DSGmod

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Roelsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16. dec 2016, 09:16
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

DSGmod

Indlæg af Roelsgaard » 8. dec 2020, 16:19

Min kammerat har en ny skoda han gerne vil have chippet og også en dsg mod.
Han har siddet og kigget lidt og vi kom til at snakke om hvad forskellen er på det Eksempelvis landberg laver og så det produkt Dansk Bil Service tilbyder.
Der er jo en meget stor forskel i pris, men er Dansk Bilservice det mere værd?

På vegne af min kammerat
mads

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 8. dec 2020, 16:34

Jeg tror (blot fornemmelse) at der er en nogenlunde 50/50 fordeling herinde af brugere som har fået lavet de to steder.
Og jeg synes ikke at have hørt noget negativt.

Jeg er godt tilfreds med mit som er lavet hos Landberg (både en DQ200 og en DQ250 bil).
Jeg ved @GranTurismo er godt tilfreds med sit fra TVS.
Såå... det hjalp dig vist ikke særlig meget :)

Uden at kende alle de klæbrige detaljer, så tror jeg det er de samme håndtag der trækkes i.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSGmod

Indlæg af GranTurismo » 8. dec 2020, 17:15

Roelsgaard skrev:
8. dec 2020, 16:19
Min kammerat har en ny skoda han gerne vil have chippet og også en dsg mod.
Han har siddet og kigget lidt og vi kom til at snakke om hvad forskellen er på det Eksempelvis landberg laver og så det produkt Dansk Bil Service tilbyder.
Der er jo en meget stor forskel i pris, men er Dansk Bilservice det mere værd?

På vegne af min kammerat
mads
Ligesom @HansH tror jeg man får et nogenlunde tilsvarende "produkt". Jeg tror prisforskellen skyldes at TVS har over 10 års erfaring og Thomas Landberg er forholdsvis ny med DSG-software.

Hvilken gearkasse drejer det sig om?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

case
Medlem
Indlæg: 577
Tilmeldt: 5. sep 2014, 07:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 36 times

Re: DSGmod

Indlæg af case » 8. dec 2020, 18:49

Jeg vaklede meget mellem TVS og landberg valgte landberg mest pga prisen(halv pris)
Det kan måske være det bare er mig men synes ikke det gir det helt vilde så er glad for jeg nøjedes med den halve pris
2016 Audi A4 Avant 2.0 tfsi quattro
2015 Audi A1 1.0tfsi

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 8. dec 2020, 19:17

case skrev:
8. dec 2020, 18:49
.. synes ikke det gir det helt vilde
"Ikke gir det helt vilde" .... ikke forstået..

Prøv at uddybe hvad du mener ?
Jeg går ud fra at du er med på, at tråden her handler om DSGMOD - og ikke motoroptimering/chiptuning.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

case
Medlem
Indlæg: 577
Tilmeldt: 5. sep 2014, 07:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 36 times

Re: DSGmod

Indlæg af case » 8. dec 2020, 19:20

HansH skrev:
8. dec 2020, 19:17
case skrev:
8. dec 2020, 18:49
.. synes ikke det gir det helt vilde
"Ikke gir det helt vilde" .... ikke forstået..

Prøv at uddybe hvad du mener ?
Jeg går ud fra at du er med på, at tråden her handler om DSGMOD - og ikke motoroptimering/chiptuning.
Er helt klar over det ikke er motor tuning
Kan godt mærke den skifter hurtigere mellem gearerne og skifte tidspunkter ligger anderledes
Men i forhold til hvad man mærkbart for ud af det ville jeg nok ha været skuffet over at betale 5k hos TVS
Måske er det også bare mig der ikke helt har vænnet mig til de nye skiftetider etc endnu.?
2016 Audi A4 Avant 2.0 tfsi quattro
2015 Audi A1 1.0tfsi

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 8. dec 2020, 19:26

case skrev:
8. dec 2020, 19:20
Er helt klar over det ikke er motor tuning
Kan godt mærke den skifter hurtigere mellem gearerne og skifte tidspunkter ligger anderledes
Men i forhold til hvad man mærkbart for ud af det ville jeg nok ha været skuffet over at betale 5k hos TVS
Måske er det også bare mig der ikke helt har vænnet mig til de nye skiftetider etc endnu.?
Okay - helt i orden. Det var kun fordi at udtrykket "ikke gir det vilde" var sådan noget man kunne have skrevet hvis der blev snakket chipning :)

Men det handler jo om forventningsafstemning. Og der ved jeg selvfølgelig ikke hvad du havde forventet af et DSGMOD....
Hvis man har glidende koblinger og får det løst - så tror jeg smilet når fra øre til øre.

