Sports katalysator til diesel, hvor????

Alt vedr. udstødningsystemer
Besvar
batcave
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Sports katalysator til diesel, hvor????

Indlæg af batcave » 5. maj 2011, 14:30

Halløj,

Hvor kan man få fat i en god sports katalysator der flower maksimalt og som kan anvendes på en 1.8 TDCi diesel dyt som er chippet fra 125 til 150/160HK????

På forhånd mange tak for jeres hjælp ;)

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Sports katalysator til diesel, hvor????

Indlæg af Greden » 5. maj 2011, 16:18

det bør den orginale kunne følge med til, men hvis den er blevet dårlig eller noget..

jeg kører selv med en 2½" fra nordicturbo, metalisk, og bilen blev da synet med den sidste gang, uden brok.

batcave
Helt nyt medlem

Indlæg af batcave » 5. maj 2011, 18:46

Hej,
Det er ikke fordi den gamle katalysator ikke kan klare den nye effekt, men mere fordi jeg er på jagt efter de sidste få hk som jeg kan vride ud med en sports katalysator!
Måske der er nogen der ved hvor jeg kan få fat i en sports katalysator eller ved hvem jeg skal kontakte for at få vejledning/hjælp?

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Krog » 5. maj 2011, 21:09

batcave skrev:Hej,
Det er ikke fordi den gamle katalysator ikke kan klare den nye effekt, men mere fordi jeg er på jagt efter de sidste få hk som jeg kan vride ud med en sports katalysator!
Måske der er nogen der ved hvor jeg kan få fat i en sports katalysator eller ved hvem jeg skal kontakte for at få vejledning/hjælp?
Bare så'n af ren og skær nysgerrighed, hvilken bil er der tale om, for så vidt jeg erindrer så findes der ikke ret mange vag-vogne med den motor?!

Mit eget bedste bud siger en Ford, anyone..
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem

Indlæg af Greden » 5. maj 2011, 21:18

Der var ikke nogen forskel mellem standard udstødning og så komplet 2½" med sportskatten på min bil..
eller ... der var måske 1hk oh 5nm, så det kan være ligemeget..
Men vil da hellere have en kat der bliver hurtigere varm og derved virker hurtigere.

batcave
Helt nyt medlem

Indlæg af batcave » 5. maj 2011, 22:00

Den skal monteres på en Mondeo fra 2009, og den skal have en egnet sports katalysator frem for den gamle. I England arbejder de meget i at lave en såkaldt 'DECAT' hvor hele katalysatoren ryger af til fordel for et rør. Det giver små 2-5 hk og op til 10Nm..... Men den holder ikke rigtigt her hjemme, så derfor søger jeg en egnet metal katalysator (måske omkring 200 celler hvis muligt).....
Men jeg kan ikke finde en egnet katalysator, så derfor leder jeg med lys og lygte....

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af ICON » 5. maj 2011, 22:09

batcave skrev:Den skal monteres på en Mondeo fra 2009, og den skal have en egnet sports katalysator frem for den gamle. I England arbejder de meget i at lave en såkaldt 'DECAT' hvor hele katalysatoren ryger af til fordel for et rør. Det giver små 2-5 hk og op til 10Nm..... Men den holder ikke rigtigt her hjemme, så derfor søger jeg en egnet metal katalysator (måske omkring 200 celler hvis muligt).....
Men jeg kan ikke finde en egnet katalysator, så derfor leder jeg med lys og lygte....
Nu er det ikke for at virke streng, men jeg undrer mig lidt over, at de tre eneste indlæg du har haft er i denne tråd som omhandler (indirekte) tuning af en Ford Mondeo, og du har tilmeldt dig i dag (5/5)
Hvorfor ikke søge informationen i et Ford forum, eller et tuningsforum, fremfor et dedikeret VAG-forum?

Noget helt andet er, hvis det ikke er kat´en som sætter begrænsningen, hvorfor så ikke bruge pengene det sted, hvor du vil opleve den mest gavnlige effekt (forrør, turbo, intercooler etc.)?

Hvem har OBD´et den?
Jack of all trades, master of none

batcave
Helt nyt medlem

Indlæg af batcave » 5. maj 2011, 22:56

ICON skrev:
batcave skrev:Den skal monteres på en Mondeo fra 2009, og den skal have en egnet sports katalysator frem for den gamle. I England arbejder de meget i at lave en såkaldt 'DECAT' hvor hele katalysatoren ryger af til fordel for et rør. Det giver små 2-5 hk og op til 10Nm..... Men den holder ikke rigtigt her hjemme, så derfor søger jeg en egnet metal katalysator (måske omkring 200 celler hvis muligt).....
Nu er det ikke for at virke streng, men jeg undrer mig lidt over, at de tre eneste indlæg du har haft er i denne tråd som omhandler (indirekte) tuning af en Ford Mondeo, og du har tilmeldt dig i dag (5/5)
Hvorfor ikke søge informationen i et Ford forum, eller et tuningsforum, fremfor et dedikeret VAG-forum?

Noget helt andet er, hvis det ikke er kat´en som sætter begrænsningen, hvorfor så ikke bruge pengene det sted, hvor du vil opleve den mest gavnlige effekt (forrør, turbo, intercooler etc.)?

Hvem har OBD´et den?
Okay, glem alt om at hjælpe med et svar på et generelt spørgsmål (uanset bilmærke eller model).
Jeg har søgt lavt som højt, også på andre danske forum uden svar. Og mondien er ikke eneste dyt i familien, en Seat holder lige ved siden af. Jeg antog bare at jeg måske kunne finde svar iblandt jer her, men tager antageligt fejl, Sorry!
Jeg beklager hvis mit indlæg har trådt nogen over ligtornen!
Det eneste jeg søger, er hjælp til et sted hvor man kan få kløerne i en sports katalysator til brug på en diesel bil.

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Krog » 6. maj 2011, 09:02

batcave skrev:
ICON skrev:

Hvem har OBD´et den?
Okay, glem alt om at hjælpe med et svar på et generelt spørgsmål (uanset bilmærke eller model).
Jeg har søgt lavt som højt, også på andre danske forum uden svar. Og mondien er ikke eneste dyt i familien, en Seat holder lige ved siden af. Jeg antog bare at jeg måske kunne finde svar iblandt jer her, men tager antageligt fejl, Sorry!
Jeg beklager hvis mit indlæg har trådt nogen over ligtornen!
Det eneste jeg søger, er hjælp til et sted hvor man kan få kløerne i en sports katalysator til brug på en diesel bil.
Hold your horses..
Som jeg ser, så lader det til at du har fået sat i hovedet at der ikke er andet der kan hjælpe din bil end en sport-kat.. Icon giver dig jo blot noget konstruktiv input, hvorfor jeg finder dit modsvar på grænsen til "tøsepige-fornærmet" og temmelig opfarende. Tonen her væsentligt anderledes end den er på bl.a. børne/bil-gallariet..
ICON skrev:Noget helt andet er, hvis det ikke er kat´en som sætter begrænsningen, hvorfor så ikke bruge pengene det sted, hvor du vil opleve den mest gavnlige effekt (forrør, turbo, intercooler etc.)?
Hvor om alting er, så svarede du ikke lige på hvem der havde tunet øsen, men du må vel vide om det er 150 eller 160 hypper den har fået. Du har vel en rullefeltsattest på resultatet.. Det kunne jo faktisk godt tænkes at der var nogle komponenter som gav flere hypper for de samme penge...
batcave skrev:Hvor kan man få fat i en god sports katalysator der flower maksimalt og som kan anvendes på en 1.8 TDCi diesel dyt som er chippet fra 125 til 150/160HK????
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af jakethemoss » 6. maj 2011, 09:30

Jeg lærer nyt hver dag, er der en Kat på en dieselbil??? :o
Troede det var partikelfiltre???? :shock:
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

batcave
Helt nyt medlem

Indlæg af batcave » 6. maj 2011, 09:43

Hold your horses..
Som jeg ser, så lader det til at du har fået sat i hovedet at der ikke er andet der kan hjælpe din bil end en sport-kat.. Icon giver dig jo blot noget konstruktiv input, hvorfor jeg finder dit modsvar på grænsen til "tøsepige-fornærmet" og temmelig opfarende. Tonen her væsentligt anderledes end den er på bl.a. børne/bil-gallariet..
ICON skrev:Noget helt andet er, hvis det ikke er kat´en som sætter begrænsningen, hvorfor så ikke bruge pengene det sted, hvor du vil opleve den mest gavnlige effekt (forrør, turbo, intercooler etc.)?
Hvor om alting er, så svarede du ikke lige på hvem der havde tunet øsen, men du må vel vide om det er 150 eller 160 hypper den har fået. Du har vel en rullefeltsattest på resultatet.. Det kunne jo faktisk godt tænkes at der var nogle komponenter som gav flere hypper for de samme penge...
batcave skrev:Hvor kan man få fat i en god sports katalysator der flower maksimalt og som kan anvendes på en 1.8 TDCi diesel dyt som er chippet fra 125 til 150/160HK????
[/quote]

