Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
poull
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. sep 2019, 13:11
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af poull » 22. sep 2020, 06:50

Jeg har en Octavia 1.5 TSI manuel gear fra 2019 som fortsat har nogle problemer med ujævn kørsel. Samme problemer som mange har rapporteret og delvist udbedret af ny software til motorstyringen fra Skoda men ikke helt. Derfor overvejer jeg om hvad det vil have af betydning hvad angår forsikring osv hvis jeg får uofficiel motorstyring lagt ind på den som normalt bruges ifm. tuning men undlader at ændre på antallet af HK?

Set fra mit synspunkt er det typiske problem ved tuning som jeg har forstået detat da bilen ikke er godkendt til det ekstra antal HK, så har det betydning for forsikring, men har man dette problem med samme antal HK og blot ny styringssoftware?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af HansH » 22. sep 2020, 07:35

Hvem / hvilken tuner tilbyder motorstyringssoftware, som angiveligt skulle løse det kendte problem med ujævn kørsel ?
Det synes jeg ikke jeg har hørt om før, så er lige nysgerrig på den del.

Jeg kan desværre ikke svare på det spørgsmål du rejser.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

poull
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. sep 2019, 13:11
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af poull » 22. sep 2020, 07:57

HansH skrev:
22. sep 2020, 07:35
Hvem / hvilken tuner tilbyder motorstyringssoftware, som angiveligt skulle løse det kendte problem med ujævn kørsel ?
Det synes jeg ikke jeg har hørt om før, så er lige nysgerrig på den del.
Når jeg læser fx hos https://www.cartrends.dk/chiptuning/står der fx
Hvordan foregår tuningen?
En tuning foregår ved først at udlæse bilens software i dens motorstyring med dets adapterede parametre.
Softwaren fra bilens motorstyring sendes herefter over til Landberg, der ændrer parametrene på motoren efter kunstensregler, hvor softwaren derefter indlæses i bilens motorstyring, og tuningen er nu udført.
Det læser jeg som at motorstyringssoftwaren kort sagt overskrives men kan godt være mig der ikke forstår det rigtigt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af HansH » 22. sep 2020, 08:04

Dét du her refererer fra Landberg's hjemmeside, beskriver jo blot den overordnede proces i det han kan lave.
Dvs at han kan overskrive bilens software med sin egen udgave.

Men den version af software som Thomas kan lægge i din bil, adresserer jo specifikke ting.
Typisk øgede kræfter, og for TDI'ernes vedkommende lige så typisk EGROFF.
Det kan Thomas tilbyde, fordi han ved hvilke parametre og værdier han skal skrue og justere på, for at opnå disse ting.

Det springende punkt for dig er jo, at Landberg tilbyder de nødvendige ændringer i "sin version", som løser lige præcis det problem du har - den ujævne kørsel.
Og der tror jeg lige du skal kontakte ham og tjekke op om det er noget han har en løsning på.... for umiddelbart mindes jeg ikke at have hørt derom.
En sådan nyhed tror jeg ville spredes ret hurtigt på vagcars.dk hvis det var, for dels er det problem du har meget kendt herinde, og dels er Landberg meget kendt herinde :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

poull
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. sep 2019, 13:11
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af poull » 22. sep 2020, 08:10

Det er rigtigt at de parametre der bliver ændret på ikke nødvendigvis løser det problem jeg oplever. Mit spørgsmål går egenlig heller ikke så meget på om det løser problemet men mere om det har betydning for forsikring og hvad der ellers kan være af bøvl ifm tuning men det ved jeg godt du har sagt at det kendte du ikke lige til.

