Side 1 af 2

1,4 TSI tuning

: 5. jul 2021, 18:40
af Michael Adler
Hej allesammen.

Jeg har lige udskiftet min Octavia 2 TDI med en Octavia 3 TSI.... (Jeg er åbenbart glad for for skoda'er.)
Min "nye" Octavia er en 1,4 TSI DSG.
Kan det betale sig at ECU tune den fra 140HK til 170HK?
Kan det mærkes på kørslen osv osv.....

Re: 1,4 TSI tuning

: 7. jul 2021, 21:47
af Michael Adler
Ikke meget tilbagemelding på dette indlæg.
Nu har jeg bestilt en ECU opdatering hos Landberg. Så må vi se om det giver noget der kan mærkes.

Re: 1,4 TSI tuning

: 7. jul 2021, 22:02
af ROEN
Det bliver du glad for - det er den helt rigtige løsning 😎

Re: 1,4 TSI tuning

: 7. jul 2021, 22:08
af Peter N
Det kan du ihvertfald mærke😎👍🏼

Re: 1,4 TSI tuning

: 7. jul 2021, 23:59
af GranTurismo
Den bliver meget kvikkere!!!

Jeg vil anbefale en optimering af DSG-softwaren med øget koblingstryk også.

300+ Nm er mere end både VAG og førende DSG-eksperter anbefaler til standardsoftwaren. Derudover er det ændrede skiftemønster en fornøjelse.

Deaktivering af ACT er også en fornøjelse, men det kan give en forringelse af brændstoføkonomien på op til 10%

Re: 1,4 TSI tuning

: 8. jul 2021, 08:52
af Anders D
En 1,4 TSI bliver ikke en "helt anden bil", men som GranTurismo skriver så øger det "overarmen" (momentet) i området hvor turboladeren har sin effekt. Min erfaring er at "den får det den burde have fra fabrikken" og bliver lidt mere omdrejningsvillig.

Jeg må stemme i med DSG-optimering, det er en del af fornøjelsen.

Re: 1,4 TSI tuning

: 8. jul 2021, 08:56
af Charlimike
175-180 holder de fint til og så er det ikke for meget lovet. Som der skrives er dsg fil også anbefalingsværdigt. De køre gerne med 320nm uden at brokke sig. Havde det været manuel gear havde den fået 340-350nm.

Jeg plejer at sende folk i retning af Chiptuning.nu eller Dynotrim (Ritter).

Re: 1,4 TSI tuning

: 8. jul 2021, 15:20
af Michael Adler
GranTurismo skrev:
7. jul 2021, 23:59
Den bliver meget kvikkere!!!

Jeg vil anbefale en optimering af DSG-softwaren med øget koblingstryk også.

300+ Nm er mere end både VAG og førende DSG-eksperter anbefaler til standardsoftwaren. Derudover er det ændrede skiftemønster en fornøjelse.

Deaktivering af ACT er også en fornøjelse, men det kan give en forringelse af brændstoføkonomien på op til 10%
Hvad er ACT?

Re: 1,4 TSI tuning

: 8. jul 2021, 15:24
af Michael Adler
GranTurismo skrev:
7. jul 2021, 23:59
Den bliver meget kvikkere!!!

Jeg vil anbefale en optimering af DSG-softwaren med øget koblingstryk også.

300+ Nm er mere end både VAG og førende DSG-eksperter anbefaler til standardsoftwaren. Derudover er det ændrede skiftemønster en fornøjelse.

Deaktivering af ACT er også en fornøjelse, men det kan give en forringelse af brændstoføkonomien på op til 10%
Det er fint at du/I anbefaler optimering af DSG softwaren, men hvad gør opdateringen, og hvordan vil jeg kunne mærke det i min daglige kørsel?

Re: 1,4 TSI tuning

: 8. jul 2021, 15:45
af Mike H
Michael Adler skrev:
8. jul 2021, 15:20

Hvad er ACT?
Cylinderfrakobling 2/4 aktive.
Din bil kan (afhængi af hvornår den er fra) godt være født uden dette.

