Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 13. jan 2024, 17:23
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Hej jeg har en golf 7 1.5 150hk med dsg som jeg overvejer at chiptune, er der nogle der har gjort det med deres? Er der nogle der ved om motoren og gearkassen kan holde til det, har Selvfølgelig også tænk mig at få den dsg optimeret
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5626
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 377 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Sørg for at DSG får en optimering med øget koblingstryk. Det er langt fra alle DSG optimeringer, der inkluderer øget koblingstryk.
Med standard koblingstryk ville jeg være betænkelig ved at give den mere end 280'ish Nm.
Jeg ville være at lade den trække ca 10% længere op i D ved moderat speedertryk inden skift til 4. gear, end normalt ved DSG-optimering.
Du bliver glad for, at "få et reelt 1. gear".
Hvis det er en anerkendt tuner, ville jeg ikke være betænkelig ved at chippe motoren. Men det er jo selvfølgelig ulovligt og kan resultere i bortfald af både garanti og kulance.
Med standard koblingstryk ville jeg være betænkelig ved at give den mere end 280'ish Nm.
Jeg ville være at lade den trække ca 10% længere op i D ved moderat speedertryk inden skift til 4. gear, end normalt ved DSG-optimering.
Du bliver glad for, at "få et reelt 1. gear".
Hvis det er en anerkendt tuner, ville jeg ikke være betænkelig ved at chippe motoren. Men det er jo selvfølgelig ulovligt og kan resultere i bortfald af både garanti og kulance.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 2. jul 2016, 19:55
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 19 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Chipning af en 1.5 med DSG er i min verden ikke det værd.
Det er ikke “lidt flere hk” der gør bilen mere kørbar, det er det øgede moment.
At øge det fra beskedne 250 nm til al 280 er så lidt at knapt mærker det.
Du får en “ulovlig bil” med den risiko det indebærer, du får en bil med værdi forringelse da denne ændring bør oplyses ved salg.
Optimering af DQ200 gearkassen er herimod en kæmpe forbedring. Meget bedre skift + at den faktisk bruger 1. gear ved igang sætning.
Havde selv en 1,4 TSI der kort var chippet,, ca. 175 hk vs de 150 fra fabrik. Det var der ærligt talt ikke meget ved. Bilen skulle jo piskes som en Honda Civic før der alligevel skete noget.
Det er ikke “lidt flere hk” der gør bilen mere kørbar, det er det øgede moment.
At øge det fra beskedne 250 nm til al 280 er så lidt at knapt mærker det.
Du får en “ulovlig bil” med den risiko det indebærer, du får en bil med værdi forringelse da denne ændring bør oplyses ved salg.
Optimering af DQ200 gearkassen er herimod en kæmpe forbedring. Meget bedre skift + at den faktisk bruger 1. gear ved igang sætning.
Havde selv en 1,4 TSI der kort var chippet,, ca. 175 hk vs de 150 fra fabrik. Det var der ærligt talt ikke meget ved. Bilen skulle jo piskes som en Honda Civic før der alligevel skete noget.
- These users thanked the author Jan_Aalborg for the post:
- Lau16
Mvh. Jan
Vw Passat GTE 2021
Vw Passat GTE 2021
-
- Medlem
- Indlæg: 988
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 107 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Kender ikke firmaet men Stage 3, siger 182-209 Heste på en 1.4 150 hestes og +100 nm i moment. Mens landberg kun siger +25 heste. Og som du selv siger, for +25 heste er det det dælme ikke det værd. Men 32-59 heste så er det immervæk noget sjovere.Jan_Aalborg skrev: ↑12. feb 2024, 15:45Chipning af en 1.5 med DSG er i min verden ikke det værd.
Det er ikke “lidt flere hk” der gør bilen mere kørbar, det er det øgede moment.
At øge det fra beskedne 250 nm til al 280 er så lidt at knapt mærker det.
Du får en “ulovlig bil” med den risiko det indebærer, du får en bil med værdi forringelse da denne ændring bør oplyses ved salg.
Optimering af DQ200 gearkassen er herimod en kæmpe forbedring. Meget bedre skift + at den faktisk bruger 1. gear ved igang sætning.
Havde selv en 1,4 TSI der kort var chippet,, ca. 175 hk vs de 150 fra fabrik. Det var der ærligt talt ikke meget ved. Bilen skulle jo piskes som en Honda Civic før der alligevel skete noget.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5626
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 377 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
At peppe den til over 200 vil jeg ikke anbefale. Så kommer den lille bitte turbo godt nok på overarbejde. Og det kan hurtigt koste en ny turbo.
Vil man over 200, så bør man imo opgradere turboen med ny indmad. Det er det, man kalder en hybridturbo.
Vil man over 200, så bør man imo opgradere turboen med ny indmad. Det er det, man kalder en hybridturbo.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- JSKristensen
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 5. nov 2023, 21:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 82 times
- Been thanked: 21 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Google lige stage3... De har altså ikke særligt godt ry, modsat Landberg, ritter, rh mv.DangerDane skrev:Kender ikke firmaet men Stage 3, siger 182-209 Heste på en 1.4 150 hestes og +100 nm i moment. Mens landberg kun siger +25 heste. Og som du selv siger, for +25 heste er det det dælme ikke det værd. Men 32-59 heste så er det immervæk noget sjovere.Jan_Aalborg skrev: ↑12. feb 2024, 15:45Chipning af en 1.5 med DSG er i min verden ikke det værd.
Det er ikke “lidt flere hk” der gør bilen mere kørbar, det er det øgede moment.
At øge det fra beskedne 250 nm til al 280 er så lidt at knapt mærker det.
Du får en “ulovlig bil” med den risiko det indebærer, du får en bil med værdi forringelse da denne ændring bør oplyses ved salg.
Optimering af DQ200 gearkassen er herimod en kæmpe forbedring. Meget bedre skift + at den faktisk bruger 1. gear ved igang sætning.
Havde selv en 1,4 TSI der kort var chippet,, ca. 175 hk vs de 150 fra fabrik. Det var der ærligt talt ikke meget ved. Bilen skulle jo piskes som en Honda Civic før der alligevel skete noget.
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 988
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 107 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Gør jeg det finder jeg en trustpilot side med en score på 4.8 ud af 5 og ingen indlæg eller noget om at de skulle være dårlige?JSKristensen skrev: ↑11. mar 2024, 21:35Google lige stage3... De har altså ikke særligt godt ry, modsat Landberg, ritter, rh mv.
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
- JSKristensen
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 5. nov 2023, 21:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 82 times
- Been thanked: 21 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Facebook og Google giver et helt andet billed. Jeg har selv kun brugt Landberg, Ecotune og APR.DangerDane skrev:Gør jeg det finder jeg en trustpilot side med en score på 4.8 ud af 5 og ingen indlæg eller noget om at de skulle være dårlige?JSKristensen skrev: ↑11. mar 2024, 21:35Google lige stage3... De har altså ikke særligt godt ry, modsat Landberg, ritter, rh mv.
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 988
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 107 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Nu var det google jeg ligesom søgte påJSKristensen skrev: ↑14. mar 2024, 21:38Facebook og Google giver et helt andet billed. Jeg har selv kun brugt Landberg, Ecotune og APR.DangerDane skrev:Gør jeg det finder jeg en trustpilot side med en score på 4.8 ud af 5 og ingen indlæg eller noget om at de skulle være dårlige?JSKristensen skrev: ↑11. mar 2024, 21:35Google lige stage3... De har altså ikke særligt godt ry, modsat Landberg, ritter, rh mv.
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk

Men hvorom alting er så er det dælme ikke værd at chippe for kun 25 heste extra

EDIT:
Men joh jeg fandt noget smuds på bilgalleri på Stage3, men super ringe at melde effektværdier ud man ikke kan holde eller som ødelægger bilen. Utroligt at han ikke er blevet lukket.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5626
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 377 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Det vil jeg dog godt sige det er. Selvom nogle tunere vælger at skåne turboen, ved at nøjes med en effektforøgelse på under 20%, så kan man i nogle tilfælde få en forøgelse på momentet på 30% eller mere. Og det er jo momentet man mærker i hverdagen, hvor man måske ikke lige hiver motoren op, hvor den yder maks effekt.DangerDane skrev: ↑14. mar 2024, 22:28Men hvorom alting er så er det dælme ikke værd at chippe for kun 25 heste extra.
Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at motoren ikke yder mere moment end koblingen kan holde til.
I DSG-gearkasser er koblingerne typisk svagere, end i tilsvarende manuelle gearkasser, da de ikke er dimensioneret til at Brian kan smide koblingen, som havde han en varm mursten under skoen.
Eksempelvis TVS Engeneering oplyser hvor meget moment deres DSG-mods maksimalt kan holde til i de forskellige grader af mods (stages). På eksempelvis DQ200 varierer deres anbefalinger fra 280 Nm ved en drivabilitymod til 500 Nm ved højeste stage, som er baseret på en opgraderet kobling. Med standard koblinger og øget koblingstryk, anbefaler de maksimalt 350 Nm. Det er typisk nok til at dække en stage 1 tuning af motoren.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5626
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 377 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
I øvrigt synes jeg Stage 3 er et underligt navn til et firma, som sælger mange stage 1 tuninger.
Normalt inkluderer en stage 3 tuning jo mange opgraderinger af motoren, heriblandt større turbo.
Hvis man eksempelvis har en stage 1 tuning fra Stage 3 i motorstyringen, så er det jo misvisende at kalde det en stage 3 tuning. Det er vel grænsende til falsk markedsføring?
Normalt inkluderer en stage 3 tuning jo mange opgraderinger af motoren, heriblandt større turbo.
Hvis man eksempelvis har en stage 1 tuning fra Stage 3 i motorstyringen, så er det jo misvisende at kalde det en stage 3 tuning. Det er vel grænsende til falsk markedsføring?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2615
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 618 times
- Been thanked: 352 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Der findes vel ikke nogen standard for "stage" begrebet? Det er vel bare noget man har fundet på og brugt efter forgodtbefindende.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 14424
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3697 times
- Been thanked: 5130 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Harald Nyborg har butikker mange steder. Men ikke i Nyborg.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5626
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 377 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Det er måske nok ikke helt fast beskrevet. Men jeg tror det er de færreste, der kan finde på at kalde en ændret motorstyring stage 3, hvis der ikke er ændret noget hardware. Det kalder man imo stage 1.
Imo inkluderer stage 3 en større turbo, HPFP, luftfilter og et udstødningssystem. Ofte også dyser og intercooler.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5626
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 377 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Jeg har en ven, som hedder Nyborg. Han har heller aldrig boet i Nyborg...
Det er også flere tarmrenserier herhjemme. Men ingen i Tarm. Dog har omkring halvdelen af beboerne i Lem et...