Når jeg har snakket med en tekniker hos Skoda sagde han lidt uofficielt at det motoren virkelig trængte til var lidt mere gas og at i gamle dage ville de blot skrue lidt op for det og problemet ville være løst, men at det kunne der ikke gives for at leve op til udledningstandarder og at de var ret bange for at bryde reglerne efter dieselgate. Nu tænker nogle nok at så må jeg bare give lidt mere gas selv og det hjælper også i nogle situationer men ikke altid. Fx at det noget bøvl at give godt med gas når man bare ønsker at trille med 8km/t i kø. Derfor tænker jeg at lidt justering af hvor meget gas bilen selv giver kunne løse/minimere problemet.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af HansH » 22. sep 2020, 09:19

poull skrev:
22. sep 2020, 08:10
Når jeg har snakket med en tekniker hos Skoda sagde han lidt uofficielt at det motoren virkelig trængte til var lidt mere gas og at i gamle dage ville de blot skrue lidt op for det og problemet ville være løst, men at det kunne der ikke gives for at leve op til udledningstandarder og at de var ret bange for at bryde reglerne efter dieselgate.
Den udlægning du har fået her, stemmer fint overens med min forståelse af "ujævn kørsel"-problemet.
I gamle dage hældte bilens motorstyring bare en ordentlig spand benzin i forbrændingen i opvarmningsfasen, og så smed bilen bare det ubrugte ud gennem udstødningen.
På den måde opnåede man dels at hurtigt få hævet temperaturen i katalysatoren, og dels en generelt forbedret oplevelse af opvarmningsfasen.
Men den strategi går ikke mere pga. udledningskravene.
Så her mener jeg at du er blevet helt korrekt informeret af teknikeren fra det aut. værksted.

Du kan jo prøve at henvende dig til Thomas Landberg / chiptuning.nu og høre om han har en sw til din motor, som løser dette specifikke problem.
Det vil blot overraske mig hvis han har, for så er jeg ret sikker på at vi havde hørt om det herinde, som allerede tidligere forklaret.

I forhold til det helt generelle spørgsmål mht. chiptuning / forsikring, så er det ofte blevet debatteret herinde.
Se f.eks. denne tråd - https://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=74&t=148976

Det usædvanlige i din tanke i forhold til alle eksisterende tråde herinde, er dog at du ikke ønsker at øge effekten. Du ønsker kun at få løst dit "ujævn kørsel"-problem.
Og den variant er ny :)
Overvejelser omkring chipning og skrupler i forhold til forsikring, har jo normalt set altid noget med effektforøgelse at gøre.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

poull
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. sep 2019, 13:11
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af poull » 22. sep 2020, 09:54

HansH skrev:
22. sep 2020, 09:19
poull skrev:
22. sep 2020, 08:10
Når jeg har snakket med en tekniker hos Skoda sagde han lidt uofficielt at det motoren virkelig trængte til var lidt mere gas og at i gamle dage ville de blot skrue lidt op for det og problemet ville være løst, men at det kunne der ikke gives for at leve op til udledningstandarder og at de var ret bange for at bryde reglerne efter dieselgate.
Den udlægning du har fået her, stemmer fint overens med min forståelse af "ujævn kørsel"-problemet.
I gamle dage hældte bilens motorstyring bare en ordentlig spand benzin i forbrændingen i opvarmningsfasen, og så smed bilen bare det ubrugte ud gennem udstødningen.
På den måde opnåede man dels at hurtigt få hævet temperaturen i katalysatoren, og dels en generelt forbedret oplevelse af opvarmningsfasen.
Men den strategi går ikke mere pga. udledningskravene.
Så her mener jeg at du er blevet helt korrekt informeret af teknikeren fra det aut. værksted.
Faktisk fik jeg at vide at netop ved at sulte motoren for benzin blev den hurtigere opvarmet og dermed hurtigere en mere effektiv forbrænding. Så hvis det er rigtigt tror jeg ikke motorer tidligere blev hurtigere varme med mere benzin, de fik omvendt ekstra benzin i længere tid for en god start.

Jeg oplever dog problemet selv efter lang tids kørsel så det er ikke kun startprogrammet der er et problem for mig.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af HansH » 22. sep 2020, 10:10

poull skrev:
22. sep 2020, 09:54
Faktisk fik jeg at vide at netop ved at sulte motoren for benzin blev den hurtigere opvarmet og dermed hurtigere en mere effektiv forbrænding. Så hvis det er rigtigt tror jeg ikke motorer tidligere blev hurtigere varme med mere benzin, de fik omvendt ekstra benzin i længere tid for en god start.
Okay, det er så lige stik imod min forståelse mht opvarmningen af katalysatoren.
Som jeg forstår tingene, laver man i opvarmningsfasen en blanding der er < lambda 1, dvs hvor der er for meget benzin i forhold til luft.
Den overskydende benzin forbrændes ude i selve katalysatoren, og hæver dermed hurtigt temperaturen i denne.
Men fair nok - det kan sagtens være at jeg tager fejl og teknikerens udlægning er den rigtige, så jeg skal ikke kloge mig yderligere på det :)
Det vil kun være fedt hvis noget af al den fremragende viden vi har herinde byder ind, og korrigerer mig, så jeg kan blive klogere.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af Anders D » 22. sep 2020, 10:15