Re: 1,4 TSI tuning

: 8. jul 2021, 15:48
af GranTurismo
Michael Adler skrev:
8. jul 2021, 15:24
GranTurismo skrev:
7. jul 2021, 23:59
Den bliver meget kvikkere!!!

Jeg vil anbefale en optimering af DSG-softwaren med øget koblingstryk også.

300+ Nm er mere end både VAG og førende DSG-eksperter anbefaler til standardsoftwaren. Derudover er det ændrede skiftemønster en fornøjelse.

Deaktivering af ACT er også en fornøjelse, men det kan give en forringelse af brændstoføkonomien på op til 10%
Det er fint at du/I anbefaler optimering af DSG softwaren, men hvad gør opdateringen, og hvordan vil jeg kunne mærke det i min daglige kørsel?
ACT er cylinderfrakoblingen, hvor den kører på 2 cylindre.

Hvad DSG optimering gør, kommer an på hvilke parametre der ændres på. Prøv at kigge på TVS' hjemmeside og se hvad de forskellige stages gør (stages gælder i dette tilfælde gearkassen).

Min egen kører med øget koblingstryk, så den er rated til 350 Nm. Derudover har min reduceret motorbremse og frakobling af friløb. Skiftemønstrene er ændret så den kører 5-10% længere ud i gearene inden opskift. Derudover bruger den første gear som et regulært gear i stedet for hurtigt at skifte til andet gear, bare man trykker ganske let på speederen. Min software til DSG hedder TVS Stage 2+

Øget koblingstryk reducerer risikoen for glidende koblinger, udover at det gør koblingerne i stand til at klare et højere moment.

Jeg oplevede en forbedring af brændstofsøkonomien på 5-10% ved landevejs- og bykørsel. Motorvejskørsel omtrent det samme som originalt, da man ikke rigtigt kan udnytte reduceret motorbremse der. Dette er vel at mærke med original motorstyring med ACT aktiv.

Re: 1,4 TSI tuning

: 15. sep 2021, 20:01
af Pasguy
Ville det i en 2018 Passat 1.4 tsi med 150 heste være klogt at sætte TVS i så den opnår 190-195 hk samtidig med moment mellem 300-335

Dg200 vel at mærke

Re: 1,4 TSI tuning

: 15. sep 2021, 20:22
af martinta
Pasguy skrev:
15. sep 2021, 20:01
Ville det i en 2018 Passat 1.4 tsi med 150 heste være klogt at sætte TVS i så den opnår 190-195 hk samtidig med moment mellem 300-335

Dg200 vel at mærke
Personligt ville jeg ikke turde give den så meget med en DQ200, er den ikke kun rated til 250 nm? at gå 50% over det den max må have ifølge specs er vovet i min verden ;)

Re: 1,4 TSI tuning

: 15. sep 2021, 20:26
af lennert andersen
Hvordan får fundet til 50% over ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 1,4 TSI tuning

: 15. sep 2021, 21:01
af Pasguy
martinta skrev:
15. sep 2021, 20:22
Pasguy skrev:
15. sep 2021, 20:01
Ville det i en 2018 Passat 1.4 tsi med 150 heste være klogt at sætte TVS i så den opnår 190-195 hk samtidig med moment mellem 300-335

Dg200 vel at mærke
Personligt ville jeg ikke turde give den så meget med en DQ200, er den ikke kun rated til 250 nm? at gå 50% over det den max må have ifølge specs er vovet i min verden ;)
Hvis jeg ikke tager fejl er den rent faktisk godkendt til op til 500nm med ny software fra TVS. Det mere kobling som står til maks 250nm medmindre man får opdateret den ( havde jeg læst i et andet opslag)