For mit eget vedkommende definerede jeg selv det præcise omdrejningstal ved hvilket jeg gerne vil have den skifter op i D programmet. Det standard map bilen er født med, er for meget økogris for mig og jeg synes kørslen er anstrengt når den ligger og fedter nede mellem 1200-1500 o/m i hvert gear. Derfor har jeg altid kørt den i Manuel, og så ryger lidt af fidusen ved automatgear jo.
Derfor var det for mig superfedt at kunne specificere det shift map på samme måde som jeg bestiller en footlong på Subway ... lidt af det og lidt af det, og ingenting af det der osv :)

Så ..... jeg ved jo ikke hvad du bad Thomas om at lave ? Og hvad du så rent faktisk fik tilbage... ?
Jeg ved bare at han kan lave lige det du gerne vil have, når vi snakker shift maps.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

case
Medlem
Indlæg: 577
Tilmeldt: 5. sep 2014, 07:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 36 times

Re: DSGmod

Indlæg af case » 8. dec 2020, 19:30

HansH skrev:
8. dec 2020, 19:26
case skrev:
8. dec 2020, 19:20
Er helt klar over det ikke er motor tuning
Kan godt mærke den skifter hurtigere mellem gearerne og skifte tidspunkter ligger anderledes
Men i forhold til hvad man mærkbart for ud af det ville jeg nok ha været skuffet over at betale 5k hos TVS
Måske er det også bare mig der ikke helt har vænnet mig til de nye skiftetider etc endnu.?
Okay - helt i orden. Det var kun fordi at udtrykket "ikke gir det vilde" var sådan noget man kunne have skrevet hvis der blev snakket chipning :)

Men det handler jo om forventningsafstemning. Og der ved jeg selvfølgelig ikke hvad du havde forventet af et DSGMOD....
Hvis man har glidende koblinger og får det løst - så tror jeg smilet når fra øre til øre.

For mit eget vedkommende definerede jeg selv det præcise omdrejningstal ved hvilket jeg gerne vil have den skifter op i D programmet. Det standard map bilen er født med, er for meget økogris for mig og jeg synes kørslen er anstrengt når den ligger og fedter nede mellem 1200-1500 o/m i hvert gear. Derfor har jeg altid kørt den i Manuel, og så ryger lidt af fidusen ved automatgear jo.
Derfor var det for mig superfedt at kunne specificere det shift map på samme måde som jeg bestiller en footlong på Subway ... lidt af det og lidt af det, og ingenting af det der osv :)

Så ..... jeg ved jo ikke hvad du bad Thomas om at lave ? Og hvad du så rent faktisk fik tilbage... ?
Jeg ved bare at han kan lave lige det du gerne vil have, når vi snakker shift maps.
Jeg havde ingen problemer med glidende koblinger
Jeg har fået et std map fra Thomas
Og som sagt så er der da også forskellig jeg skal nok bare lære det bedre at kende
Enig i at den tit ligger langt nede i omdrejning. Noget jeg egentlig ikke lagde så meget mærke til før jeg her de sidste dage har haft en låne bil med man gear. Der er man jo oppe på 2-3 tusind omdrejninger hele tiden :mrgreen:
2016 Audi A4 Avant 2.0 tfsi quattro
2015 Audi A1 1.0tfsi

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 8. dec 2020, 19:38

case skrev:
8. dec 2020, 19:30
Jeg har fået et std map fra Thomas
Og som sagt så er der da også forskellig jeg skal nok bare lære det bedre at kende
Er det den A4 2.0TFSI i signaturen der er tale om ?

Jeg forstår at du ikke selv har specificeret, men blot "taget det du fik".