Jeg er skam ikke fornærmet (selv om det måske kan opfattes sådan ;) ), min fejl - jeg beklager. Jeg håbede bare på at der var nogen der havde kendskab til en sports katalysator til brug på en dieselmotor. Det var mit formålet med mit indledende spørgsmål :!:
Mondien har en opdateret AitTec Gen3 intercooler, der er KN luftfilter og nuværende OBD er gennemført ved Landberg.dk (på rullefeltet mållt til 156,6HK - 391Nm). Mondien er ikke født med et partikelfilter men med en katalysator. Internt motorarbejde er ikke noget der er forsket i overhovedet nogen steder og ved at rode i de engelske "gemmer", er jeg fra flere steder blevet rådet til at holde nallerne fra de interne dele da de er så "skarpe" som praktisk muligt grundet motorens konstruktion.
Alternativt skulle jeg så foretage en såkaldt DECAT hvor "katten" helt ryger for at få den over 400Nm (her er det ikke HK som tæller), men det er bare ikke en option for mig grundet mulige synsproblemer det medfører.
Jeg kan finde tons af sports katalysatore på nettet, men ingen jeg har set endnu er egnet til brug på en diesel motor :| Og det er ØV!!!
Derfor tænkte jeg at der måske var nogen her inde som havde hekset lidt i det samme (eller havde kendskab til sådan noget) som kunne hjælpe med at vise mig til den rette producent/forhandler?

Endnu en gang - ondskyld til alle - hvis jeg fremstår som et tudefjæs. Det er ikke min hensigt, sorry.....

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af ICON » 6. maj 2011, 10:22

Du kan måske være heldig, at der er sidder en bruger herinde, som også kører Ford, og har været igennem samme problemstilling. Chancen er nok bare mindre, end på et egentlig Ford-forum.
Det kan selvfølgelig være, at eksempler fra VAG analogt kan bruges på Ford, men selve kontruktionen af motoren er vel grundlæggende forskellig, især fordi de turbodiesel motorer, hvor tuning er mest udbredt hos VAG stadig er pumpedyse og/eller de ældre med fordelerpumpe. Commonrail arbejdes der vist ikke så meget i endnu. Samtidig kan der jo være andre betydelige forskelle i udformningen af karossen, som gør at en katalysator af en vis størrelse, ikke nødvendigvis passer i både Ford og VAG (eller for den sags skyld passer i alle VAG).
Nu nævner du selv en engelsk hjemmeside, og måske det var sagen at søge sit svar der.
De kan vel bedre fortælle dig, præcis hvor de næste flaskehals i dit projekt er placeret.
På en del VAG TDI er første begrænsning, groft sagt, typisk turboen, så dyserne, så intercooler, og så udstødning og indsugning, og måske toppen.

En decat, som du selv er inde på, synes jeg er en dårlig idé, når der er tale om en hverdagsbil.
Jeg synes personligt, miljøet har højere prioritet end 10 nm, men jeg har selvfølgelig også små 600 at rutte med :lol:

De jeg fæstnede mig ved, var bare at du havde tre indlæg vedrørende (indirekte) en Ford, og du havde tilmeldt dig samme dag. Det er jo ikke fordi, at man ikke være medlem, fordi man kører Ford, men det kunne jo tænkes, at der var andre gode fora, som du ikke var vidende om.
Igen, det var ikke for at virke som en bussemand, men udelukkende fordi man i min verden, alt andet lige, ikke kan forvente sig de bedste svar på spørgsmålet her.

