Side 1 af 1

Ibiza Cupra hvilke fjedre?

: 13. sep 2018, 18:01
af K-B-A
hej alle.

har en Ibiza Cupra (6J) fra 2016 som jeg leder efter sænkningsfjedre til.

en kammerat anbefalede enten eibach eller vogtland, og maks 30/30 fordi han siger den ellers bliver meget hård at køre i.

har kigget en del rundt på nettet, og synes umiddelbart ikke 30/30 virker som specielt meget på lige netop den her bil, men for at komme længere ned skal man over i H&R fjedre.

mit dilemma er, at af hvad jeg kan læse mig frem til siger man at H&R fjedre er meget hårde at køre i hvilket gør jeg er meget tilbage holdende med at bestille dem, samtidig med at jeg fik at vide den automatisk ville blive hård at køre i hvis man sænker den for meget.

jeg håber på ikke at skulle over i gevindundervogn, fordi jeg selv regner med at skifte fjedre og jeg helst ikke vil noget i noget alt for kompliceret.

min tanke var at komme tæt på de 35-40mm både for og bag, selvom jeg er lidt i tvivl om det bedre at sænke ujævnt?

på forhånd tak for jeres tid og hjælp :)

Re: Ibiza Cupra hvilke fjedre?

: 13. sep 2018, 20:55
af carstenhjorth
Min erfaring med at sænke mere end 30mm på de originale dæmpere er ikke så gode, så jeg ville holde mig til 30mm eller købe en komplet undervogn. Er i øvrigt enig omkring Eibach, især deres pro fjedre er godt afstemt.

Re: Ibiza Cupra hvilke fjedre?

: 13. sep 2018, 21:17
af K-B-A
hmm okay, vil selvfølgelig helst undgå komplet undervogn eftersom de koster knap 3000 :/
men så kan man vel lige så godt gå efter en gevind undervogn så?

umiddelbart tror jeg ikke det bliver eibach i sidste ende, medmindre jeg hopper på en gevind eftersom de kun sænker 25/25.

Ibiza Cupra hvilke fjedre?

: 14. sep 2018, 20:26
af JerrilD
K-B-A skrev:hmm okay, vil selvfølgelig helst undgå komplet undervogn eftersom de koster knap 3000 :/
men så kan man vel lige så godt gå efter en gevind undervogn så?

umiddelbart tror jeg ikke det bliver eibach i sidste ende, medmindre jeg hopper på en gevind eftersom de kun sænker 25/25.
Er det en cupra med 1.8tsi motoren?

Hvis det er det, så skal du også have et kW deletekit til så den ikke laver fejl på dine dæmpere. Hvis du skifter til genvind eller fjedre+dæmpere

Jeg kører med h&r 35-55mm fra polo GTI. Synes ikke den er vanvittig hård, og synes den kører godt med den opsætning.

Re: Ibiza Cupra hvilke fjedre?

: 20. sep 2018, 16:09
af Martin cup
Jeg har sænket min med eibach Ca. 35mm med tüv godkendelse. Hårdheden er fin ,men jeg har beholdt fælgene i 17 t. Elllers ville den være for hård. Bilen har kørt 35000 km, ca 20000 km med den sænkning. Nu er de forreste stabilisator bøsninger gået. Man skal nok regne med ekstra slid ,når man sænker den. Men jeg synes nok at de er gået lidt hurtigt. Måske skulle jeg prøve nogle nye bøsninger i polyurethan.

Re: Ibiza Cupra hvilke fjedre?

: 20. sep 2018, 17:55
af Murphhs
Martin cup skrev:
20. sep 2018, 16:09
Jeg har sænket min med eibach Ca. 35mm med tüv godkendelse. Hårdheden er fin ,men jeg har beholdt fælgene i 17 t. Elllers ville den være for hård. Bilen har kørt 35000 km, ca 20000 km med den sænkning. Nu er de forreste stabilisator bøsninger gået. Man skal nok regne med ekstra slid ,når man sænker den. Men jeg synes nok at de er gået lidt hurtigt. Måske skulle jeg prøve nogle nye bøsninger i polyurethan.
Fik du lavet en fire hjuls udmåling efter sænkningen?

Re: Ibiza Cupra hvilke fjedre?

: 20. sep 2018, 21:34
af Martin cup
Hm, nej det tror jeg ikke . Har det betydning på stabilisator bøsninger bliver hurtigt slidt ? Er det ikke kun ved unormalt dæk slid , at den skal 4 hjuls udmåles?

Re: Ibiza Cupra hvilke fjedre?

: 21. sep 2018, 09:14
af Murphhs
Skal ikke gøre mig til decideret ekspert på området.
Dine hjul er det der modtager alle stød/slag som videreføre dem til dine støddæmper og fjedre, ingenøren har designet undervognen til at virke bedst muligt ved et udgangspunkt. Hvis du ændre på undervognens udgangspunkt, flytter du ved nogle af de parametre som der blev udregnet på. Hvis dine hjul står med en toe/camper, eller sænkningen ændrer på de linære kræfter der bliver overført i undervognen kan det være at de kræfter som støddæmper og fjeder skal optage, nu bliver nogle af dem måske optaget i styrtøjet.

Sådan som jeg har lært det, skal man altid 4 hjuls udmåle ved ændringer på undervognen. Hvordan nogle folk gør i praksis og sådan har de altid gjort vil jeg ikke gøre mig ekspert på.

Det bare personligt har jeg det bedst ved at lave en udmåling efter ændringer, da jeg synes det giver god mening. :)