Der er jeg nok mere sådan, at det med hvornår man føler det rigtigt/komfortabelt .. osv osv mht hvornår der skal skiftes gear, er meget et spørgsmål om individuelt temperament. Derfor ville det være ret vildt, hvis en hyldefil skulle ramme lige i bulls eye på hvordan jeg ønsker det :)
I min optik er det således et must at man selv går ind og definerer hvordan man vil have det. Sådan tror jeg man bliver mest glad.

Nu har jeg haft lejligheden til at gennemnørde det her sammen med Thomas, og undervejs har vi selvf også udvekslet personlige præferencer. Thomas har selv (eller - havde, indtil for ganske nylig) en Golf GTD med standard 184HK. Chippet til .... jeg ved ikke hvor meget. Sikkert 230'ish..
En bil med massivt kraftoverskud, hvor Thomas faktisk justerede upshift punkterne NED .... fordi han elsker at den ligger og tuller afsted med 1050 o/m, og så kan han bare trykke lidt på speederen og mærke det rå moment den motor har helt nede fra bunden.
Blot som et eksempel på hvor forskellige vi er :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSGmod

Indlæg af GranTurismo » 8. dec 2020, 19:41

case skrev:
8. dec 2020, 18:49
Jeg vaklede meget mellem TVS og landberg valgte landberg mest pga prisen(halv pris)
Det kan måske være det bare er mig men synes ikke det gir det helt vilde så er glad for jeg nøjedes med den halve pris
Det vigtigste for mig ifbm DSG-mod er at min DQ200 ikke begynder at glide i koblingerne. Og det har de ikke gjort endnu, selvom jeg kører med 30% mere moment end gearkassen er rated til med standardsoftware.

Derudover er jeg glad for den måde bilen føles med DSG-mod. Det er som om motorens moment bliver udnyttet bedre ved delgas.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Roelsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16. dec 2016, 09:16
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSGmod

Indlæg af Roelsgaard » 8. dec 2020, 19:54

det er en dq381.
Kvalitet koster, men er 4800 mere kvalitet end 1500?
:-)

case
Medlem
Indlæg: 577
Tilmeldt: 5. sep 2014, 07:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 36 times

Re: DSGmod

Indlæg af case » 8. dec 2020, 20:07

HansH skrev:
8. dec 2020, 19:38
case skrev:
8. dec 2020, 19:30
Jeg har fået et std map fra Thomas
Og som sagt så er der da også forskellig jeg skal nok bare lære det bedre at kende
Er det den A4 2.0TFSI i signaturen der er tale om ?

Jeg forstår at du ikke selv har specificeret, men blot "taget det du fik".

Der er jeg nok mere sådan, at det med hvornår man føler det rigtigt/komfortabelt .. osv osv mht hvornår der skal skiftes gear, er meget et spørgsmål om individuelt temperament. Derfor ville det være ret vildt, hvis en hyldefil skulle ramme lige i bulls eye på hvordan jeg ønsker det :)
I min optik er det således et must at man selv går ind og definerer hvordan man vil have det. Sådan tror jeg man bliver mest glad.

Nu har jeg haft lejligheden til at gennemnørde det her sammen med Thomas, og undervejs har vi selvf også udvekslet personlige præferencer. Thomas har selv (eller - havde, indtil for ganske nylig) en Golf GTD med standard 184HK. Chippet til .... jeg ved ikke hvor meget. Sikkert 230'ish..
En bil med massivt kraftoverskud, hvor Thomas faktisk justerede upshift punkterne NED .... fordi han elsker at den ligger og tuller afsted med 1050 o/m, og så kan han bare trykke lidt på speederen og mærke det rå moment den motor har helt nede fra bunden.
Blot som et eksempel på hvor forskellige vi er :)
Korrekt at det er min A4
Jeg er jo fra Kbh så har ikke haft den samme mulighed som dig i forhold tilsat lave det sammmen med Thomas.
Men det går nok også alt sammen
2016 Audi A4 Avant 2.0 tfsi quattro
2015 Audi A1 1.0tfsi

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 8. dec 2020, 20:21

case skrev:
8. dec 2020, 20:07
Jeg er jo fra Kbh så har ikke haft den samme mulighed som dig i forhold tilsat lave det sammmen med Thomas.
Men det går nok også alt sammen
Enig. Jeg har haft Thomas "tættere på", så at sige. Og det er selvf en kæmpe fordel.
Jeg skal ærligt tilstå, at jeg ved ikke hvor vidt hans service rækker i forhold til individualisering, når du er ude hos en af hans forhandlere.
Der må selvf være en grænse et sted.... ellers ville nogen nok kunne holde ham og forhandler beskæftiget en hel dag :)
Så det er en god pointe.

