Udstødning Golf V 1.9Tdi

Alt vedr. udstødningsystemer
Besvar
Theo G
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 9000 Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Udstødning Golf V 1.9Tdi

Indlæg af Theo G » 2. jan 2011, 22:35

Som overskriften lyder vil jeg til, at lave en udstødning til min golf 1.9TDI. I den forbindelse vil jeg lige høre om der er nogen der kan hjælpe med, at finde flancen der slutter ind mod turboen ? (med mindre det er en ganske almindelig V-band ?) synes ikke rigtig jeg kan finde sådan en flance hvor der refereres til en Tdi :( men det er jo nok også begrænset hvormange der laver større udstødning til sådan en øko traktor :lol:
If it aint rub`n,you aint dub`n

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 2 times

Re: Udstødning Golf V 1.9Tdi

Indlæg af Greden » 3. jan 2011, 10:08

jeg tror at JB cooleres har flancer til at ligge.

jeg fik mit milltek ombygget oppe hos ham da milltek forrøret kun var i 2" imod 2½" som resten af udstødningen.

Der er mange fordele ved at montere størrer forrør.
nedsat modtryk, lavere EGT.
Men det kan også give negative ting.
det manglende modtryk kan smide en fejlkode med at turboen den vil overlade i de lave omdrejninger.
jeg ser desværre jævnligt i disse frost tider at turboen den vil lade 0,25-0,3bar mere mellem 1700-2200omdrejninger.

Men med standard forrør på en PD'er der kan du lave easy 200hk.

Theo G
Nyt medlem

Indlæg af Theo G » 3. jan 2011, 21:23

Greden skrev:jeg tror at JB cooleres har flancer til at ligge.

jeg fik mit milltek ombygget oppe hos ham da milltek forrøret kun var i 2" imod 2½" som resten af udstødningen.

Der er mange fordele ved at montere størrer forrør.
nedsat modtryk, lavere EGT.
Men det kan også give negative ting.
det manglende modtryk kan smide en fejlkode med at turboen den vil overlade i de lave omdrejninger.
jeg ser desværre jævnligt i disse frost tider at turboen den vil lade 0,25-0,3bar mere mellem 1700-2200omdrejninger.

Men med standard forrør på en PD'er der kan du lave easy 200hk.
Tror du også den vil sætte fejl ved modtrykket når bilen i forvejen er hævet i tryk (chippet)
og eneste grund til at jeg vil have lavet andet forrør er netop pga EGT og fordi jeg alligevel skal igang med at lave udstødning ;)

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem

Indlæg af Greden » 3. jan 2011, 22:17

det er altid et spil, hvor der både kan vindes og tabes.

Hvis man følger med inde på tdiclub.com så er der flere der igennem tiden har meldt omkring overboosting problemer når der bliver skiftet til et størrer forrør end standard.

Du giver turboen mulighed for at spoole hurtigere, da modtrykket det fjernes.

forstil dig at turboen laver 1bar ladetryk med 3bars udstødnings modtryk. (vi taler bare fiktive tal)

ladetrykket er opnået ved 2000omdrejninger.

Du går ned og fjerner en del af modtrykket i udstødningen..

Turboen skal under spool ikke arbejde med så meget modtryk, derved opnår du ladetryk hurtigere....

I dit map til bilen der er sat nogle værdier som der er lavet under tuningen.
Men turboen de kan nu lave 1bars ladetryk ved 1800 omdrejninger istedet for 2000 omdrejninger.
Problemet er bare at motorstyringen forventer at se 1bars ladetryk ved 2000omdrejninger, men nu ser den 1bar ved 1800omdrejninger.
og det kan give problemer og så tror motorstyringen at der er noget galt og vola.. bilen går i limpmode.

Men igen.. har du prøvet at lave nogle målinger med EGT ? og hvordan er din kørestil, hvis den bare er lidt sportslig og et par overhalinger i ny og næ samt lidt 160kmt på motorvejen, så vil jeg ikke gøre det.

Jeg gjorde det, men jeg kører en del morfar og kun lidt sportslig engang imellem - den dag i dag der fortryder jeg lidt at jeg gjorde det, spec her om vinteren hvor at jeg døjer en del med limpmode pga af overboost, om sommeren er der normaltvis ikke problemer med bilen.