Jeg har læst mange indlæg rundt omkring, hvor problemet (symptomerne) er helt forsvundet efter opdateringen fra Skodas side. Jeg har selv en 1.5 TSI dog med DSG som IKKE har symptomet. Den starter og lyder perfekt i både kold og varm tilstand. Jeg ved ikke om VW lavede en opdatering inden jeg fik den udleveret i august, ét år gammel.

Eftersom du skriver du oplever symptomet (du beskriver en konsekvens; ujævn kørsel) også er der ud over koldstartsfasen, mener jeg det er lidt farligt at gå ud fra at det er kausualitet mellem årsag og virkning.

Der kan sagens være en anden fejl som bliver overset i analysen. Så få stillet en diagnose før du skrider til handlinger.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af HansH » 22. sep 2020, 10:17

Anders D skrev:
22. sep 2020, 10:15
Eftersom du skriver du oplever symptomet (du beskriver en konsekvens; ujævn kørsel) også er der ud over koldstartsfasen, mener jeg det er lidt farligt at gå ud fra at det er kausualitet mellem årsag og virkning.

Der kan sagens være en anden fejl som bliver overset i analysen. Så få stillet en diagnose før du skrider til handlinger.
Fuldstændig enig.
Da jeg læste, at det også handler om kørsel UDOVER koldstartfasen, tænkte jeg faktisk at det kunne være aktuelt at få tjekket din lambdasonde.

Det "kendte" problem omhandler så vidt mig bekendt KUN opvarmningsfasen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af Anders D » 22. sep 2020, 10:22

HansH skrev:
22. sep 2020, 10:10
Som jeg forstår tingene, laver man i opvarmningsfasen en blanding der er < lambda 1, dvs hvor der er for meget benzin i forhold til luft.
Den overskydende benzin forbrændes ude i selve katalysatoren, og hæver dermed hurtigt temperaturen i denne.
...
Det vil kun være fedt hvis noget af al den fremragende viden vi har herinde byder ind, og korrigerer mig, så jeg kan blive klogere.
Skal ske! :)

Mager blanding = høj temperatur, Fed blanding = mindre høj temperatur.

TSI motorerne af den gamle type laver en enstra indsprøjtning i udstødningsfasen, hvor den uforbrændte benzin ender i katalysatoren. Formålet er at få katten op på optimal driftstemperatur ASAP.

Den fase varer cirka 30 sekunder hvor man kan høre en brummen i udstødningen. Det er små 'eksposioner' ude i manifolden.

Så det du skriver er nogenlunde korrekt, bortset fra at det ikke kan ses på lambdatallet - benzinen forbrændes som sagt ikke i cylinderen.

1.5 TSI har, hvad jeg vil antage er pga. Euro6, ikke denne adfærd.
Senest rettet af Anders D 22. sep 2020, 10:24, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Anders D for the post:
HansH

poull
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. sep 2019, 13:11
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af poull » 22. sep 2020, 10:24

Anders D skrev:
22. sep 2020, 10:15
Jeg har læst mange indlæg rundt omkring, hvor problemet (symptomerne) er helt forsvundet efter opdateringen fra Skodas side. Jeg har selv en 1.5 TSI dog med DSG som IKKE har symptomet. Den starter og lyder perfekt i både kold og varm tilstand. Jeg ved ikke om VW lavede en opdatering inden jeg fik den udleveret i august, ét år gammel.

Eftersom du skriver du oplever symptomet (du beskriver en konsekvens; ujævn kørsel) også er der ud over koldstartsfasen, mener jeg det er lidt farligt at gå ud fra at det er kausualitet mellem årsag og virkning.