Men hvis spørgsmålet udelukkende gik på, hvilket fabrikat sportskatalysator der er bedst egnet til turbodiesel-tuning, uafhængigt af bilmærke og model, så kan du selvfølgelig få et fint svar herinde ;)
Jack of all trades, master of none

batcave
Helt nyt medlem

Indlæg af batcave » 6. maj 2011, 10:46

ICON skrev:Nu nævner du selv en engelsk hjemmeside, og måske det var sagen at søge sit svar der.
HI hi, det tænkte jeg også, men de ævler desværre bare videre om at gennemføre en DECAT operation, også selv om jeg fra begyndelsen skrev at det ikke var en option.
Men hvis spørgsmålet udelukkende gik på, hvilket fabrikat sportskatalysator der er bedst egnet til turbodiesel-tuning, uafhængigt af bilmærke og model, så kan du selvfølgelig få et fint svar herinde
Og det er lige den oplysning jeg søger :lol: For som gammel VAG-ræv inden forden blev medlem af familien, ved jeg at der her bliver lavet langt flere forskellige tuningsløsninger i Danmark end andre steder..... Derfor søgte jeg efter hjælp til mit "sølle" katalysator problem her..... :mrgreen:

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem

Indlæg af Greden » 6. maj 2011, 11:13

i england er det underligt nok stadig lovligt at både at fjerne kat'en og evt partikelfilter..

Men hvor at vende tilbage til emnet - generalt..
Så er katten ikke det vigtigste at skifte, det er faktisk størrelsen på forrøret.

hvis du kører en turbo lige på grænsen eller lidt over, så opstår der en del modtryk i forrøret som giver mere varme og nedsætter turbo'en evne til at lave tryk.
Så istedet for at skifte katten, så grib fat der hvor at det betyder mere, nemlig forrøret... det giver ikke nødvendigvis flere hk eller nm, men det sikre at turboen nemmere kan komme af med luft og det giver i nogle tilfælde hurtigere spool = mere spass.

batcave
Helt nyt medlem

Indlæg af batcave » 7. maj 2011, 15:57

Greden skrev:Men hvor at vende tilbage til emnet - generalt..
Så er katten ikke det vigtigste at skifte, det er faktisk størrelsen på forrøret.
Hvis du kører en turbo lige på grænsen eller lidt over, så opstår der en del modtryk i forrøret som giver mere varme og nedsætter turbo'en evne til at lave tryk.
Så istedet for at skifte katten, så grib fat der hvor at det betyder mere, nemlig forrøret... det giver ikke nødvendigvis flere hk eller nm, men det sikre at turboen nemmere kan komme af med luft og det giver i nogle tilfælde hurtigere spool = mere spass.
Tak for den info! Det er helt klart noget jeg tror vil kigge på. Må se om jeg ikke kan få nallerne i et forrør til sådan en dyt, og se om jeg evt kan få et større lavet!!!
Er der nogen særlig forholdsregler hvad angår størrelse man bør tage hensyn til ved dimensionering af et nyt forrør???

RIX
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 365 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af RIX » 7. maj 2011, 17:22

ellers kan du skrive til seat racing de har jo kat/partikelfilter på deres diesel racere

VH.

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem

Indlæg af Greden » 7. maj 2011, 19:46

batcave skrev:
Greden skrev:Men hvor at vende tilbage til emnet - generalt..
Hvis du kører en turbo lige på grænsen eller lidt over, så opstår der en del modtryk i forrøret som giver mere varme og nedsætter turbo'en evne til at lave tryk.
Tak for den info! Det er helt klart noget jeg tror vil kigge på. Må se om jeg ikke kan få nallerne i et forrør til sådan en dyt, og se om jeg evt kan få et større lavet!!!
Er der nogen særlig forholdsregler hvad angår størrelse man bør tage hensyn til ved dimensionering af et nyt forrør???
jeg brugte jb coolers til at lave mit, men der havde jeg et løst forrør at få ud fra, sådan at pass formen blev så god som muligt..

jeg har ingen ide til hvor stort/småt forrøret på sådan en fård det er, men hvis du har 1.75" så vil en 2½" være så alt andet rigeligt.

alternativt så kan man holde det som det er, og hvis turboen den smutter fordi at den ikke magter opgaven, så har men en undskyldning for at sætte størrer på sammen med et forrør.
Hvad kører sådan en bil med af turbo - tænker på styring, VNT eller elektronisk styret =

Besvar

Tilbage til "Udstødning"