Men Stage 3 relaterer ikke til et stednavn, men en tuningsgrad.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2615
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 618 times
- Been thanked: 352 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Altså eksisterer der ikke en standardGranTurismo skrev: Det er måske nok ikke helt fast beskrevet. Men jeg tror det er de færreste, der kan finde på at kalde en ændret motorstyring stage 3, hvis der ikke er ændret noget hardware. Det kalder man imo stage 1.
Imo inkluderer stage 3 en større turbo, HPFP, luftfilter og et udstødningssystem. Ofte også dyser og intercooler.

Hvis jeg nu var chiptuner og lavede tre programmer til den samme motortype, så ville der jo intet være til hinder for at jeg kaldte dem stage 1, 2 og 3.
Tænker ikke jeg ville ryge i retten for det

- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5626
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 377 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Korrekt. Men Stage 3 er jo ikke en af deres filer. Det er navnet på firmaet.
Så skulle filerne jo hedde:
Stage 3 stage 1
Stage 3 stage 2
Stage 3 stage 3
Det tænker jeg de fleste nok kan se, kan være grund til forvirring.
Jeg har faktisk forhørt mig om prisen på en stage 2 fil fra Stage 3 engang. Softwaren ville de have ca 10.000,- mere for, end jeg skulle give for den tilhørende hybridturbo. Så den plan blev hurtigt skrinlagt...

VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2615
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 618 times
- Been thanked: 352 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Jeg ser nok bare stage x som et fuldstændig variabelt begreb som kan bruges efter forgodtbefindende 
Det er jo ikke ligefrem en reguleret branche..

Det er jo ikke ligefrem en reguleret branche..
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5626
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 377 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Den pointe jeg prøver at komme med, er at det kan skabe forvirring med det firmanavn...
interesseret køber: Er den stage 1 tunet?
Sælger: Nej den er stage 3 tunet.
interesseret køber: Hvad er det for en turbo, der er blevet monteret i den?
Det er jo omtrent lige så forvirrende, som hvis et firma, der producerer trailere, kalder sig Påhængsvogn...Sælger: Øh turbo?

VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2615
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 618 times
- Been thanked: 352 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Tjahh.. Det er ikke et beskyttet begreb, så ser ikke rigtig problemet.
-
- Medlem
- Indlæg: 988
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 107 times
Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?
Det med koblingen er jeg selv også obs på, og af samme årsag foretrækker jeg manuel gear. Men købte jeg en DSG bil så ville jeg også få den DSG-moddet med ændret skiftetidspunkter, større koblingtryk mm.GranTurismo skrev: ↑15. mar 2024, 14:30Det vil jeg dog godt sige det er. Selvom nogle tunere vælger at skåne turboen, ved at nøjes med en effektforøgelse på under 20%, så kan man i nogle tilfælde få en forøgelse på momentet på 30% eller mere. Og det er jo momentet man mærker i hverdagen, hvor man måske ikke lige hiver motoren op, hvor den yder maks effekt.DangerDane skrev: ↑14. mar 2024, 22:28Men hvorom alting er så er det dælme ikke værd at chippe for kun 25 heste extra.
Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at motoren ikke yder mere moment end koblingen kan holde til.
I DSG-gearkasser er koblingerne typisk svagere, end i tilsvarende manuelle gearkasser, da de ikke er dimensioneret til at Brian kan smide koblingen, som havde han en varm mursten under skoen.
Eksempelvis TVS Engeneering oplyser hvor meget moment deres DSG-mods maksimalt kan holde til i de forskellige grader af mods (stages). På eksempelvis DQ200 varierer deres anbefalinger fra 280 Nm ved en drivabilitymod til 500 Nm ved højeste stage, som er baseret på en opgraderet kobling. Med standard koblinger og øget koblingstryk, anbefaler de maksimalt 350 Nm. Det er typisk nok til at dække en stage 1 tuning af motoren.
Men for små 5 kilo ville jeg da gerne have bare lidt mere end 25 heste ud af det. Men kan motoren ikke holde til det uden opgraderinger så er det sådan det er

