Rustfaste bolte og møtrikker, er det en god ide ?
-
skyrider
- Medlem
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Rustfaste bolte og møtrikker, er det en god ide ?
Rustfaste bolte og møtrikker, er det en god ide til undervognen og udstødningen ?
tit bander vi over rustne bolte og møtrikker når vi skal skille undervognen ad, hvad med at skifte ud med
rustfaste bolte og møtrikker, er der nogen negativer bivirkninger, er de ligeså stærke ?
tit bander vi over rustne bolte og møtrikker når vi skal skille undervognen ad, hvad med at skifte ud med
rustfaste bolte og møtrikker, er der nogen negativer bivirkninger, er de ligeså stærke ?
Senest rettet af skyrider 17. apr 2013, 02:12, rettet i alt 2 gange.
Chr-Hj
- Medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Hjørring
- Has thanked: 188 times
- Been thanked: 62 times
Re: Rustfaste bolte og møtrikker, er det er god ide ?
Jeg har byttet til rustfri en del gange.
Ingen negative oplevelser, dejligt nemt at skille af efter et par år.
Men en klat fedt på en alm bolt (-udstødning), gør altså også underværker, så er det til at skille af igen.
Ingen negative oplevelser, dejligt nemt at skille af efter et par år.
Men en klat fedt på en alm bolt (-udstødning), gør altså også underværker, så er det til at skille af igen.
Cupra Born Valida 58kwh
Polestar 2 Longrange AWD
Polestar 2 Longrange AWD
- Jettadriver
- Medlem
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde området.
- Been thanked: 19 times
Jeg har hørt og læst lidt rundt omkring at nogle har haft problemer med rustfri skruer og møtrikker på motorer osv.
Problemet opstår vist fordi rustfri og sort stål "arbejder" forskelligt i forhold til temp.svingninger.
Et andet problem kan også være at rustfri og alu i kontakt med hinanden kan give problemer. Uden smørelse kan rustfri også låse sig selv urokkeligt fast i alu = ødelagte gevind og problemer med adskillelse igen!
Jeg har ikke selv erfaring med det i praksis, men er også lidt nysgerrig.
Problemet opstår vist fordi rustfri og sort stål "arbejder" forskelligt i forhold til temp.svingninger.
Et andet problem kan også være at rustfri og alu i kontakt med hinanden kan give problemer. Uden smørelse kan rustfri også låse sig selv urokkeligt fast i alu = ødelagte gevind og problemer med adskillelse igen!
Jeg har ikke selv erfaring med det i praksis, men er også lidt nysgerrig.
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!
... others impressions!
Choose your own style!
- jespersom
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: 7200 Grindsted
- Been thanked: 0
Rustfri gevind skal altid smøres, ellers river det gevindet i stykker. Uanset hvilket materiale det bliver skruet sammen med.
-
Yenko
- Nyt medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Has thanked: 29 times
Hvis de skal være lige så stærke som en 8.8 stålbolt, skal kvaliteten hedde A4 80, alt under ville jeg ikke bruge til undervogn eller noget andet
2014 Audi A3 8v 1.8 Tfsi 180 SB
1968 Camaro SS 383ci Stroker
-
skyrider
- Medlem
Hvorfor det, er rustfri stærkere ?jespersom skrev:Rustfri gevind skal altid smøres, ellers river det gevindet i stykker. Uanset hvilket materiale det bliver skruet sammen med.