Men man kan jo så sige - samme spørgsmål gælder TVS: hvor stor grad af individualisering tilbyder de indenfor den listepris de tager...

Hvor længe har du kørt med det ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Peter N
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 51 times

Re: DSGmod

Indlæg af Peter N » 8. dec 2020, 20:24

Kører også med TVS software i min (Stage 2+) og det kører SÅ meget bedre end standard. Har kørt med TVS softwaren i over 3 år nu. Det er jeg og min gearkasse glad for :-)
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSGmod

Indlæg af GranTurismo » 8. dec 2020, 23:46

Roelsgaard skrev:
8. dec 2020, 19:54
det er en dq381.
Kvalitet koster, men er 4800 mere kvalitet end 1500?
:-)
Prisen i sig selv er jo ikke en kvalitet.

Der findes flere forskellige versioner af TVS-software. Til forskellige priser. 4800 må vist være for en Stage 2+ eller deromkring?

Som sagt tror jeg ikke der er kæmpe forskel på hvad man får, hvis man beder Thomas om en fil som svarer til en given Stage fra TVS

Hvis jeg skal gætte på hvorfor TVS er dyrere, så betaler man nok lidt for både deres mangeårige erfaring og de har måske også større faciliteter og flere ansatte end Thomas. Og måske man også betaler for udvikling af forskellige Stages og udvikling af deres hjemmeside, som er noget mere overskuelig og uddybende end Chiptuning.nu
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 9. dec 2020, 07:37

@GranTurismo -

Ved du om / i hvilken grad TVS tilbyder at du selv specificerer shift points (ligesom jeg har gjort) ?

Jeg gætter på at du ikke selv har specificeret shift maps ... men taget "det du fik" - ligesom trådstarter fra Thomas.. ?
Kan du fortælle lidt mere om hvordan de shift maps ligger i forhold til standard, dvs før/nu ? Så vi kan få lidt mere konkret viden om hvordan TVS synes at shift maps skal se ud.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSGmod

Indlæg af GranTurismo » 9. dec 2020, 15:24

HansH skrev:
9. dec 2020, 07:37
@GranTurismo -

Ved du om / i hvilken grad TVS tilbyder at du selv specificerer shift points (ligesom jeg har gjort) ?

Jeg gætter på at du ikke selv har specificeret shift maps ... men taget "det du fik" - ligesom trådstarter fra Thomas.. ?
Kan du fortælle lidt mere om hvordan de shift maps ligger i forhold til standard, dvs før/nu ? Så vi kan få lidt mere konkret viden om hvordan TVS synes at shift maps skal se ud.
Jeg kører bare med softwaren som den er fra standard. Skiftepunkterne er så vidt jeg kan tolke, ud fra nævnte hastigheder, omtrent identiske mellem Landberg og TVS. Eksempelvis skifter min DQ200 først til 5. gear ved omkring 52, hvor den som standard gjorde det omkring 48 km/t. Så den kører ca. 8% højere op i omdrejninger inden skifte.
På Golf/Octavia (som du jo har) er hjulene lidt større, så der er det nok først omkring 55-57?
Det er nogenlunde det samme (8%) for 2.-7. gear. Første gear bruger den nu som et regulært gear. Det er fandme dejligt!!!

Jeg ved at @Peter N har fået customiseret sin TVS software. Måske han kan uddybe, hvad han har fået ændret.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 9. dec 2020, 15:35

Jeg fik fundet (krævede en del søgning :? ) slutudvekslingen for min, og lavede derefter et regneark hvor jeg kunne lege med tallene.

Snap9.jpg
Snap9.jpg (48.76 KiB) Vist 4484 gange

Mit custom map skifter op ved flg. omdrejningstal:
1g --> 1800 o/m
2g - 5g --> 2100 o/m
6g --> 2050 o/m
Det svarer til de hastigheder der er boxet med rødt.
Ændringen i forhold til standard er ikke lineær, da jeg som nævnt selv har specificeret omdr.tallene.

Standard skifter den til 7. ved 1550 o/m hvilket svarer til 62 km/t, så lige i dét gear, er det 32% forøgelse for mit vedkommende.

Jeg ved ikke om slutudveksling er den samme for alle biler med DQ200.........
These users thanked the author HansH for the post:
Strata
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSGmod

Indlæg af GranTurismo » 9. dec 2020, 15:41

HansH skrev:
9. dec 2020, 15:35
Jeg ved ikke om slutudveksling er den samme for alle biler med DQ200.........
Det tror jeg ikke da der er forskel på rullediameteren på hjulene på eksempelvis Polo og Golf. Men jeg tror udvekslingen i selve gearkassen er den samme.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
HansH
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: DSGmod

Indlæg af Anders D » 9. dec 2020, 15:46

Man må konstatere at konkurrence er godt for slutbrugeren fsva. angår prisen. TVS har vel haft en slags monopol og at Landberg har fået muligheden er kun kærkomment.

Jeg har prøvet en bruger herindefra's Octavia 1.5 TSI DSG, og den kørte edderdulme godt sammenlignet med min 1.5 TSI. Det var Landberg der havde lavet den.
These users thanked the author Anders D for the post:
HansH

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSGmod

Indlæg af GranTurismo » 9. dec 2020, 15:51

Anders D skrev:
9. dec 2020, 15:46
Man må konstatere at konkurrence er godt for slutbrugeren fsva. angår prisen. TVS har vel haft en slags monopol og at Landberg har fået muligheden er kun kærkomment.

Jeg har prøvet en bruger herindefra's Octavia 1.5 TSI DSG, og den kørte edderdulme godt sammenlignet med min 1.5 TSI. Det var Landberg der havde lavet den.
Monopol mener jeg ikke rigtig man kan kalde det. Der er masser af udbydere som tilbyder DSG-mod. Det har bare været lidt begrænset herhjemme.

Det nye er nok bare at Landberg, som i Danmark er rimelig stor indenfor motorstyring, også er begyndt at tilbyde DSG-mod.

Men godt for forbrugerne er det helt klart i forhold til prisen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 9. dec 2020, 15:53

GranTurismo skrev:
9. dec 2020, 15:41
HansH skrev:
9. dec 2020, 15:35
Jeg ved ikke om slutudveksling er den samme for alle biler med DQ200.........
Det tror jeg ikke da der er forskel på rullediameteren på hjulene på eksempelvis Polo og Golf. Men jeg tror udvekslingen i selve gearkassen er den samme.
God pointe.
Jeg glemte at nævne, at mine tal er baseret på 225/45-17 hjul med en rulleomkreds på 1992,7mm.
Mine 195/65-15 vinterhjul har en omkreds på 1993,3mm ... så jeg har ikke gidet lave en separat tabel for den 0,6mm forskel :)
These users thanked the author HansH for the post:
GranTurismo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: DSGmod

Indlæg af Anders D » 9. dec 2020, 15:54

@GranTurismo Det var også det jeg mente. Monopol er for mig bare at være markedsleder, og først ude. Ikke nødvendigvis et negativt prædikat. Jeg har ofte en forkert forståelse af hvad et ord betyder, men jeg mente det slet ikke negativt.

Lad os kalde det udbud og efterspørgsel ;)

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk
These users thanked the author Anders D for the post:
GranTurismo

Peter N
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 51 times

Re: DSGmod

Indlæg af Peter N » 10. dec 2020, 19:25

GranTurismo skrev:
9. dec 2020, 15:24
HansH skrev:
9. dec 2020, 07:37
@GranTurismo -

Ved du om / i hvilken grad TVS tilbyder at du selv specificerer shift points (ligesom jeg har gjort) ?

