Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inaktiv?

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inaktiv?

Indlæg af Mike H » 12. mar 2015, 10:55

Som de fleste nok ved - kører FDM og jeg en sag på ACT systemet i min Golf.
Importør og forhandler sige man ikke kan frakoble - og de vil heller ikke pga. bilen er godkendt med dette system. Sidst siger de at fabrikken ikke vil godkende at man frakobling... det sidste siger mig at man nok teknisk kan :? .

Mit spørgsmål er:
1. kan man i VCDS frakoble ACT helt, eller stille hvornår ACT skal være aktivt - enten ved omdrejninger eller NM? (ved godt dette ikke er noget med tuning at gøre).
2. såfremt 1 ikke kan lade sig gøre - kan man så motoroptimere - således ACT bliver inaktivt? Igen - om man helt frakobler ACT eller om det bare kan ændres så det først er aktivt ved et urealistisk omdrejninger eller NM.

Efter beskrivelsen skulle ACT være aktivt mellem 25-100 nm. Der er desuden en grænse, hvor ACT ikke er aktivt under 1.400 omdrejninger.
Min bil har fået opdateret motorstyring fra fabrikken ifbm. TPI - og det skulle efter signe hæve denne grænse til ca. 1.600 omdrejninger.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af Anders D » 12. mar 2015, 12:13

Jeg vil gerne tilbyde at kigge på det kodningsmæssige. Mest af alt for at få erfaringen.

Jeg vil dog formode at når de ændrer rpm tilkoblingsstedet via softwaren i motorstyringen, så er kodningsmulighederne være begrænset til at slå det til og fra og måske lidt andet, hvis de overhovedet er der. Det må komme an på en prøve hvis ingen melder sig med erfaringer om kodning til/fra. Synes Jesper Jensen skrev han havde set en byte med ACT kodning i i din anden tråd.

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af mart!n » 12. mar 2015, 13:22

Det ka ikke frakobles eller ændres på nogen måde via VCDS nej.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

cyklisten
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. apr 2013, 21:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 16 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af cyklisten » 25. apr 2015, 12:33

Hej

Jeg vil gerne vide om act er pålideligt?

kan man mærke det kobler til og fra, mens man kører på grænsen af, hvor det kobler til og fra - er der vibrationer eller en anden grim lyd, mon ? Nogle motor journalister kan, mens andre kan ikke...

I givet fald vil jeg ikke have en sådan motor, og det bekymrer mig at der findes folk, der ønsker at slå funktionen fra - hvorfor vil du/ man det?

jeg ville være ked af at anskaffe den nye passat med denne motor, hvis der er problemer eller forstyrrelser i komforten på køreturen, pga ACT.

jeg håber der er nogen, der gider svare - pft. : :)
Nuværende bil: 2021: Passat Variant GTE Plus Pro
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af mart!n » 25. apr 2015, 12:52

Jeg lever fint med mit ACT.

Dog vil jeg sige at køber du en bil hvor det skal tilvælges som extraudstyr så ville jeg ikke vælge det. Det vil aldrig kunne svare den 8000 kr extra udgift som bilen vil koste med det da motoren er meget økonomisk selv uden ACT.

Og det er en fantastisk motor uanset hvad.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af LeVelsBech » 25. apr 2015, 16:23

Hej.

Jeg har haft en Polo BlueGT i nogle dage - og det var MEGET mærkbart.
Både ved til og frakobling - og med vibrationer i 2 cylinder mode.
Kører selv i en Golf 7 1.4tsi 140hk uden ACT

Bilen var en 150hk version.

En kollega havde en tilsvarende bil til låns ved service - han skal aldrig have
ACT var meldingen.

Ja, man kan mærke det!!!

Nogle lever med det, andre ikke ;)
ps. Og Mart!n har ret: Det er en fantastisk motor - uden ACT :D

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af Krog » 25. apr 2015, 17:48

Anders D skrev:Jeg vil gerne tilbyde at kigge på det kodningsmæssige. Mest af alt for at få erfaringen.