Smørelse af gevind giver unøjagtig moment tilspænding
Yenko
- Nyt medlem
- Has thanked: 29 times
vi bruger rigtig mange rustfri/syrefaste bolte der hvor jeg arbejder og de skal altid smøres, ellers er der meget stor chance for at de brænder/river gevind, det giver ikke unøjagtig moment tilspænding, de skal bare spændes mindre nm end en tør bolt
2014 Audi A3 8v 1.8 Tfsi 180 SB
-
skyrider
- Medlem
Ok, hvor meget mindre tilspænding ? måske 5-10% ?Yenko skrev:vi bruger rigtig mange rustfri/syrefaste bolte der hvor jeg arbejder og de skal altid smøres, ellers er der meget stor chance for at de brænder/river gevind, det giver ikke unøjagtig moment tilspænding, de skal bare spændes mindre nm end en tør bolt
Kristian T
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Kommerciel bruger: OEMshop.dk
- Geografisk sted: Vejle
- Been thanked: 1 time
A4 har intet med styrken og gøre, det betyder bare det er rustfri syrefast modsat A2...Yenko skrev:Hvis de skal være lige så stærke som en 8.8 stålbolt, skal kvaliteten hedde A4 80, alt under ville jeg ikke bruge til undervogn eller noget andet
/Kristian T
OEMshop.dk - lækkert originalt udstyr til VW, Audi, Skoda og Seat...
- clausvp
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
Rustfri er ikke nær så sejt som stål, så jeg turde IKKE bruge rustfri bolte til noget som helst der er belastet! Det knækker langt tidligere end 8.8 stålbolte....den risiko turde jeg ikke løbe på undervognskomponenter.
- BJ3882
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
Rustfrit er lige præcis mere sejt end stål, derfor også mere "blødt"clausvp skrev:Rustfri er ikke nær så sejt som stål, så jeg turde IKKE bruge rustfri bolte til noget som helst der er belastet! Det knækker langt tidligere end 8.8 stålbolte....den risiko turde jeg ikke løbe på undervognskomponenter.
Golf MK1 1.8T 20V 1980 - BBT K300 Turbo.
- Vium
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
Re: Rustfaste bolte og møtrikker, er det en god ide ?
Stålkvaliteter på bolte er der skrevet doktorafhandlinger så tykke som bibelen om, så i dette forum kommer den endegyldige løsning aldrig frem.
Men som flere skriver: Rustfri bolte river nemt, og stålets struktur/styrke ændrer sig markant ved varmepåvirkning, så pas på med at anvende dem hvor de bliver påvirket af høj varme og belastning!
Omkring smøring og moment, så er der lavet forsøg med tilspænding af bolte (store gevind) der viser at uden smøring så går op til 40% af det anvendte moment til at overvinde friktionskræfterne i mellem gevindene på bolt og emne, dvs. der kommer ikke det træk på bolten som egentlig er meningen med at anvende moment ved tilspænding.
Derfor bør egnet smøremiddel altid anvendes ved tilspænding med moment!
I min verden skal man ikke begynde at skifte til rustfri i flæng, men istedet sørge for at smøre bolte mm med en god varmebestandig fedt.
Men som flere skriver: Rustfri bolte river nemt, og stålets struktur/styrke ændrer sig markant ved varmepåvirkning, så pas på med at anvende dem hvor de bliver påvirket af høj varme og belastning!
Omkring smøring og moment, så er der lavet forsøg med tilspænding af bolte (store gevind) der viser at uden smøring så går op til 40% af det anvendte moment til at overvinde friktionskræfterne i mellem gevindene på bolt og emne, dvs. der kommer ikke det træk på bolten som egentlig er meningen med at anvende moment ved tilspænding.
I min verden skal man ikke begynde at skifte til rustfri i flæng, men istedet sørge for at smøre bolte mm med en god varmebestandig fedt.
- Vedhæftede filer
-
- 2013-04-17 08.56.39.jpg (130.64 KiB) Vist 2674 gange
Polo Highline 2016
- HeineM
- Medlem
- Geografisk sted: Vognsild
- Kontakt:
Re: Rustfaste bolte og møtrikker, er det en god ide ?
ENIG
Vium skrev:Stålkvaliteter på bolte er der skrevet doktorafhandlinger så tykke som bibelen om, så i dette forum kommer den endegyldige løsning aldrig frem.
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk