Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
madsgron
Helt nyt medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 6. sep 2018, 20:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af madsgron » 21. okt 2018, 17:25

Hej!

Jeg har en G7 1.4 TSI 150HK DSG der har kørt 38.000 km inden jeg overtog den. Ved ikke hvilket brændstof tidligere ejer har brugt, jeg har kørt 95 de første 4500km, men vil nu prøve V-power oktan 100 i en periode. Har kunne læse mig til at bilen selv indstiller sig efter hvilken oktan der hældes på, men vil den gøre det allerede efter første tank? eller skal den "renses" igennem et par gange før den finder ud af det??

Er der nogen som har prøvet at teste en 1.4 TSI 150HK på rullefelt før og efter skift til oktan 100? Jeg forventer ikke noget mærkbart boost, men måske en mere rolig motorgang.

Mvh Mads
Golf VII 1.4 TSI 150 HK DSG R-line - 2016

FrederikHansen
Nyt medlem
Indlæg: 291
Tilmeldt: 25. jul 2014, 10:50
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af FrederikHansen » 21. okt 2018, 18:24

2-3 tankfulde så burde den have indstillet sig til oktan 100.

Murphhs
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. apr 2018, 17:58
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af Murphhs » 21. okt 2018, 18:26

Hvorfor så ikke køre med Circle K's Miles Plus som er blyfri 95 tilføjet additiver som er designet til at skulle give en bedre fuldstændig forbrænding. Et højere oktan tal hører til høj ydelse biler med 200+ hk, helst meget højere ydelse.

Den tidligere tænding med et højere oktan tal giver dig ikke særlig meget i form af noget ydelse (snakker promiller på en motor som den du benytter vil være mit gæt) eller bedre brændstofs økonomi.

madsgron
Helt nyt medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 6. sep 2018, 20:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af madsgron » 22. okt 2018, 16:49

Nærmeste tank er Shell og har ikk nogen Circle K lige rundt om hjørnet. Shell's salgsgas proklamere jo også at V-power har en rensende effekt på motoren.
Golf VII 1.4 TSI 150 HK DSG R-line - 2016

Wartex35
Nyt medlem
Indlæg: 258
Tilmeldt: 1. dec 2015, 20:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af Wartex35 » 23. okt 2018, 11:22

Vi har en octavia combi 1.4 140hk!
Jeg tanker kun 99 oktan!
For at være ærlig, jeg kan ikke mærke noget forskel. Kunne godt være hvis man har fået bilen testet på rullefelt at den vil opgive mere..
Har jeg også læst at som regel plejer det biler som har kørt med 99 at yde lidt mere.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk


MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af MBM1000 » 23. okt 2018, 11:39

er den benzin ikke 10% dyre end alm. 95 oktan.
synes man ikke benzinen er dyr nok i forvejen?
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af Ztrejfer » 23. okt 2018, 12:09

MBM1000 skrev:
23. okt 2018, 11:39
er den benzin ikke 10% dyre end alm. 95 oktan.
synes man ikke benzinen er dyr nok i forvejen?
Altså, nej - klart nej. Benzin kan ikke blive dyrt nok. Simpelthen. Og vi er mange, der ser frem til en ny oliekrise, så literprisen kan komme op over 20 kroner :lol:

Mht. forskel på oktan 95 og 99/100, så henviser man altid i disse tråde til "undersøgelser" - men uden at angive et link til disse. Så er vi jo lige vidt, som når jeg siger, at i den Audi A3 1.4 TFSI 150HK S-Tronic jeg har, der kan jeg mærke forskel på motordynamikken, når jeg går fra 95 til 100 oktan. Der optræder lige den gnist ekstra, som gør det hele lidt morsommere og motorgangen bliver mere jævn og anderledes. Måske skyldes dette ikke kun benzintypen, men også Audis udgave af hele brændstofforsynings-enhedernes sammensætning inkl. software indstillet til maximal udnyttelse af den forhåndenværende benzin? Eller måske er dette teknisk ukorrekt?

Eller er ens oplevelse af den slags forskelle på benzintyper den rene selvsuggestion? Nok muligt, kan ikke afvises, ej heller bevises eller modbevises, henvisninger til psykologisk placebo kan her tilføjes efter behag.

Nogle hævder så, at der ingen forskel er på en VW og en Audi med den samme type motor og platform. Fakta er, at jeg prøvekørte netop disse to bil- og motortyper lige efter hinanden hin eftermiddag i maj 2015, hvor jeg skulle afgøre et køb af en af disse to biler. Forskellen i motor- og køreoplevelse var virkelig mærkbar. Valget var derefter nemt, og til Audi'ens klare fordel. Og da det er undertegnede, der skal køre i vognen inkl. egen personlige daglige oplevelse heraf....well ;)

Eller som det er blevet sagt: i teorien er der ingen forskel på teori og praksis, men i praksis er der :lol:

Hvad angår Shell og Cirkle K, der begge hævder, at deres additiver renser motoren, så er det jo svært at afgøre som lægmand. Youtube har jo tonsvis af videoer herom, men enten er der som bekendt tale om decideret reklame fra fx Shell eller også det spekulationer fra lægmænd. Her en af de bedre, der forsøger at forklare og afgøre additivers virkninger:

These users thanked the author Ztrejfer for the post:
madsgron
Audi A3

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af i-s » 23. okt 2018, 17:07

/Søren.

Brugeravatar
Hechristensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. jun 2015, 16:32
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af Hechristensen » 24. okt 2018, 21:48

Murphhs skrev:
21. okt 2018, 18:26
Hvorfor så ikke køre med Circle K's Miles Plus som er blyfri 95 tilføjet additiver som er designet til at skulle give en bedre fuldstændig forbrænding. Et højere oktan tal hører til høj ydelse biler med 200+ hk, helst meget højere ydelse.

Den tidligere tænding med et højere oktan tal giver dig ikke særlig meget i form af noget ydelse (snakker promiller på en motor som den du benytter vil være mit gæt) eller bedre brændstofs økonomi.
Der sker da ikke en tidligere tænding med et højere oktantal. Nærmest tværtimod, idet højere oktan mindsker tendensen til en "for tidlig" selvantændelse.... :?

I min 105 hk Polo, kan jeg sagtens mærke forskel. Den går ikke længere på literen, men den er tydeligt mere kvik...
Polo Highline 1,2 TSI 2014

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af Tor Morrison » 24. okt 2018, 22:07

Hechristensen skrev:
24. okt 2018, 21:48
Murphhs skrev:
21. okt 2018, 18:26
Hvorfor så ikke køre med Circle K's Miles Plus som er blyfri 95 tilføjet additiver som er designet til at skulle give en bedre fuldstændig forbrænding. Et højere oktan tal hører til høj ydelse biler med 200+ hk, helst meget højere ydelse.

Den tidligere tænding med et højere oktan tal giver dig ikke særlig meget i form af noget ydelse (snakker promiller på en motor som den du benytter vil være mit gæt) eller bedre brændstofs økonomi.
Der sker da ikke en tidligere tænding med et højere oktantal. Nærmest tværtimod, idet højere oktan mindsker tendensen til en "for tidlig" selvantændelse.... :?

I min 105 hk Polo, kan jeg sagtens mærke forskel. Den går ikke længere på literen, men den er tydeligt mere kvik...
Højere oktantal gør at man kan tænde tidligere for at øge effekten. Prøv at se denne video:

Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
Hechristensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. jun 2015, 16:32
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af Hechristensen » 25. okt 2018, 09:22

Tor Morrison skrev:
24. okt 2018, 22:07
Hechristensen skrev:
24. okt 2018, 21:48
Murphhs skrev:
21. okt 2018, 18:26
Hvorfor så ikke køre med Circle K's Miles Plus som er blyfri 95 tilføjet additiver som er designet til at skulle give en bedre fuldstændig forbrænding. Et højere oktan tal hører til høj ydelse biler med 200+ hk, helst meget højere ydelse.

Den tidligere tænding med et højere oktan tal giver dig ikke særlig meget i form af noget ydelse (snakker promiller på en motor som den du benytter vil være mit gæt) eller bedre brændstofs økonomi.
Der sker da ikke en tidligere tænding med et højere oktantal. Nærmest tværtimod, idet højere oktan mindsker tendensen til en "for tidlig" selvantændelse.... :?

I min 105 hk Polo, kan jeg sagtens mærke forskel. Den går ikke længere på literen, men den er tydeligt mere kvik...
Højere oktantal gør at man kan tænde tidligere for at øge effekten. Prøv at se denne video:

Det du skriver mener jeg ikke er rigtigt. Højere oktantal modvirker selvantændelse, grundet trykrejsning samt temperaturrejsning (fra turbo og kompression). Oktantallet har ingen virkning på hvornår blandingen kan antændes. Blandingen kan ALTID tændes (tidligere) af tændrørene. Et højere oktantal modvirker at tændingen sker ukontrolleret FØR den er tiltænkt vha. tændrørene. Dét kan nemlig give tændingsbanken og nedsat ydelse.
Polo Highline 1,2 TSI 2014

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af Tor Morrison » 25. okt 2018, 10:35

Hechristensen skrev:
25. okt 2018, 09:22
Tor Morrison skrev:
24. okt 2018, 22:07
Hechristensen skrev:
24. okt 2018, 21:48


Der sker da ikke en tidligere tænding med et højere oktantal. Nærmest tværtimod, idet højere oktan mindsker tendensen til en "for tidlig" selvantændelse.... :?

I min 105 hk Polo, kan jeg sagtens mærke forskel. Den går ikke længere på literen, men den er tydeligt mere kvik...
Højere oktantal gør at man kan tænde tidligere for at øge effekten. Prøv at se denne video:

Det du skriver mener jeg ikke er rigtigt. Højere oktantal modvirker selvantændelse, grundet trykrejsning samt temperaturrejsning (fra turbo og kompression). Oktantallet har ingen virkning på hvornår blandingen kan antændes. Blandingen kan ALTID tændes (tidligere) af tændrørene. Et højere oktantal modvirker at tændingen sker ukontrolleret FØR den er tiltænkt vha. tændrørene. Dét kan nemlig give tændingsbanken og nedsat ydelse.
Det virker ikke som om du har set videoen eller også har du ikke forstået den. Du kan også prøve at google "advance timing".
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

highline
Nyt medlem
Indlæg: 198
Tilmeldt: 26. jun 2013, 10:21
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af highline » 25. okt 2018, 19:28

madsgron skrev:
21. okt 2018, 17:25
Hej!

Jeg har en G7 1.4 TSI 150HK DSG der har kørt 38.000 km inden jeg overtog den. Ved ikke hvilket brændstof tidligere ejer har brugt, jeg har kørt 95 de første 4500km, men vil nu prøve V-power oktan 100 i en periode. Har kunne læse mig til at bilen selv indstiller sig efter hvilken oktan der hældes på, men vil den gøre det allerede efter første tank? eller skal den "renses" igennem et par gange før den finder ud af det??

Er der nogen som har prøvet at teste en 1.4 TSI 150HK på rullefelt før og efter skift til oktan 100? Jeg forventer ikke noget mærkbart boost, men måske en mere rolig motorgang.

Mvh Mads
Jeg har haft mulighed for at teste 95 vs 99 Vpower på min tidligere G6 1.4 tsi 122 HK chippet til 150 HK på rullefelt, ingen forskel overhoved i målingerne. Det eneste jeg klart har kunne mærke og det gælder også på cirkel k Millennium er at motoren går blødere specielt i tomgang kan man ikke høre/mærke den er igang med mindre man kigger på omdrejningstælleren. Har også testet hvor langt den gik på literen over ca. 1500 km og heller ingen forskel overhoved.

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af LAKGT » 25. okt 2018, 22:12

Min polo blue gt med 150hk, har jeg testet på 95 og daværende 99 vpower.

Der er foretaget div. accl målinger, 50-100 samt 80-120.
Samme steder, samme forhold, halv tank osv osv.

Målingerne var totalt ens, endda med marginal fordel til 95, vi snakker 0.05 sekund, så fred være med det.