Jeg vil dog formode at når de ændrer rpm tilkoblingsstedet via softwaren i motorstyringen, så er kodningsmulighederne være begrænset til at slå det til og fra og måske lidt andet, hvis de overhovedet er der. Det må komme an på en prøve hvis ingen melder sig med erfaringer om kodning til/fra. Synes Jesper Jensen skrev han havde set en byte med ACT kodning i i din anden tråd.
Jeg har lige kodet på en ny polo 1.4 TDI og der lagde jeg også mærke til at der var mulighed for at kode ACT, jeg gravede ikke mere i end blot konstateringen.
Sig endeligt til hvis det kan lade sig gøre. Jeg gør også gerne forsøget.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Brugeravatar
Frederik DH
Medlem
Indlæg: 988
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 6731
Has thanked: 35 times
Been thanked: 104 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af Frederik DH » 25. apr 2015, 18:14

Jeg synes - også uden salgshatten på - at ACT virker ganske fortrinligt.... Det meste af tiden. Har efterhånden kørt nogle kilometer i en Passat med det og jeg fornemmer ikke til- eller frakobling. Der hvor jeg finder det irriterende er ved lave omdrejninger ved bykørsel op 55-60 km/t i 4-6 gear. Bilen kan forekomme at virke hakkende som om den ikke tager gassen rigtigt. I øvrigt var jeg på tur med en kørelærer den anden dag der havde fuldstændig samme oplevelse i hans Golf.
Frederik DH

'22 ID.5 Pro Performance
'17 move up!

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af LeVelsBech » 25. apr 2015, 21:50

Frederik DH skrev:Jeg synes - også uden salgshatten på - at ACT virker ganske fortrinligt.... Det meste af tiden. Har efterhånden kørt nogle kilometer i en Passat med det og jeg fornemmer ikke til- eller frakobling. Der hvor jeg finder det irriterende er ved lave omdrejninger ved bykørsel op 55-60 km/t i 4-6 gear. Bilen kan forekomme at virke hakkende som om den ikke tager gassen rigtigt. I øvrigt var jeg på tur med en kørelærer den anden dag der havde fuldstændig samme oplevelse i hans Golf.
Apropos kørelærer, så er jeg sådan en - og min tanke var en Polo BlueGT
med manuel kasse som skolevogn.
Det ville aldrig kunne gå uden mord på enten elever, eller måske nogen fra
VW - derfor en Golf 7 uden ACT.
Ville da blive fuldstændigt sindssyg af 10-12 timer i en bil med hoppen og
dansen, og vibrationer 40-50% af tiden.

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af mart!n » 26. apr 2015, 00:32

Krog skrev:Jeg har lige kodet på en ny polo 1.4 TDI og der lagde jeg også mærke til at der var mulighed for at kode ACT, jeg gravede ikke mere i end blot konstateringen.
Sig endeligt til hvis det kan lade sig gøre. Jeg gør også gerne forsøget.
ACT ka ikke bare kodes. Der skal nye knastaksler og en masse følere til også.
Og det er endnu ikke en mulighed på TDI maskiner.

Her ka du se hvordan ACT rent faktisk virker:
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

peter_dk25
Medlem
Indlæg: 530
Tilmeldt: 2. jul 2013, 16:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af peter_dk25 » 26. apr 2015, 07:50

Jeg er nok bare ved at blive gammel :?
Men jeg mærker intet til ACT i min Blue GT med DSG - kan kun se det slår til og fra i instrumentet.....

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af HansH » 26. apr 2015, 07:53

Tilbage til topic; om man via ændring i motorstyringen kan deaktivere ACT rent elektronisk.

Jeg gætter på, at ingen af OBD tunerne har gjort sig nogen erfaring med dette indgreb endnu, siden ingen har meldt sig på banen.
Erfaringen siger at hvis de kunne tilbyde en løsning, så havde de for længst rakt fingeren i vejret på nuv. tidspunkt.
Så "nogen" skal have viljen til at begive sig ud i en analyse af om det kan gøres.
Og "nogen" skal have modet til at lægge bil til at være den første.

Det er mit bud på hvor den sag står pt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
8278
Medlem
Indlæg: 585
Tilmeldt: 7. aug 2008, 06:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bjerringbro
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af 8278 » 26. apr 2015, 08:06

i videoen nævnes det jo at ind og udkoblingen er absolut umærkbar for føren af bilen..