Re: 1,4 TSI tuning

: 15. sep 2021, 21:21
af martinta
Pasguy skrev:
15. sep 2021, 21:01
martinta skrev:
15. sep 2021, 20:22
Pasguy skrev:
15. sep 2021, 20:01
Ville det i en 2018 Passat 1.4 tsi med 150 heste være klogt at sætte TVS i så den opnår 190-195 hk samtidig med moment mellem 300-335

Dg200 vel at mærke
Personligt ville jeg ikke turde give den så meget med en DQ200, er den ikke kun rated til 250 nm? at gå 50% over det den max må have ifølge specs er vovet i min verden ;)
Hvis jeg ikke tager fejl er den rent faktisk godkendt til op til 500nm med ny software fra TVS. Det mere kobling som står til maks 250nm medmindre man får opdateret den ( havde jeg læst i et andet opslag)
Det er TVS der mener den kan klare det, men VW har vel begrænset den til kun at være i biler med max 250 nm af en grund.

Re: 1,4 TSI tuning

: 15. sep 2021, 21:24
af Pasguy
martinta skrev:
15. sep 2021, 21:21
Pasguy skrev:
15. sep 2021, 21:01
martinta skrev:
15. sep 2021, 20:22


Personligt ville jeg ikke turde give den så meget med en DQ200, er den ikke kun rated til 250 nm? at gå 50% over det den max må have ifølge specs er vovet i min verden ;)
Hvis jeg ikke tager fejl er den rent faktisk godkendt til op til 500nm med ny software fra TVS. Det mere kobling som står til maks 250nm medmindre man får opdateret den ( havde jeg læst i et andet opslag)
Det er TVS der mener den kan klare det, men VW har vel begrænset den til kun at være i biler med max 250 nm af en grund.
Jeg ik selv specialist eller lignede så det kan sagtens være du havde ret. Har også forsøgt forgæves at finde andre med lignende motor og model som evt har gjort netop det jeg pt overvejer

Re: 1,4 TSI tuning

: 15. sep 2021, 21:31
af Peter N
martinta skrev:
15. sep 2021, 20:22
Pasguy skrev:
15. sep 2021, 20:01
Ville det i en 2018 Passat 1.4 tsi med 150 heste være klogt at sætte TVS i så den opnår 190-195 hk samtidig med moment mellem 300-335

Dg200 vel at mærke
Personligt ville jeg ikke turde give den så meget med en DQ200, er den ikke kun rated til 250 nm? at gå 50% over det den max må have ifølge specs er vovet i min verden ;)
Med TVS software i gearkassen ligeledes, er 350 nm limit. So no problem.

Re: 1,4 TSI tuning

: 15. sep 2021, 22:58
af Pasguy
Peter N skrev:
15. sep 2021, 21:31
martinta skrev:
15. sep 2021, 20:22
Pasguy skrev:
15. sep 2021, 20:01
Ville det i en 2018 Passat 1.4 tsi med 150 heste være klogt at sætte TVS i så den opnår 190-195 hk samtidig med moment mellem 300-335

Dg200 vel at mærke
Personligt ville jeg ikke turde give den så meget med en DQ200, er den ikke kun rated til 250 nm? at gå 50% over det den max må have ifølge specs er vovet i min verden ;)
Med TVS software i gearkassen ligeledes, er 350 nm limit. So no problem.
Så bar lige for at være 100% sikker på jeg ikke gør noget dumt. Vil det sige at TVS software opdatering faktisk gør den kan tåle op til 350 nm

Re: 1,4 TSI tuning

: 15. sep 2021, 23:14
af Peter N
Pasguy skrev:
15. sep 2021, 22:58
Peter N skrev:
15. sep 2021, 21:31
martinta skrev:
15. sep 2021, 20:22


Personligt ville jeg ikke turde give den så meget med en DQ200, er den ikke kun rated til 250 nm? at gå 50% over det den max må have ifølge specs er vovet i min verden ;)
Med TVS software i gearkassen ligeledes, er 350 nm limit. So no problem.
Så bar lige for at være 100% sikker på jeg ikke gør noget dumt. Vil det sige at TVS software opdatering faktisk gør den kan tåle op til 350 nm
Ikke kun software til motor (ECU)
men det er softwaren til gearkassen (TCU) der skal software upgrades for at kunne håndtere det ekstra moment.
Softwaren til gearkassen er absolut det vigtigste, når det er en DQ200.