Jeg gætter på at du ikke selv har specificeret shift maps ... men taget "det du fik" - ligesom trådstarter fra Thomas.. ?
Kan du fortælle lidt mere om hvordan de shift maps ligger i forhold til standard, dvs før/nu ? Så vi kan få lidt mere konkret viden om hvordan TVS synes at shift maps skal se ud.
Jeg kører bare med softwaren som den er fra standard. Skiftepunkterne er så vidt jeg kan tolke, ud fra nævnte hastigheder, omtrent identiske mellem Landberg og TVS. Eksempelvis skifter min DQ200 først til 5. gear ved omkring 52, hvor den som standard gjorde det omkring 48 km/t. Så den kører ca. 8% højere op i omdrejninger inden skifte.
På Golf/Octavia (som du jo har) er hjulene lidt større, så der er det nok først omkring 55-57?
Det er nogenlunde det samme (8%) for 2.-7. gear. Første gear bruger den nu som et regulært gear. Det er fandme dejligt!!!

Jeg ved at @Peter N har fået customiseret sin TVS software. Måske han kan uddybe, hvad han har fået ændret.
Ja, jeg har fået lavet mine shiftpoints som jeg gerne ville have dem. De lå lige en tand for lavt til min smag.
Men det er fixet (Af Per / Dansk Bilservice)
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017

mking
Helt nyt medlem
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17. sep 2019, 09:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Re: DSGmod

Indlæg af mking » 10. dec 2020, 22:21

Jeg får skiftet koblingen i løbet af næste uge og overvejer derefter at få lagt ny software i. Nogle der har erfaringer med glidende koblinger efter ny software, som har stået i samme situation som mig?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 10. dec 2020, 22:24

mking skrev:
10. dec 2020, 22:21
Jeg får skiftet koblingen i løbet af næste uge og overvejer derefter at få lagt ny software i. Nogle der har erfaringer med glidende koblinger efter ny software, som har stået i samme situation som mig?
Øh.. ikke helt forstået..

Prøv lige at forklare hvad det er for en situation du siger du står i ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

mking
Helt nyt medlem
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17. sep 2019, 09:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Re: DSGmod

Indlæg af mking » 10. dec 2020, 23:51

Det var også utrolig dårligt formuleret.

Spørgsmålet er hvorvidt om nogle har:
  1. Fået udskiftet koblingen grundet glidende kobling
  2. Fået opdateret bilen med tredjeparts software så som Landberg/TVS
  3. Oplevet glidende kobling igen

Kan man forvente at tredjeparts software vil mitigere eller sikrer at glidende koblinger ikke kommer igen?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSGmod

Indlæg af GranTurismo » 11. dec 2020, 07:25

mking skrev:
10. dec 2020, 23:51
Det var også utrolig dårligt formuleret.

Spørgsmålet er hvorvidt om nogle har:
  1. Fået udskiftet koblingen grundet glidende kobling
  2. Fået opdateret bilen med tredjeparts software så som Landberg/TVS
  3. Oplevet glidende kobling igen

Kan man forvente at tredjeparts software vil mitigere eller sikrer at glidende koblinger ikke kommer igen?
Der er stor forskel på softwaren. F.eks. har TVS 6 forskellige versioner til DQ200. Det er kun de 4 af dem som har øget koblingstryk og dermed reducerer risikoen for glidende koblinger.

Jeg oplevede selv glidende koblinger, men var meget hurtig til at stille på VW-værkstedet. Så mine koblinger blev ikke så slidte at de skulle skiftes. En grundjustering afhjalp problemet for mig. Efter garantiens udløb har jeg fået installeret TVS Stage 2+ og har ikke oplevet glidende koblinger siden. Derudover virker gearkassen mere optimalt. Hurtigere skift, bedre skift, bedre skiftepunkter, fjernelse af forsinkelse ved skift på paddles m.m.

https://tvsengineering.com/en/dsg-gearbox/dq200/
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 11. dec 2020, 07:32

mking skrev:
10. dec 2020, 23:51
Det var også utrolig dårligt formuleret.

Spørgsmålet er hvorvidt om nogle har:
  1. Fået udskiftet koblingen grundet glidende kobling
  2. Fået opdateret bilen med tredjeparts software så som Landberg/TVS
  3. Oplevet glidende kobling igen

Kan man forvente at tredjeparts software vil mitigere eller sikrer at glidende koblinger ikke kommer igen?
Well... jeg kan være med på de første 2. Og måske også punkt 3 ... men det er sagt med usikkerhed. Ligger pt og roder lidt med tingene.
Du kan se hele tråden her
Opdateringen med det seneste issue (efter skift af koblinger) er på side 1, begyndende den 24. oktober.

Det skal dog siges, at udskiftningen af koblinger ikke skyldtes det velkendte DQ200 problem, hvor den glider pga mikroslip.
Det var ganske enkelt slidtage efter små 10 år og 162.000 km, med masser af bykørsel og utallige igangsætninger og gearskift.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

mking
Helt nyt medlem
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17. sep 2019, 09:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Re: DSGmod

Indlæg af mking » 11. dec 2020, 16:50

GranTurismo skrev:
11. dec 2020, 07:25
mking skrev:
10. dec 2020, 23:51
Det var også utrolig dårligt formuleret.

Spørgsmålet er hvorvidt om nogle har:
  1. Fået udskiftet koblingen grundet glidende kobling
  2. Fået opdateret bilen med tredjeparts software så som Landberg/TVS
  3. Oplevet glidende kobling igen

Kan man forvente at tredjeparts software vil mitigere eller sikrer at glidende koblinger ikke kommer igen?
Der er stor forskel på softwaren. F.eks. har TVS 6 forskellige versioner til DQ200. Det er kun de 4 af dem som har øget koblingstryk og dermed reducerer risikoen for glidende koblinger.

Jeg oplevede selv glidende koblinger, men var meget hurtig til at stille på VW-værkstedet. Så mine koblinger blev ikke så slidte at de skulle skiftes. En grundjustering afhjalp problemet for mig. Efter garantiens udløb har jeg fået installeret TVS Stage 2+ og har ikke oplevet glidende koblinger siden. Derudover virker gearkassen mere optimalt. Hurtigere skift, bedre skift, bedre skiftepunkter, fjernelse af forsinkelse ved skift på paddles m.m.

https://tvsengineering.com/en/dsg-gearbox/dq200/
Tak for input! jeg overvejer nemlig også at få gjort noget efter jeg har fået de nye koblinger (skal skiftes ud på mandag/tirsdag), så jeg ikke risikerer at det sker igen. Men min garanti udløber først om 1 års tid, så jeg er lidt i et dilemma. Er det korrekt opfattet, at det er software med øget koblingstryk, som reducerer risikoen for glidende koblinger? Ellers bliver der 'blot' ændret på shiftmaps?

Blot noget historisk om min bil, hvis det skulle have interesse:
Det er en passat fra December 2018, som jeg købte og overtog i Oktober 2019 med ca. 10.000 km på tælleren. Den har netop lige rundet 30.000 km - hvor der hidtil ikke har været nogle udfordringer med koblingen. For 4 uger siden oplevede jeg desværre en skurrende/pivende lyd ved gearskifte 2->3 og 4->5 samt glidende koblinger. Jeg tog den ind til VW i sidste uge, som indviligede i at bestille nye koblinger hjem, som så skal udskiftes på mandag.
HansH skrev:
11. dec 2020, 07:32
mking skrev:
10. dec 2020, 23:51
Det var også utrolig dårligt formuleret.

Spørgsmålet er hvorvidt om nogle har:
  1. Fået udskiftet koblingen grundet glidende kobling
  2. Fået opdateret bilen med tredjeparts software så som Landberg/TVS
  3. Oplevet glidende kobling igen

Kan man forvente at tredjeparts software vil mitigere eller sikrer at glidende koblinger ikke kommer igen?
Well... jeg kan være med på de første 2. Og måske også punkt 3 ... men det er sagt med usikkerhed. Ligger pt og roder lidt med tingene.
Du kan se hele tråden her
Opdateringen med det seneste issue (efter skift af koblinger) er på side 1, begyndende den 24. oktober.

Det skal dog siges, at udskiftningen af koblinger ikke skyldtes det velkendte DQ200 problem, hvor den glider pga mikroslip.
Det var ganske enkelt slidtage efter små 10 år og 162.000 km, med masser af bykørsel og utallige igangsætninger og gearskift.
Tak Hans - jeg tager et kig på din tråd og prøver at suge yderligere viden til mig :D

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"