:oops:
John / Bjerringbro

Golf GTE 2016

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af farouche » 26. apr 2015, 08:22

8278 skrev:i videoen nævnes det jo at ind og udkoblingen er absolut umærkbar for føren af bilen..

:oops:
Det er jo ikke til/frakobling der kan mærkes, men når den ikke kobler fra når den burde med manglende trækkraft og rystelser til følge. Det nævner de jo ikke i deres markedsføring. Oplevelsen heraf er så bare MEGET forskellig fra person til person eller bil til bil måske. Jeg kunne da mærke det, men det var kun i sjældne situationer og ved brug af fartbegrænser, hvor den jo kan risikere at hænge lige på kanten af en til/frakobling. VWs udmelding er at sådan skal det være. Det er nok korrekt, de har bare glemt at informere køberne om at det forholder sig sådan.
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inakt

Indlæg af Krog » 26. apr 2015, 09:53

mart!n skrev:
Krog skrev:Jeg har lige kodet på en ny polo 1.4 TDI og der lagde jeg også mærke til at der var mulighed for at kode ACT, jeg gravede ikke mere i end blot konstateringen.
Sig endeligt til hvis det kan lade sig gøre. Jeg gør også gerne forsøget.
ACT ka ikke bare kodes. Der skal nye knastaksler og en masse følere til også.
Og det er endnu ikke en mulighed på TDI maskiner.

Her ka du se hvordan ACT rent faktisk virker:
Jeg konstaterede blot at det var til stede, gjorde ikke mere ved det. Det var som sagt en trebenet motor, så kobler man to fra, bliver det noget rod Billede
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Lennart T
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. mar 2020, 11:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inaktiv?

Indlæg af Lennart T » 4. maj 2020, 14:47

Nu er det jo efterhånden nogle gamle indlæg i denne tråd, men har nogle af jer haft held med at koble ACT fra permanent?

Jeg har netop købt en helt ny Passat med 1.5 TSI, som jo også har ACT. Den demobil jeg prøvede inden købet synes jeg sådan set kørte ganske fint. Min egen derimod vibrerer så man bliver sindssyg i 2-cyl. mode.
Det er dog ikke altid - indimellem kører den faktisk ok.

Den har været forbi VW fem gange og de påstår, den er fuldstændig som den skal være. Vi er mere eller mindre der hvor de nægter at foretage sig yderligere.
Jeg har forsøgt at kontakte FDM, som fuldstændig har ignoreret både min første henvendelse og min opfølgning et par måneder efter.

VW vil naturligvis ikke deaktivere ACT grundet typegodkendelsen.

peter_dk25
Medlem
Indlæg: 530
Tilmeldt: 2. jul 2013, 16:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inaktiv?

Indlæg af peter_dk25 » 4. maj 2020, 16:17

Sker i motorstyringen (ECU) - flere tilbyder at gøre det - med eller uden effektforøgelse.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inaktiv?

Indlæg af GranTurismo » 4. maj 2020, 16:37

Lennart T skrev:
4. maj 2020, 14:47
Nu er det jo efterhånden nogle gamle indlæg i denne tråd, men har nogle af jer haft held med at koble ACT fra permanent?

Jeg har netop købt en helt ny Passat med 1.5 TSI, som jo også har ACT. Den demobil jeg prøvede inden købet synes jeg sådan set kørte ganske fint. Min egen derimod vibrerer så man bliver sindssyg i 2-cyl. mode.
Det er dog ikke altid - indimellem kører den faktisk ok.

Den har været forbi VW fem gange og de påstår, den er fuldstændig som den skal være. Vi er mere eller mindre der hvor de nægter at foretage sig yderligere.
Jeg har forsøgt at kontakte FDM, som fuldstændig har ignoreret både min første henvendelse og min opfølgning et par måneder efter.

VW vil naturligvis ikke deaktivere ACT grundet typegodkendelsen.
Ja det er ikke noget problem at få det slået fra. Det kan de fleste tunere klare. Du skal forvente 5-10% dårligere brændstoføkonomi - det er ca. hvad jeg oplever med min 1,4.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inaktiv?

