Golf 4 hård ved hævning, gevind.

Alt vedr. sænkning, større bremser mv.
Brugeravatar
Andy
Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 11 times
Been thanked: 120 times

Re: Golf 4 hård ved hævning, gevind.

Indlæg af Andy » 16. mar 2009, 20:11

Obel skrev:Skruer man gevindet op bliver fjedren presset sammen og sænker derfor bilen mod jorden...

Skruer man gevindet nedad får fjedren mere plads til at vandre og bliver derfor længere = pladen(bilen) kommer højere op.....
Det er altså omvendt.

Det er kun 14 dage siden, at jeg skruede min bil op. Der skruede jeg gevindet opad, og det blev den i hvert fald højere af.
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L

Brugeravatar
HeineM
Medlem
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vognsild
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Indlæg af HeineM » 16. mar 2009, 20:25

hvis fjederen bliver presset sammen når i hæver den så er det nok støddæmpen der ikke kan komme længere ud. hæver man den 20mm på gevindet, så hæver man bilen 20mm. det er da logik.
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk

Brugeravatar
Obel
Medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Obel » 16. mar 2009, 20:36

Andy skrev:
Obel skrev:Skruer man gevindet op bliver fjedren presset sammen og sænker derfor bilen mod jorden...

Skruer man gevindet nedad får fjedren mere plads til at vandre og bliver derfor længere = pladen(bilen) kommer højere op.....
Det er altså omvendt.

Det er kun 14 dage siden, at jeg skruede min bil op. Der skruede jeg gevindet opad, og det blev den i hvert fald højere af.

Så forklar hvorfor en normal sænkningsfjeder er kortere end en standard fjeder???

Jo kortere fjedren bliver jo længere kommer bilen mod jorden....

Multiegern
Medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.

Indlæg af Multiegern » 16. mar 2009, 20:39

bilen bliver da ikke laverer af at skrue gevindet OP. jo længerer op du skruer gevindet, jo højere op kommer bilen.jo mere du strammer fjederen, jo mere vil den prøve at blive oppe.
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.

Brugeravatar
Andy
Medlem

Indlæg af Andy » 16. mar 2009, 21:14

Obel skrev:Så forklar hvorfor en normal sænkningsfjeder er kortere end en standard fjeder???

Jo kortere fjedren bliver jo længere kommer bilen mod jorden....
Det er jo ikke det samme som gevind. Du ændrer jo ikke på placeringen af den nederste fjerderskål.

Kig fx i manualen til denne KONI undervogn, side 7. Er der 110mm mellem den nederste fjedertallerken (som de kalder det på tysk :D ) og den øverste monteringsbolt sænker det op til 30mm, er der 105mm sænker det 35mm. Desto længere ned skålen kommer, desto mere sænker du.

http://finder.koni.com/pdf/1150-5002-1-tuv.pdf

Billede
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e

Multiegern
Medlem

Indlæg af Multiegern » 16. mar 2009, 21:26

Korrekt :)

Brugeravatar
Andy
Medlem

Indlæg af Andy » 16. mar 2009, 21:29

HeineM skrev:hvis fjederen bliver presset sammen når i hæver den så er det nok støddæmpen der ikke kan komme længere ud. hæver man den 20mm på gevindet, så hæver man bilen 20mm. det er da logik.
Lige præcis :!: Når støddæmperen ikke kan komme længere ud, så vil fjederen bare blive presset sammen.

Men spørgsmålet er bare, om det overhovedet er godt at køre med, når fjederen bliver presset sammen?? Det er sgu nok derfor min kører så ringe nu, prøver lige at skrue den ned igen. Jeg synes dog stadig den er lav :lol:

Hvis jeg kigger på mine fjedre lige nu, så sidder den nederste fjeder (den lille) total mast sammen, der er overhovedet ingen luft mellem ringene, det er ikke helt så slemt med den øverste. Men der er jo ikke ret meget vandring i fjederen så....

Ugen efter at jeg skruede min undervogn op så gik den ene støddæmper konsol i stykker, den var næsten på vej op i motorrummet.
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e

Brugeravatar
HeineM
Medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Vognsild
Kontakt:

Indlæg af HeineM » 16. mar 2009, 22:35

Yes
Andy skrev:
HeineM skrev:hvis fjederen bliver presset sammen når i hæver den så er det nok støddæmpen der ikke kan komme længere ud. hæver man den 20mm på gevindet, så hæver man bilen 20mm. det er da logik.
Lige præcis :!: Når støddæmperen ikke kan komme længere ud, så vil fjederen bare blive presset sammen.

Men spørgsmålet er bare, om det overhovedet er godt at køre med, når fjederen bliver presset sammen?? Det er sgu nok derfor min kører så ringe nu, prøver lige at skrue den ned igen. Jeg synes dog stadig den er lav :lol:

Hvis jeg kigger på mine fjedre lige nu, så sidder den nederste fjeder (den lille) total mast sammen, der er overhovedet ingen luft mellem ringene, det er ikke helt så slemt med den øverste. Men der er jo ikke ret meget vandring i fjederen så....

Ugen efter at jeg skruede min undervogn op så gik den ene støddæmper konsol i stykker, den var næsten på vej op i motorrummet.
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk

Multiegern
Medlem

Indlæg af Multiegern » 16. mar 2009, 22:43

Min køre også hammer elendig.. den er så lav at baghjulene ikke kan stilles mere, så er der en våd rundkørsel, så skal jeg ikke over 30km/t så ender jeg i grøften.. dejligt at vide.. HUSK altid at få sporet bilen når i ændrer på undervognen!!

Brugeravatar
clausvp
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Been thanked: 1 time

Indlæg af clausvp » 16. mar 2009, 23:27

Obel skrev:
Andy skrev:
Fisker skrev:
Prøv nu lige at stoppe engang og kig på billedet igen.

Forestil jer en vandret plade ovenpå de 4 fjedreben på billedet... (Bilen)

Skruer man gevindet op bliver fjedren presset sammen og sænker derfor bilen mod jorden...

Korrekt, hvis bilen vejer 0 kg.! Men det er der mig bekendt ikke ret mange der gør! ;)

Besvar

Tilbage til "Undervogn"