Der kan sagens være en anden fejl som bliver overset i analysen. Så få stillet en diagnose før du skrider til handlinger.
Først da jeg fik bilen i juli sidste år (så 2019 model frem for 2020) var problemet meget værre. Skoda anerkendte også problemet og senere fik jeg en opdatering der minimerede det kraftigt og fjernede det fra nogle situationer men ikke alle. Skoda har ikke over for mig udtalt at det var begrænset til koldstartfasen men mest noget andre har omtalt. Jeg kender derfor opførslen fra inden det blev forsøgt udbedret og kan forholdsvis let genkende når det sker igen.

Men nu behøver denne tråd ikke blive endnu en diskussion af dette problem med ujævn kørsel selvom jeg selvfølgelig er interesseret i alt hvad der kan bidrage med at forstå det :-). Selvfølgelig er dumt at få ændret sin bil hvis det ikke er det reelle problem, men jeg prøver også blot at undersøge om det overhovedet kan lade sig gøre uden at få problemer med forsikringen osv.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af Anders D » 22. sep 2020, 10:27

Teori:

Min forsikring skelner ikke til konstruktive ændringer (som hænger sammen med typegodkendelse) men henviser til færdelsloven og grov uagtsomhed = potentiale for regres. DET mener jeg ikke du udsættes for ved den ændring du beskriver.

Noget andet er garanti. Hvis du manipulerer med fabrikkens programmering (uagtet årsagen er legitim) så er der vel potentiale for at værksted/fabrik siger farvel og tak til forpligtelserne.

Om det står i din købsaftale eller øvrige dokumenter ved købet må du selv bedst vide.


Praksis: Gør det. Lev med det.

Det mest sandsynlige scenarie, der kan ske, er næsten at Skoda overskriver din omprogrammering ved service.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af HansH » 22. sep 2020, 10:33

Anders D skrev:
22. sep 2020, 10:27
Praksis: Gør det. Lev med det.

Det mest sandsynlige scenarie, der kan ske, er næsten at Skoda overskriver din omprogrammering ved service.
Jeg er - også her - fuldstændig enig med Anders.

At putte custom software i sin motorstyring, gearkasse osv, er et valg man tager.
Jeg plejer at sammenligne det med, at der er kun frispark hvis dommeren ser det. Og i forhold til custom software, er det min overbevisning, at risikoen for at det 1) bliver opdaget i en relevant situation, og 2) at det får en (negativ) konsekvens for dig ... meget lille.
Det er muligvis forkert, men det er den afvejning jeg gør mig.
Der kan utvivlsomt linkes til en artikel på nettet, som fortæller om en bilejer der har fået ørerne i maskinen.

Jeg har en TDI som har custom software i både motorstyring og gearkasse, og en TSI som har i gearkassen.
Retfærdigvis skal siges, at de er så gamle at garanti er long gone, og kulance lige så, så den parameter har jeg ikke i min ligning.
Men jeg ville være præcis lige så ubekymret - både i forhold til forsikring og garanti - ved at få chippet en ny bil.

Men! Jeg er stadig pænt skeptisk mht om Landberg tilbyder en software som kan løse det problem du har, og som Anders har beskrevet, er det slet ikke sikkert at problemet ligger i stock softwaren fra Skoda.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af Anders D » 22. sep 2020, 10:35

Så er der kun moral tilbage

poull
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. sep 2019, 13:11
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af poull » 22. sep 2020, 10:35

Anders D skrev:
22. sep 2020, 10:27
Teori:

Min forsikring skelner ikke til konstruktive ændringer (som hænger sammen med typegodkendelse) men henviser til færdelsloven og grov uagtsomhed = potentiale for regres. DET mener jeg ikke du udsættes for ved den ændring du beskriver.

Noget andet er garanti. Hvis du manipulerer med fabrikkens programmering (uagtet årsagen er legitim) så er der vel potentiale for at værksted/fabrik siger farvel og tak til forpligtelserne.

Om det står i din købsaftale eller øvrige dokumenter ved købet må du selv bedst vide.


Praksis: Gør det. Lev med det.