Re: 1,4 TSI tuning

: 16. sep 2021, 00:06
af Pasguy
Peter N skrev:
15. sep 2021, 23:14
Pasguy skrev:
15. sep 2021, 22:58
Peter N skrev:
15. sep 2021, 21:31


Med TVS software i gearkassen ligeledes, er 350 nm limit. So no problem.
Så bar lige for at være 100% sikker på jeg ikke gør noget dumt. Vil det sige at TVS software opdatering faktisk gør den kan tåle op til 350 nm
Ikke kun software til motor (ECU)
men det er softwaren til gearkassen (TCU) der skal software upgrades for at kunne håndtere det ekstra moment.
Softwaren til gearkassen er absolut det vigtigste, når det er en DQ200.
Ja det sted jeg har tjekket er der en pakke løsning hvor begge dele blir gjort self. Men det fedt man kan være lidt rolig med hensyn til det ikke overbelaster TCU når man kommer op på 300+ Nm

Takker for din hjælp!

Re: 1,4 TSI tuning

: 16. sep 2021, 07:17
af Peter N
Pasguy skrev:
16. sep 2021, 00:06
Peter N skrev:
15. sep 2021, 23:14
Pasguy skrev:
15. sep 2021, 22:58


Så bar lige for at være 100% sikker på jeg ikke gør noget dumt. Vil det sige at TVS software opdatering faktisk gør den kan tåle op til 350 nm
Ikke kun software til motor (ECU)
men det er softwaren til gearkassen (TCU) der skal software upgrades for at kunne håndtere det ekstra moment.
Softwaren til gearkassen er absolut det vigtigste, når det er en DQ200.
Ja det sted jeg har tjekket er der en pakke løsning hvor begge dele blir gjort self. Men det fedt man kan være lidt rolig med hensyn til det ikke overbelaster TCU når man kommer op på 300+ Nm

Takker for din hjælp!
Pakkeløsning med TVS software?
Skulle vel ikke være i Kastrup ? 😉

Re: 1,4 TSI tuning

: 16. sep 2021, 16:31
af GranTurismo
Pasguy skrev:
15. sep 2021, 22:58
Peter N skrev:
15. sep 2021, 21:31
martinta skrev:
15. sep 2021, 20:22


Personligt ville jeg ikke turde give den så meget med en DQ200, er den ikke kun rated til 250 nm? at gå 50% over det den max må have ifølge specs er vovet i min verden ;)
Med TVS software i gearkassen ligeledes, er 350 nm limit. So no problem.
Så bar lige for at være 100% sikker på jeg ikke gør noget dumt. Vil det sige at TVS software opdatering faktisk gør den kan tåle op til 350 nm
Du skal være opmærksom på at du skal vælge Stage 2 eller Stage 2+, for at koblingstrykket er højt nok til at koblingerne rates til 350 Nm.

Re: 1,4 TSI tuning

: 13. jan 2022, 21:01
af Pasguy
Peter N skrev:
16. sep 2021, 07:17
Pasguy skrev:
16. sep 2021, 00:06
Peter N skrev:
15. sep 2021, 23:14


Ikke kun software til motor (ECU)
men det er softwaren til gearkassen (TCU) der skal software upgrades for at kunne håndtere det ekstra moment.
Softwaren til gearkassen er absolut det vigtigste, når det er en DQ200.
Ja det sted jeg har tjekket er der en pakke løsning hvor begge dele blir gjort self. Men det fedt man kan være lidt rolig med hensyn til det ikke overbelaster TCU når man kommer op på 300+ Nm

Takker for din hjælp!
Pakkeløsning med TVS software?
Skulle vel ikke være i Kastrup ? 😉
Beklager jeg først svarer nu men jo der var nemlig dem som de eneste der har samarbejde med TVS.