Theo G
Nyt medlem

Indlæg af Theo G » 3. jan 2011, 22:31

Greden skrev:det er altid et spil, hvor der både kan vindes og tabes.

Hvis man følger med inde på tdiclub.com så er der flere der igennem tiden har meldt omkring overboosting problemer når der bliver skiftet til et størrer forrør end standard.

Du giver turboen mulighed for at spoole hurtigere, da modtrykket det fjernes.

forstil dig at turboen laver 1bar ladetryk med 3bars udstødnings modtryk. (vi taler bare fiktive tal)

ladetrykket er opnået ved 2000omdrejninger.

Du går ned og fjerner en del af modtrykket i udstødningen..

Turboen skal under spool ikke arbejde med så meget modtryk, derved opnår du ladetryk hurtigere....

I dit map til bilen der er sat nogle værdier som der er lavet under tuningen.
Men turboen de kan nu lave 1bars ladetryk ved 1800 omdrejninger istedet for 2000 omdrejninger.
Problemet er bare at motorstyringen forventer at se 1bars ladetryk ved 2000omdrejninger, men nu ser den 1bar ved 1800omdrejninger.
og det kan give problemer og så tror motorstyringen at der er noget galt og vola.. bilen går i limpmode.

Men igen.. har du prøvet at lave nogle målinger med EGT ? og hvordan er din kørestil, hvis den bare er lidt sportslig og et par overhalinger i ny og næ samt lidt 160kmt på motorvejen, så vil jeg ikke gøre det.

Jeg gjorde det, men jeg kører en del morfar og kun lidt sportslig engang imellem - den dag i dag der fortryder jeg lidt at jeg gjorde det, spec her om vinteren hvor at jeg døjer en del med limpmode pga af overboost, om sommeren er der normaltvis ikke problemer med bilen.
Har ikke lavet EGT måling. Og kørerstilen er vel delvis sportslig. men var også mest for at prøve om man kunne hente lidt effekt... som du siger med hurtigere spool tid. For vil det så ikke være optimalt at få den remappet efter forrøret er lavet ? for at have lave tryk ved lavere rpm. Evt du vil sælge/bytte dit forrør ?

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem

Indlæg af Greden » 4. jan 2011, 12:12

et remap skal man nok regne med hvis modtrykket i udstødningen ændre sig meget.

Kunne måske godt overtales til at sælge mit forør inde for den nærmeste fremtid.
Jeg har et par småting i støbeske'en som alligevel til kræve et nyt forrør under alle omstændigheder.
Men disse skal jeg have afklaret først..

Theo G
Nyt medlem

Indlæg af Theo G » 4. jan 2011, 17:14

Greden skrev:et remap skal man nok regne med hvis modtrykket i udstødningen ændre sig meget.

Kunne måske godt overtales til at sælge mit forør inde for den nærmeste fremtid.
Jeg har et par småting i støbeske'en som alligevel til kræve et nyt forrør under alle omstændigheder.
Men disse skal jeg have afklaret først..

er dit forrør uden katalysator ? og har du evt. en profil på bilgalleri eller noget ? eller hvis du har et billed af forrøret ?

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem

Indlæg af Greden » 4. jan 2011, 19:24

forrøret er med kat, men katten er svejst på, og jeg kommer til at mangle een når det nye forrør det skal laves.
ellers så købte jeg bare en "race" 400 celles hos nordicturbo den virker fint og bilen er synet med den.

Bilgalleri eller noget ligende, sådan noget bruger vi ikke her.

Billeder kan findes her:
http://grede.pictureshow.dk/catalogList ... alogId=675

Theo G
Nyt medlem

Indlæg af Theo G » 4. jan 2011, 19:49

Er din også en 1.9Tdi ? for synes at kunne se på min af forrøret sidder med en form for V-band flance... ikke skrue flance som på dit forrør ? kan det passe

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem

Indlæg af Greden » 4. jan 2011, 20:07

min er også en 1.9tdi AXR motorkode fra 2002.

Jeg kender ikke lige til hvordan udstødningssystemet det ser ud på en golf5'er - men det kan være at der er en der har adgang til etka eller lignede.

Besvar

Tilbage til "Udstødning"