Min bil har også været på felt, og når jeg sammenligner min kurve med lign. biler, så er effektudviklingen præcis den samme.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af AU-R8 » 26. okt 2018, 06:37

MBM1000 skrev:
23. okt 2018, 11:39
er den benzin ikke 10% dyre end alm. 95 oktan.
synes man ikke benzinen er dyr nok i forvejen?
Det Danske bilfolk fremfører et ramaskrig hvis olien stiger til 100 dollar tønden igen.
Så kommer vi igen op i 15,- per liter 😀
Så brændstof er ret billigt historisk set.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af claussor » 26. okt 2018, 06:51

Jeg har prøvet vpower på min chippede 1,4 TFSI. jeg er virkelig i tvivl om jeg kan mærke forskel. Derudover så oplyser OBDeleven at den har ca. Samme ydelse og ens grafer når jeg logger moment, gennem motorstyringen. Hvor nøjagtigt det er her jeg ikke.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af i-s » 29. okt 2018, 19:53

Tor Morrison skrev:
25. okt 2018, 10:35
Hechristensen skrev:
25. okt 2018, 09:22
Tor Morrison skrev:
24. okt 2018, 22:07

Højere oktantal gør at man kan tænde tidligere for at øge effekten. Prøv at se denne video:

Det du skriver mener jeg ikke er rigtigt. Højere oktantal modvirker selvantændelse, grundet trykrejsning samt temperaturrejsning (fra turbo og kompression). Oktantallet har ingen virkning på hvornår blandingen kan antændes. Blandingen kan ALTID tændes (tidligere) af tændrørene. Et højere oktantal modvirker at tændingen sker ukontrolleret FØR den er tiltænkt vha. tændrørene. Dét kan nemlig give tændingsbanken og nedsat ydelse.
Det virker ikke som om du har set videoen eller også har du ikke forstået den. Du kan også prøve at google "advance timing".
Ja, det er helt korrekt. I min ungdom var 98 oktan mest udbredt og bilerne var lavet til det. Da 95 blyfri kom sidst i 80'erne, så skulle alle biler justere lidt op i tænding. Typisk en bil med 8 gr skulle ændre til 5 gr. Der røg også lige 5 - 10% power. Så jeg vil mene en bil der er designet til 95 oktan og som får 100 oktan og selv kan justere ind, den vil alt andet lige blive lidt kvikkere.
/Søren.

Brugeravatar
Eddie
Nyt medlem
Indlæg: 122
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:04
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af Eddie » 31. okt 2018, 18:19

Her er en interessant video vedr. forskellen mellem alm. benzin og højoktan benzin

1967 T1 splitbus - 9 personers
1990 Golf II 1,8 G60 "1H" - Rallye Golf
1995 Corrado 2,9 VR6 "ABV" - VW Motorsport VSR
2001 Bora 2,0 - Hverdagstraveren
2016 Club Up! - Blueberry metallic, Fender Sound System mv. Konebilen

hodel
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 30 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af hodel » 31. okt 2018, 18:31

God video, kan man mon regne med det samme er gældende for diesel?
BMW 530D aut. xDrive 2016
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af ClausP » 6. nov 2018, 22:04

LAKGT skrev:
25. okt 2018, 22:12
Min polo blue gt med 150hk, har jeg testet på 95 og daværende 99 vpower.


Min bil har også været på felt, og når jeg sammenligner min kurve med lign. biler, så er effektudviklingen præcis den samme.
Prøvede en måling på min tidligere Scirocco 210TSI, 95 Oktan gav 220 Hk, en uge senere på 98 V-Power (som det var dengang) gav ca 10 Hk mere - målt på samme rullefelt.
Ja, der kan være mange faktorer der spiller ind, temperatur og lufttryk, men alligevel....

Oplevelsen, især når jeg engang imellem var tvunget til at hælde 95 på, var at jeg kunne mærke forskel i igangsætning og accelleration op ad bakke, der var det som om at den tøvede lidt med opbygning af tryk.

Kan også lige tilføje at jeg havde en 2.3V5 på et tidspunkt, den var lavet til 98 Oktan, når den også engang imellem fik 95 i tanken, kunne jeg ved igangsætning somme tider mærke en svag tændingsbanken ind til den lige fik reguleret ind.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af Korreborg » 7. nov 2018, 08:45

Det er vel forskellen på en 1,4 og en 2,0.
2,0TSI er lavet til højere oktan og stiller derefter ind efter det?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af m power » 7. nov 2018, 16:50

i-s skrev:
29. okt 2018, 19:53
Tor Morrison skrev:
25. okt 2018, 10:35
Hechristensen skrev:
25. okt 2018, 09:22


Det du skriver mener jeg ikke er rigtigt. Højere oktantal modvirker selvantændelse, grundet trykrejsning samt temperaturrejsning (fra turbo og kompression). Oktantallet har ingen virkning på hvornår blandingen kan antændes. Blandingen kan ALTID tændes (tidligere) af tændrørene. Et højere oktantal modvirker at tændingen sker ukontrolleret FØR den er tiltænkt vha. tændrørene. Dét kan nemlig give tændingsbanken og nedsat ydelse.
Det virker ikke som om du har set videoen eller også har du ikke forstået den. Du kan også prøve at google "advance timing".
Ja, det er helt korrekt. I min ungdom var 98 oktan mest udbredt og bilerne var lavet til det. Da 95 blyfri kom sidst i 80'erne, så skulle alle biler justere lidt op i tænding. Typisk en bil med 8 gr skulle ændre til 5 gr. Der røg også lige 5 - 10% power. Så jeg vil mene en bil der er designet til 95 oktan og som får 100 oktan og selv kan justere ind, den vil alt andet lige blive lidt kvikkere.
Hvilke vag modeller kan selv justere ind til et højere oktan ??

Normalt er det jo den anden vej, der sidder bankesensorer som overvåger motoren og kommer der tændingsbank så trækker ecu
tændingen hvis der køres på en dårlig kvalitet benzin.

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af LAKGT » 10. nov 2018, 22:38

Der er målt utallige polo blue
Gt med den motor. Nogle med 95, andre med 99/100.
De yder præcis det samme, og med samme effektforløb.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kdudic81
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24. okt 2019, 07:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

Indlæg af kdudic81 » 28. mar 2022, 10:26

Ztrejfer skrev:
23. okt 2018, 12:09
MBM1000 skrev:
23. okt 2018, 11:39
er den benzin ikke 10% dyre end alm. 95 oktan.
synes man ikke benzinen er dyr nok i forvejen?
Altså, nej - klart nej. Benzin kan ikke blive dyrt nok. Simpelthen. Og vi er mange, der ser frem til en ny oliekrise, så literprisen kan komme op over 20 kroner :lol:

Mht. forskel på oktan 95 og 99/100, så henviser man altid i disse tråde til "undersøgelser" - men uden at angive et link til disse. Så er vi jo lige vidt, som når jeg siger, at i den Audi A3 1.4 TFSI 150HK S-Tronic jeg har, der kan jeg mærke forskel på motordynamikken, når jeg går fra 95 til 100 oktan. Der optræder lige den gnist ekstra, som gør det hele lidt morsommere og motorgangen bliver mere jævn og anderledes. Måske skyldes dette ikke kun benzintypen, men også Audis udgave af hele brændstofforsynings-enhedernes sammensætning inkl. software indstillet til maximal udnyttelse af den forhåndenværende benzin? Eller måske er dette teknisk ukorrekt?

Eller er ens oplevelse af den slags forskelle på benzintyper den rene selvsuggestion? Nok muligt, kan ikke afvises, ej heller bevises eller modbevises, henvisninger til psykologisk placebo kan her tilføjes efter behag.

Nogle hævder så, at der ingen forskel er på en VW og en Audi med den samme type motor og platform. Fakta er, at jeg prøvekørte netop disse to bil- og motortyper lige efter hinanden hin eftermiddag i maj 2015, hvor jeg skulle afgøre et køb af en af disse to biler. Forskellen i motor- og køreoplevelse var virkelig mærkbar. Valget var derefter nemt, og til Audi'ens klare fordel. Og da det er undertegnede, der skal køre i vognen inkl. egen personlige daglige oplevelse heraf....well ;)

Eller som det er blevet sagt: i teorien er der ingen forskel på teori og praksis, men i praksis er der :lol:

Hvad angår Shell og Cirkle K, der begge hævder, at deres additiver renser motoren, så er det jo svært at afgøre som lægmand. Youtube har jo tonsvis af videoer herom, men enten er der som bekendt tale om decideret reklame fra fx Shell eller også det spekulationer fra lægmænd. Her en af de bedre, der forsøger at forklare og afgøre additivers virkninger:


læser din svar fra 2018 , 20kr liter og jeg er bang for dig 😂🙈. can you predict future please 🤷🏽‍♂️
VAG :D

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"