Re: 1,4 TSI tuning

: 13. jan 2022, 23:23
af Peter N
Pasguy skrev:
13. jan 2022, 21:01
Peter N skrev:
16. sep 2021, 07:17
Pasguy skrev:
16. sep 2021, 00:06


Ja det sted jeg har tjekket er der en pakke løsning hvor begge dele blir gjort self. Men det fedt man kan være lidt rolig med hensyn til det ikke overbelaster TCU når man kommer op på 300+ Nm

Takker for din hjælp!
Pakkeløsning med TVS software?
Skulle vel ikke være i Kastrup ? 😉
Beklager jeg først svarer nu men jo der var nemlig dem som de eneste der har samarbejde med TVS.
Nope.
Den danske afd (TVS performance center) ligger i høng. Hedder Dansk bilservice i daglig tale.
Det er den danske TVS specialist. Kastrup er kommet til efterfølgende, efter aftale med Per (dansk bilservice)
😉

Re: 1,4 TSI tuning

: 31. mar 2022, 14:58
af Kinojserguru
martinta skrev:
15. sep 2021, 21:21
Pasguy skrev:
15. sep 2021, 21:01
martinta skrev:
15. sep 2021, 20:22


Personligt ville jeg ikke turde give den så meget med en DQ200, er den ikke kun rated til 250 nm? at gå 50% over det den max må have ifølge specs er vovet i min verden ;)
Hvis jeg ikke tager fejl er den rent faktisk godkendt til op til 500nm med ny software fra TVS. Det mere kobling som står til maks 250nm medmindre man får opdateret den ( havde jeg læst i et andet opslag)
Det er TVS der mener den kan klare det, men VW har vel begrænset den til kun at være i biler med max 250 nm af en grund.
En ren standard 1.4 140 med DSG, har et moment på 277 nm målt på rullefelt, så mon ikke koblingen kan holde til det :-) men ok, det virker en smule dumt at VW siger 250 nm når deres motor yder 277 nm ab fabrik.
Ps - Jeg har kørt ca. 100.000 km på std. kobling helt uden problemer i en G7 1.4 140 DSG fra 2013

Re: 1,4 TSI tuning

: 14. apr 2022, 18:26
af Streamline
GranTurismo skrev:
8. jul 2021, 15:48
Michael Adler skrev:
8. jul 2021, 15:24
GranTurismo skrev:
7. jul 2021, 23:59
Den bliver meget kvikkere!!!

Jeg vil anbefale en optimering af DSG-softwaren med øget koblingstryk også.

300+ Nm er mere end både VAG og førende DSG-eksperter anbefaler til standardsoftwaren. Derudover er det ændrede skiftemønster en fornøjelse.

Deaktivering af ACT er også en fornøjelse, men det kan give en forringelse af brændstoføkonomien på op til 10%
Det er fint at du/I anbefaler optimering af DSG softwaren, men hvad gør opdateringen, og hvordan vil jeg kunne mærke det i min daglige kørsel?
ACT er cylinderfrakoblingen, hvor den kører på 2 cylindre.

Hvad DSG optimering gør, kommer an på hvilke parametre der ændres på. Prøv at kigge på TVS' hjemmeside og se hvad de forskellige stages gør (stages gælder i dette tilfælde gearkassen).

Min egen kører med øget koblingstryk, så den er rated til 350 Nm. Derudover har min reduceret motorbremse og frakobling af friløb. Skiftemønstrene er ændret så den kører 5-10% længere ud i gearene inden opskift. Derudover bruger den første gear som et regulært gear i stedet for hurtigt at skifte til andet gear, bare man trykker ganske let på speederen. Min software til DSG hedder TVS Stage 2+

Øget koblingstryk reducerer risikoen for glidende koblinger, udover at det gør koblingerne i stand til at klare et højere moment.

