skoda Karoq 1.5 TSI DSG. Er der noget jeg skal være bekymret for med gearene? Og skal man få lavet et DSG-mod fra start for at passe på bilen?

Jeg har aldrig ejet en automatgear før, så jeg er helt grøn.
Jeg har haft min Kamiq dsg med samme motor som din siden 6/2020 :ugeek:
Den har nu kørt ca. 6.000 km. :|
Jeg overvejer stadig, hvad/om jeg skal ha’ den chippet OG dsg. mod. :?
Den kører umiddelbart fint nok. Jeg oplever ikke microslip. MEN, er godt nok lidt træt af de hurtige gearskift :(
Har helt sikkert overvejet dgs mod. UDEN chiptuning :!:
Ved ikke pt., hvor jeg ender ;)
Problemet er at du siger farvel til nogen som helst udbedring på garanti, hvis du vælger at få lagt ny software i din DSG inden for din garanti periode.

Det kan IMHO ikke betale sig. Jeg havde ventet til efter garanti perioden.
På vej: Golf 8 Variant R-Line
Nuværende: 2019 Polo GTI

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3307
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 66 times

Re: DSGmod

Indlæg af Flamiq » 10. apr 2021, 08:44

PhillOS skrev:
10. apr 2021, 08:34
Problemet er at du siger farvel til nogen som helst udbedring på garanti, hvis du vælger at få lagt ny software i din DSG inden for din garanti periode.

Det kan IMHO ikke betale sig. Jeg havde ventet til efter garanti perioden.
Som så i mit tilfælde vil være efter 5 år, da jeg har tilkøbt xtra 3 år :ugeek:
Er ikke sikker på, jeg vil vente så længe, hvis jeg bliver “træt” af mit gearskifte :|
Ny bil i stedet for :idea: Måske 8-)
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
Skoda Kamiq Style 1.5 tsi dsg
Konebil: VW Lupo 1.4 16V aut.
Datter1bil: VW T-ROC 1.5 tsi dsg evo act
Datter2bil: VW Passat 2,0 Tfsi Sportline Variant
Svigersøn: Skoda Scala 1.5 tsi dsg

Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 1 time

Re: DSGmod

Indlæg af Jimmbo » 10. apr 2021, 09:01

@HansH

Tak for dit fine svar.

Jeg blev bare noget nervøs, da jeg læste her inde, for om koblingen ville gå hurtigt i stykker hvis man ikke fik lavet et mod.

Det er super man kan få noget vejledning her inde, når man ikke aner en dyt om biler. Så mange tak for det :)
These users thanked the author Jimmbo for the post:
HansH

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"