Det mest sandsynlige scenarie, der kan ske, er næsten at Skoda overskriver din omprogrammering ved service.
Det lyder interessant at det kun er i forhold til færdselsloven at jeg skal vurdere om der er et problem.

Jeg tænkte selv at hvis den nu udleder lidt mere CO2 efter en ændring kunne det også tænkes at afgifter skulle ændres.

Hvis jeg vælger at gøre det bliver det også først når de 2 års garanti udløber.

Letten
Nyt medlem
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. sep 2019, 18:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 50 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af Letten » 22. sep 2020, 10:46

Vi har en Mazda 2, den hæver omdrejningerne i ca. 30 sekunder lige efter koldstart. Ikke noget man lægger så meget mærke til hvis man ellers begynder at køre med det samme.
Det er åbenbart den måde Mazda har valgt hurtigt at få opvarmet motor/katalysator for at nedbringe udledningerne. Må jo virke også ift. miljømåling/godkendelse ellers gjorde de det vel ikke.
Passat 2.0 150hk TDI EVO DSG Elegance (2020), DP, DC

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af Anders D » 18. okt 2020, 11:58

Hvad endte du med at fortage dig af handlinger?

poull
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. sep 2019, 13:11
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af poull » 18. okt 2020, 12:00

Jeg har ikke fået lavet nogle ændringer endnu. Hvis jeg gjorde ville det først blive når garantien udløber om et år. Alt efter om det var muligt kunne påvirke om jeg undersøgte andre muligheder så derfor jeg spurgte i god tid.

baconbaronen
Nyt medlem
Indlæg: 262
Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 52 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af baconbaronen » 3. nov 2020, 16:55

poull skrev:
18. okt 2020, 12:00
Jeg har ikke fået lavet nogle ændringer endnu. Hvis jeg gjorde ville det først blive når garantien udløber om et år. Alt efter om det var muligt kunne påvirke om jeg undersøgte andre muligheder så derfor jeg spurgte i god tid.
Men hvorfor ikke gå Skoda på klingen, og presse dem til at løse problemet under garantien?
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)

poull
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. sep 2019, 13:11
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af poull » 3. nov 2020, 18:09

baconbaronen skrev:
3. nov 2020, 16:55
poull skrev:
18. okt 2020, 12:00
Jeg har ikke fået lavet nogle ændringer endnu. Hvis jeg gjorde ville det først blive når garantien udløber om et år. Alt efter om det var muligt kunne påvirke om jeg undersøgte andre muligheder så derfor jeg spurgte i god tid.
Men hvorfor ikke gå Skoda på klingen, og presse dem til at løse problemet under garantien?
Det eneste som kan løse det er en softwareopdatering. Det enkelte værksted kan ikke gøre noget så jeg kan ikke rigtig se hvordan det hjælper. Det er også svært at fremvise da det varierer fra køreture til køretur.

Rubber
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:57
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af Rubber » 3. nov 2020, 18:14

Har du fået udskiftet alle 4 indsprøjtningsdyser?
Det hjælper en del på problemet - Skoda har også materiale der henviser til denne udskiftning af dyserne på baggrund af ujævn kørsel, selv efter opdatering af motorsoftwaren :-)

poull
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. sep 2019, 13:11
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 1.5 TSI 2019 - Ny motorstyringssoftware uden ekstra HK

Indlæg af poull » 3. nov 2020, 18:18

Rubber skrev:
3. nov 2020, 18:14
Har du fået udskiftet alle 4 indsprøjtningsdyser?
Det hjælper en del på problemet - Skoda har også materiale der henviser til denne udskiftning af dyserne på baggrund af ujævn kørsel, selv efter opdatering af motorsoftwaren :-)
Nej det har jeg ikke. Da jeg kørte en prøvetur med en mekaniker efter softwareopdateringen var det ikke ret slemt plus at han var en dygtig billist. Selvom jeg selvfølgelig bliver bedre til selv at omgå problemet har flere der har prøvet bilen udtalt at det er det en af sværste de har prøvet at starte blidt. Så det er desværre svært at argumentere det ikke blot er min skyld hvis det kun optræder når jeg kører.

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"