Indlæg af Mike H » 4. maj 2020, 16:58

GranTurismo skrev:
4. maj 2020, 16:37
Ja det er ikke noget problem at få det slået fra. Det kan de fleste tunere klare. Du skal forvente 5-10% dårligere brændstoføkonomi - det er ca. hvad jeg oplever med min 1,4.
Det var mig der startede indlæget for 5 år siden.
Jeg solgte efterfølgende bilen tilbage til VW og købte en ny G7 uden ACT. Varianten med 1.4 TSI med 150 hk i stedet for den oprindelige med 140 hk.
Jeg oplevede meget mere køreglæde - og det kostede mig ca. 0,2-0,3 km/l (slet ikke i nærheden af 5-10%). Om det så var fordi min "ACT" ikke gik helt godt kan være en anden sag... massere af sejtræk da motor syntes 2-cylindre var godt alt for langt ned i omdrejninger. VW opdaterede faktisk motorstyringen en gang på en TPI, dog uden nævneværdig effekt.
Syntes generelt at dem jeg har kørt i efterfølgende, har gjort det meget bedre end min den oprindelige - men de har så også alle været med DSG (min var med manuelt gear).

Nå - men ja, det kan i dag klares ved en motoropdatering. Hvis det generer dig, så vil jeg helt klart anbefale dig at få det gjort. Glem alt om FDM - siger jeg selv om de faktisk tog min sag, og kom igennem med en 3-parts løsning (mellem forhandler, SMC og mig), hvor bilen blev leveret tilbage og jeg fik en ny uden ACT.
Men det tog 5-6 måneder med massere af tid og kræfter fra min side. Og min pris blev en del mere end en motoroptimering koster. Ok, fik så også en nyere bil, og ud fra den betragtning, var min egenbetaling klart mere spiselig :) .
These users thanked the author Mike H for the post:
GranTurismo
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Kan man motoroptimere en 1.4 TSI ACT så ACT bliver inaktiv?

Indlæg af GranTurismo » 4. maj 2020, 17:10

Mike H skrev:
4. maj 2020, 16:58
GranTurismo skrev:
4. maj 2020, 16:37
Ja det er ikke noget problem at få det slået fra. Det kan de fleste tunere klare. Du skal forvente 5-10% dårligere brændstoføkonomi - det er ca. hvad jeg oplever med min 1,4.
Det var mig der startede indlæget for 5 år siden.
Jeg solgte efterfølgende bilen tilbage til VW og købte en ny G7 uden ACT. Varianten med 1.4 TSI med 150 hk i stedet for den oprindelige med 140 hk.
Jeg oplevede meget mere køreglæde - og det kostede mig ca. 0,2-0,3 km/l (slet ikke i nærheden af 5-10%). Om det så var fordi min "ACT" ikke gik helt godt kan være en anden sag... massere af sejtræk da motor syntes 2-cylindre var godt alt for langt ned i omdrejninger. VW opdaterede faktisk motorstyringen en gang på en TPI, dog uden nævneværdig effekt.
Syntes generelt at dem jeg har kørt i efterfølgende, har gjort det meget bedre end min den oprindelige - men de har så også alle været med DSG (min var med manuelt gear).

Nå - men ja, det kan i dag klares ved en motoropdatering. Hvis det generer dig, så vil jeg helt klart anbefale dig at få det gjort. Glem alt om FDM - siger jeg selv om de faktisk tog min sag, og kom igennem med en 3-parts løsning (mellem forhandler, SMC og mig), hvor bilen blev leveret tilbage og jeg fik en ny uden ACT.
Men det tog 5-6 måneder med massere af tid og kræfter fra min side. Og min pris blev en del mere end en motoroptimering koster. Ok, fik så også en nyere bil, og ud fra den betragtning, var min egenbetaling klart mere spiselig :) .
Ja jeg kan godt huske din sag Mike. Jeg tænker at du har ret mht. forbruget, for i min ligger forringelsen i brændstoføkonomi nok tættere på 10% end på 5. Det er baseret på mine månedlige ture til Tyskland ad landevej. Før kunne jeg køre 20-22 km/l på den tur og efter ACT-deaktivering ligger det typisk på 18-20 km/l. På motorvej er erfaringen ca. det samme. Før kunne jeg køre 16-18 km/l på motorvej. Nu kører den kun 14-16. Min er med DSG (som jeg også har fået optimeret - det gav en lille forbedring af brændstoføkonomien - ved bykørsel især)
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"