Jeg oplevede en forbedring af brændstofsøkonomien på 5-10% ved landevejs- og bykørsel. Motorvejskørsel omtrent det samme som originalt, da man ikke rigtigt kan udnytte reduceret motorbremse der. Dette er vel at mærke med original motorstyring med ACT aktiv.
Hvor længe har du kørt med denne optimering?
Jeg tænker på om det kunne være et problem med holdbarheden på gearkasse/koblingen når man øger koblingstrykket?
Jeg prøver at trække på lidt erfaring på området, da jeg selv har anskaffet mig en 1.4 TSI DSG som jeg godt kunne tænke mig at optimere..

Re: 1,4 TSI tuning

: 16. apr 2022, 13:41
af GranTurismo
Streamline skrev:
14. apr 2022, 18:26
Hvor længe har du kørt med denne optimering?
Jeg tænker på om det kunne være et problem med holdbarheden på gearkasse/koblingen når man øger koblingstrykket?
Jeg prøver at trække på lidt erfaring på området, da jeg selv har anskaffet mig en 1.4 TSI DSG som jeg godt kunne tænke mig at optimere..
Knap 4 år.

Jeg tror ikke det forkorter koblingernes levetid. Snarere tvært imod. Det er nok lidt hårdere ved aksler m.m. Men da man typisk overdimensionerer i stål, er jeg ikke så bekymret for det.

Re: 1,4 TSI tuning

: 17. aug 2022, 19:05
af Streamline
GranTurismo skrev:
16. apr 2022, 13:41
Streamline skrev:
14. apr 2022, 18:26
Hvor længe har du kørt med denne optimering?
Jeg tænker på om det kunne være et problem med holdbarheden på gearkasse/koblingen når man øger koblingstrykket?
Jeg prøver at trække på lidt erfaring på området, da jeg selv har anskaffet mig en 1.4 TSI DSG som jeg godt kunne tænke mig at optimere..
Knap 4 år.

Jeg tror ikke det forkorter koblingernes levetid. Snarere tvært imod. Det er nok lidt hårdere ved aksler m.m. Men da man typisk overdimensionerer i stål, er jeg ikke så bekymret for det.
Jeg kom desværre helt fra det, så beklager jeg ikke fik svaret tilbage.
Nu kan jeg se der bliver skrevet om landberg og tvs.. Er det meget det samme man får de 2 steder?
Hvis jeg skal have lavet noget vil jeg gerne have lavet:

- 1. gear til et "normalt" gear ligesom de andre.
- Øget omdrejningstallet en smule da jeg synes den nogle gange kommer derned hvor den sejtrækker.
- Evt. øget koblingstryk hvis det minimere mikroslip/glidende kobling..
- Og så måske lidt flere HK..

Jeg har en Touran fra 2018 med 1.4 TSI 150HK..

Re: 1,4 TSI tuning

: 18. aug 2022, 09:16
af claussor
Måske er det ikke særligt relevant, men vil lige smide min erfaring med 1,4 og tuning. Det er en hamrende kedelig men utrolig effektiv rugbrødsmotor. Jeg har også haft 2,0 TFSI (A5). Den gik 180 til 280 hk. Forskellen på de to motorer tunet er som nat og dag. TFSI'en tog omdrejninger og trak fra bunden til toppen. 1,4 trækker fra bunden, men taber hurtigt pusten samt kommer til at lyde anstrengt over de 4000 omdrejninger. Tror egentlig bare pointen er, forvent mere af det samme, ikke en ændret karakteristik (jeg ved godt du ikke har spurgt til dette). Derudover kan der ikke hentes så meget - max 20-30 hk og du er på en drivline du vil stresse (over sit max moment ud fra de officielle tal) . Bottomline - jeg savner 2,0'eren ;)